دیجیتال مارکتینگ یکی از شاخه‌های بسیار پرمخاطب و مهم حوزه وب و فضای گسترده اینترنت را تشکیل می‌دهد. دیجیتال مارکتینگ خود زیرشاخه‌های متعددی دارد که هر کاربر متناسب با نوع کسب‌وکار از یک یا چند روش آن به صورت کامل استفاده می‌کند. اگر بخواهیم واژه دیجیتال مارکتینگ را به صورت ساده بیان کنیم، باید بگوییم تمامی فعالیت‌هایی را که شما برای افزایش فروش و معرفی محصولات یا خدمات خود به مشتریان استفاده می‌کنید، به عنوان دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شوند که اهمیت زیادی برای افرادی که محصولی برای فروش دارند یا می‌خواهند خدماتی را ارائه دهند بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از زیرشاخه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ به نام ویدیو مارکتینگ بپردازیم که می‌توانید در حوزه‌های کسب‌وکار آنلاین از آن استفاده کنید.

ویدیو مارکتینگ چیست؟

ویدیو مارکتینگ از دو واژه ویدیو که به معنای فیلم و انیمیشن و واژه مارکتینگ که به معنای بازاریابی تشکیل شده است. این دو واژه در کنار یکدیگر یکی از زیرشاخه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شوند که در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از مواردی که در تجزیه و تحلیل رفتار کاربران به چشم می‌خورد این است که کاربران امروزه کمتر حوصله خواندن متن دارند و بیشتر ترجیح می‌دهند از تصاویر یا ویدیوها برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند. همین موضوع سبب شده است تا ویدیو مارکتینگ جایگاه بسیار ویژه‌ای در میان کاربران پیدا کند و به یکی از روش‌های مناسب برای جذب کاربران و مشتریان بیشتر برای کسب‌وکار شما تبدیل شود. در این روش ابزار فعال در زمینه بازاریابی دیجیتال و صاحبان کسب‌وکارها اقدام به تولید ویدیوهای آموزشی و همچنین نمایش آن در سایت‌ها و صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند تا بتوانند ترافیک بیشتری را از این طریق کسب کنند. این روش از تبلیغات اینترنتی یکی از بهترین روش‌ها برای معرفی محصولات و خدمات خود به کاربران فضای گسترده اینترنت است.

اهمیت استفاده از ویدیو مارکتینگ

استفاده از ویدیو مارکتینگ را می‌توان از دیدگاه‌های مختلفی مورد بررسی قرار دارد که مهم‌ترین آنها در ابتدا برای کاربران و در مرحله بعد برای صاحبان کسب‌وکار است! شبکه‌های اجتماعی مختلفی وجود دارند که موضوع کاربری آنها تنها با استفاده از عکس و فیلم است و کمتر متن‌‌های درج‌شده در میان آن تصاویر به چشم می‌خورد! هنگامی که کاربران مشاهده یک ویدیو را به عکس ترجیح می‌دهند، استفاده از این عنصر به افزایش بازدهی شما نیز کمک می‌کند که در نهایت منجر به افزایش درآمد و ترافیک ورودی کسب‌وکار شما می‌شود.

در برخی از کسب‌وکارها نیز بهترین روش استفاده از ویدیو مارکتینگ است! فرض کنید مدیریت یک سایت آموزش لوازم الکتریکی را بر عهده دارید که می‌خواهید برای محصولات خود آموزش‌هایی را در سایت درج کنید. در اینصورت اگر بخواهید از محصول خود به صورت متنی آموزش تهیه کنید، ممکن است مخاطبان و کاربران سایت شما چیزهای زیادی را از نحوه کار با محصول متوجه نشوند اما اگر همین آموزش به صورت عملی و با تهیه ویدیوهای آموزش انجام شود کاربران پاسخ‌ سوال خود و نحوه کار با آن دستگاه را متوجه خواهند شد. بنابراین اگر مدیریت یک کسب‌وکار را بر عهده دارید که در آن باید آموزش لوازم فیزیکی را بدهید تا کاربران بتوانند نحوه کار با آن را یاد بگیرند، پیشنهاد می‌کنیم از روش تهیه ویدیو استفاده کنید و در ابتدا و پایان هر ویدیو نام برند تجاری خود را ثبت کنید تا فرآیند دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات برند خود را در محتوای آموزشی خود درج کرده باشید. هرچه ویدیوی شما کامل‌تر و برای کاربران مفیدتر باشد، با درج لوگوی تجاری خود می‌توانید ذهن مخاطب را بیشتر به سمت برند تجاری خود ارجاع دهید و یک امتیاز مثبت از برند خود در خاطر آنها باقی بگذارید.

هزینه‌های اصلی و جانبی ویدیو مارکتینگ

بسیاری از کاربران از سنگین بودن هزینه‌های دیجیتال مارکتینگ سخن می‌گویند اما باید بگوییم هزینه کردن در این بخش به معنای افزایش واقعی فروش و درآمد شما است! تهیه ویدیوهای معمولی هزینه زیادی غیر از زمانی که قراراست آن محصولات یا خدمات را آموزش دهید از شما نخواهد گرفت اما ویدیوهای تجاری و حرفه‌ای هزینه‌هایی را برای شما در بر دارد؛ توجه داشته باشید که این هزینه‌ها تنها یکبار است و بازخوردهای مثبتی را تا زمانی که آن ویدیو در دسترس کاربر باشد برای شما فراهم می‌آورد. همچنین اگر نگران هزینه‌های پخش ویدیوی خود هستید، باید بگوییم که شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های گفتگوی زیادی وجود دارند که می‌توانید به صورت رایگان در آنها ویدیوی خود را منتشر کنید.

برخی از نکاتی که لازم است در بازاریابی محتوا از آن استفاده کنید:

  • در انتشار ویدیوهای خود از عنوان مناسب استفاده کنید.
  • اگر ویدیوی خود را در سایت منتشر می‌کنید، تگ‌های alt مربوط به سئو را تکمیل کنید.
  • ویدیوهای خود را در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب و انجمن‌های گفتگوی رایگان منتشر کنید.
  • لوگو و برند تجاری خود را در ابتدا یا انتهای هر ویدیو نمایش دهید.
  • یک تیزر معرفی کاملا حرفه‌ای و جذاب برای نمایش در ابتدای ویدیوهای خود طراحی کنید.
  • در ویدیوهای خود اطلاعات تماس مربوط به برند تجاری خود را درج کنید.
  • به صورت خلاصه و کوتاه خدمات خود را به کاربران در ویدیو معرفی کنید.
  • در ویدیوهای خود از زیرنویس‌های معرفی برند تجاری، خدمات، اطلاعات تماس، محصولات و… استفاده کنید.

در این مقاله به بررسی ویدیو مارکتینگ و اهیمت آن برای کسب‌وکار پرداختیم که می‌توانید از این نکات در افزایش اعتماد کاربران و فروش خود استفاده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *