با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید و با هزینه‌های بسیار کم برندسازی کسب‌وکار خود را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مسائل در استفاده از بازاریابی محتوایی، تحلیل رقابتی آن نسبت به کسب‌وکارهای مرتبط و رقیب است که به این صورت می‌توانید استراتژی‌های موثر و کاربردی را برای خود تدوین کنید.

برای داشتن بازاریابی محتوایی موفق چه چیزهایی لازم است؟

در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم که بازاریابی محتوا اصولی دارد و برای موفقیت در آن باید برنامه‌ریزی کرد! برای برنامه‌ریزی برای بازاریابی محتوایی یک کسب‌وکار باید برخی از سوالات را پاسخ دهید:

  • تولید محتوا بر عهده چه کسی است؟ تولید محتوا یکی از جذاب‌ترین و البته سخت‌ترین کارها در حوزه کسب‌وکار اینترنتی است! تولید محتوا تنها نوشتن چند خط و چیدن کلمات در کنار یکدیگر نیست و نیازمند داشتن استراتژی کامل و منظم است. اگر کسب‌وکاری را مدیریت می‌کنید، زمان لازم برای تمامی کارها نظیر مدیریت کاربران، تولید محتوا و… را باهم نخواهید داشت و لازم است تا برای هریک از این موارد افرادی را به کار بگیرید. تولید محتوا باید به دست افراد متخصص صورت بگیرد تا بتوانید شانس حضور در صفحات اول گوگل را داشته باشید! متخصص تولید محتوا به تدوین استراتژی محتوا، تعیین موضوعات برای تولید محتوا، تعیین زمان انتشار، بررسی و تحقیق کلمات کلیدی، تحقیق محتوای پرطرفدار و… مسلط باشد تا بتواند محتوای مفیدی در اختیار کاربران قرار دهد. از طرف دیگر متخصص تولید محتوا باید دست به قلم خوبی داشته باشد تا بتواند با شیوه نگارش موثر و روان، کاربران را در زمینه رفع مشکلات و برطرف کردن نیاز آنها کمک کند.
  • آیا محتوا برای کاربر مفید است و می‌توانید مشکلات او را حل کند؟ مفید بودن محتوا به معنی توانایی آن محتوا برای پاسخ‌گویی به نیاز و سوالات کاربران است! در واقع مفیدترین نوع محتوا، محتوایی است که بتواند به سوالات و مشکلات کاربران پاسخ دهد و نیازی از آنها را رفع کند. باتوجه به بازخوردهای کاربران باید ببینید محتوای شما توانسته مفید واقع شود یا خیر؟ اگر محتوای شما مفید نیست باید در تولید محتوای خود تغییراتی ایجاد کنید و با استفاده از محتوای پرطرفدار رقیبان به دنبال نقطه قوت محتوای آنها و البته نقطه ضعف محتوای خود باشید.
  • انتخاب فرمت مناسب برای بازاریابی محتوایی

  • تفاوت محتوای منتشرشده در سایت شما با سایر کسب‌وکار در چیست؟ کسب‌وکارهای مختلف محتوای مختلفی تولید می‌کنند که برخی از آنها کاملا منحصر به فرد هستند! برخی از کسب‌وکارها به دنبال تولید محتوای متنی، برخی دیگر به دنبال تولید محتوای ویدیویی و برخی از آنها به دنبال تولید محتوای صوتی هستند. باید ببینید در کدام حوزه از تولید محتوا می‌توانید موثرتر واقع شوید و محتوای مفیدتر و بهتری به کاربران ارائه کند. مثال مشهود این مسئله در شبکه اینستاگرام قابل مشاهده است؛ برخی از صفحات محتوای ویدیویی تولید می‌کنند و برخی دیگر تنها کپشنی را در زیر عکس منتشر شده درج می‌کنند؛ اما بنظر شما کدام نوع محتوا طرفداران بیشتری دارد؟ محتوای ویدیویی به دلیل آن که جذاب است و در مدت زمان بسیار کمتر می‌تواند اطلاعات مفید و بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد، مفیدتر و پرطرفدارتر است. در کسب‌وکارها نیز باید بتوانید انواع محتوا را تولید کنید و آن را در اختیار کاربران قرار دهید! محتوای کامل به معنای داشتن انواعی از محتوا در یک پست نیست و یک کسب‌وکار ممکن است با استفاده از محتوای متنی تمامی مسائلی را که می‌خواهد پوشش دهد اما استفاده از انواع محتوا در یک پست از نظر موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است و شانس رسیدن به صفحات اول گوگل را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
  • فرمت محتوای تولیدشده چیست؟ محتوای شما می‌توانید ویدیویی یا متنی باشد! باید ببینید در کدام قالب می‌توانید اطلاعات مفیدتری در اختیار کاربران قرار دهید. برای پاسخ‌گویی به سوالات کاربران بهترین راه ارائه ویدئو به همراه مثال‌های کاربردی است و با استفاده از این روش می‌توانید اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار دهید. از طرف دیگر از یک کسب‌وکار خبری دارید، بهترین راه انتقال محتوا باتوجه به فرهنگ کشورمان استفاده از محتوای متنی مفیدتر خواهد بود.
  • انتشار محتوا در چه کانال‌هایی صورت می‌گیرد؟ محتوای شما قرار است در کدام کانال‌ها منتشر شود؟ بهترین راه انتشار محتوا، انتشار آن از طریق سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و اگر از محتوای ویدیویی استفاده می‌کنید، انتشار آن در شبکه‌های اشتراک ویدئو است.
  • انتشار محتوا چگونه و در چه زمان‌هایی خواهد بود؟ محتوای شما در چه زمانی و توسط چه سیستمی (به صورت خودکار یا توسط متخصصان تولید محتوای کسب‌وکارتان) باید منتشر شود؟ زمان انتشار محتوای خود را به همراه موضوعات آنها در طول مثلا یک‌سال در استراتژی محتوایی خود قرار دهید تا بدانید هر محتوا در چه تاریخ و ساعتی و از طریق چه کانالی باید منتشر شود.
  • بازاریابی محتوایی برای کسب‌و‌کار‌های کوچک به زبان ساده

مدیریت زمان برای تولید، بهبود و آنالیز بازاریابی محتوا

مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت کسب‌وکار است که بخشی از آن شامل بازاریابی محتوا است. بسیاری از کاربران تنها به دنبال تولید محتوا هستند که در اینصورت محتوای قدیمی تولید شده در سایت پوشش داده نمی‌شوند. بهترین حالت صرف ۷۰درصد از زمان به تولید محتوای جدید، ۲۰ درصد بهبود محتوای قدیمی و اختصاص ۱۰ درصد از زمان مربوط به بازاریابی محتوا به آنالیز و تحلیل محتوای خود و رقیبان است. در واقع در بازاریابی محتوا شما باید به دنبال بهبود وضعیت کسب‌وکار خود باشید که این مورد شامل بهبود محتوای قدیمی تولید شده در سایت نیز می‌شود.

فرض کنید قرار است در هفته ۲۰ ساعت از زمان خود را صرف بازاریابی محتوا کنید! باتوجه به برنامه ارائه شده باید ۱۴ ساعت از زمان کل (۷۰ درصد زمان) را صرف تولید محتوا ، ۴ ساعت را صرف بهبود محتوای قدیمی سایت و ۲ ساعت را صرف آنالیز و تحلیل محتوای منتشر شده در سایت کنید. آنالیز و تحلیل محتوا می‌تواند شامل آنالیز محتوای پرطرفدار رقیبان کنید تا بتوانید با تولید محتوای مشابه آنها در سایت خود ترافیک خوبی را از موتورهای جستجو دریافت کنید. در مورد محتوای سایت خود کمی فکر کنید! همیشه فکر کردن در زمینه بازاریابی محتوای کسب‌وکار سبب می‌شود تا بتوانید محتوای بهتری تولید کنید. این مسئله در هنگام تولید محتوا و زمان فراغت شما بسیار موثر است و می‌توانید نقاط ضعف و قوت مقاله خود را پیدا کنید. هر چقدر بتوانید نقاط ضعف خود را بفهمید و از طریق سایت‌ کسب‌وکارهای رقیب که موفقیت بالایی دارند، نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنید، کسب‌وکار موفق‌تری خواهید داشت و موفقیت کسب‌وکار به معنای افزایش فروش محصول یا خدمات و کسب‌ درآمد بیشتر است.

بررسی و آنالیز نرخ پرش (Bounce Rate) کاربران

هنگامی که کاربران وارد سایت می‌شوند، شروع به آنالیز کلی محتوای منتشر شده در سایت شما می‌کنند؛ اگر محتوای شما در نگاه اول بتواند کاربر را به خود جلب کند، شروع به خواندن ابتدای مقاله (مقدمه مقاله) می‌کنند. اگر مقدمه‌ای جذاب و حرفه‌ای نوشته باشید، کاربر ترغیب به خواندن ادامه مقاله می‌شود و اگر حس کند محتوای شما نمی‌تواند پاسخگوی نیاز و سوالش باشد سایت شما را می‌بندد و به سراغ سایت دیگری می‌رود! در این صورت بر اساس تعاریف حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ یک پرش یا Bounce رخ داده است.

یکی از فاکتورهای بسیار مهم گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌های مختلف مسئله Bounce Rate است که هرچقدر کمتر باشد (پرش کمتری اتفاق افتاده باشد) گوگل به مفید بودن سایت شما پی می‌برد و به سایت شما رتبه بهتری می‌دهد. پس از تولید محتوای خود باید نرخ پرش صفحات مختلف سایت را نیز آنالیز کنید و اگر نرخ پرش زیاد است، باید به دنبال مشکل باشید! در واقع باید ببینید چه مسئله‌ای سبب شده تا کاربران صفحه سایت شما را بسته و سایت را ترک می‌کنند؟ ابزارهای آنالیز سایت این مسئله را پوشش می‌دهند و با استفاده از ابزاری نظیر گوگل آنالیتیکس به راحتی می‌توانید نرخ پرش هر صفحه از سایت را مشاهده کنید. برخی از صفحات نرخ پرش بیشتری دارند و این یک اعلام خطر از طرف سیستم آنالیز گوگل است!

در واقع اگر نرخ پرش زیاد باشد، گوگل پس از مدتی رتبه سایت شما را کاهش می‌دهد و سایت شما را به صفحات آخر نتایج جستجو منتقل می‌کند؛ همانطور که گفتیم، اگر نتوانید در صفحه اول گوگل حضور داشته باشید احتمال کلیک کاربران بر روی سایت شما نزدیک به صفر است! اگر کاربر شما تنها یک صفحه باز کرده باشد و آن را ببندد، از نرخ پرش به نرخ خروج یاد می‌شود که به معنای خروج کاربر به صورت کامل از سایت است. در صورت افزایش نرخ خروج کاربران تمامی صفحات سایت شما تاثیر منفی دریافت می‌کنند و این مسئله بسیار مهم‌تر از نرخ پرش است و باید محتوای سایت خود را به صورت کلی آنالیز کنید و آن را تغییر دهید. البته غیر از محتوا مسائل دیگری نیز وجود دارند که کاربران به سبب آن سایت را ترک می‌کنند؛ مثلا اگر سایت شما محتوای خوبی داشته باشد اما تبلیغات بیش از حد در سایت درج شده باشد، کاربران بدون آنکه محتوای سایت شما را مشاهده کنند سایت را ترک می‌کنند. بنابراین ابتدا از مسائل دیگر نظیر بهینه بودن تبلیغات سایت مطلع شوید و سپس به دنبال بهینه‌ بودن محتوای درج شده در سایت باشید.

استفاده از بازاریابی محتوا به معنای کاهش هزینه و ماندگاری بیشتر استفاده از آن در کسب‌وکار است! با استفاده از بازاریابی محتوا کاربران فعلی سایت را نگه دارید و کاربران جدید زیادی را جذب کنید. تاثیر تولید محتو از تبلیغات اینترنتی بیشتر است و زمان کمتری را از شما خواهد گرفت؛ در مقالات بعدی با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این حوزه از دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *