در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع محتوای تصویری و بصری برای سایت‌ها بپردازیم و کاربرد آن را برای شما تشریح کنیم.

برخی از نکاتی که در هنگام تولید ویدیوها باید دقت کنید!

در هنگام تولید محتوای ویدیویی مسائل زیادی هستند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید ویدیوهای جذاب و مفید تولید کنید. در این بخش قصد داریم به بررسی چند مورد از مهم‌ترین آنها بپردازیم که با استفاده از آنها قادر تولید محتوای باکیفیت و حرفه‌ای خواهید بود.

  • درنظر گرفتن مخاطب هدف و کسب‌وکار: اولین مسئله‌ای که باید به آن اهمیت بدهید، در نظر گرفتن محاطبان هدف است! در واقع باید ابتدا بدانید مخاطبان شما چه قشر از جامعه را تشکیل می‌دهند؛ به طور مثال سن، محل زندگی، شغل یا فعالیت تجاری آنها، جنسیت آنها و… را بدانید تا بتوانید ویدیوی باکیفیت تولید کنید. در سایت‌هایی نظیر آشپزی قطعا بخش عمده‌ای از ترافیک شما را مخاطبان خانم تشکیل می‌دهند که سن آنها نیز در بازه جوان تا میان‌سال است. با دانستن این اطلاعات می‌توانید یک ویدیوی مفید و کاربردی برای کاربران خود تولید کنید. این‌کار به شما در انتخاب عناصر و اجزای مناسب برای ویدیوهای شما کمک می‌کند تا بتوانید نظر مخاطبان و کاربران خود را جلب کنید.
  • شناسایی هدف و انتظار شما از ویدیو: دلیل تولید ویدیوی شما چیست؟ سوالی که باید پیش از تولید ویدیو از خودتان بپرسید این است که انتظار شما از انتشار ویدیو چیست! آیا می‌خواهید کسب‌وکار خود را معرفی کنید یا به افزایش فروش محصولات کمک کنید. با طرح چنین پرسش‌هایی می‌توانید در تولید ویدیو موفق‌تر عمل کنید و ویدیوی خود را در سایت یا اپلیکیشن‌های مناسب‌تر انجام دهید. اگر هدف شما معرفی کسب‌وکار است، بهترین راه انتشار آن در سایت‌های پربازدید با مخاطبان عمومی است اما اگر می‌خواهید فروش محصولات خود را افزایش دهید، بهتر است در رسانه‌های همکار که فرهنگ‌سازی آن برای مخاطبان صورت گرفته است، منتشر کنید.
  • نمایش ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی: یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام نمایش ویدیو باید به آن دقت کنید، این است که مخاطبان شما در کدام شبکه‌های اجتماعی بیشتر حضور دارند؟ پینترست یک شبکه اجتماعی برای انتشار تصاویر است که اغلب آنها طراح یا عکاس هستند و یک محیط بسیار عالی برای شما بوجود آورده است تا بتوانید تصاویر طراحی یا تهیه شده خود را در آن منتشر کنید. همچنین اگر کسب‌وکار شما مرتبط با ویدیو است، پیشنهاد می‌کنیم تمرکز خود را بر روی شبکه‌های نظیر یوتیوب یا آپارات نمایش دهید. اینستاگرام نیز یکی از حوزه‌های بسیار عالی برای نمایش فیلم یا عکس است که به راحتی می‌توانید ویدیوی تولیدشده خود را در دسترس مخاطبان فعلی یا جدید قرار دهید.
  • استفاده از ویدیو مارکتینگ برای پیشرفت و توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی

  • تعیین هزینه و زمان تولید ویدیو: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در تولید ویدیو اثرگذار است، زمان موردنیاز برای تولید یک ویدیو است! گاهی شما نیاز به تولید یک ویدئو در کمترین زمان ممکن دارید اما این ویدیو در این زمان نمی‌تواند تولید شود؛ حال اگر شما اصرار به تولید آن داشته باشید ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد! از طرف دیگر هزینه‌های تولید یک ویدیو بستگی به زمان آن دارد که شاید نتوانید از پس آن بر بیایید. با تعیین این موارد و مشورت با طراح ویدیو می‌توانید تمامی این مسائل را حل کنید و در صورت نیاز از راه‌های جایگزین نظیر تولید تصاویر باکیفیت به جای ویدیو استفاده کنید. گاهی تولید یک ویدیو با دوربین موبایل می‌تواند جایگزین تولید ویدیوی حرفه‌ای باشد و دلیل آن صمیمیت موجود در آن ویدیو است اما در برندهای تجاری این اتفاق کمی ناخوشایند است.
  • داستان پردازی و شخصیت‌سازی در ویدیو: ویدیوی شما کدام دسته از ویدیوهای مقاله قبلی را تشکیل می‌دهد؟ آیا می‌خواهید به صورت مستقیم از کارمندان خود برای تولید ویدیو کمک بگیرید یا قرار است از داستان‌پردازی و شخصیت خیالی استفاده کنید؟ هریک از این نوع ویدیوها نیازمند استراتژی و داستان‌پردازی خاص خود است که باید بر اساس نوع کسب‌وکار خود آنها را نیز مشخص کنید! گاهی تولید یک مستند کوتاه در زمینه کسب‌وکار می‌تواند بسیار موثرتر باشد تا اینکه بخواهید از انیمیشن‌سازی استفاده کنید. همچنین گاهی ایجاد یک کنفرانس و دعوت چندصد نفر از افراد در آن بسیار موثرتر نسبت به تولید انیمیشن‌های خیالی است و گاهی این داستان کاملا برعکس است. بنابراین پیش از آنکه بخواهید به نوع ویدیو فکر کنید، باید ببینید در کسب‌وکار شما کدام شیوه بیشتر پاسخگو است!
  • چگونه از ابزار Insights برای تحلیل آمار صفحه تجاری اینستاگرام استفاده کنیم

معیار موفقیت شما در نمایش ویدیو چیست؟

نمایش ویدیو از رسانه‌های مختلف مزیت‌های زیادی دارد و در پایان کمپین نمایش شما باید بدانید که آیا موفق بوده‌اید یا خیر! برای بررسی میزان موفقیت در نمایش ویدیو ابتدا باید معیار خود را مشخص کنید که این معیار می‌تواند بر اساس کسب‌وکار یا حتی سلیقه مدیران صورت بگیرد. در این بخش قصد داریم به بررسی چند مورد که می‌تواند از معیارهای موفقیت نمایش ویدیو باشد، بپردازیم.

  • تعداد بازدید ویدیو: اولین مسئله‌ای که در ابتدا توجه هر تحلیل‌گر کسب‌وکار را جذب می‌کند، تعداد بازدیدها یا نمایش‌های یک ویدیو است. هرچقدر تعداد بازدیدهای یک ویدیو بیشتر باشد، آن ویدیو موفق‌تر و هرچقدر تعداد آن کمتر باشد، ویدیو بیشتر به شکست نزدیک بوده است. البته تعداد بازدید به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن رسانه‌ای است که در آن ویدیو را به اشتراک‌ گذاشته‌اید! فرض کنید ویدیوی خود را در دو پیج اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید که یکی از آنها ۱۰,۰۰۰ و دیگری ۱,۰۰۰ فالور فعال دارد! در اینصورت قطعا تعداد بازدید ویدیو در صفحه اول بسیار بیشتر است اما نمی‌توان تعداد نمایش‌های ویدیو را به عنوان یک موفقیت در نظر گرفت! اگر ویدیوی شما تخصصی باشد، قرار دادن آن در پیج مرتبط با آن حوزه تخصصی بسیار مفیدتر و پربازده‌تر از یک پیج عمومی است و درصد موفقیت شما در صفحه تخصصی بسیار بیشتر است. در صورتی که محتوای ویدیوی شما تخصصی است، باید بگوییم معیار تعداد بازدید برای سنجش میزان موفقیت کمپین نمایش ویدئوی شما مناسب نیست! در ادامه به بررسی چندین مورد دیگر از معیارها خواهیم پرداخت تا بتوانید بهترین راه‌حل را برای خود انتخاب کنید.
  • بررسی بازاریابی محتوا و اهمیت آن در دیجیتال مارکتینگ
  • تعداد ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری ویدیو توسط کاربران: یکی دیگر از معیارهای موفقیت، تعداد ذخیره‌شدن ویدیو است! این ابزار تحلیلی در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در دسترس نیست اما اگر از شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام استفاده می‌کنید، با تبدیل صفحه خود به یک صفحه تجاری می‌توانید تعداد ذخیره‌شدن ویدیوی خود توسط کاربران را مشاهده کنید. همچنین تعداد اشتراک‌گذاری ویدیوهای شما بسیار مهم است! زیرا این موضوع دلیل اصلی محبوبیت یک ویدیو توسط کاربران است و اگر کاربری یک ویدیو را با دوستان خود به اشتراک‌ می‌گذارد، قطعا نظرش به آن جلب شده است. بنابراین استفاده از ابزارهای تحلیل برای بررسی تعداد ذخیره‌شدن یک ویدیو و اشتراک‌گذاری آن توسط کاربران یکی از عوامل بسیار مهم در سنجش میزان موفقیت یک ویدیو است.
  • نرخ کلیک (CTR): نرخ کلیک نسبت تعداد کلیک‌های صورت‌گرفته نسبت به تعداد کل بازدیدهای صورت گرفته از یک لینک است. این مورد در شبکه‌های اجتماعی که در آن قابلیت قرار دادن لینک به صورت مستقیم در صفحه همان ویدئو یا پست وجود دارد، قابل استفاده است! هرچقدر نرخ کلیک یک ویدیو بیشتر باشد، قطعا آن ویدیو موفقیت بیشتری را در انتقال اطلاعات به کاربران و جلب نظر آنها کسب کرده است. توییتر و فیسبوک از جمله شبکه‌هایی هستند که می‌توانید لینک خود را در آنها به اشتراک بگذارید و البته بازهم نیاز به یک ابزار تحلیل برای بررسی نرخ کلیک خواهید داشت؛ بهترین راه‌کار استفاده از یک کوتاه‌کننده لینک با توانایی شمارش لینک‌ است تا بتوانید نرخ کلیک دقیق خود را پیدا کنید.
  • با تدوین استراتژی اینستاگرام درآمد خود را افزایش دهید – بخش اول

    • نرخ تماشای یک ویدئو: بسیاری از شبکه‌های اجتماعی که در آن قابلیت درج ویدیو وجود دارد، بررسی تعداد نمایش آن ویدئو است! اینستاگرام و یوتیوب از مهم‌ترین این شبکه‌ها هستند که به شما تحلیل دقیقی از تعداد نمایش یک ویدیو می‌دهند! همچنین می‌توانید میزان موفقیت را از تعداد لایک‌ها نسبت به تعداد نمایش صورت گرفته بسنجید.
    • تعداد کامنت‌ها و بازخوردهای ویدیو: بازخورد کاربران پس از مشاهده ویدیو بسیار مهم است! بسیاری از کاربران پس از آنکه یک ویدیو رو مشاهده می‌کنند، ممکن است سوالاتی را مطرح کنند یا حتی بخواهند از شما تشکر کنند؛ البته گاهی این مسئله برعکس می‌شود و بازخوردهای منفی نسبت به ویدیوی بی‌کیفیت خود دریافت می‌کنید که تمامی این موارد باید مورد بررسی قرار بگیرند. تعداد کامنت‌هایی که درج می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد و باید تک‌تک آنها را بخوانید. یکی از راه‌های جلب نظرات کاربران تهیه یک ویدیو برای پاسخ به سوالاتی است که کاربران زیر پست‌های شما درج می‌کنند تا ابهامات را رفع کنید.

در این مقاله به بررسی چند مورد از محتوای بصری پرداختیم که با استفاده از آن قادر به افزایش محبوبیت سایت خود در میان کاربران خواهید بود؛ در مقالات بعدی به بررسی سایر موارد از محتوای بصری خواهیم پرداخت تا بتوانید از همه‌ی آن نهایت استفاده را ببرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *