محتوای هر سایت به اجزای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که مهم‌ترین آنها محتوای متنی است که در گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز بیشترین اهمیت را دارند. در مرحله بعدی محتوای تصویری، ویدیویی و… هستند که برای کاربران و سپس موتورهای جستجو مهم هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع محتوای تصویری و بصری برای سایت‌ها بپردازیم و کاربرد آن را برای شما تشریح کنیم.

ویدیوها، بهترین راه انتقال اطلاعات

ویدیوها همیشه اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و مفید بودن آنها بستگی به نوع طراحی و تدوین آن دارد! در واقع ویدیوها موثرترین راه‌حل برای انتقال اطلاعات به کاربران است و به همین دلیل اهمیت آن در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا همان ویدیو مارکتینگ بسیار زیادی است! ویدیوها می‌توانند به بررسی مشکلات موجود در یک حوزه بپردازند و در پایان آن خدمات یا راه‌حل شما را به کاربران ارائه کند. با استفاده از ویدیوها کاربران می‌توانند به راحتی از حواس دوگانه خود (شنیدن و دیدن) استفاده کنند و بدون هیچ‌گونه ابهامی محتوای ویدیوی شما را درک کنند. اگر در رسانه‌های مختلف نیز فعالیت داشته باشید، قطعا می‌دانید که این ویدیوها هستند که در میان سایر محتوای بصری حرف اول را می‌زنند؛ از طرفداران محتواهای مختلف بصری می‌توانید به راحتی به این موضوع پی ببرید.

اهمیت ویدیوها در بازاریابی دیجیتال

استراتژی بازاریابی که مهم‌ترین بخش در بازاریابی برای افزایش فروش یک محصول را تشکیل می‌دهد؛ اگر از افرادی هستید که مدیریت یک کسب‌وکار آنلاین را بر عهده دارید، قطعا می‌دانید که در هنگام تدوین ویدیوها می‌توان نظر کاربران را در کمترین زمان ممکن جلب کرد و آنها نیز با خرید خدمات یا محصولات شما را در زمینه گسترش کسب‌وکار خود یاری دهند. یکی از مسائلی که ممکن است برای مدیران کسب‌وکارها و مدیران بخش تبلیغاتی کسب‌وکار کمی نگران‌کننده باشد، مسائل مالی و هزینه‌های تولید یک ویدیو است! در واقع تولید یک ویدیو ممکن است هزینه‌ای معادل با طراحی ده‌ها تصویر را درپی داشته باشد اما آیا تاثیرگذاری آن بیشتر نیست؟ قطعا استفاده از یک ویدیوی یک دقیقه‌ای که برای صفحاتی نظیر اینستاگرام یا حتی سایت تولید می‌شود، تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تصاویر تولید شده خواهند داشت. اگر بخواهیم با آمار و نتایج بدست آمده به بررسی اهمیت و تاثیر ویدیوها در کسب‌وکار بپردازیم باید بگوییم که استفاده از ویدیوها در صفحات مختلف نظیر صفحات فرود تا ۸۶درصد نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

مزایای استفاده از ویدیو

استفاده از ویدیوها نسبت به سایر محتواهای بصری مزیت‌های بسیار زیادی دارند که در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از آنها بپردازیم:

  • سادگی و قابل‌فهم بودن ویدیوها: ویدیوها معمولا ساده و قابل فهم هستند! هنگامی که مردم ویدیوها را نگاه می‌کنند، اغلب نیازی به فکر کردن ندارند و مطلب در همان لحظه قابل هضم است؛ اما برخی از محتواهای دیگر نیازمند چندین ساعت تفکر هستند که کاربران باتوجه به اهمیت وقت و کم‌حوصلگی معمولا این شیوه از یادگیری را نمی‌پسندند.
  • ترجیح مردم به دیدن ویدیو: مردم امروزه به دنبال یافتن راه‌کارهای یادگیری هستند که در کنار یادگیری بتوانند از آن لذت ببرند. مردم معمولا دیدن ویدیو را نسبت به روش‌هایی نظیر خواندن کتاب، مقاله و… ترجیح می‌دهند و البته تاثیر ویدیوها نیز بسیار بیشتر از سایر روش‌ها است.
  • ماندگاری بیشتر محتوای ویدیو در ذهن مخاطب: در ویدیوها معمولا صدا و تصویر در کنار یکدیگر استفاده می‌شوند که همین مورد سبب می‌شود تا کاربران بتوانند راحت‌تر و بیشتر محتوای ویدیو را در ذهن خود نگه‌دارند! هرچه ویدیوی شما جذاب‌تر باشد و از کلمات دل‌نشین‌تری استفاده کرده باشید، این تاثیر به مراتب بیشتر خواهد بود. دربر گرفتن احساسات کاربران یکی از مهم‌ترین مسائلی است که تاثیرگذاری ویدیوها را افزایش می‌دهد و وجود موسیقی در پس‌زمینه ویدیوی شما از دیگر مسائل تاثیرگذار است.
  • قابلیت انتقال سریع محتوا: به عنوان یک کاربر اگر بخواهید ۵۰۰ صفحه کتاب مطالعه کنید یا راه دیگری نظیر مشاهده ۵ دقیقه فیلم در اختیار شما باشد، کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ جالب است بدانید گاهی دیدن ۵ دقیقه فیلم نسبت به خواندن ۵۰۰ صفحه مقاله یا کتاب تاثیرگذار است و در زمان کاربران نیز صرفه‌جویی می‌کند.
  • قابلیت اشتراک‌گذاری ویدیو: با وجود شبکه‌های گسترده نمایش ویدیو، شما یک ابزار بسیار حرفه‌ای را دارید که امکان اشتراک‌گذاری گسترده‌تر آن توسط کاربران وجود دارد! کافی است یک ویدیوی جذاب تولید کنید و آن را در صفحات هواداران خود نظیر یوتیوب، آپارات، اینستاگرام و… به اشتراک‌ بگذارید؛ در این صورت کاربران نیز می‌توانند آن را مشاهده کنند و در صورت تمایل برای بقیه کاربران نیز ارسال می‌کنند. همین موارد سبب افزایش تعامل صفحه شما و کاربران شما می‌شود که بر روی کسب‌وکار شما بسیار اثرگذار خواهد بود.
  • انتخاب فرمت مناسب برای بازاریابی محتوایی

انواع محتوای ویدیویی و استفاده از آنها

استفاده از ویدیوها به صورت‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هر یک از انواع آن کاربرهای مختلفی دارند؛ در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از انواع محتوای ویدیویی بپردازیم تا بتوانید از آنها در جای درست استفاده کنید.

  • Demo Video: ویدیوهایی که جهت آشنایی مخاطبان با کسب‌وکار شما هستند و محصولات شما را به آنها معرفی می‌کنند. از این ویدیوها در ابتدای فیلم‌های آموزشی سایت یا در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  • Live Video: این نوع ویدیو به صورت کاملا زنده به پوشش یک کنفرانس یا همایش می‌پردازد؛ این نوع ویدیو در گذشته هزینه‌های ارتباطی بسیار سنگینی در پی داشت اما امروزه به لطف شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام هزینه‌های بسیار پایینی دارد.
  • بازاریابی محتوایی برای کسب‌و‌کار‌های کوچک به زبان ساده
  • Brand Video: یکی دیگر از مهم‌ترین ویدیوهای هر کسب‌وکاری است که هدف جذب مشتری و مخاطب برای فروش محصولات است. در این ویدیوها می‌توانید نظرات مشتریان خود، معرفی محصولات، معرفی کسب‌وکار و… را برای آگاهی مخاطبان خود درج کنید.
  • Animated Videos: ویدیوهایی هستند که با استفاده از انیمیشن به معرفی کسب‌وکار شما می‌پردازند که البته هزینه‌های بسیار زیادی در پی خواهند داشت؛ این‌گونه ویدیوها اغلب به صورت دو بعدی و گاهی سه بعدی هستند!
  • Event Video: یکی از راه‌های بسیار موثر تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای مختلف تقبل هزینه‌های کنفرانس یا به عبارت دیگر اسپانسر آنها شدن است! در این روش شما می‌توانید در جمع گسترده آنها به راحتی ویدیوی مربوط به کسب‌وکار خود را نمایش دهید و به مخاطبان حاضر در آن جمع محصولات خود را معرفی کنید. این‌کار به اعتبار و محبوبیت شما کمک زیادی می‌کند و اگر برگزارکننده آن ویدیو نیز اعتبار بالایی داشته باشد، بر روی کسب‌وکار شما بسیار موثر خواهد بود. این ویدیو می‌تواند از نظرات مشتریان، داستان کسب‌وکار، موفقیت‌ها و دستاوردها، خلاقیت‌ها و … باشد.
  • Educational or How to Videos: این نوع ویدیوها بیشتر هدفی آموزشی دارند که به کاربران یک مورد خاص را آموزش می‌دهند! مهم‌ترین مسئله‌ای که هر کسب‌وکاری باید از این ویدیو استفاده کند، این است که مسائل بنیادی و پایه کسب‌وکار خود را آموزش می‌دهد. این نوع آموزش‌ها برای کسب‌وکارهایی که تازه قصد فرهنگ‌سازی آن را در جامعه دارند، بسیار مفید و موثر است! زیرا چنین کسب‌وکارهایی باید در ابتدای کار بگویند که هدف آنها چیست و خدمات یا محصولات آنها چه مشکلی را حل می‌کند.
  • Explainer Videos: این دسته‌ از ویدیوها همان‌طور که از نامش پیداست، جنبه توضیحی برای کاربران دارند! در واقع در این ویدئوها کارشناسان یک کسب‌وکار به بررسی اهمیت خدمات آن کسب‌وکار و نیاز مشتریان می‌پردازند. یکی از راه‌های تولید چنین ویدیوهایی، شخصیت‌پردازی و استفاده از یک شخصیتی است که با مشکل مواجه می‌شود و کسب‌وکار شما با خدمات یا محصولات کاربردی خود به کمک آن شخصیت می‌آید؛ جنبه این ویدئوها بیشتر تبلیغاتی بوده و کمتر ارزش محتوایی دارند.
  • Expert Interview: این بخش از ویدیوها یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌تواند به اعتبار کسب‌وکار شما کمک زیادی خواهند کرد. در این نوع از ویدیوها کارشناسان کسب‌وکار شما مصاحبه‌هایی را انجام داده و به سوالات رایج کاربران پاسخ می‌دهند. همچنین استفاده از افراد معتبر در زمینه فعالیتی خود یکی از راه‌های افزایش اعتبار کسب‌وکار شما است که به راحتی می‌توانید به فروش محصولات و خدمات خود کمک کنید.
  • ویدئوهای ۳۶۰درجه: این نوع ویدیوها با استفاده از دوربین‌ها و نرم‌افزارهای بسیار خاص قابل تهیه هستند! کاربرانی که این نوع ویدیوها را مشاهده می‌کنند به راحتی می‌توانند آن را از هر زاویه‌ای مشاهده کنند که اصطلاحا آن به ۳۶۰ درجه یا تمام‌زاویه گفته می‌شود. این نوع ویدیوها بیشتر جنبه سرگرمی دارند و بدلیل هزینه‌های بسیار سنگین آنها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از راه‌های جایگزین که بتوانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، استفاده از تصاویر ۳۶۰ درجه است. در واقع این نوع تصاویر یا حتی ویدیوها برای نمایش یک موقعیت خاص نظیر دفترکار یا شرکت شما است تا کاربران بتوانند به راحتی با تمامی بخش‌های آن در یک تصویر آشنا شوند. از مثال‌های خوبی که در این زمینه می‌توان ارائه کرد، هدفون‌های مجازی است که به راحتی تجربه‌ای شیرین و دقیق را در اختیار شما قرا می‌دهند! دو سرویس‌دهنده بسیار عالی و حرفه‌ای در این زمینه نیز Google Cardboard و Oculus Rift است.
  • با برخی از مفاهیم کلیدی در حوزه دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید – بخش دوم

استفاده از محتوای بصری در کنار محتوای متنی سایت سبب افزایش راندمان یک سایت و افزایش یادگیری کاربران می‌شود؛ اولین موردی که باید در سایت خود به آن توجه کنید، میزان بازدهی مقالات و خدمات شما برای کاربران است! در واقع اگر سایت شما نتواند رضایت کافی را از کاربران جذب کند، قطعا این مورد سبب می‌شود تا کسب‌وکار شما مفید نباشد و در آینده ممکن است با شکست مواجه شوید. در این مقاله به بررسی چند مورد از محتوای بصری پرداختیم که با استفاده از آن قادر به افزایش محبوبیت سایت خود در میان کاربران خواهید بود؛ در مقالات بعدی به بررسی سایر موارد از محتوای بصری خواهیم پرداخت تا بتوانید از همه‌ی آن نهایت استفاده را ببرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *