اگر ایمیل خود را چک کنید، در هفته چندین ایمیل از سمت کسب و کارهای مختلف برای شما ارسال می شود که برخی از آن ها واقعاً جذاب هستند! با وجود آن که می دانیم اکثر ایمیل های ارسال شده از سمت کسب و کارها برای تبلیغات یا افزایش بازدید محتوایشان است، اما باز هم آن را دنبال می کنیم. به نظر شما دلیل آن که این کار را انجام می دهیم، چیست؟ تنها یک مسئله می تواند ما را تشویق به ماندن در لیست ایمیل آن ها می کند. آن هم این است که ایمیل های آن ها ارزشمند هستند و همیشه اطلاعات مفید یا سودی به ما ارائه می کنند.

برای کسب و کارهای آنلاین نرخ تعامل ایمیل اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر این نرخ پایین باشد، ممکن است تنها بودجه کسب و کارها هدر برود. در این مقاله می خواهیم ببینیم که نرخ ایمیل چیست و چه فاکتورهای تعیین کننده آن هستند. سپس چند راه کار عالی برای افزایش نرخ تعامل ایمیل را بررسی می کنیم که به رشد کمپین های ایمیل مارکتینگ شما کمک زیادی می کند.

نرخ تعامل ایمیل چیست؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی مفهوم نرخ تعامل ایمیل بپردازیم، بهتر است ببینیم که اصلاً نرخ تعامل چیست و در چه جاهایی کاربرد دارد. تعامل به این معنی است که کاربران چقدر با شما ارتباط برقرار کرده اند و چقدر کاری که از آن ها خواسته اید را انجام داده اند. حتی در شبکه های اجتماعی این مفهوم اهمیت زیادی دارد و بالا بودن نرخ تعامل در آن ها، به این معنی است که کاربران با محتوای شما در آن شبکه ارتباط برقرار کرده اند. فاکتورهایی نظیر تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و… همگی روی نرخ تعامل تاثیرگذار هستند.

نرخ تعامل ایمیل هم مفهومی مشابه با نرخ تعامل در شبکه های اجتماعی است! در واقع در ایمیل هر چقدر کاربران با شما ارتباط بیشتری برقرار کرده باشند و توجه بیشتری به ایمیل که برای آن ها ارسال کرده اید، داشته باشند به این معنی است که نرخ تعامل ایمیل زیاد است. هر چقدر این نرخ تعامل بیشتر باشد، نشان دهنده آن است که نرخ بازگشت مربوط به هزینه پرداخت شده برای ارسال ایمیل، بیشتر بوده است. در حالی که اگر نرخ تعامل پایین باشد، ممکن است نتوانید نتیجه دلخواه را از ایمیل مارکتینگ و کمپین اجرا شده بگیرید.

مهم ترین فاکتورهای نرخ تعامل ایمیل کدام هستند؟

فاکتورهای مختلفی روی نرخ تعامل ایمیل تاثیرگذار هستند و همه آن ها با هم باعث می شوند تا یک نرخ تعامل برای ایمیل مشخص شود! برای آن که بتوانید نرخ تعامل خود را افزایش دهید، ابتدا باید ببینید که چه اتفاقاتی باید بیفتد که نرخ تعامل شما زیاد باشد. همچنین برعکس این قضیه هم وجود دارد! اگر نرخ تعامل شما بالا باشد، این فاکتورها هم به خوبی انجام شده اند و می تواند روی رشد کسب و کارتان و اهداف شما از ایمیل مارکتینگ تاثیرگذار باشد. در این بخش از مقاله به بررسی مهم ترین فاکتورهای نرخ تعامل ایمیل می پردازیم تا پس از آن به سراغ راه های افزایش نرخ تعامل ایمیل برویم:

  • عضویت در لیست ایمیل

اولین معیاری که برای اندازه گیری نرخ تعامل در ایمیل مارکتینگ وجود دارد، میزان عضویت در لیست ایمیل است. پیش از آن که شما کمپین ایمیل خود را اجرا کنید، باید ببینید که چند نفر در لیست شما وجود دارند. در واقع تمام فاکتورهای دیگر بر اساس تعداد کل ایمیل هایی است که در لیست شما وجود دارد و اگر آن را به خوبی بررسی کنید، می توانید آنالیز بهتری داشته باشید. در سرویس دهنده های ایمیل معمولاً تعداد ایمیل هایی که در هر لیست وجود دارد، مشخص می شود. حتی هنگام اجرای کمپین ایمیل و ارسال آن، تعداد آن مشخص است و می توانید بر اساس آن فاکتورهای دیگر را هم بررسی کنید.

  • لغو عضویت در کمپین ایمیل مارکتینگ

یکی دیگر از مواردی که در کمپین ایمیل مارکتینگ وجود دارد، لغو عضویت است! جزء قوانین سرویس دهنده های ایمیل است که باید حتماً دکمه لغو عضویت در آن قرار بگیرد و نباید هیچ کاربری به اجبار در لیست شما قرار داشته باشد. بنابراین سرویس دهنده های ایمیل به صورت خودکار دکمه لغو عضویت را در پایان تمام ایمیل های ارسال شده از طرف شما قرار می دهند. یکی از فاکتورهایی که در نرخ تعامل ایمیل تاثیر زیادی دارد، میزان لغو عضویت است. این میزان نسبت به کل ایمیل هایی که در لیست شما قرار دارد سنجیده می شود و درصدی را به شما نمایش می دهد.

  • نرخ باز شدن ایمیل

از فاکتورهای مهم دیگر که برای سنجش نرخ تعامل ایمیل مورد استفاده قرار می گیرد، نرخ باز شدن ایمیل است! در واقع هنگامی که شما برای کاربران خود ایمیل ارسال می کنید، آن ها ایمیل را باز می کنند. حال ممکن است برخی کاربران ببینند که ایمیل به نوعی تبلیغاتی است و حاضر نشوند که آن را باز کنند. به تعداد ایمیل های باز شده نسبت به ایمیل های دریافت شده توسط کاربران نرخ باز شدن ایمیل گفته می شود که اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر نرخ باز شدن ایمیل شما پایین است، باید به دنبال دلیل آن باشید. مثلاً ممکن است عنوان های استفاده شده به اندازه کافی جذاب نباشند و کاربران تشویق به باز کردن ایمیل نشوند.

  • نرخ اسپم شدن ایمیل

درصدی از ایمیل های ارسال شده توسط سرویس دهنده های ایمیل اسپم می شوند! این مسئله طبیعی است اما اگر درصد اسپم بالا است، باید سرویس دهنده خود را عوض کنید. البته گاهی اوقات اسپم شدن ایمیل می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. مثلاً ممکن است عنوان ایمیل های ارسال تکراری باشد که سرویس های مختلفی نظیر جیمیل یا یاهو آن را به صورت خودکار اسپم تشخیص می دهند. نرخ اسپم تاثیر زیادی در نرخ تعامل ایمیل خواهد داشت و اگر زیاد باشد، باعث می شود تا کاربران آن را مشاهده نکنند و در نهایت میزان تعامل تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

  • نرخ عملکرد کاربران

در محتوای ایمیل شما قطعاً از کاربران می خواهید که کاری انجام دهند! مثلاً ممکن است محتوای اخیر خود را از طریق ایمیل تبلیغ کرده باشید و از کاربران بخواهید که روی آن کلیک کنند. نرخ عملکرد کاربران یکی دیگر از عواملی است که روی نرخ تعامل ایمیل تاثیر بسیار زیادی دارد! این نرخ با عنوان ctr هم شناخته می شود و گاهی هم به کمک کال تو اکشن (CTA) انجام می شود. برخی سرویس دهنده های ایمیل گزارش کاملی به شما می دهند تا ببینید که چند درصد از کاربران روی لینک کلیک کرده اند. اگر سرویس دهنده شما چنین قابلیتی ندارد، با استفاده از utm این کار را انجام دهید و با گوگل آنالیتیکس آن را آنالیز کنید.

این مسئله کمی تخصصی است اما برخی کسب و کارهای بزرگ از آن استفاده می کنند! نرخ خرید به این معنی است که محصول تبلیغ شده توسط چند درصد از کاربران خریداری شده است. گاهی اوقات قیمت محصول بالا است و فروش آن به تعداد انگشت شمار کاربران کافی است اما گاهی اوقات محصول قیمت پایینی دارد و هدف شما این است که به میلیون ها نفر بفروشید. بنابراین این مسئله کاملاً بستگی به نوع محصول یا خدمات شما دارد که البته روی نرخ تعامل ایمیل تاثیرگذار است. قطعاً هر چقدر نرخ خرید بیشتر باشد، درآمد شما هم افزایش پیدا خواهد کرد.

  • میزان درآمد از ایمیل

یکی دیگر از مواردی که به صورت غیر مستقیم می تواند روی نرخ تعامل ایمیل تاثیرگذار باشد، میزان درآمد مستقیم است. نرخ خرید به معنای تعداد خرید است اما میزان درآمد دقیقاً همان درآمدی است که شما از طریق کمپین ایمیل خود بدست می آورید. هر چقدر میزان درآمد از ایمیل ارسال بیشتر باشد، به این معنی است که نرخ تعامل ایمیل هم بیشتر است و هر چقدر کمتر باشد، به این معنی است نرخ تعامل ایمیل کمتر بوده است. البته در بسیاری از مواقع این فاکتور روی نرخ تعامل ایمیل به حساب نمی آید اما اگر استراتژی خاصی داشته باشید، می توانید آن را هم اعمال کنید.

  • نرخ بانس ریت

بانس ریت به این معنی است که چند درصد از کاربران پس از مشاهده محتوای ایمیل از آن خارج شده اند! اگر درصد بانس ریت بالا باشد، به این معنی است که محتوای شما نتوانسته است به اندازه کافی جذاب باشد و نظر کاربران را جلب کند. همچنین اگر نرخ بانس ریت پایین باشد، به این معنی است که محتوای شما دقیقاً همان چیزی است که کاربران به آن علاقه یا نیاز دارند. نرخ بانس ریت روی نرخ تعامل ایمیل تاثیر زیادی دارد و هر چقدر کمتر باشد، به معنای زیادی بودن نرخ تعامل بالای ایمیل است.

  • نرخ فوروارد ایمیل

گاهی اوقات کاربران ایمیل شما را مشاهده می کنند و می بینند که این ایمیل می تواند به درد کاربران دیگر هم بخورد. این مسئله باعث می شود تا ایمیل را برای همکاران و دوستان خود هم ارسال کنند و این مسئله باعث افزایش نرخ تعامل ایمیل می شود. البته شما نمی توانید ایمیل هایی که برای کاربران خارج از لیست ارسال شده است را رصد کنید اما نرخ فوروارد کمک زیادی به شما می کند تا بتوانید میزان محبوبیت ایمیل خود را در نزد کاربران بسنجید. همچنین فوروارد کردن ایمیل شما توسط کاربران برای دوستان خود هم نوعی تعامل محسوب می شود و به بهبود نرخ تعامل ایمیل کمک زیادی می کند.

  • نرخ رشد ایمیل

یکی دیگر از فاکتورهایی که هنگام استفاده از ایمیل مارکتینگ حتماً باید به آن توجه زیادی داشته باشید، میزان رشد است! ممکن است رشد شما مثبت یا منفی باشد اما اگر درصد رشد خیلی زیاد است، این اتفاق طبیعی نیست. باید به دنبال این بگردید که چه اتفاقی افتاده است که میزان رشد تغییرات زیادی داشته است! اگر تغییرات آن مثبت است، ایرادی ندارد و حتی خوب است. اما اگر تغییرات و میزان رشد منفی است، حتماً در ایمیل خود از عنصری که کاربران به آن علاقه ندارند، استفاده کرده اید. نرخ رشد روی میزان تعامل ایمیل تاثیر زیادی دارد و باید حتماً آن را مدنظر قرار دهید.

  • نرخ هزینه هر ارسال

یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید، این است که هر ارسال ایمیل چقدر برای شما هزینه داشته است! البته ارسال ایمیل هزینه زیادی ندارد اما باید ببینید که میزان هزینه ای که برای ارسال تمامی ایمیل ها کرده اید نسبت به درآمد شما چقدر بوده است. به این مورد نرخ بازگشت گفته می شود و اگر ایمیل مارکتینگ شما به درستی انجام نشود، نرخ بازگشت پایین است. شما باید به دنبال نرخ بازگشت بالا باشید تا کمپین ایمیل مارکتینگ برای شما به صرفه باشد. البته شرکت های زیادی هستند که با ایمیل مارکتینگ نرخ بازگشت بسیار بالایی را تجربه کرده و همیشه هم از آن استفاده می کنند.

مواردی که در این بخش مورد بررسی قرار دادیم، به صورت مستقیم روی نرخ تعامل ایمیل تاثیر دارند. برای آن که بتوانید نرخ ایمیل خود را بهبود ببخشید، باید به دنبال رشد تمامی فاکتورها باشید. هر یک از این فاکتورها راه حل خاص خود را دارند تا بتوانید آن را بهبود ببخشید. مثلاً در بخش نرخ باز شدن، استفاده از عنوان مناسب می تواند کمک زیادی به شما کند تا آن را بهبود ببخشید و در بخش نرخ کلیک، استفاده از محتوای مناسب کمک زیادی می کند تا کاربران بیشتری روی  لینک شما کلیک کنند. بنابراین هر کدام از این موارد، راه حال خاص خود را دارند و باید حتماً با آن ها آشنا شوید. اگر می خواهید روش هایی برای افزایش نرخ تعامل ایمیل یاد بگیرید، در بخش بعدی همراه ما باشید تا موارد موثری را با هم بررسی کنیم.

چگونه نرخ تعامل ایمیل را افزایش دهیم؟

اکنون که با فاکتورهای مهم در نرخ تعامل ایمیل آشنا شدید، زمان آن می رسد که ببینیم چگونه می توان آن را بهبود بخشید. اگر کسب و کاری دارید یا مسئول بخش بازاریابی یک کسب و کار هستید، قطعاً نرخ تعامل ایمیل برای شما اهمیت زیادی دارد. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 12 راه کار عالی برای بهبود نرخ تعامل ایمیل بپردازیم تا بتوانید به بهبود ایمیل مارکتینگ خود کمک کنید. این راه کارهای عملی و موثر که شرکت های بزرگی از آن استفاده می کنند، عبارتند از:

  1. مخاطبان خود را بشناسید!

اولین اقدامی که پیش از انجام هر کاری باید انجام دهید، این است که مخاطبان خود را بشناسید! در واقع شما باید بدانید که ایمیل شما در نهایت قرار است به دست چه کسانی برسد. حال این افراد، چه ویژگی هایی دارند و چه محتوایی می تواند نظر آن ها را جلب کند. حتی گاهی اوقات پاسخ به سوالات آن ها در ایمیل می تواند نظر آن ها را جلب کند و بخش دیگر محتوای ایمیل را هم بخوانند. اگر شما ندانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند، صرفاً یک ایمیل عمومی بدون در نظر گرفتن این موارد ایجاد کرده اید که در نهایت نمی تواند نظر  کاربران را جلب کند.

برای بهبود نرخ تعامل ایمیل، شما باید مخاطبان خود هدف خود را به صورت کامل بشناسید و در مورد آن ها تحقیق کنید. چیزهایی که می تواند به تولید یک محتوای ایمیل مناسب کمک کند افکار، اولویت ها، نیاز، مشکلات و هر چیزی که در مورد مخاطبان است، خواهد بود. همچنین همیشه یک سوال مهم را پاسخ دهید! آن سوال هم این که هدف شما از ارسال ایمیل چیست و چگونه می توان آن هدف را با توجه به ویژگی های مخاطبان محقق کرد. همچنین باید پیام ایمیل خود را بر اساس مخاطبان هدف شخصی سازی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  1. استفاده از کال تو اکشن واضح و جذاب

کال تو اکشن بخش بسیار مهمی از محتوای ایمیل است که اگر به خوبی از آن استفاده نکنید، نرخ کلیک ایمیل شما به شدت کاهش پیدا می کند. یکی از مشکلاتی که محتوای بسیاری از کمپین های ایمیل دارد، این است که کال تو اکشن واضح ندارند! در واقع مشخص نیست که کاربر با کلیک بر روی آن قرار است با چه چیزی روبرو شود. این مسئله باعث می شود تا کاربر نداند که چه اتفاقی قرار است بیفتد و هرگز برای کلیک بر روی آن تشویق نمی شود. در چنین شرایطی تنها تعداد محدودی از کاربران بر روی آن کلیک می کنند و نرخ تعامل ایمیل کاهش پیدا می کند.

برای آن که نرخ کلیک را بهبود ببخشید، از کلمات جذاب استفاده کنید! مثلاً اگر به کاربر بگویید که اینجا کلیک کنید، کاربر نمی داند که با کلیک بر روی آن چه چیزی مشاهده می کند. اما اگر به کاربر بگویید که برای گرفتن کد تخفیف کلیک کنید، کاربر تکلیفش مشخص است و این جمله علاوه بر واضح بودن، برای کاربر جذاب است. زیرا با کلیک بر روی آن قرار است تخفیف بگیرد و هیچ کاربری ای چنین چیزی بدش نخواهد آمد.

  1. تقسیم بندی لیست ایمیل

یک عامل بسیار مهم در افزایش نرخ تعامل ایمیل که کمک زیادی به رشد کسب و کارها می کند، تقسیم بندی لیست ایمیل است. تقسیم بندی لیست ایمیل به شما کمک می کند تا برای هر دسته از کاربران، ایمیل شخصی سازی شده بفرستید و در نهایت کاربر حس صمیمیت با شما داشته باشد. به عنوان مثال شما می توانید برای کاربرانی که رده سنی یا محیط جغرافیایی مشترک دارند را در یک لیست ایمیل قرار دهید. حتی اگر بخواهید حرفه ای تر عمل کنید، می توانید علایق کاربران را بشناسید و برای آن ها تنها ایمیل هایی که واقعاً به آن علاقه دارند را ارسال کنید.

در کمپین های ایمیل مارکتینگ کسب و کارهای مختلف، ممکن است تقسیم بندی لیست ایمیل کمی متفاوت باشد. مثلاً شما می توانید لیست کاربرانی که تا کنون از شما خرید کرده اند را از لیست کابرانی که خرید نکرده اند جدا کنید. همچنین می توانید لیست ایمیل کاربرانی که همیشه از شما خرید می کنند را استخراج کنید و به محض انتشار محصول جدید، یک ایمیل تبلیغاتی مستقیم برای آن ها ارسال کنید. البته همه این مسائل بستگی به استراتژی ایمیل مارکتینگ شما خواهد داشت.

  1. استفاده از موضوعات جذاب برای اجرای کمپین

کاربران عاشق شکار هستند! شاید این جمله کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که کاربران به دنبال چیزی هستند که حس کنند آن را شکار کرده اند. برای درک بهتر این موضوع، به جشنواره های تخفیفی فروشگاه های اینترنتی بزرگ نظیر دیجی کالا دقت کنید! در جشنواره های تخفیف ترافیک این سایت ها به قدری زیاد می شود که حتی ممکن است سایت بالا نیاید. بنابراین کاربران عاشق طعمه و شکار آن هستند. در ایمیل مارکتینگ هم این مسئله وجود دارد و عنوان هایی که حس شکار به کاربران بدهد، نرخ تعامل ایمیل بالایی دارند.

بهترین راه برای این مسئله استفاده از کلمات تاثیرگذار است! به عنوان مثال شما می توانید از عبارت “محدود” و “فقط تا پایان امروز” استفاده کنید تا ببینید که کاربران چطور ایمیل شما را باز می کنند. کمی خلاقیت داشته باشید تا بتوانید کمپین های ایمیلی بسیار موفق برگزار کنید. حال فرض کنید بخواهید از این روش در کنار موضوعاتی که واقعاً برای کاربران جذاب هستند استفاده کنید! مثلاً اگر یک دوره افزایش درآمد از تولید محتوا دارید، کافی است یک موضوع جذاب انتخاب کنید و دوره خود را به نوعی به آن ارتباط دهید. سپس برای کاربران محدودیت زمانی برای تهیه آن دوره در نظر بگیرید تا ببینید که چطور کمپین شما موفق می شود.

  1. پیشنهاد موارد ارزشمند و رایگان

باز هم شکار! ارائه موارد ارزشمند و رایگان به کاربران می تواند یک پیشنهاد عالی برای آن ها باشد تا ایمیل شما را باز کنند. گاهی اوقات حتی ارائه یک هدیه کوچک می تواند به افزایش نرخ تعامل ایمیل کمک زیادی کند! برای همه ما هم پیش آمده است که یک ایمیل برای دریافت رایگان یک فایل ارزشمند دریافت کرده باشیم و حتی برخی از ما، از آن استفاده کرده ایم. بنابراین هنگامی که شما یک ارزش به کاربران ارائه می کنید، می تواند روی افزایش نرخ تعامل ایمیل تاثیر زیادی داشته باشد. به خصوص زمانی که ارزش ارائه شده بدون هیچ چشم داشتی باشد که در این صورت نرخ کلیک افزایش پیدا می کند.

اگر شما در حال ارائه خدمات هستید، می توانید خدماتی را به صورت رایگان به کاربران ارائه کنید! مثلاً اگر شما ابزارهای پولی ارائه می کنید، به کاربرانی که عضو لیست ایمیل شما هستند چند روز رایگان آن سرویس را ارائه کنید. همچنین اگر سرویسی را به تازگی راه اندازی کرده اید، این فاکتور می تواند روی فروش شما هم تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. یک راه ساده هم این است که محتوای انگیزشی و الهام بخش را در بخشی از محتوای ایمیل خود قرار دهید.

  1. استفاده از مباحث روان شناسی

اگر می خواهید نرخ تعامل ایمیل مارکتینگ خود را تا حد زیادی افزایش دهید، راجع به مباحث روان شناسی تحقیق کنید. مباحث روان شناسی در مورد فروش و افزایش نرخ تعامل ایمیل کمک بسیار زیادی به شما می کنند تا بهترین نتیجه را بگیرید. چند مورد از مهم ترین موارد مربوط به مباحث روان شناسی در ایمیل مارکتینگ عبارتند از:

  • رنگ ها: اولین چیزی که باید رعایت کنید، استفاده درست از رنگ ها است. رنگ ها هر کدام باعث می شوند تا کاربر رفتار به خصوصی از خود نشان دهد و باید هنگام ارسال ایمیل، به رنگ ها دقت کنید. همچنین رنگ تصاویر مورد استفاده هم اهمیت زیادی دارد و روی نرخ تعامل ایمیل تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
  • درک ناخودآگاه: درک ناخودآگاه مربوط به بعد روحی انسان می شود و اگر به درستی از آن استفاده کنید، روی نرخ تعامل ایمیل تاثیر زیادی دارد.
  • ترس از دست دادن: یکی از مسائلی که باعث افزایش نرخ تعامل ایمیل می شود، ترس از دست دادن است! مثلاً شما به کاربران بگویید که تنها یک روز برای استفاده از تخفیف فرصت دارند تا در کمتر از چند دقیقه خرید خود را انجام دهند.
  • برانگیختن احساسات: برانگیختن احساس کاربران یکی از مواردی است که نرخ تعامل را بالا می برد! مثلاً شما می توانید یک کمپین حمایت از حیوانات برگزار کنید و کاربر بر اساس احساسات خود در آن شرکت کند. احساسات تعیین کننده هستند که کاربران با ایمیل شما تعامل برقرار کنند یا خیر.

مواردی که بررسی کردیم تنها بخشی از روان شناسی در افزایش تعامل ایمیل مارکتینگ هستند و شما می توانید تحقیقات بیشتری راجع به آن انجام دهید.

  1. محتوای مرتبط و مختصر بنویسید

کاربرانی که در لیست ایمیل شما حضور دارند، از شما انتظار دارند که محتوای مرتبط ارسال کنید! همچنین از شما می خواهند که محتوا تبلیغاتی نباشد تا اذیت شوند. از طرف دیگر، شما باید محتوای مختصر و مفید ارسال کنید تا کاربر پس از دیدن محتوا حس نکند که تنها وقت او را گرفته اید. یکی از مواردی که کمتر رعایت می شود، تولید محتوای ایمیل است! گاهی اوقات کسب و کارها از کلمات سخت و سنگین استفاده می کنند که کاربر به راحتی نمی تواند آن را درک کند. محتوای ایمیل باید ساده و واضح باشد تا بیشترین تاثیرگذار را داشته باشد.

اگر محتوای ایمیل قرار است طولانی شود، بهتر است یک مقاله در بلاگ سایت خود ایجاد کنید و به جای آن که کل محتوا را در ایمیل قرار دهید، تنها خلاصه ای در حد یک پاراگراف قرار دهید و کاربر را به سایت دعوت کنید. مطمئن باشید که اگر موضوع انتخاب شده ارزشمند باشد و پاراگراف توضیحات در محتوای ایمیل درست و دقیق باشد، کاربر به سایت شما می آید و ادامه مقاله را می خواند. همچنین اگر وارد سایت شما نشود، به این معنی است که به محتوای موردنظر نیاز نداشته و وقت خود را تلف نکرده است.

  1. ارائه پیشنهادهای منحصر به فرد

کاربران همگی دوست دارند که برای آن ها محتوای اختصاصی ارسال کنید! مثلاً ساده ترین کاری که می توانید برای کاربران انجام دهید، این است که نام آن ها را در ابتدای ایمیل قرار دهید تا کاربر حس کند که ایمیل به صورت اختصاصی برای او ارسال شده است. در حال حاضر اکثر سرویس دهنده های ایمیل این قابلیت را دارند و می تواند اثرگذاری زیادی روی نرخ تعامل ایمیل داشته باشد. این قابلیت به سادگی امکان استفاده را دارد و نیازی نیست که زمان زیادی صرف کنید، اما تاثیر آن بسیار زیاد است.

شما می توانید پیشنهادهای منحصر به فرد هم به کاربران ارائه کنید. مثلاً اگر قرار است به کاربران تخفیف دهید، کد تخفیف کاربران وفادار بیشتر از کاربران دیگر باشد. در محتوای ایمیل هم این مورد را ذکر کنید! به عنوان مثال شما می توانید بگویید که این کد تخفیف به صورت اختصاصی برای شما ارسال شده است و دلیل آن، خرید ماهانه بالای 1 میلیون تومان است. شما می توانید کاربران را تشویق کنید که با خرید بیشتر، کد تخفیف بیشتری دریافت کنند. ایمیل مارکتینگ یک راه عالی برای فروش محصولات و خدمات است، تنها باید کمی خلاقیت به خرج بدهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

  1. ارائه کد تخفیف به کاربران

اگر به دنبال افزایش نرخ تعامل ایمیل هستید و در کنار آن می خواهید که نرخ فروش شما هم بیشتر شود، کد تخفیف راه کار بسیار خوبی است. کد تخفیف چند مزیت عالی برای استفاده در ایمیل مارکتینگ دارد! اولین مزیت آن، این است که شما می توانید به در بخش عنوان از کد تخفیف صحبت کنید تا کاربر ترغیب شود که ایمیل را باز کند. مثلاً به آن ها بگویید که کمتر از 2 ساعت دیگر تا پایان تخفیف 50 درصدی دوره آموزشی باقی مانده است. در این صورت علاوه بر این که کاربر می خواهد از کد تخفیف استفاده کند، بلکه می خواهد زمان را از دست ندهد و اگر واقعاً نیاز داشته باشد، در همان لحظه خرید می کند.

ارائه کد تخفیف تکی به کاربران هم گزینه خوبی است اما اگر بتوانید جشنواره برگزار کنید، فروش عالی تجربه خواهید کرد. البته باید دقت داشته باشید که شرایط برای ارائه خدمات و محصولات فراهم باشد تا تحویل آن به مشکل برخورد نکند. اگر هم محدودیت دارید، می توانید به صورت تکی کد تخفیف ارسال کنید. حتی اگر خیلی محدود هستید، لیست ایمیل را تقسیم بندی کنید و یک لیست کوچک را برای این کار انتخاب کنید.

  1. تست کردن انواع محتوا در کمپین های مختلف

مهم ترین عاملی که باعث می شود تا یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق شود، محتوای عالی است! در واقع اگر شما محتوای عالی داشته باشید، به راحتی می توانید نرخ تعامل ایمیل را افزایش دهید و هر هدف دیگری هم که دارید، به آن برسید. مثلاً اگر هدف شما افزایش فروش یک محصول خاص است و می خواهید این کار را با ایمیل مارکتینگ انجام دهید، کافی است به خوبی از طریق محتوای ایمیل آن محصول را معرفی کنید. همچنین در محتوای ایمیل کمی احساسات کاربران را برانگیزید تا راحت تر برای خرید محصول اقدام کنند. البته فراموش نکنید که صداقت قدم اول است و باید حتماً با کاربران خود صادق باشید.

برای آن که بهترین محتوا را پیدا کنید، چاره ای جز تست کردن انواع محتوا ندارید! شما باید انواع محتوا را تست کنید و ببینید که کاربران با کدام یک راحت تر ارتباط برقرار می کنند. مثلاً در برخی کسب و کارها کاربران با دیدن ویدیو راحت تر ترغیب به خرید می شوند اما در برخی دیگر، کاربر به اینفوگرافیک علاقه بیشتری دارد. برای آن که محتوای مناسب ایمیل های خود را پیدا کنید، باید آزمون و خطا انجام دهید.

  1. بهینه سازی کمپین های ایمیل مارکتینگ

برای آن که روز به روز نتایج ایمیل مارکتینگ شما بهتر باشند، نیاز به بهینه سازی کمپین های مختلف دارد! برای آن که کمپین های خود را بهینه سازی کنید، باید حتماً آن را رصد کنید تا پس از مدتی به نرخ تعامل ایمیل مناسب برسید. البته فراموش نکنید که بهینه سازی کمپین های ایمیل مارکتینگ بهتر است به کمک ابزار و متخصصان دیجیتال مارکتینگ انجام شود تا بهترین نتیجه را بگیرید. گاهی اوقات با بررسی ایمیل ها متوجه می شوید که کاربران به دنبال چه محتوایی در ایمیل خود هستند و با بررسی چند دوره از ایمیل ها، می توانید نوع محتوای مورد علاقه کاربران خود را رصد کنید.

لازم نیست که تنها با یک بار رصد کمپین های ایمیل، ایمیل های عالی ارسال کنید! کافی است در هر بار رصد کردن بخشی از مشکل را حل کنید تا پس از مدتی ایمیل های شما موردپسند کاربران باشند.

  1. اندازه گیری میزان رشد کمپین های مختلف

شاید گاهی اوقات لازم باشد که میزان رشد کمپین های مختلف را اندازه گیری کنید و حتی ممکن است بخواهید با استفاده از A/B تست بهترین ایمیلی که می توانید تولید کنید را پیدا کنید. اگر در کمپین های خود متوجه رشد شدید، به این معنی است که راه را درست رفته اید. حتی اگر با رشد منفی روبرو باشید و این میزان رشد کم باشد، باز هم ایرادی ندارد و طبیعی است. اما اگر میزان رشد منفی زیاد باشد، به این معنی است که یک مشکل اساسی وجود دارد و باید به دنبال آن باشید تا رفع کنید.

نتیجه گیری

نرخ تعامل ایمیل یکی از مفاهیم بسیار مهم و ضروری در ایمیل مارکتینگ محسوب می شود که با عنوان های دیگر هم توسط کاربران شناخته می شود! مثلاً ممکن است شما کلماتی نظیر نرخ تبدیل، نرخ کلیک و… را شنیده باشید که همه آن ها باهم همان نرخ تعامل ایمیل را تشکیل می دهند. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل این مفهوم بپردازیم و راه های افزایش نرخ تعامل ایمیل را بررسی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

  1. مقاله ی خیلی خوبی بود . ای کاش نسخه ی صوتی مقالات رو هم بذارید رو سایتتون ، اون طوری به نظرم خیلی بهتر میشه از سایتتون با این مقالات با کیفیت بهره مند بشیم با تشکر

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *