ایمیل در سال1971 اختراع شد و خیلی چیزها در رابطه با آن در این سال‌ها تغییر کرده است.امروزه امنیت این سرویس بسیار کارآمد و محبوب به یک ریسک بالا برای افراد مختلف، دولت‌ها و کمپانی‌ها بدل شده است. به همین دلیل ما می‌خواهیم امروز به ایمیل‌های امن بپردازیم و جدا از توضیحاتی که درباره‌اش می‌دهیم، چند ایمیل سرویس ایمیل امن را نیز به شما معرفی کنیم.

ایمیل امن و کدگذاری شده چیست؟

ایمیل‌های امن در واقع همان ایمیل‌های معمولی هستند که در بخش‌های امنیتی کمی بهبود پیدا کرده‌اند. در واقع تکنولوژی ارسال ایمیل در چنین سرویس‌هایی، همان چیزی است که در ایمیل‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل برای کاربران، استفاده از این ایمیل‌های به همان سادگی کار کردن با سرویس‌های معمولی ایمیل است.

از همین رو، خیلی از عرضه کنندگان سرویس ایمیل، خود را ایمیل امن تلقی می‌کنند که البته با توجه به این که هنوز دقیقا نمی‌توان کلمه امن را برای این موضوع معنی کرد، نمی‌توان به آن شرکت‌ها نیز خرده گرفت. اما عمده معنی کلمه “ایمیل امن” به سرویس‌های گفته می‌شود که بعضی از پروتکل‌های اساسی را رعایت می‌کنند.

استفاده از سیستم‌های کدگذاری از مبدا، پسورد دو مرحله‌ای و امکاناتی از این دست در درجه اول قرار داشته و همچنین نباید اطلاعات شما را در جایی ذخیره کنند. در واقع جایی که سرویس‌های ایمیل جیمیل، یاهو و … کمی از نظر امن بودن زیر سوال می‌روند، آن‌جایی است که این شرکت‌ها برای ارائه خدماتی از جمله خدمات هوش مصنوعی و امکانات دیگری که در این سرویس‌ها گنجانده می‌شود، از محتوای اطلاعات خودتان استفاده می‌کنند.

سرویس‌های ایمیل امن چطور از اطلاعات شما محافظت می‌کنند؟

سیستم کدگذاری از مبدا و در مقصد، بهترین روش برای امن نگه داشتن ایمیل است. سرویس جیمیل برای مثال، محتوای ایمیل شما را در مسیر ارتباطی کد گذاری می‌کند که به این ترتیب اطلاعات شما در مسیر ارسال به سرور کدگذاری نشده است.

هر صحبت خصوصی که شما داشته‌اید، روی سرورهای گوگل بدون کدگذاری وجود دارد و اگر این اطلاعات به هر ترتیب دزدیده شود (که البته خیلی سخت است)، دیگر نیاز به کد شکنی نداشته و فردی که آن را به دست آورده، آزادانه به محتوای آن دسترسی خواهد داشت.

جالب این که خیلی از سرویس‌های ایمیل، سرورهای خود را در کشورهای متفاوتی نگهداری می‌کنند و قوانین مربوط به حریم شخصی در این کشورها متفاوت است. مثل ProtonMail که سرورهایش در سوییسی قرار دارد که در زمینه‌ی رعایت قوانین حریم شخصی بسیار خوشنام است. اما در آمریکا اگر دادگاه دستور دهد، شرکت‌ها موظف به دادن اطلاعات هستند و کشورهای استرالیا، کانادا، انگلیس و نیوزلند به همراه آمریکا معاهده‌‌ای دارند که قانون تحویل اطلاعات با حکم دادگاه، در تمام آن‌ها اجرا می‌شود!

به همین دلیل است که سرویس‌هایی به واقع امن تلقی می‌شوند که در همان ابتدا که شما ایمیل را ارسال می‌کنید، از مبدا کدگذاری شده و در دستگاه مقصد از حالت کدگذاری خارج شوند. به این ترتیب هیچ اطلاعات خامی در سرورها وجود نخواهد داشت.

بهترین سرویس‌های ایمیل امن کدام‌ها هستند؟

اگر چه که نمی‌توان بسیاری از سرویس‌های موجود و معروف را غیر امن نامید، اما مسئله کدگذاری از مبدا بسیار مهم بوده که خیلی از آن‌ها این موضوع را رعایت نمی‌کنند. شرکت‌هایی هم که چنین سرویسی ارائه می‌کنند، هر کدام اشکالات و موهبت‌های خود را دارند و بسیاری از آن‌ها نیز کاملا رایگان نیستند.

در حال حاضر ProtonMail (که اکانت رایگان هم ارائه می‌کند) شناخته‌شده‌ترین سرویس ایمیل امن به حساب می‌آید که مدت‌هاست در حال فعالیت بوده و امکانات آن تا حد زیادی به بلوغ رسیده‌اند. سرورهای کدگذاری شده آن در سوییس واقع شده و شرکت ارائه کننده، حفاظت از حریم شخصی پیغام‌ها را تظمین کرده است. سرورها بر اساس یک تکنولوژی کد باز تهیه دیده شده‌اند و اپلیکیشن‌های موبایلی نیز برای آن‌ها ارائه شده است.

Tutanota (این سرویس نیز اکانت رایگان دارد) یکی دیگر از ارائه کنندگان ایمیل امن است که به شدت پیشنهاد می‌شود. امکانات خیلی خوبی برای این مجموعه در نظر گرفته شده که از این نظر و همچنین از نظر موارد امنیتی، بسیار شبیه به ProtonMail است. سرورهای Tutanota در آلمان واقع شده‌اند و برنامه‌هایی برای موبایل نیز دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اما اگر می‌خواهید از یک سرویس پولی استفاده کنید که ارزش هزینه کردن را داشته باشد، به سراغ Posteo بروید که سرورهای آن نیز در آلمان واقع شده و اگر چه پولی‌ست، اما امکانات خیلی مناسبی دارد و از نسخه‌های پولی دو سرویس قبلی ارزان‌تر است.

آیا به ایمیل امن احتیاج دارید؟

اگر به یک ایمیل امن احتیاج داشته باشید، حتما خودتان بهتر از همه می‌دانید! برای کاربران عادی که نهایت ایمیل‌های اداری نه چندان مهم یا تبریک‌های تولد می‌فرستند، استفاده از ایمیل‌های مختلف هیچ تفاوتی ندارد و تنها برای ایمیل‌های مهم است که باید به سراغ چنین سرویس‌هایی بروید.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *