تولید محتوا یکی از بخش های جدا نشدنی از مدیریت کسب‌وکار است و بدون تولید محتوا نمی‌توان رتبه سایت خود را در گوگل افزایش داد! از طرف دیگر، اگر یک سایت داشته باشید یا در یک سایت بنویسید، به احتمال 99.99 درصد اسم متادیسکریپشن را شنیده‌‌اید. عاملی که در سئو تاثیر به‌سزایی دارد و کلمات کلیدی خود را باید داخل آن قرار دهیم! اگر فکر می‌کنید این دید به متادیسکرپشن درست است به شما توصیه می‌کنیم که در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تگ توضیحات بهینه سئو یا meta descriptions چیست؟

متا در لغت به معنای موثرترین تاکتیک و روش در رسیدن به هدف است و وقتی ما متا را در کنار لغت دیسکریپشن (توضیحات) می‌آوریم، می­‌توان از آن این برداشت را داشت که این توضیحات یکی از موثرترین روش‌ها برای خوانده شدن مقاله شماست و این کاملا درست است! متادیسکریپشن توضیحی مختصر درمورد مقاله است که افراد در صفحات SERP (نتایج گوگل) در کنار متا تایتل می‌بینند و تصمیم می‌گیرند روی آن کلیک کنند یا نه. در واقع متا دیسکریپشن در کنار متا تایتل ویترین مغازه شما هستند و هرچه جذاب تر باشند نرخ CTR شما (نسبت دیده شدن به کلیک) افزایش پیدا می‌کند یا به معنای سنتی افراد بیشتری به مغازه شما می‌آیند و وارد قیف بازاریابی شما می‌شوند. حالا مهمترین فایده متادیسکریپشن را فهمیدیم اما افسانه‌های سئویی متا دیسکریپشن چقدر واقعیت دارند؟

تاثیر متا دیسکریپشن در سئو چیست؟

قدیم قدیم‌ها متا دیسکریپشن یکی از عوامل مهم در سئو بود، اما درحال حاضر کوگل جان بارها گفته است که متا دیسکریپشن دیگر سیگنال چندان مهمی برای سئو نیست. اما از من به شما نصیحت گوگل همیشه مرموز است، باید ببینیم تحقیقات چه می‌گویند!

طبق تحقیقات اخیر Yoast:

  • گوگل تعداد زیادی تگ توضیحات بهینه به صورت خودکار می‌سازد.
  • کوتاه و بلند کردن و تراکم کلمات کلیدی در آن چندان تفاوتی ایجاد نمی­‌کند.
  • در دو سوم موارد امتحانی گوگل از پاراگراف اول استفاده کرده است.

اما درنظر بگیرید که تمام ارزش تگ توضیحات بهینه به معیارهای محتوایی گوگل نیست، بلکه فاکتورهای مهمی مثل CTR (نرح کلیک) و هدایت پرسونا مناسب را نیز در پی دارد. نگارش یک متا دیسکریپشن مناسب و مرتبط با محتوای پیج، باعث میشود ورودی بیشتری داشته باشید و با افزایش نرخ CTR شما به گوگل سیگنالی را می‌فرستید که ویترین مغازه شما نسبت باقی رقبا جذاب تر است و با حفظ ارتباط بین متا دیسکریپشن و محتوای پیج، انتظارات کاربر را برآورده می­کنید و اینگونه برای گوگل سینگنال دیگری می فرستید که زیبایی ویترین مغازه شما پوشالی نیست، بلکه ذات محصولات و خدمات مغازه شما نیز جذابیت لازم را دارد. حال در ادامه عواملی که می­توانید با آن­ها یک متا دیسکریپشن فوق‌العاده بنویسید را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  1. طول توضیح متای محتوای شما

سال‌هاست که استاندارد نگارش متا دیسکریپشن بین 50 تا 160 کارکتر است اما به‌تازگی گوگل گاهی اوقات تا 300 کارکتر را نیز نمایش می­دهد. تعداد کارکتر مشخصی برای متادیسکپریشن وجود ندارد، طول متن شما کاملا به پیامی که می‌خواهید برسانید بستگی دارد، ممکن است مقاله‌ای با 50 کارکتر بهترین متادیسکرپشن شما شود و ممکن است مقاله دیگری با 200 کارکتر بهترین متادیسریپشن شما شود، این کاملا به محتوا، مخاطب و رقبای شما بستگی دارد.

از طرف دیگر، قطعا همه دوست داریم در توضیحات متا تمام نکات و مزیت های صفحه سایتمان را به کاربران و گوگل نشان دهیم. اما محدودیت کاراکترها این اجازه را به ما نمی دهد. گوگل برای طولانی نشدن و لیست نتایج و اذیت نشدن کاربر، برای توضیحات متا محدودیت کاراکتر در نظر گرفته به طوری که بیشتر از تعداد مشخص شده را در نتایج نشان نمی دهد. حداکثر تعداد کاراکتر مجاز برای نوشتن توضیحات متا 160 کاراکتر است. در سال 2017 گوگل به صورت مقطعی این تعداد را به 320 کاراکتر رساند اما در سال 2018 دوباره به همان تعداد 160 کاراکتر برگشت. بنابرین حداکثر 160 کاراکتر می توانید در توضیحات متا بنویسید. بهترین کار این است که جمله خود را در 160 کاراکتر جا بدهیم چون اگر بیشتر بنویسیم گوگل ادامه متن را نشان نمی دهد و جمله ناقص می ماند. در برخی از موارد نیز ممکن است نیاز به نوشتن کمکتر از 160 کاراکتر داشته باشید و با 100 کاراکتر بتوانید اثر بهتری روی کاربر بگذارید. لزومی ندارد که حتما از همه 160 کارکتر استفاده کنید.

  1. کلمه کلیدی مورد نظرتان را در گوگل سرچ کنید

اولین قدم برای نگارش یک مقاله خوب، تعیین نوع و سرچ کلمات کلیدی مقاله مورد نظر شماست. شما در این دنیا تنها نیستید، بلکه رقبای زیادی هستند که کلمات کلیدی‌ای که می‌خواهید تصاحب کرده‌اند و برای نگه داشتن آن­ها چنگ می­زنند. باید ببینید رتبه­‌های نخست چطور متادیسکریپشن خود را نگاشته ­اند و شما چطور می­توانید از آن­ها بهتر باشید یا حتی متفاوت­تر تا ویترین­تان جلب توجه کند. وقتی به توضیحات متا در نتایج جستجوی Google نگاه می کنید، متوجه می شوید کلماتی که سرچ کرده ایید در توضیحات بولد می شوند. شخصی که جستجو می کند با دیدن کلمات بولد شده سریع تر متوجه مفهوم صفحه می شود. شما قطعا کلمات کلیدی را که برای صفحه، هدف گذاری کرده اید و محتوای صفحه را برای آن کلمات بهینه کرده ایید، با قرار دادن کلمات در توضیحات متا گوگل آن ها را بولد می کند و شانس بیشتری برای کسب رتبه در آن کلمه دارید. اما مطمئن شوید که از آن به طور طبیعی استفاده می کنید سعی نکنید به زور و غیر طبیعی کلمه کلیدی را در جمله قرار دهید. پر کردن کلمات کلیدی می تواند توضیحات متا را گیج کننده کند و در نهایت به شما آسیب برساند. دقت کنید که کلمات کلیدی که در توضیحات متا به کار می برید باید مطابق با محتوای صفحه باشد در غیر اینصورت گوگل توضیحات شما را نادیده گرفته و بخشی از متن صفحه را به عنوان تگ توضیحات بهینه متا قرار می دهد.

  1. پرسونای مشتریان‌تان را دربیاورید

پرسونا به‌­معنای ساخت چند شخصیت خیالی است که بیشترین خصوصیات مشتریان شما را دارا می­باشند. شما با تحقیقات درمورد مشتریان­تان و ساخت پرسونا برای کسب و کارتان می­توانید بفهمید بیشتر زنان مخاطب شما هستند، یا مردان، قالب آن­ها چه بازه سنی­ دارند و… وقتی بدانید قرار است با چه کسی حرف بزنید، بهتر می­دانید که با چه کلماتی باید آن­ها را خطاب قرار دهید.

  1. کلمات کلیدی را در توضیحات قرار دهید

گوگل بارها تاکید کرده است که قرار دادن کلمات کلیدی به­‌معنای رتبه بهتر در نتایج گوگل نیست، اما وقتی شما کلمه‌‌‌ای را در گوگل سرچ می‌کنید، چه می‌بینید؟ کلمات کلیدی مرتبط در متا دیسکریپشن مطالب بولد شده‌اند. البته این اتفاق مدرک قابل قبولی برای رد ادعای گوگل نیست، اما این بولد شدن به کاربران کمک می‌کند تا مرتبط‌ترین مطلب را پیدا کنند و درنتیجه هرچه تجربه کاربر خوشایند‌تر باشد گوگل خوش‌حال‌تر است؛ البته یادتان باشد گوگل همیشه مرموز است!

  1. خاص و جذاب باشید

اگر متا دیکسریپشن‌ شما به‌چشم مخاطب نیایند، هیچ کمکی به افزایش کلیک و رتبه شما نمی‌کنند. ابتدا کلیدواژه مقاله را سرچ کنید و ببینید رقبا چه متنی را نوشته‌اند. حالا ببینید چطور می‌توانید در بین آن‌ها متفاوت باشید! عدد، ایموجی، دست گذاشتن روی نقطه درد مخاطب در ابتدای متادیکسریپشن‌ و… سعی کنید خود را نسبت به بقیه خاص‌تر و جذاب‌تر کنید.

  1. مخاطب را تشنه کنید!

سایت متمم یکی از بهترین مثال‌ها برای این موضوع است، متمم ابتدای محتوای آموزشی خود را رایگان می‌گذارد و بعد از آنکه در تله جذابیت محتوا افتادید راهی جز خرید اشتراک برای خواندن باقی محتوا ندارید! شما با اتمام متن متادیسکریپشن در نقطه‌ای حساس و قرار دادن “…” کاربر را تشنه باز کردن محتوای خود می‌کنید؛ یا با ذکر نکته‌‌ی ویژه مقاله، اعم از مصاحبه با فردی مشهور مخاطب را کنجکاو می‌کنید تا مقاله شما را باز کند. البته باید حواستان باشد آوردن مخاطب به هر قیمتی برای شما فایده ندارد، اول باید محتوای خوبی داشته باشید و بدانید پرسونای شما کیست.

  1. متای توضیحات را کاملاً مرتبط با محتوای خود بنویسید!

توضیحات متا دقیقا باید مطابق با مطالب نوشته شده در صفحه باشد. زمانی که می خواهید برای یک صفحه مقاله توضیحات بنویسید دقت کنید که به صورت خلاصه توضیح دهید که دقیقا درباره چه موضوعی در مقاله صحبت کرده اید. کاربران برای پاسخ گویی به نیاز و کسب اطلاعات کلماتی که مربوط به موضوع سایت شما می شود را سرچ می کنند. و اولین چیزی که نتایج با ان مواجه می شوند عنوان و توضیحات متا است پس باید به کاربر نشان بدهید که پاسخ سوال و یا نیاز او را در صفحه شما می تواند پیدا کند. برای هر صفحه در وب سایت خود ، بزرگترین فایده ای که برای بازدید کنندگان فراهم می کند را با دقت در نظر بگیرید و در نوشتن تگ توضیحات بهینه متا روی آن تاکید کنید. مثلا برای صفحات لیست محصول می توانید به تخفیف ها، ضمانت بازگشت کالا، راحتی و سرعت تحویل و خرید و سایر مزایایی که به مشتری می دهید را بنویسید.

  1. نگارش درست داشته باشید!

توضیحات متا یک جمله کامل است بنابرین می تواند شامل تمامی علائم نگارشی جمله شود. استفاده از علائم نگارشی مانند نقطه، ویرگول، دو نقطه، سه نقطه و سایر موارد در جای درست خود برای رساندن مفهوم جمله به کاربران کمک زیادی می کند. علاوه بر این گوگل با دیدن علائم نگارشی آن ها را درک می کند و می فهمد که شما برای رساندن مفهوم واضح به کاربر از این علائم استفاده کرده اید.

نتیجه گیری

توضیحات متا یکی از بخش های بسیار مهم و کاربردی برای محتوای سایت است که سئوی محتوا را تضمین می‌کند! در این مقاله به بررسی این موضوع و نکاتی که برای نوشتن توضیحات متا باید به آن توجه کنید، پرداختیم. اگر سوالی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *