در سئو و بهینه‌سازی سایت عوامل بسیار زیادی هستند که هریک از انها اهمیت زیادی دارند و البته بستگی به فاکتورهای آن دارد؛ یعنی برخی از فاکتورهای سئو اهمیت بیشتری دارند و رعایت آنها ضروری است اما برخی دیگر اهمیت کمتر دارند و ممکن است رعایت آنها تنها یک مزیت برای شما به حساب بیاید. البته با توجه به رقابت سنگین کنونی رعایت فاکتورهایی که تنها یک مزیت محسوب می‌شوند نیز اهمیت زیادی دارند و می‌توانید به عنوان یک ضرورت اقدام به انجام آنها نمایید.

چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی به درصد استفاده از یک کلمه خاص یا همان کلمه کلیدی در هر صفحه از سایت گفته می‌شود که باید متناسب با طول متن شما باشد. در گذشته کلمات کلیدی و چگالی آنها اهمیت بسیار زیادی داشتند و بسیاری از سایت‌ها با بالا بردن تعداد کلمات کلیدی در محتوای خود سعی می‌کردد رتبه خود را افزایش دهند؛ اما پس از مدتی گوگل سعی کرد الگوریتم خود را به گونه‌ای تنظیم کند تا نوعی تناسب میان چگالی کلمات کلیدی و طول متن بوجود بیاید.

امروزه بسیاری از افراد معتقدند که کلمات کلیدی باتوجه به پیشرفت کلمات کلیدی Semantic دیگر اهمیتی ندارند اما دسته دیگری معتقند که اگرچه ارزش آنها کمتر از گذشته است، اما هنوز هم ارزش زیادی دارند. بنابراین اگر بخواهیم میانگین این دو دسته را حساب کنیم باید برای آنها ارزش قائل شویم؛ زیرا در صورت قبول کردن حرف دسته‌ی اول و استفاده از کلمات کلیدی در حد تعادل چیزی را از دست نخواهید داد اما در صورت رعایت نکردن آن و صحت حرف گروه دوم یکی از ارزش‌های مهم سئو را از خواهید داد.

در بروزرسانی‌های اخیر الگوریتم‌های گوگل شما اگر قصد ارتقا رتبه سایت خود با استفاده از کلمات کلیدی به صورت فراوان در محتوای مطالب خود را داشته باشید، باتوجه به پیشرفت تکنولوژی‌های گوگل شما نه تنها رتبه خوبی کسب نخواهید کرد بلکه رتبه فعلی شما کاهش بسیار زیادی پیدا می‌کند.

نحوه محاسبه کلمه کلیدی

بسیاری از متخصصان سئو می‌گویند که بهتر است از کلمات کلیدی در محتوای سایت خود استفاده کنید. البته آنها برای استفاده از آن فرمولی را ارائه داده‌اند که باید چگالی کلمات کلیدی شما کمتر از ۱ درصد و بیشتر از ۳درصد نباشد؛ این یعنی چگالی کلمات کلیدی شما باید بین ۱ تا ۳ درصد باشد و کمتر بودن آن بی‌اثر و بیشتر بودن آن سبب اسپم شناخته شدن سایت شما توسط موتور جستجو نظیر گوگل خواهد شد.

جالب است بدانید که اگر از کلمات کلیدی خود در بخش alt تصاویر استفاده کرده‌اید، این مورد نیز یک کلمه کلیدی اصلی به حساب می‌آید و باید آن را در هنگام درصد گیری آن را نیز محاسبه کنید.

توزیع کلمات کلیدی و استانداردهای آن

یکی دیگر از مسائلی که در این میان مطرح می‌شود، نحوه توزیع کلمات کلیدی در محتوای مطالب سایت است. ابتدا باید بهترین محل‌های درج کلمات کلیدی در سایت را شناسایی کنید؛ بهترین محل‌هایی که یک سایت می‌تواند برای درج کلمات کلیدی را دارا باشد، بخش‌هایی است که در زیر همین پاراگراف لیست می‌کنیم:

  • درج کلمه کلیدی در عنوان صفحه یا برگه
  • استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های H1 و H2
  • استفاده از کلمات کلیدی در محتوای مطلب
  • استفاده از کلمات کلیدی اصلی در آدرس صفحه
  • استفاده از بخش توضیحات یا تگ alt تصاویر استفاده شده در مطلب
  • لینک‌دهی به کلمات کلیدی در محتوای سایت
  • استفاده در بخش Meta Discription یا متای توضیحات

هفت مورد بالا مهم‌ترین بخش‌هایی است که پتانسیل اهمیت کلمات کلیدی را افزایش زیادی می‌دهد و اگر قرار است از کلمات کلیدی به صورت استاندارد استفاده کنید باید این محل‌ها را در نظر داشته باشید.

بررسی چگالی کلمات کلیدی در وردپرس

اگر از کاربران وردپرس هستید، در این بخش از مقاله قصد داریم افزونه‌ای را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن قادر به بررسی استانداردهای کلمات کلیدی در سایت وردپرسی خود خواهید بود. افزونه‌ای بسیار محبوب و شناخته‌شده در وردپرس به نام Yoast Seo به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن از کلمات کلیدی موردنظر خود در بخش‌های مختلف سایت استفاده کنید. این افزونه در هنگام نگارش یک مقاله با گرفتن کلمه کلیدی موردنظر شما کمک می‌کند تا بتوانید علاوه بر بررسی چگالی کلمه کلیدی، بخش‌هایی که باید از آن استفاده کنید را نیز بررسی کنید. همچنین این افزونه اشکالات نگارشی از لحاظ خوانایی و سئو را بررسی می‌کند و در زمینه تولید یک مطلب بهینه و حرفه‌ای کمک زیادی می‌کند.

البته می‌توانید به صورت دستی نیز چگالی کلمات کلیدی را بررسی کنید اما اگر این افزونه وردپرس را استفاده کنید، علاوه بر محاسبه خودکار چگالی کلمات کلیدی فاکتورهای دیگری را نیز بررسی کنید که به بهینه‌تر شدن مقاله شما کمک می‌کند.

لینک‌دهی به کلمات کلیدی

یکی از مواردی که در اشتراک‌گذاری مطالب اهمیت زیادی دارد، لینک‌دهی به کلمات کلیدی است تا بتوانید سیگنال‌هایی به گوگل جهت معرفی مطالب سایت خود ارسال کنید. اگر بتوانید در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و گوگل‌پلاس چنین اشتراک‌گذاری‌هایی انجام دهید، بسیار مفید خواهد بود. از طرفی برخی از انجمن‌های گفتگو به شما امکان لینک دادن به کلمات کلیدی را می‌دهند که تاثیر بسیار زیادی دارند؛ به طور مثال اگر فرصت کافی داشته باشید می‌توانید محتوای کوتاه و خلاصه که بتواند هدف اصلی مطلب شما را برساند تولید کنید، می‌توانید کلمات کلیدی آن را به سایت یا مطلب خود لینک کنید تا در گوگل به رتبه‌های خوبی دست پیدا کنید.

نتیجه‌گیری: کلمات کلیدی، چگالی آنها و نحوه توزیع آنها در محتوای مطالب سایت اهمیت بسیار زیادی دارد که در این مقاله به بررسی تمامی این مسائل پرداختیم تا بتوانید مطالبی بهینه تهیه کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *