یکی از اتفاقاتی که در زمینه سئو بسیار شاهد آن هستیم این است که شخصی به خوبی روی سئو یک سایت فعالیت کرده و نتیجه بسیار خوبی نیز در صفحه نتایج جستجو بدست آورده است؛ با این وجود هنگامی که کاربران به وبسایت و صفحه مورد نظر می‌رسند از نتیجه بدست آمده راضی نیستند یا به مشتری تبدیل نمی‌شوند. گوگل مصرانه وبسایت‌هایی که براساس معیارهای مشخصی نتوانستند رضایت کاربران را بدست بیاورند شناسایی، آنها را به رده‌های پایین‌تر نتایج جستجو منتقل و وب‌سایت‌های بهتر را جایگزین آن‌ها می‌کند. از مرحله ای که کاربر وارد وبسایت می‌شود، وظیفه جلب رضایت وی برعهده وبسایت است. اگرچه بررسی برخی پارامترهای وبسایت‌ها مانند سرعت و کدنویسی‌های استاندارد، لینک‌سازی داخلی و منوها نیز جزئی از فعالیت سئو بحساب می‌آید اما در نهایت باز هم سئو به تنهایی قادر به تاثیرگذاری بر کلیت آن نیست و وظیفه‌ی کنترل وبسایت به طور کلی، بخشی از وظایف سئو محسوب نمی‌شود.

سئو راهی نیست که یک شبه طی کنید! در نهایت این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که؛ هیچ یک از فعالیت‌های سئو، یک‌شبه شما را به نتیجه نمی‌رسانند. سئو یک سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود و به تکنیک‌هایی مثل تبلیغات پولی، PPC یا فعالیت‌هایی که گاها SEM نامیده می‌شوند هیچ شباهتی ندارد.  این تکنیک‌ها در زمانی به کوتاهی ۲۴ ساعت با صرف هزینه‌هایی قابل توجه، ممکن است نتایجی برای شما داشته باشند اما سئو یک فرآیند طولانی مدت و حداقل ۲۴ ماهه است که اثرگذاری بیشتر و پایداری طولانی‌تری نیز خواهد داشت. برای اینکه به درستی مسیر منطقی رشد سئو را بشناسید دو عاملی که بیش از هرچیز اهمیت دارند را معیار قرار دادیم. لینک‌ها و میزان تعامل کاربران. در نظر داشته باشید که این معیارها و مسیر براساس یک وبسایت تازه راه‌اندازی شده در نظر گرفته شده‌اند. پس از رسیدن به این دو فاکتور اصلی، چند اتفاق مهم برای وبسایت و برند شما رخ خواهد داد:

  • افراد از سرتاسر فضای وب از طریق لینک‌ها به شما دسترسی خواهند داشت
  • افراد زیادی در مورد برند شما صحبت می‌کنند
  • کاربران با صفحات وبسایت شما و برند شما در تعامل هستند.
  • جستجوهای مستقیم نام برند شما در موتورهای جستجو رشد می‌کند
  • میزان کلیک بر روی نام برند شما در صفحه نتایج جستجو بیشتر خواهد شد.

حالا بعد از اینکه تمامی این اتفاقات خوشایند رخ داد و توانستید رضایت کاربران را نیز جلب کنید، با رشد میزان تعامل کاربران، افزایش لینک‌ها و کسب فاکتورهای مثبت سئو، در نهایت به چیزی بزرگتر و موثرتر یعنی بهبود اعتبار دامنه و نفوذ وبسایت در ذهن کاربران خواهید رسید. تا اینجا متوجه شدیم که استراتژی سئو چیست، چه کارهایی انجام می‌دهد و چه کارهایی را نمی‌تواند انجام دهد و فهمیدیم که مسیر منطقی رشد سئو چگونه است. اما شاید مهم‌ترین سوالی که برای علاقمندان به یادگیری سئو و بخصوص مدیران پیش می‌آید این است که فرآیندهای سئو چه مقدار زمان خواهند برد؟ در این بخش به بررسی زمان موردنیاز برای سئو می‌پردازیم.

  • چرا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتور‌های جستجو یک فرایند مستمر است
  • بازه زمانی ۳ الی ۶ ماه برای سئو؛ کسب جایگاه در عبارات کلیدی طولانی و کم رقابت!  ۳ تا ۶ ماه اول نخستین گام موفقیت در سئو است. معمولا در این مرحله با وجود شیب رشد اندک، بین ۳ تا ۶ ماه شاهد نتایج کمی در سئو خواهید بود. در این بازه زمانی احتمالا موفق به کسب جایگاه برای تعدادی از کلمات یا عبارات کلیدی طولانی با رقابت پایین در جستجوها خواهید شد. جالب است بدانید که بیشتر کسب و کارهای نوپا در یک تا دو ماه فعالیت خود کمترین شانس را برای کسب جایگاه در نتایج جستجو دارند. در این زمان گوگل به بررسی و آنالیز سایت شما پرداخته و کمی صبر میکند تا شما هویت خود را در فضای اینترنت پیدا و تثبیت کنید.
  • بازه زمانی ۶ الی ۹ ماه برای سئو؛ کسب جایگاه برای عبارات پر رقابت و پرجستجو! کسب تجربه، اعتبار و جایگاه بر روی عبارات طولانی تر در ماه‌های سوم تا ششم، شما را قادر می‌کند تا از ماه‌های ششم تا نهم برای کلمات و عبارات پرجستجو و پررقابت‌تر کسب جایگاه کنید. دقت کنید که موفقیت شما در این مرحله در گرو فعالیت‌ها و دستاوردهایی است که در ۶ ماهه اول داشته‌اید. اگر در بخش اول توجه کافی به محتوا، ساختار تکنیکال و لینک سازی های داخلی خود نداشته باشید ممکن است زمان رسیدن به این مرحله طولانی‌تر باشد.
  • اشتباهاتی که نباید در سئو آنها را انجام داد – بخش اول
  • بازه زمانی ۱۲ تا ۱۸ ماه برای رقابت‌های سنگین! اگر به واقع موفق به شناساندن نام برندتان در فضای وب و  کسب جایگاه برای عبارات و کلمات کلیدی ساده و کم رقابت شوید، به مرور زمان و در ماه‌های ۱۲ تا ۱۸ (و حتی شاید کمی بیشتر) احتمالا نامتان بر سر زبان‌ها خواهد افتاد. در این زمان شما قابلیت رقابت بر روی کلمات کلیدی پررقابت (با جستجوی بالا) را خواهید داشت.  در این مرحله از کار اعتبار برند و دامنه شما نقشی تاثیرگذار در موفقیت خواهد داشت و درست زمانیکه به صفحه اول نتایج جستجو می‌رسیم اهمیت و تاثیر لینک سازی خارجی نمایان می‌شود. معمولا در این مرحله کاسه صبر بسیاری از مدیران لبریز شده و تصور می‌کنند که استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه تنها راه برای رسیدن به رتبه ۱ گوگل است. در حالیکه باید بدانیم؛ سئو یک فرآیند طولانی مدت با اثرگذاری و پایداری قابل توجه است.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *