برای دسته‌ای از کاربران مثل آن‌ها که به ادیت فیلم یا موسیقی می‌پردازند یا به انجام چند کار به صورت همزمان مشغول می‌شوند، داشتن فضایی بازتر از یک مانیتور 22 یا حتی 24 اینچی، یکی از واجبات است. اما این کاربران برای به دست آوردن چنین فضایی دو راه حل پیش رو دارند. این که دو مانیتور داشته باشند یا این که مانیتور اولتراوایز (خیلی عریض) بخرند.‌ اما کدام روش بهتر است؟

جواب سوال برای کاربران مختلف، متفاوت خواهد بود و در نوشته‌ی امروزمان، با اطلاعاتی که از هر دو روش در اختیار شما می‌گذاریم، سعی داریم تا تصمیم گیری را برایتان راحت‌تر کنیم.

یک مانیتور بزرگ یا فضای از هم جدا

مهم نیست که از یک مانیتور بزرگ استفاده می‌کنید یا از دو مانیتور به هم چسبیده، یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، فضای فیزیکی است که این مانیتورها اشغال می‌کنند. مانیتورهای اولتراواید عموما در ابعاد 27 تا 34 اینچ ارائه می‌شود. اگر خیلی با این سایزها آشنایی ندارید، باید بگوییم که یک لپتاپ معمولی، عموما دارای مانیتور 15 اینچ است. این مانیتورهای اولتراواید، دارای یک پایه بوده و عرض آن‌ها بسیار زیاد است و ممکن است فضای افقی زیادی را روی میز شما اشغال کنند.

در میان همین مانیتورها نیز شما انتخاب های متفاوتی دارید می توانید بین آن‌هایی که به صورت منحنی درست شده‌اند و آن‌هایی که کاملا صاف هستند انتخاب کنید که البته مانیتورهای منحنی، زاویه دید بهتری با توجه به بزرگی دارند.

در سمت دیگر، امکان استفاده از دو مانیتور بر روی یک دستگاه در کنار هم نیز برایتان مقدور است. دردسر فیزیکی این مونیتورها، فاصله‌ای است که بین دو تصویر به وجود می‌آید.

اما نکته مثبت در این زمینه، نسبت تصویر است ،زمانیکه دو مانیتور 15، 22 اینچی یا حتی بزرگ‌تر را کنار هم قرار می‌دهید، نسبت تصویر متناسب‌تری نسبت به مونیتورهای التراواید نصیبتان می‌شود.

رزولوشن

جدا از بحث نسبت تصویر، بحث رزولوشن نیز به میان می‌آید. در بسیاری از موارد، خرید دو مانیتور 4K هزینه‌ی بیشتری نسبت به خرید یک مانیتور اولتراواید 4K روی دستتان می‌گذارد. البته از آن سمت اگر به دنبال رزولوشن 4K نباشید، نسبت قیمت دو مانیتور 22 اینچ FHD به نسبت یک مانیتور التراواید 32 اینچی، خیلی بهتر خواهد بود. این که برای کارهای خود به دنبال چه رزولوشنی هستید، نتیجه مستقیم بر روی خرید محصولی که می‌خواهید تهیه کنید، خواهد داشت.

انجام چند کار

یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که با نصب دو مانیتور در کنار هم خواهید داشت، منعطف بودن شیوه‌ی نصب آن‌هاست. برای مثال، آن‌هایی که افتر افکت کار می‌کنند، با نصب یکی از مانیتورها به صورت عمودی، فضای کافی برای بخش لایه‌ها خواهند داشت و از طرفی باقی کارهای خود را روی مانیتور افقی خو پیش می‌برند.

البته این تنها بخشی از کاربردهای نصب یک مانیتور به صورت عمودی است و حتی در صورت نیاز شما می‌وانید سه مانیتور نیز روی یک دستگاه (به شرط این که کارت گرافیک شما این قابلیت را داشته باشد) را نیز دارید.

از طرف دیگر، بسیاری از مانیتورهای اولتراواید این قابلیت را دارند که می‌توانی فضای آن‌ها را به چند بخش تقسیم کرد که برنامه‌ها به صورت خودکار در بخش‌های مختلف آن به نمایش در بیایند.

با این حال در نهایت، آن امکان و انعطافی که در زمان داشتن چند مانیتور را دارید، در این نمایشگرها نخواهید داشت. اما شما همیشه در حال انجام چند کار با هم نیستید و اگر بخواهید فیلم ببینید یا این که بازی کنید، در این مونیتورها، آن فاصله‌ی بین تصویر که در چند مانیتور تجربه می‌کنید را نخواهید داشت.

مدیریت کابل‌ها و میز کامپیوتر

داشتن دو مانیتور، یعنی نصب پایه‌های مخصوص یا داشتن دو پایه بر روی میز و همچنین کابل‌های بیشتری که باید در پشت میز آن‌ها را مدیریت کنید. اگر چه این مهم برای خیلی‌ها اصلا اهمیت ندارد، اما یکی از نکاتی است که ممکن است برای خیلی‌ها در تصمیم گیری، تاثیر گذار باشد.

اندازه‌ی دو مانیتور

خیلی از ما زمانی دو مانیتور را کنار هم نصب می‌کنیم که از قبل یک مانیتور داشته باشیم. این جا مشکل مهمی پیش می‌آید که آن را در مانیتورهای اولتراواید نمی‌بینید و آن هم مشکل اندازه دو محصول است.

مدیریت تصویر خروجی بر روی دو مانیتور وقتی آن‌ها یک اندازه نیستند واقعا سخت است. حالا تنظیم نور و رنگ را هم به این وضعیت اضافه کنید که باید همه چیز شبیه به هم باشد تا در موقع کار به مشکل بر نخورید.

اگر چه می‌توان با تنظیمات به هارمونی لازم دست پیدا کرد، اما مسلما با یک مانیتور اولتراواید، همچین مشکلی را تجره نمی‌کنید.

تجهیزات اضافی

برای نصب دو مانیتور به صورتی که انعطافی که پیشتر گفتیم را داشته باشید، به پایه‌های مخصوص نیاز دارید. این پایه‌ها هزینه‌ای اضافی را برایتان به همراه دارند. همچنین عموما برای مدیریت کابل‌ها، نیاز به یک مقدار خرج کردن دارید تا ظاهر بهتری روی میزتان داشته باشید. در این بخش نیز مانیتورهای اولتراواید بهتر هستند، چون پایه خودشان کافی‌ست و تنها یک ردیف کابل برای اتصال نیاز دارند.

در پایان

موارد زیادی هستند که قبل از انتخاب باید به آن‌ها فکر کنید. اتصالات، تجهیزات جانبی، تنظیمات مختلف که باید انجام بدهید و خیلی چیزهای دیگر که همه‌ی آن‌ها می‌توانند در تصمیم شما تاثیر داشته باشند. اما در نهایت مهم‌ترین چیز این است که بدانید، دقیقا به چه دلیل و برای چه کارهایی که به یک مانیتور بزرگ یا دو مانیتور احتیاج دارید و آن زمان می‌توانید تصمیم درست‌تری بگیرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *