علی‌رغم جدید بودن کیفیت ۴K، سیستم‌های ۸K هم به همین زودی راه خود را به عرصه‌ی تلویزیون‌های خانگی و مانیتورها باز کرده‌اند.

۸K چیست و در مقایسه با ۴K و HD چه عملکردی دارد؟

برخلاف تصور، ۸K کیفیتی دوبرابر ۴K ندارد و به رزولوشن افقی یا همان پیکسل‌های قرار گرفته از چپ تا راست تلویزیون یا مانیتور اشاره دارد. تعداد این پیکسل‌ها در محور افقی دو برابر ۴K و به صورت کلی چهار برابر آن است.

به صورت کلی می‌توان کیفیت‌های اصلی را به صورت زیر توصیف کرد:

  • ۷۲۰p یا همان HD رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ دارد.
  • ۱۰۸۰p یا همان Full HD رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ دارد.
  • ۴K یا همان Ultra HD رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ دارد.
  • ۸K رزولوشن ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ دارد.

همانطور که می‌بینید در این رزولوشن‌ها، با افزایش کیفیت، تعداد پیکسل‌ها در هر محور هم دوبرابر می‌شود.

آیا خرید ۸K به صرفه است؟

اگر دنبال یک کلمه هستید، خیر! قیمت مانیتورهای ۴K به تدریج روندی مناسب گرفته است و به صورت کلی بهتر است یک تلویزیون یا مانیتور ۴K HDR تهیه کنید. حال در ادامه به دلایل عدم خرید ۸K می‌پردازیم:

عدم وجود ویدیو مگر در ژاپن!

این مانیتورها هنوز به خوبی کار خود را شروع نکرده‌اند و تقریبا هیچ سازنده‌ای به دنبال ساخت محتوای متناسب با آن‌ها نیست؛ در حال حاضر تنها یک شبکه در ژاپن چنین محتوایی دارد که آن هم علاوه بر مانیتور، نیازمند رسیور و دیگر اجزای مخصوص است. در حال حاضر ژاپن به دنبال عرضه‌ی این کیفیت در المپیک ۲۰۲۰ است.

افزایش رزولوشن کافی نیست

دقت داشته باشید که بهترین تلویزیون‌های ۸K توانایی افزایش رزولوشن ویدیوهای کم‌کیفیت‌تر را دارند. این قابلیت در بسیاری از مانیتورهای ۴K هم وجود دارد و می‌تواند ویدئوهای ۱۰۸۰p را با کیفیت مناسب‌تری عرضه کند.

بهترین راه برای توصیف این مورد، درنظر گرفتن صفحه‌ی گوشی‌های همراه است. اولین باری که گوشی‌های با صفحه‌ی بزرگ به بازار آمدند، تمامای اپلیکیشن‌های موجود زیبایی خاصی در این صفحات به خود گرفتند و حتی سایت‌ها هم از این امر مستثنی نبودند.

بسیاری از شرکت‌ها به خصوص سامسونگ درحال بهینه‌سازی این توانایی در ۸K هستند؛ اما از آن‌جایی که این ویژگی از پیش در سیستم‌های ۴K موجود است، تهیه‌ی مانیتور ۸K را توجیه نمی‌کند.

مشکل در استریم

در حال حاضر استریم ویدیو با کیفیت ۴K کاری سخت است؛ چرا که این امر نیازمند اینترنتی بسیار قوی(۲۰ Mbps) است که در بسیاری از نقاط آمریکا هم یافت نمی‌شود و یا بسیار گران است. حال اگر کیفیت بالای ۸K را در نظر بگیریم سختی کار دوچندان می‌شود!

طبق بررسی‌های صورت گرفته استریم بر روی ۸K حداقل ۵۰Mbps سرعت می‌خواهد که این مقدار ممکن است بالاتر هم برود. اکنون با درنظر گرفتن حجم مصرفی بیش از پیش دشواری استریم روی ۸K مشخص می‌شود.

قیمت بالا

و نهایتا بهتر است به قیمت بالای این مانیتورها هم اشاره کنیم. ۴K در ابتدا قیمتی در حدود ۲۰هزار دلار داشد و به تدریج پایین‌تر آمد. ۸K در این لحظه حدود ۱۵هزار دلار هزینه نیاز دارد که با این پول می‌توان یک یا حتی دو تلویزیون ۴K تهیه کرد.

با در نظر گرفتن محتوا و درنتیجه کاربرد کمتر این تلویزیون‌ها، این هزینه توجیه اقتصادی ندارد و بنابراین توصیه می‌شود که در این لحظه به همان ۴K راضی باشید!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *