کسب‌وکارهای آنلاین نسبت به کسب‌وکارهای قدیمی اهمیت بسیار بیشتری دارند و تا مدتی دیگر ممکن است کسب‌وکارهای سنتی دیگر وجود نداشته باشند. این یک هشدار برای کسب‌وکارهای سنتی است که هرچه سریع‌تر کسب‌وکار خود را در دنیای آنلاین نیز گسترش و توسعه دهند و بتوانند در میدان‌های آنلاین رقابتی نیز سرویس‌ها و محصولاتی برای ارائه داشته باشند.در این مقاله قصد داریم به روش‌هایی بپردازیم که توسط آن قادر به دیده‌شدن توسط مشتریان و کاربران حوزه فعالیتی خود خواهید بود!

تبلیغات اینترنتی را در کنار دیجیتال مارکتینگ جدی بگیرید!

بسیاری از متخصصان دیجیتال مارکتینگ اهمیت بازاریابی اینترنتی را بسیار بیشتر از اهمیت تبلیغات اینترنتی می‌دانند؛ در واقع عقیده این افراد این است که کسب‌وکارهای اینترنتی به پایداری در بلندمدت نیاز دارند و اگر بر روی اهداف بلندمدت خود تمرکز کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که کسب‌وکار شما در میان رقیبان به یکی از برترین‌ها و پرسودترین آنها در آن حوزه تبدیل شود. این نگرش کاملا صحیح است اما اگر بتوانید تبلیغات اینترنتی را در کنار دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، این تبلیغات برای فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ شما نیز مفید خواهند بود.

هزینه‌های تبلیغات اینترنتی بسیار بیشتر از هزینه‌های دیجیتال مارکتینگ است اما یک راه‌حل بسیار عالی برای جذب مخاطبان و مشتریان جدید است. در حوزه دیجیتال مارکتینگ معمولا مدیران سایت‌ها به دنبال روش‌های افزایش مخاطب و مشتریان خود در دراز مدت هستند اما مدت زمان افزایش فروش شروع ممکن است کمی طولانی شود! استفاده از تبلیغات اینترنتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زمان بسیار کوتاه مخاطبان زیادی را جذب کسب‌وکار خود کنید و با اینکار به راحتی محصولات یا خدمات خود را کاربران معرفی کنید.

تبلیغات اینترنتی می‌تواند هزینه‌های زیادی را دربر داشته باشد اما یکی از مزیت‌های سیستم‌های تبلیغاتی این است که شما به راحتی می‌توانید متناسب با بودجه خود نوع و حجم تبلیغات را انتخاب کنید؛ یکی از مزیت‌های سیستم‌های تبلیغاتی این است که شما می‌توانید مخاطبان کسب‌وکار خود و همچنین شهر موردنظر خود را انتخاب کنید و تنها به ازای کلیک‌ها یا مشاهده‌های صورت گرفته هزینه پرداخت کنید! با اینکار در هزینه‌های تبلیغاتی شما صرفه‌جویی زیادی می‌شود و می‌توانید به صورت کاملا هدفمند تبلیغات خود را به کاربران نمایش دهید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از موثرترین راه‌های تبلیغات و جذب مخاطبان است! یکی از طریق شبکه‌هایی که از آن می‌توان کاربران زیادی را جذب کرد، شبکه اجتماعی اینستاگرام است؛ این شبکه‌ اجتماعی کاربران زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کرده است و می‌توانید در کمتر از یک ساعت تبلیغات کسب‌وکار خود را به میلیون‌ها کاربر نمایش دهید. جذب کاربران در شبکه‌های اجتماعی به این صورت است که اگر آنها از سرویس‌های شما خوششان بیاید، شما را دنبال می‌کنند و تنها یکبار برای جذب هر کاربر تبلیغ می‌کنید و پس از آن تنها کافی است تا سرویس‌های خود را در صفحه تجاری خود معرفی کنید.

از حمایت بزرگان حوزه فعالیتی خود غافل نشوید!

بزرگان هر کسب‌وکاری افرادی هستند که خدمات باکیفیتی ارائه کرده‌اند و کاربران زیادی با آنها آشنا هستند. مزیت آشنایی و حکایت بزرگان هر کسب‌وکاری این است که چنین افرادی مورد اعتماد کاربران فعال در آن حوزه است. این مورد را بخاطر بسپارید که اگر فردی مورد اعتماد بقیه باشد، سخنان و معرفی‌های آن فرد نیز برای افراد دیگر بسیار اهمیت و اعتبار دارد. البته این موضوع می‌تواند کمی مشکل باشد!

اگر خدمات و سرویس‌های شما با چنین افرادی یکی باشد احتمال آنکه بخواهند کسب‌وکار شما را معرفی کنند و اقدام به اعتبار دادن به رقیبان خود کنند بسیار کم است؛ اما گاهی خدمات شما متفاوت اما مرتبط است که در اینصورت می‌توانید خدمات خود را به صورت رایگان یا با هزینه بسیار مناسب به آنها ارائه کنید و در عوض از آنها بخواهید که کسب‌وکار شما را معرفی کنند!

فرض کنید شما یک کسب‌وکاری مرتبط با پشتیبانی دیگر سایت‌ها را برعهده دارید و می‌خواهید از طرف بزرگان وب معرفی شوید؛ در اینصورت کافی است تا سایت‌های بزرگ دیگری را بدون هزینه پشتیبانی کنید و از آنها بخواهید در صورت رضایت شما را در قالب یک مقاله یا ویدئو به کاربران خود در سایت یا شبکه‌های اجتماعی معرفی کنند. حمایت بزرگان گاهی ممکن است به صورت مالی صورت بگیرد که این مورد هم می‌تواند در تامین هزینه‌های کسب‌وکار شما مفید باشد و این مورد در قالب اسپانسر کسب‌وکار مشاهده می‌شود. در مقاله بعدی به بررسی کامل این موضوع و اینکه چگونه می‌توان از یک سایت به صورت اسپانسری حمایت کرد، خواهیم پرداخت.

برای مشتریان فعلی و دائمی خود ارزش زیادی قائل باشید!

مشتریان دائمی شما افرادی هستند که بیش از چندماه یا حداقل یک ماه از محصولات یا خدمات شما استفاده کرده‌اند! چنین افرادی از سرویس‌هایی که به آنها ارائه می‌کنید رضایت کافی را داشته‌اند و پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده از سرویس‌های جدید شما خواهند داشت. بنابراین به جای تدوین استراتژی برای جذب مشتریان جدید در مرحله اول سعی کنید برای کاربران فعلی خود مزایای، امکانات و حتی هدیه‌هایی را درنظر بگیرید که البته مهم‌ترین درخواست آنها ارائه خدمات و محصولات باکیفیت است!

بسیاری از مواقع صاحبان کسب‌وکار تنها به فکر جذب مشتریان جدید برای افزایش درآمد هستند که همین اشتباه منجر به انتقال مشتریان دائمی شما به سمت رقیبانتان می‌شود؛ جالب است بدانید سود حاصل از مشتریان فعلی شما چندین برابر بیشتر از مشتریانی است که قرار است به کسب‌وکار شما اضافه شوند و پتانسیل مشتریان فعلی برای خرید محصولات یا خدمات جدید بسیار بیشتر از مشتریان جدید است. فرض کنید به عنوان مدیریت یک کسب‌وکار بخواهید خدمات جدیدی را به کسب‌وکار خود اضافه کنید!

قطعا شما نیازمند بازار هدف و مخاطبانی هستید تا بتوانید سرویس‌های خود را که ممکن است حاصل چندین روز یا ماه از تحقیقات شما بوده است را ارائه کنید؛ در اینصورت مخاطبان قدیمی شما نیازی به اعتمادسازی ندارند و تنها نیاز به محصولات باکیفیت شما خواهند داشت! بنابراین اگر محصولات شما از کیفیت کافی و مناسب برخوردار و درخور نیاز کاربران طراحی و ارائه شده باشد، می‌توانید انتظار تهیه محصول توسط اکثر کاربران قدیمی خود را در صورت اطلاع‌رسانی دقیق داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین مسائل در راضی نگه‌داشتن مشتریان فعلی شما، انتقادپذیری شما نسبت به مشکلاتی است که از طرف کاربران خود دریافت می‌کنید! اگر مشکلاتی که آنها بیان می‌کنند مشکل اکثر آنها باشد، بدین معنی است که شما باید در رویکرد خود تغییراتی ایجاد کنید و با پرسیدن منظم بتوانید از آنها بخواهید تا نظر خود را درباره عملکردهای جدید شما بگویند و در صورت وجود مشکل مجددا در برنامه‌های خود تغییراتی ایجاد کنید! بطور مثال یکی از مشکلاتی که کاربران درباره محصولات دیجیتال مطرح می‌کنند، بروزرسانی محصولات یا خدمات شما است که باید در بازه‌های زمانی مختلف به کاربران ارائه شود! اگر به فروشگاه‌های محصولات وب نظیر قالب سایت سر بزنید، مشاهده می‌کنید که در زمان‌های مختلفی که از طرف طراح اصلی قالب‌ها بروزرسانی ارائه شود فروشندگان آن قالب نیز نسخه بروز آن را فارسی‌سازی کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ همین امر موجب می‌شود تا کاربران بتوانند به راحتی به آن فروشگاه اعتماد کنند و محصولات آن فروشگاه را با خیالی آسوده تهیه کنند.

کیفیت خدمات خود را افزایش دهید!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در ارائه محصولات و خدمات خود باید در نظر بگیرید، افزایش کیفیت محصولات و خدمات در طی مدت زمان فعالیت خود است. یکی از بهترین راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید محصولات باکیفیت‌تر ارائه کنید، بررسی فیدبک‌هایی است که از طرف کاربران دریافت می‌کنید. بسیاری از مواقع کاربران به طور ناخواسته مواردی را مطرح می‌کنند که از میان آنها ایده‌های بسیار خوبی برای ارائه یک سرویس جدید و بسیار پرفروش برای کسب‌وکار شما می‌شود. البته جالب است بدانید کاربران نیز به این موضوع اهمیت می‌دهند که چقدر خواسته‌های آنها برای شما مهم است.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که کمتر مورد توجه صاحبان کسب‌وکار است، این مسئله است که تمامی فعالیت‌های شما برای آن است که بتوانید مشکلی از مشکلات کاربران را حل کنید! در واقع پیش از آنکه بخواهید به فکر کسب‌وکار خود و درآمد آن باشید، باید به فکر این باشید که خدماتی که ارائه می‌کنید چقدر برای مشکل کاربران مفید است! اگر در جامعه‌ی استارت‌آپ‌های موفق نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که موفق‌ترین و پرسودترین آنها مربوط به استارت‌آپ‌هایی است که خدماتی را برای حل مشکلاتی کاربران ارائه‌ کرده‌اند. از مهم‌ترین این استارت‌آپ‌ها می‌توان به Uber اشاره کرد که در زمینه حل مشکلات حمل‌ونقل افراد و صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک زیادی کرده است.

در این مقاله به بررسی چند مورد از موارد حائز اهمیت در زمینه جذب مشتریان جدید برای کسب‌وکارهای آنلاین پرداختیم که در مقالات بعدی آنها را تکمیل می‌کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *