تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گوشی‌هایی که مشخصات شبیه به هم دارند، در بنچمارک‌ها امتیازات متفاوتی را کسب می‌کنند؟ اگر این گوشی‌ها از چیپ‌های مشابه استفاده می‌کنند، چرا باید عملکرد متفاوتی داشته باشند؟ خب این موضوع کمی پیچیده‌تر از تنها اعداد و ارقام مربوط به سخت افزار است.

در نوشته امروز ما این مهم را کمی بررسی می‌کنیم که در نهایت ممکن است در خرید گوشی جدید هم به شما کمکی کرده باشیم. نکاتی که در نهایت عملکرد واقعی گوشی را به شما نشان می‌دهند.

مقایسه بنچامرک گوشی‌های مختلف

برای این که به شما نشان دهیم دقیقا در مورد چه صحبت می‌کنیم، بنچمارک سه گوشی مختلف را ارزیابی می‌کنیم. گوشی‌های سامسونگ گالکسی S22 Ultra، وان پلاس 10 Pro و ZTE Nubia Red Magic 7 که هر سه از آخرین نسخه کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1 استفاده می‌کنند.

برای این مقایسه از دو بنچمارک AnTuTu نسخه 9 و Geekbench نسخه 5.1 استفاده می‌کنیم که در هر دو امتیاز بالاتر به نشانه عملکرد بهتر است. نتیجه بنچمارک را در زیر می‌بینید.

با این که این گوشی‌ها از چیپ‌های شبیه به هم استفاده می‌کنند اما امتیازی کاملا متفاوت دارند. اما چرا این اتفاق افتاده است؟ آیا کوالکام پردازنده‌های خود را به گونه‌ای ساخته که برای بعضی برندها بهتر کار کنند؟

اگر تنها درباره کوالکام این نکته صادق بود، می‌توانستیم چنین نتیجه‌ای بگیریم اما شرایط برای باقی پردازنده‌ها نیز به همین ترتیب است. حتی گوشی‌هایی از یک برند نیز بنچمارک‌هایی متفاوت دارند.

چرا پردازنده‌های مشابه روی گوشی‌های مختلف امتیازات مختلفی می‌گیرند؟

اگر چه که چیپ بخش زیادی از بار پردازش اطلاعات را به دوش می‌کشد، اما بنچمارک‌ها تنها به این مهم نمی‌پردازند. گوشی‌ها باید برای استفاده از قدرت پردازنده از قطعات دیگری که بتواند هم تراز با آن کار کند استفاده کنند.

قطعات بسیار زیادی در گوشی به کار گرفته می‌شود که همگی با پردازنده در ارتباط بوده و عملکرد کلی دستگاه را می‌سازند. باتری، چیپ‌های مموری، ترنسیور، DAC و … که همگی روی یک مادربرد قرار گرفته‌اند. درست مثل کامپیوتر که خود مادربرد به صورت واحد ممکن است عملکرد پردازنده را تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به این که غیر از پردازنده، اکثر دیگر قطعات توسط برندهای ساخت گوشی درست می‌شوند و هر کدام مشخصه‌های منحصر به فرد خود را دارند و همین باعث می‌شود تا در نهایت روی نتایج بنچمارک تاثیر بگذارد. به زبان ساده، مغز متفکر گوشی در نهایت باید با بدن آن به خوبی منطبق باشد و بدن گاهی جلوی عملکرد کامل آن را می‌گیرد.

یکی از مشکلات مهم -که مشکل بزرگی هم هست- گرما است. سازندگان پردازندگان می‌توانند، چیپ‌های قدرتمند‌تری هم بسازند اما این قطعات قدرتمند گرمای زیادی نیز به وجود می‌آورد که باید مهار شده و خنک شود. هم از نظر سخت افزاری هم از نظر بهینه سازی نرم‌افزاری مشکلاتی برای خنک کردن گوشی وجود دارد که هر کدام از سازندگان گوشی‌ها به نوعی آن را حل می‌کنند و نتیجه آن نیز روی عملکرد پردازنده تاثیر دارد. در واقع به صورت نرم‌افزاری وقتی گوشی گرم می‌شود، عملکرد آن را کاهش می‌دهند تا فشار روی پردازنده کم‌تر شده و با داغ شدن زیاد آسیب نبیند.

یکی دیگر از فاکتورهایی که بر روی نتایج بنچمارک‌ها تاثیر می‌گذارد، هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار است. با توجه به این که سازندگان پردازنده مثل کوالکام و مدیاتک قطعات خود را برای برندهای مختلفی می‌سازند، به نوعی آن را برنامه ریزی می‌کنند که با نرم‌افزار همه‌ی برنده سازگار باشد. تغییراتی که روی اندروید داده می‌شود و همچنین هماهنگی بین قطعات و سیستم عامل، یکی دیگر از عوامل مهم عملکرد نهایی گوشی است.

آیا واقعا امتیازات بنچمارک‌ها اهمیت دارند؟

بر حسب موقعیت‌های مختلف، جواب این سوال هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی. برای کاربران عادی امتیازات بنچمارک‌ها تقریبا بی‌اهمیت است. اکثر گوشی‌های مدرن عموما به هیچ مشکلی برای اجرای نرم‌افزارهای مهم بر نمی‌خورند و برنامه‌های مختلف شامل شبکه‌های اجتماعی یا برنامه‌های تماس صوتی و تصویری و بازی‌های معمول را خیلی راحت اجرا می‌کنند.

با این حال اگر اهل بازی‌های گرافیک بالا و رقابتی باشید، آن وقت عملکرد گوشی و بنچمارک‌های آن برایتان مهم خواهد بود. با این حال پیشنهاد می‌کنیم خیلی روی نتیجه بنچمارک‌ها تکیه نکنید چون گاهی همین امتیازات ممکن است، شما را دچار اشتباه کنند. در واقع گاها پیش آمده که بعضی از برندها روی نتیجه بنچمارک‌ها تقلب کرده‌اند و برنامه‌های مخصوص این کار، نتیجه‌ای خیلی بیشتر از عملکرد واقعی را ثبت کرده‌اند.

مضاف بر این، بنچمارک یک گوشی همه‌ی آن چیزی نیست که اهمیت دارد. دوربین، عمر باتری و خیلی از چیزهای دیگر هستند که باید در خرید گوشی مد نظر داشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *