تقریباً هیچ فردی روی کره خاکی وجود ندارد که از موبایل استفاده نکند ، موبایل به بخشی از زندگی ما کاربران تبدیل شده است! یکی از مهم ترین مشکلاتی که کاربران با آن مواجه می‌ شوند، مشکل حافظه داخلی است که گاهی با خطای پر شدن آن روبرو می شویم. اگر قصد خرید موبایل را داشته باشید، متوجه می شوید که هر برند حافظه داخلی مختلفی را برای موبایل های خود در نظر گرفته است اما هر چقدر هم که فضا داشته باشید، بالاخره روزی با مشکل پر شدن حافظه روبرو خواهید شد.

گاهی اوقات هم به دلیل تفاوت قیمت بسیار زیاد، کاربران موبایلی با ظرفیت پایین تر انتخاب می کنند که این مسئله مشکل پر شدن حافظه را دو چندا می کند. همین مسئله موجب شده تا یک سوال مهم برای کاربران پیش بیاید! آن هم، این که آیا حافظه گوشی قابل افزایش است؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این سوال بپردازیم تا ببینید که چگونه می توان حافظه گوشی را افزایش داد و از آن استفاده کرد.

افزایش حافظه گوشی؛ واقعیت دارد؟

اولین چیزی که باید بدانید، این است که حافظه گوشی یک قطعه سخت افزاری است که در موبایل وجود دارد! بنابراین شما بدون تغییر این قطعه سخت افزاری نمی توانید حافظه آن را به صورت رسمی افزایش دهید. با این حال، راه های مختلفی برای افزایش حافظه موبایل وجود دارد اما این راه ها، هیچ ارتباطی به قطعه سخت افزاری نخواهند داشت. در واقع افزایش حافظه گوشی مربوط به مسائل نرم افزاری آن است که تا حدی می توانید حافظه گوشی را خالی کرده یا افزایش دهید.

AndroMouse

در مرحله اول باید ببینید که شما از چه برند موبایلی استفاده می کنید! برخی برندها به شما اجازه استفاده از مموری کارت را می دهند اما برخی نه. به عنوان مثال در گوشی‌های آیفون امکان استفاده از معموری کارت وجود ندارد و پس از پر شدن حافظه فقط به صورت نرم‌افزاری می‌توانید حافظه را بهینه‌سازی کنید. این در حالی است که بسیاری از برندهای اندرویدی به شما این اجازه را می دهند که کارت حافظه استفاده کنید و به راحتی افزایش حافظه موبایل را انجام دهید.

البته گوشی‌های اندرویدی هم تا حد مشخصی از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند! به عنوان مثال شما نمی‌توانید روی یک گوشی قدیمی کارت حافظه 256 گیگابایتی نصب کنید و نهایتاً می‌توانید از کارت حافظه 32 گیگابایتی استفاده کنید. بنابراین برای برندهای مختلف راه‌کارهای مختلفی برای افزایش حافظه گوشی وجود دارد که همه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بهینه سازی گوشی با قابلیت خالی کردن کش در موبایل

قبل از بررسی راه های افزایش حافظه گوشی، ابتدا باید با مفهوم بسیار مهمی که در هر موبایلی وجود دارد آشنا شوید! شاید نام حافظه کش در موبایل یا حتی کامپیوتر به گوشتان خورده باشد. حافظه کش در واقع اطلاعات مخفی روی گوشی شما هستند که در ظاهر وجود ندارند اما حافظه گوشی شما را گاهی اوقات تا حد زیادی اشغال می‌کند.

تقریباً هر اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که روی موبایل خود نصب می‌کنید، از حافظه کش گوشی استفاده می کنند و به عنوان حافظه کش در بخشی از حافظه ذخیره می‌شوند! در بسیاری از مواقع حافظه کش کاربری برای شما ندارد و تنها حافظه شما را اشغال کرده است که بهتر است پاک شود. خالی کردن کش موبایل به شما کمک می کند تا بتوانید به افزایش حافظه گوشی بپردازید و بهتر بتوانید از آن استفاده کنید.

اگر می خواهید این موضوع را بهتر درک کنید، اپلیکیشن اینستاگرام را در نظر بگیرید! در این اپلیکیشن هر چیزی که مشاهده می کنید، در حافظه کش ذخیره می شود تا اگر دوباره آن پست را دیدید، اینستاگرام مجدداً آن را دانلود نکند حال فرض کنید شما فیلمی را چند ماه پیش مشاهده کرده‌اید و اکنون به آن نیازی ندارید. در این صورت آن فیلم چون دانلود شده است، بر روی حافظه شما می‌ماند و آن را پر می‌کند که بهتر است پاک شود. البته برخی اپلیکیشن‌ها نظیر همین اینستاگرام تنظیمات برای حافظه کش دارند تا پس از مدت زمان مشخص به صورت خودکار پاک شوند. اما اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که برای افزایش حافظه گوشی باید به صورت دستی این کار را انجام دهید. حال اگر شما فراموش کنید یا حتی یاد نداشته باشید، حافظه شما اشغال می شود و پس از مدتی با ارور پر شدن حافظه روبرو خواهید شد.

چگونه به افزایش حافظه گوشی خود بپردازیم؟

پر شدن حافظه برای گوشی هایی که ظرفیت حافظه زیادی ندارند، یک امر طبیعی است! حتی اگر موبایل شما ظرفیت داخلی بالایی داشته باشد، باز هم پس از یک بازه طولانی ممکن است پر شود که در این صورت عملکرد موبایل با مشکل روبرو می شود. مثلاً دیگر نمی توانید چیزی دانلود کنید، زیرا فضایی برای ذخیره سازی آن وجود ندارد. به عنوان مثال فرض کنید بخواهید یک فایل را در تلگرام دانلود کنید اما به دلیل پر بودن حافظه گوشی، آن فایل دانلود نمی‌شود. در واقع گوشی شما حافظه‌ای برای ذخیره فایل ندارد!

از طرف دیگر، پر شدن حافظه باعث کند شدن سرعت موبایل شما می‌شود که این مسئله در موبایل‌های اندرویدی بیشتر دیده می‌شود. در چنین شرایطی هر کاری که بخواهید انجام دهید، گوشی شما هنگ کرده و اجازه نمی‌دهد تا با سرعت بالا آن کار را انجام دهید. در این بخش می‌خواهیم به بررسی راه‌کارهای مختلف برای افزایش حافظه بپردازیم:

  •  بررسی بخش حافظه گوشی

اولین کاری که برای افزایش حافظه می‌توانید انجام دهید، این است که ببینید چه چیزی حافظه گوشی شما را اشغال کرده است! در واقع باید ببینید که کدام فایل در گوشی شما وجود دارد و حجم زیادی دارد. با پیدا کردن این فایل و پاک کردن آن (در صورتی که به آن نیاز ندارید) به راحتی می‌توانید بخش زیادی از حافظه گوشی را آزاد کنید.

در موبایل‌های مختلف، بخشی به نام حافظه یا Storage وجود دارد که از طریق بخش تنظیمات در دسترس است. با ورود به این بخش به راحتی می‌توانید ببینید که چه نوع‌ فایلی در گوشی شما وجود دارد که حافظه زیادی را گرفته است. از طریق همان بخش می‌توانید این موارد را پاک کنید. البته این فایل‌ها از طریق فایل منیجر موبایل شما هم در دسترس است.

  • خرید کارت حافظه مناسب برای گوشی

گاهی اوقات حافظه گوشی کم است و هر چقدر هم که فایل‌های اضافی را پاک کنید، باز هم گوشی شما حافظه کافی در دسترس شما قرار نمی‌دهد. در چنین شرایطی اگر موبایل شما از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، به راحتی می‌توانید با استفاده از یک حافظه معموری به افزایش حافظه موبایل خود بپردازید.

کارت‌ حافظه انواع مختلفی دارد و هنگام خرید آن باید دقت کنید که گوشی شما از آن پشتیبانی کند! تقریباً همه موبایل‌ها از کارت حافظه SD پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید از این نوع استفاده کنید. البته در موبایل‌های آیفون این قابلیت وجود ندارد و اگر حافظه شما پر شود، باید از راه‌های دیگر برای افزایش حافظه موبایل استفاده کنید.

کارت حافظه SD هم انواع مختلفی دارد که باید ببینید موبایل شما از کدام نوع پشتیبانی می‌کند! برخی از آن‌ها کارت حافظه دوربین هستند و ممکن است موبایل شما از آن پشتیبانی نکند. همچنین گاهی اوقات موبایل‌های قدیمی‌تر از تکنولوژی‌های جدید کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند که در این صورت باید SD کارت قدیمی استفاده کنید.

اگر قصد خرید کارت حافظه موبایل را دارید، می توانید در فروشگاه های مختلفی انواع آن را ببینید. در دیجی کالا انواع کارت حافظه برای موبایل و دوربین وجود دارد و کافی است ببینید که موبایل شما از کدام نوع پشتیبانی می کند! آن را خریداری کنید تا در کمتر از چند روز به دستتان برسد و مشکل موبایل خود را حل کنید.

  • انتقال حافظه از موبایل به کارت حافظه

گاهی اوقات کاربران با وجود استفاده از کارت حافظه، باز هم با مشکل خطای حافظه روبرو می‌شوند! دلیلش این است که اپلیکیشن‌های شما بر روی کارت حافظه قرار نگرفته‌اند و در حافظه گوشی قرار دارند. پس از نصب اپلیکیشن، باید ببینید که روی کارت حافظه قرار گرفته باشد! برای بررسی این موضوع، کافی است وارد بخش تنظیمات موبایل و آن اپلیکیشن شوید.

همچنین اگر به تازگی از کارت حافظه استفاده می‌کنید، باید اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خود را به کارت حافظه منتقل کنید. برای این کار کافی است وارد بخش تنظیمات اپلیکیشن موردنظر شوید و با استفاده از قابلیت انتقال به کارت حافظه، این کار را انجام دهید. همچنین فایل‌های مربوط به فایل منیجر را هم می‌توانید به کارت حافظه منتقل کنید.

بنابراین از راه‌های مناسب برای افزایش فضای داخل گوشی، تهیه microSD است. این حافظه‌های جانبی، امکان دسترسی به فضای بیشتر را می‌دهد. البته برای خرید حافظه جانبی، باید نکات زیر را نیز مد نظر داشته باشید:

  • سعی کنید microSD خریداری کنید که کلاس آن بالاتر از 4 باشد.
  • میزان حافظه آن را متناسب با گوشی تهیه کنید. به طور حتم هر گوشی موبایلی امکان پشتیبانی از هر حجم از حافظه جانبی را ندارد.
  • رم ریدر (RAM Reader) آن را تهیه کنید و آن را در جای مطمئنی قرار دهید.
  • microSDها باید قابلیت اتصال به ویندوز را داشته باشند.

اگر حافظه جانبی که خریداری کرده‌اید، بیش از 4 گیگ فضا دارد، می‌توانید پس از تهیه، آن را با کمک رم ریدر به کامپیوتر خود نصب کرده و پارتیشن بندی کنید تا امکان استفاده بهتر از فضا برایتان فراهم شود.

  • استفاده از فشرده سازی حافظه موبایل

در سیستم‌عامل‌های مختلف، اپلیکیشن‌هایی تحت عنوان افزایش حافظه گوشی وجود دارند که با استفاده از آن می‌توانید حافظه گوشی را افزایش دهید. شاید تصور کنید که این اپلیکیشن‌ها حافظه را بیشتر می‌کنند اما حقیقت این است که چنین تصوری کاملاً اشتباه است. حافظه گوشی یک قطعه سخت‌افزاری است که نمی‌توان حافظه را زیاد کرد.

در حقیقت چنین اپلیکیشن‌هایی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید فایل‌هایی که در حافظه موبایل قرار دارند، فشرده‌سازی کنید. فشرده‌سازی فایل‌ها به شما کمک می‌کند تا حافظه کمتری از موبایل خود را اشغال کنید و این مسئله در نهایت به افزایش حافظه شما کمک می‌کند. بنابراین اپلیکیشن‌هایی که با عنوان افزایش حافظه گوشی وجود دارند، در حقیقت فایل‌های شما را فشرده‌سازی می‌کنند.

  •  استفاده از فضاهای ابری برای دسترسی به فضای بیشتر

اگر راه‌کارهای قبلی برای شما مناسب نیست، می‌توانید از فضاهای ابری استفاده کنید. فضای ابری در حقیقت سرویسی است که در فضای اینترنت به شما محیطی برای ذخیره کردن فایل‌ها را می‌دهد. با این قابلیت دیگر حافظه فیزیکی شما پر نمی‌شود و می‌توانید اطلاعات خود را بر روی فضای ابری ذخیره کنید و این مسئله راه‌کار خوبی برای افزایش حافظه گوشی است.

برندهایی نظیر سامسونگ و اپل برای کاربران خود فضای ابری در نظر گرفته‌اند که با خرید موبایل از این برندها، می‌توانید از حافظه رایگان محدودی برخوردار شوید. در فضای ابری سامسونگ (Samsung Cloud) شما می‌توانید تا 15 گیگ فایل ذخیره کنید. در فضای ابری اپل (icloud) هم می‌توانید تا 5 گیگ فایل ذخیره کنید و با کمک اینترنت به آن دسترسی داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از فضای ابری سامسونگ و اپل، این است که شما می‌توانید اطلاعات مهم خود را بر روی آن ذخیره کنید. همچنین در صورت تعویض موبایل خود، می‌توانید این اطلاعات را از همان سرویس روی موبایل جدید فراخوانی کنید. به عنوان مثال می‌توانید مخاطبین موبایل خود را روی آن ذخیره کنید و در صورت خرید گوشی جدید، آن رو فراخوانی کنید.

به عنوان کاربران سامسونگ و اپل شاید بگویید که حافظه در نظر گرفته شده کم است! حافظه‌ای که گفتیم، حافظه رایگانی است که در اختیار شما قرار دارد. در صورت نیاز به فضای بیشتر، می‌توانید با پرداخت هزینه آن فضای بیشتری در اختیار داشته باشید. البته این هزینه باید به صورت دلاری پرداخت شود که برای کاربران ایرانی کمی مشکل خواهد بود. همچنین می‌توانید سایر اطلاعات خود مانند word، اکسل، پی دی اف و مانند آن را در onedrive گوگل آپلود و ذخیره کنید.

برای دسترسی به این امکانات فضای ابری فقط کافی است به اکانت گوگل (جی‌میل) خود وصل باشید تا به صورت خودکار این فایل‌ها در این فضاهای ابری ذخیره شود. البته در هنگام راه‌اندازی اولیه گوشی خود، باید اطلاعات حساب کاربری و تنظیمات اولیه را انجام داده باشید. به یاد داشته باشید استفاده رایگان از فضاهای ابری محدود و فقط به اندازه 15 گیگابایت است و اگر بخواهید به فضای بیشتری دست پیدا کنید، باید اقدام به خرید آن به صورت ماهیانه و یا سالانه کنید.

  •  پاک کردن کش اپلیکیشن‌های مختلف

اکنون که با حافظه کش آشنا شدید و می‌دانید که کش بخشی از حافظه موبایل شما را می‌گیرد، لازم است بدانید که شما می‌توانید حافظه کش اپلیکیشن‌های مختلف را پاک کنید. در واقع کاربران فایل‌هایی روی موبایل خود دارند که به آن نیاز ندارند؛ مانند فیلمی که در یکی کانال تلگرامی دانلود شده است و دیگر نیازی به آن ندارید.

با خالی کردن حافظه کش به راحتی می‌توانید بخش زیادی از حافظه موبایل خود را آزاد کنید. به خصوص در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نظیر تلگرام و واتساپ، حافظه کش زیاد است! اگر شما هم جزء افرادی هستید که در این اپلیکشن‌ها فایل‌های زیادی دانلود می‌کنید، می‌توانید با خالی کردن حافظه کش به افزایش حافظه موبایل خود کمک زیادی کنید.

برای خالی کردن کش اپلیکشن‌ها دو راه‌کار وجود دارد! اولین راه‌کار این است که از طریق تنظیمات هر اپلیکیشن حافظه کش را خالی کنید تا فضای بیشتری در اختیار داشته باشید. دومین راه‌کار استفاده از بخش تنظیمات موبایل است که از طریق تنظیمات هر اپلیکیشن، امکان خالی کردن حافظه کش وجود دارد. البته اپلیکیشن‌های مختلفی هم در این زمینه هستند که کمک زیادی به پاک کردن حافظه کش می‌کند.

  •  غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های بدون استفاده

هر کاربر اپلیکیشن‌هایی دارد که ماه‌ها به آن سر نزده است! این اپلیکیشن‌ها حافظه زیادی از موبایل شما را گرفته‌اند که با حذف یا غیرفعال‌سازی آن‌ها به راحتی می‌توانید به افزایش حافظه موبایل خود کمک کنید. اگر اپلیکیشن هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، آن را حذف کنید تا فضای موبایل شما آزاد شود.

همچنین اگر فکر می‌کنید که این اپلیکیشن‌ها روزی به دردتان می‌خورد، در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید آن را غیرفعال کنید تا در صورت نیاز بتوانید مجدداً آن را فعال کنید. نگهداری اپلیکیشن در حالت غیرفعال فضای زیادی نمی‌گیرد و می‌تواند به افزایش حافظه موبایل شما کمک بسیار زیادی کند.

البته در برخی برندهای موبایل، اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که امکان حذف کامل آن‌ها وجود ندارد و تنها می‌توانید آن را غیرفعال کنید! اما تعداد این اپلیکیشن‌ها خیلی زیاد نیست و اگر در حالت غیرفعال نگه‌ دارید، فضای زیادی را نمی‌گیرد. این مسئله باعث می‌شود تا فضای حافظه موبایل شما آزاد شود و با این کار، به افزایش حافظه موبایل خود کمک زیادی خواهید کرد.‌

  • خرید یک گوشی جدید

سرعت گوشی شما تا حد زیادی کند شده و به دنبال تعویض گوشی خود هستید.

شاید گوشی شما به حدی رسیده باشد که نیاز به تعویض آن داشته باشید! به عنوان مثال یک گوشی با ظرفیت 16 گیگ دیگر امکان افزایش حافظه تا 128 گیگ را ندارد و چاره ای جز تعویض آن نیست. یا حتی ممکن است امکان یا حوصله پر و خالی کردن فضای گوشی در هاردهای اکسترنال و یا مانند آن را نداشته باشید که در این صورت خرید گوشی راه کار مناسبی باشد! البته شاید این راه کار خیلی منطقی نباشد اما اگر حافظه موبایل شما خیلی کم است، راه دیگری ندارید! شما می توانید متناسب با بودجه خود یک گوشی جدید با ظرفیت حافظه بالا تهیه کنید تا از این پس هر فایل، اپلیکیشن و بازی که نیاز داشتید را به راحتی روی گوشی خود نصب کنید.

در بازار ایران برند شیائومی کیفیت قابل قبول با هزینه مناسبی را در اختیار شما قرار می دهد و می توانید با بودجه مناسب یک گوشی متناسب با نیاز خود تهیه کنید. البته در این مورد، علاوه بر حافظه باید به مشخصات آن هم دقت کنید تا با پس از خرید با مشکل خاصی روبرو نشوید. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید گوشی‌های جدید، سعی کنید به حافظه آن توجه کرده و انواعی را تهیه کنید که حافظه آنها بالاتر از 128 گیگابایت است. البته هرچه حافظه گوشی بالاتر می‌رود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌ کند. در این حالت می‌توانید به سراغ گوشی هایی با قیمت مناسب بروید که چنین امکاناتی را هم دارند، اما قیمت‌‎شان مناسب‌تر است. برای مثال گوشی های جدید شیائومی طی این چند سال اخیر ثابت کرده‌اند که کیفیت مناسبی دارند، امکانات و ویژگی‌ های آن ها به روز  بوده و قیمت آنها نیز به صرفه و مناسب است. بنابراین شاید خرید یک گوشی شیائومی بتواند مشکل حافظه گوشی شما را برای همیشه حل کند.

  • استفاده از حافظه اکسترنال برای افزایش حافظه

شما می توانید اطلاعات خود را بر روی حافظه اکسترنال ذخیره کنید که البته این کار هم هزینه خاص خود را دارد! اگر هارد اکسترنال دارید، می توانید اطلاعات را به آن منتقل کنید اما اگر ندارید، می توانید از فلش های otg استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که گوشی شما از آن پشتیبانی کند! در غیر این صورت باید به کمک یک کامپیوتر عملیات انتقال اطلاعات را انجام دهید؛ به این صورت که ابتدا اطلاعات را روی لپتاپ یا کامپیوتر خود بریزید سپس به کمک آن، روی هارد یا فلش منتقل کنید. به طور معمول هاردهای اکسترنال حجم زیاد اطلاعات را ( 512 گیگابایت، 1 ترابایت، 2 ترابایت، 4 ترابایت و بالاتر) در خود ذخیره می‌کنند و برای ذخیره و انتقال اطلاعات بسیار مناسب هستند. همچنین از این هاردها می‌توانید برای ذخیره اطلاعات کامپیوتر، بازی‌ها و فیلم‌ها نیز استفاده کنید. اما اگر تاکنون اقدام به خرید هارد اکسترنال نکرده‌اید، به موارد زیر در هنگام تهیه آنها توجه کنید:

  • هر چقدر می توانید برای تهیه یک هارد با حافظه بیشتر اقدام کنید! زیرا بعداً ممکن است علاوه بر افزایش حافظه گوشی بخواهید به دلایل دیگر از آن استفاده کنید.
  • هاردهای اکسترنال با ورژن 3 را خریداری کنید که امکان انتقال سریع داده‌ها در آن وجود داشته باشد.
  • کیفیت و ضمانت هارد اکسترنال اهمیت بسیار زیادی دارد که باید حتماً از یک فروشگاه معتبر اقدام به خرید آن کنید.
  • همچنین سعی کنید از نمایندگی های معتبر اقدام به خرید هارد اکسترنال کنید تا از ضمانت آنها مطمئن شوید.

نتیجه‌گیری

حافظه گوشی بخش بسیار مهمی از آن است و هنگام خرید گوشی باید به آن دقت کنید! هر کاربری می داند که حدوداً به چقدر فضای داخلی نیاز دارد و اگر فضای داخلی موردنظر را بداند، از همان ابتدا می تواند اقدام به خرید یک موبایل با حافظه مناسب کند. به خصوص کاربران آیفون که امکان استفاده از کارت حافظه اس دی ندارند، باید دقت زیادی به انتخاب موبایل با حافظه موردنیاز داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم بهترین راه‌کارها برای افزایش حافظه موبایل را به شما کاربران ارائه کنیم!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *