بسیاری از گوشی‌های اندرویدی جدید، حداقل 64 گیگابایت حافظه داخلی دارند. اما هنوز هم گوشی‌هایی که میزان رم بالایی در اختیار شما بگذارند، گران خواهند بود. به همین دلیل است که خیلی از کاربران گوشی‌های اندروید، درگیر گوشی‌های با دو گیگ رم یا در بعضی مدل‌های قدیمی، مقدار کم‌تری رم هستند.

برای این دسته از کاربران که در حال حاضر با بسیاری از برنامه‌های مشکل خواهند داشت، آموزشی تهیه کرده‌ایم تا بتوانند با استفاده از بخشی از فضای کارت MicroSD، رم دستگاه خود را افزایش داده و سرعت پردازش آن را بالا ببرند.

چرا گوشی شما نیاز به رم بالاتری دارد؟

البته که رم بیشتر می‌تواند سرعت بیشتری به دستگاه شما ببخشد، اما اهمیت آن نیز نباید بزرگنمایی شود. در واقع همان طور که حافظه بیشتر باعث می‌شود شما اطلاعات بیشتری روی دستگاه ذخیره کنید، رم بالا نیز کمک خواهد کرد تا پردازنده دستگاه شما، با سرعت بهتری کار کند.

اما با این حال وقتی یک گوشی پردازنده بسیار ضعیفی داشته باشد، در نهایت با رم بیشتر کمک شایانی به روند اجرا شدن برنامه‌ها نخواهد شد. یا حتی خیلی اوقات مشکلات شما در استفاده از برنامه‌های آنلاین، ممکن است از اینترنت بد باشد، تا پردازش ضعیف گوشی!

RAM Swapping چطور رم گوشی شما را افزایش می‌دهد؟

بر روی یک کامپیوتر، شما کافی است که یک رم جدید بخرید و در کنار درگاه رمی که در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته، میزان رم دستگاه را افزایش بدهید. این کار حتی روی بعضی لپتاپ‌ها نیز قابل انجام خواهد بود، اما روی گوشی نمی‌توان رم به دستگاه اضافه کرد! سیستم عامل‌هایی همچون ویندوز 10 هم در سال‌های اخیر، با به کار گیری یا همان Swapping هارد دستگاه، کمی از بار انتقال اطلاعات پردازش شده را بر روی حافظه می‌اندازند تا رم بتواند بهتر کار کند.

برای این که رم گوشی را افزایش دهیم، ما تقریبا از چنین روشی استفاده می‌کنیم. به همین دلیل است که به یک نرم‌افزار ویژه‌ی این کار نیاز دارید تا بتوانید بخشی از کارت MicroSD را برای رم به کار ببرید و بار انتقال اطلاعات را روی آن بندازید.

نکته مهم: آموزش امروز ما تنها بر روی گوشی‌های روت شده قابل انجام است، پس اگر نمی‌خواهید گوشی خود را روت کنید، باید به فکر یک گوشی جدید باشید!

برای افزایش رم گوشی یا تبلت، به چه چیزهایی احتیاج دارید

برای استفاده از تکنولوژی Swapping شما نیاز به سه چیز دارید:

  • یک کارت microSD با کیفیت (کلاس 4 یا بالاتر)
  • یک گوشی یا تبلت اندرویدی روت شده
  • نرم‌افزار مخصوص برای به کار گیری کارت microSD

البته در بیشتر مواقع گوشی‌های روت شده کار شما را راه خواهند انداخت، اما در بعضی موارد هنوز مشکلاتی وجود دارد و آن‌ هم محدود کردن این قابلیت در سطح کرنل است. این کار در گوشی‌هایی مثل شیائومی ردمی نوت 4 انجام شده و به این ترتیب شما هیچ راه حلی برای افزایش رم ندارید.

برای این که خیلی مراحل بعدی را پیش نروید تا متوجه مشکل شوید، می‌توانید برنامه‌ی رایگان MemoryInfo & Swapfile Check را دانلود کرده و ببینید که امکان انجام این کار روی گوشی شما وجود دارد یا خیر. اگر پیغام Congratulations را دیدید، یعنی ادامه‌ی آموزش را دنبال کرده و رم گوشی خود را افزایش دهید.

وقتی این برنامه را اجرا می‌کنید، یک سری اطلاعات ارزشمند از میزان رم و حافظه‌ی داخلی به شما داده می‌شود.

انتخاب یک کارت microSD خوب

قبلا گفتیم که برای انجام این کار نیاز به یک کارت microSD کلاس 4 به بالاتر دارید. دلیل این موضوع سرعت کارت‌ها است که باید عملکردی نزدیک به عملکرد رم داشته باشند. هر چه کیفیت کارت حافظه شما بالاتر باشد، عملکرد آن نیز به عنوان رم بهتر خواهد بود. البته این را هم فراموش نکنید که استفاده از کارت حافظه به عنوان رم، با توجه به استفاده‌ی مدام از آن، طول عمر کارت microSD را کاهش می‌دهد.

اپلیکیشن‌های مناسب برای افزایش رم گوشی و تبلت‌های اندرویدی

اگر چه می‌توان تنظیمات استفاده از کارت حافظه به عنوان رم را دستی هم انجام داد، اما انجام آن با برنامه‌ی تخصصی بسیار راحت‌تر و همچنین کارآمدتر خواهد بود. بهترین‌ها در این زمینه برنامه‌های زیر هستند:

همه‌ی این برنامه‌ها رایگانند و تنها بعضی اوقات تبلیغات اندکی به شما نمایش می‌دهند. نحوه‌ی کار آن‌ها نیز بسیار شبیه به هم هستند و بعد از این که برنامه را اجرا کردید، از شما خواسته می‌شود که یک فایل برای به کار گیری به عنوان رم درست کنید که شما باید مقدار فایل را بدهید. 2 گیگ به نظر میزان مناسبی برای این کار است.

حالا مکان ذخیره سازی این فایل را باید ذکر کنید که حتما آن را روی کارت microSD قرار دهید. در نهایت باید صبر کنید تا فایل مورد نظر ساخته شده و تنظیماتی که باید اعمال شود. در نهایت نیاز است که گوشی خود را خاموش و دوباره روشن کنید تا تنظیمات اعمال شوند.

دقت داشته باشید، تا زمانی که برنامه روی گوشی شما نصب باشد، این تنظیمات نیز به قوت خود باقی خواهند ماند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *