کاربری که از طریق کامپیوتر دسکتاپ و موبایل خود به سایت‌تان سر می‌زند، ممکن است روی رایانه‌اش در سایت شما اصطلاحا «Sign in» کرده باشد، ولی اینکار را روی تلفن هوشمندش انجام نداده باشد. چنین وضعیتی می‌تواند سبب شود آنالیتیکس یک کاربر که با دو دیوایس به وبسایت‌تان رجوع می‌کند را در اصل دو کاربر در نظر بگیرد، لذا اگر می‌خواهید فردی را روی تمامی دیوایس‌هایش شناسایی و رصد کرده تا در نهایت عدد مجموع کاربران در گزارش‌ها بدل به رقمی دقیق گردد، می‌بایست از ویژگی «User ID» بهره بگیرید.

اگر به خاطر داشته باشید، گوگل آنالیتیکس با تخصیص یک شناسه ناشناس به زبان ساده‌تر شناسه‌ای که اطلاعات هویتی فرد را فاش نمی‌کرد- به هر شخص، که در کوکی‌های مرورگر ذخیره می‌شد سعی می‌کرد کاربران یکتا را شناسایی کند. حال قابلیت User ID اجازه می‌دهد این راهکار پیش‌فرض آنالیتیکس را تحت نظارت و در دست گرفته و به کاربران از طریق سیستم CRM یا پایگاه داده‌تان، شناسه‌های ناشناس ویژه خود را تخصیص دهید.

چنانچه بخواهیم موضوع را ساده‌تر توضیح دهیم، باید بگوییم ویژگی User ID، یک شناسه را از دیتابیس اختصاصی شما خارج کرده و وقتی کاربری به تعامل با محتوای سایت‌تان می‌پردازد، آن را از طریق وب سرور به سایت و کاربر انتقال و تخصیص داده و بعد هم کد رصد کننده‌، شناسه مذکور را از طریق هیت به همراه سایر داده‌های مرتبط به شخص، برای گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند.

برای پیاده‌سازی و بهره‌گیری از ویژگی User ID، می‌بایست قادر باشید با استفاده از یک کد جاوا اسکریپت شناسه‌های یکتای اختصاصی خود را تولید کرده و آنها را به طور مداوم و پیوسته به کاربران‌تان تخصیص دهید، تا در هر جایی داده‌های هیت برای گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شوند این شناسه‌ها نیز به همراه داده‌های مذکور ارسال گردند.

به منظور راه‌اندازی قابلیت User ID‌ در آنالیتیکس، ابتدا می‌بایست از ستون پیمایش سمت چپ به سراغ گزینه‌ی Admin بروید، سپس اشتراک و زیر‌مجموعه‌ای که می‌خواهید این قابلیت برای آنها فعال گردد را معین نمایید و بعد از ستون Property به ترتیب گزینه‌های Tracking info و User ID را کلیک کنید.

پس از ورود به صفحه‌ی تنظیمات User ID، پیش از هر چیز لازم است متون مربوط به شرایط استفاده از این قابلیت را مطالعه کرده و بعد در پایین این متون دکمه‌ی I agree to the User-ID Policy را در وضعیت ON قرار داده و روی دکمه‌ی Next Step‌ کلیک کنید.

در گام بعدی، آنالیتیکس یک قطعه کد را در اختیارتان می‌گذارد و شما می‌بایست آن را بر حسب روشی که برای تولید و ارسال شناسه‌های اختصاصی خود به کار بسته‌اید سفارشی کنید. پس از سفارشی کردن این قطعه کد، لازم است آن را به کدهای رصد کننده آنالیتیکس بیافزایید. بعد از طی کردن این مراحل شناسه‌های اختصاصی که توسط شما تدارک دیده و فرستاده می‌شوند به وسیله‌ی کدهای رصد کننده دریافت شده، در هر هیت دخیل گشته و به همراه آنها برای آنالیتیکس ارسال می‌گردند.

البته ممکن است مواردی وجود داشته باشند که کاربر به وب‌سایت یا اپلیکیشن شما لاگین نکرده باشد و به همین علت آنالیتیکس نتواند User ID آن را جمع‌آوری نماید؛ در اصل به علت لاگین نکردن کاربر، شناسه‌ای نیز به وی اختصاص داده نشده است. در چنین حالتی آنالیتیکس به راهکار پیش‌فرضش بازگشته و خود یک شناسه را (User ID) ساخته و به کاربر تخصیص می‌دهد، اما این رویه باعث می‌شود که نتواند یک فرد را روی دیوایس‌های گوناگونش شناسایی نماید.

برای اجتناب از حالت بالا و اختصاص نیافتن چند User ID مختلف به یک کاربر، می‌توانید قابلیت «یکپارچه‌سازی سشن» یا همان «Session Unification» را فعال کنید. به منظور فعال نمودن این ویژگی نیز، کافیست دکمه‌ای که در صفحه‌ی تنظیمات User ID در بخشی با همین نام قرار دارد را در وضعیت ON‌ قرار دهید و سپس دکمه‌ی Next را بزنید.

با زدن دکمه‌ی Next، به قسمت ساخت «نمای شناسه کاربری» یا همان «User-ID view» می‌رسیم. در این نما پس از اعمال فیلتر، تنها داده‌های هیت‌هایی به نمایش در می‌آیند که برای آنها مقدار User ID‌ (شناسه کاربری) تنظیم شده است. به منظور ایجاد نمای مذکور کافیست روی دکمه‌ی Create کلیک کنید.

ضمناً بد نیست در حین ساخت نمای مورد بحث، از عبارت «User ID» نیز در نامش استفاده نمایید تا به این طریق آن را از سایر نماها متمایز کرده باشید.

توجه داشته باشید هرگز نمی‌توانید یک «نمای شناسه کاربری» را بدل به یک «نمای استاندارد» کنید و بر عکس این موضوع هم امکان‌پذیر نیست، یعنی قادر نخواهید بود یک «نمای استاندارد» را تبدیل به یک نمای User ID کنید. همچنین اگر بنا دارید یک نمای جدید User ID بسازید، این نما را تنها برای زیر‌ مجموعه‌ای می‌توانید ایجاد کنید که ویژگی User ID برای آن فعال شده است.

بدیهی است یک نمای User ID داده‌های کمتری را در قیاس با یک نمای استاندارد در بر می‌گیرد (چون تنها اطلاعات هیت‌های دارای شناسه کاربری به آن وارد شده‌اند)، اما با این حال در چنین نمایی می‌توانید اطلاعاتی کامل‌تر و جزیی‌تر راجع به کاربرانی مشاهده کنید که به سایت شما لاگین کرده‌اند و از طریق دیوایس‌های مختلف‌شان به تعامل با محتوای آن پرداخته‌اند.

گفتنی است وقتی قابلیت User ID را فعال می‌کنید، گزارش جدیدی با عنوان «User ID Coverage» در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید از مسیر Audience، Behavior به آن دسترسی داشته باشید.

ضمناً با فعال نمودن قابلیت اشاره شده، به بخش Audience مجموعه گزارش‌های جدیدی تحت نام «cross-device» اضافه می‌شود و همچنین گزارش «User Explorer» در این بخش هم مورد ویرایش قرار می‌گیرد.

گزارش User ID Coverage نشان می‌دهد چند درصد از ترافیک سایت شما توسط کاربرانی ایجاد شده که به آنها User ID‌ اختصاص یافته است، یا به زبان ساده‌تر احراز هویت شده‌اند (در اصل این کاربران افرادی هستند که پس از لاگین در سایت یک شناسه کاربری به آنها اختصاص یافته، ضمن اینکه احراز هویت و تخصیص این شناسه می‌تواند به شیوه‌ی دیگری که شما معین کرده‌اید نیز روی دهد). لذا اگر در تلاش هستید تا وفاداری بازدید کنندگان‌تان را افزایش دهید، یا می‌خواهید ببینید تعداد افرادی که در سایت‌تان لاگین می‌کنند چه مقدار زیادتر شده‌، بد نیست مرتباً به این گزارش رجوع کنید. مسلم است که رشد آمار و ارقام موجود در آن به معنای حرکت شما در مسیر صحیح خواهد بود.

همچنین می‌توانید دو بخش (segment) را ایجاد کرده و از طریق آنها داده‌های آن دست از کاربرانی که در سایت لاگین کرده‌اند را با داده‌های کاربرانی مقایسه نمایید که در سایت لاگین نکرده‌اند. فرض کنید می‌خواهیم به همین منظور دو بخش یا همان Segment را برای فروشگاه آنلاین کالاهای گوگل ایجاد نماییم.

در این راستا، ابتدا از ستون پیمایش سمت چپ به ترتیب گزینه‌های Audience و Overview را انتخاب می‌کنیم و سپس در بالای نمودار خطی گزارش Overview، روی Add Segment کلیک می‌نماییم تا کادر Segment Builder باز شود.

پس از باز شدن کادر مذکور لازم است برای ایجاد یک بخش جدید روی دکمه‌ی قرمز رنگ New Segment کلیک کنیم و سپس از میان گزینه‌هایی که در اختیارمان قرار می‌گیرد Conditions را انتخاب نماییم. بعد تنظیمات مربوط به قسمت Conditions را برای «بخش» (Segment) مرتبط به آن دست از کاربرانی که در سایت لاگین کرده‌اند، مطابق تصویر زیر انجام می‌دهیم و روی دکمه‌ی Save کلیک می‌کنیم.

برای تعریف بخش مرتبط به کاربرانی که لاگین نکرده‌اند یا همان احراز هویت نشده‌اند همه‌ی مراحل ذکر شده در بالا را طی کرده و سپس تنظیمات قسمت Conditions‌ را مطابق تصویر زیر انجام داده و روی دکمه‌ی Save کلیک می‌نماییم.

حال می‌توانید از مسیر Acquisition، All Traffic به گزارش Channels‌ رجوع کرده و بخش‌هایی که لحظاتی پیش ساختید را بر آن اعمال کنید. به این ترتیب متوجه خواهید شد، کاربرانی که در سایت‌تان لاگین نمی‌کنند عمدتاً از کدام کانال‌ها به سمت‌تان می‌آیند و البته کدام کانال‌ها کاربرانی را به سایت شما هدایت می‌نمایند که در آن لاگین می‌کنند.

بعد از اینکه بوسیله گزارش User ID Coverage متوجه شدید چقدر از ترافیک شما توسط کاربرانی که احراز هویت شده‌اند ایجاد گشته است، می‌توانید یکبار دیگر به نمای User ID بازگشته و سپس در ستون پیمایش سمت چپ از قسمت Audience به سراغ گزارش‌های Cross Device بروید و از طریق آنها دریابید آن دست از افرادی که در سایت لاگین می‌کنند چه رفتاری را روی دیوایس‌های گوناگون خود بروز می‌دهند.

نخستین گزارش در میان مجموعه گزارش‌های Cross Device و Device Overlap نام دارد و به شما کمک می‌کند متوجه شوید چه تعداد از کاربران‌تان با هر یک از دیوایس‌های کامپیوتر، تبلت و موبایل خود به سایت شما رجوع کرده‌اند. ضمناً از طریق گزارش مذکور درکی نیز از تعداد افرادی به دست خواهید آورد که با بیش از یک دیوایس‌شان به سایت یا سرویس‌تان سر می‌زنند.

گزارش بعدی که می‌بایست به آن توجه کنیم، «Device Paths» نام دارد؛ این گزارش ترتیب دیوایس‌هایی که کاربران برای نمایش محتوای سایت شما استفاده کرده‌اند را نشان می‌دهد (مثلاً یک کاربر ابتدا از موبایلش، سپس با تبلتش و دوباره با کامپیوتر خود به سایت می‌آید) و از طریق آن می‌توانید متوجه شوید افراد از چه دستگاهی عمدتاً به سراغ چه دستگاه دیگری می‌روند و با آن به وبسایت‌تان مراجعه می‌کنند.

با کلیک روی گزینه‌ی Path Options در گزارش Device Paths، می‌توانید معین کنید چه تعداد دیوایسی که قبل و بعد از یک دستگاه توسط کاربران استفاده شده‌اند به نمایش درآیند. ضمن اینکه در همین بخش قادر هستید گزارش را به دسته‌هایی محدود کنید که تعداد دیوایس معینی در آنها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

اگر در گزارش Device Paths روی لینک Mobile Device Info کلیک کنید، می‌توانید مدل دستگاه‌های موبایلی که کاربران با آنها به سایت شما سر زده‌اند را نیز ببینید.

در نهایت از میان گزارش‌های Cross Device به گزارش Acquisition Device می‌رسیم. از طریق این گزارش می‌توانید دریابید کاربر در مسیر «تبدیل» یا همان «conversion» از چند دیوایس بهره گرفته است یا خیر. برای مثال، ممکن است با دقت در گزارش مذکور متوجه شوید که گروهی از کاربران پس از بازدید از سایت شما روی کامپیوترهای دسکتاپشان، بعداً و در سشنی دیگر از طریق تبلت‌های خود به آن آمده و اقدام به خرید یک کالا می‌کنند. آگاهی از چنین رفتارهایی به یقین کمک خواهد کرد تا استراتژی‌های بازاریابی بهتری را پیاده‌سازی نمایید.

همانطور که مشاهده کردید، ویژگی User ID و گزارش‌های مرتبط به آن دید بهتر و وسیع‌تری را راجع به بخشی از کاربران به شما می‌دهند که به شکل جدی‌تری پیگیر سایت‌تان هستند و با آن به تعامل می‌پردازند. لذا بهره‌گیری از این قابلیت، می‌تواند به صورت قابل توجهی بر کسب و کارتان اثر گذار بوده و آن را بهبود دهد.

 

منبع: Google Analytics Academy

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *