ویژگی گروه‌بندی محتوایا همان Content Grouping به شما اجازه می‌دهد به گروه‌بندی صفحات در گزارش‌ها پرداخته و به این ترتیب بازتابی از ساختار سایت خود را در آنها شاهد باشید. برای مثال، فروشگاه آنلاین کالاهای گوگل می‌تواند به گروه‌بندی محتوا برای بخش‌های اصلی سایتش از قبیل لوازم جانبی (Accessories)، سرگرمی (Fun)، محصولات ویژه کودکان (Kids) و… بپردازد.

همچنین شما قادر هستید برای هر یک از گروه‌های محتوایی قوانینی را تعریف کرده تا این قوانین معین کنند هر صفحه در کدام گروه قرار گیرد. ضمناً از یاد نبرید تنها امکان ایجاد حداکثر ۵ گروه محتوایی را دارید و البته می‌توانید به یک گروه، هر تعداد قانون را که می‌خواهید اختصاص دهید.

برای تعریف و ساخت یک گروه محتوایی یا همان Content Group ابتدا از ستون پیمایش سمت چپ روی گزینه‌ی Admin کلیک کرده و سپس از ستون View گزینه‌ی «Content Grouping» را انتخاب نمایید. در صفحه‌ی بعدی که بارگذاری می‌شود نیز روی دکمه‌ی قرمز رنگ «New Content Grouping»‌ کلیک کنید تا فرم ساخت یک گروه محتوایی جدید برایتان به نمایش در آید.

در کادر Name فرم مذکور، نام گروه محتوایی را وارد کنید که مشغول ساخت آن هستید و بعد روشی را انتخاب نمایید که می‌خواهید گروه‌بندی بر مبنای آن صورت گیرد.

گفتنی است وقتی در حال تعریف و تنظیم یک گروه محتوایی هستید، سه گزینه‌ را برای نحوه‌ای که صفحات به آن گروه تخصیص می‌یابند در اختیار دارید:

  • «Group By Tracking Code»: به ایجاد یک گروه محتوایی از صفحات بر اساس کد رصد کننده‌ی گوگل آنالیتیکس شما می‌پردازد.
  • «Group Using Extraction»: گروهی را بر اساس ساختار URL صفحات سایت‌تان ایجاد خواهد کرد. برای بهره گیری از این روش شما با یک «عبارت منظم» یا همان «regular expression» نام گروه را در URLهای صفحات وبسایت خود شناسایی می‌کنید.
  • «Group Using Rule Definitions»: ساخت یک گروه به کمک قوانین منطقی ساده را میسر می‌سازد. برای مثال، در این راهکار می‌توانید یک یا چند قانون به منظور شناسایی صفحاتی تعریف کنید که «حاوی مبحث، یا کالاهای مربوط به پلتفرم اندروید» هستند و سپس این صفحات را به گروهی‌ که ایجاد کرده‌اید وارد نمایید.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که شما می‌توانید تنها یکی از روش‌هایی که در بالا ذکر شد را به کار بندید، یا از هر سه مورد در کنار هم استفاده نمایید و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد. فقط فراموش نکنید اگر از چند شیوه استفاده کردید، گوگل آنالیتیکس به محض جور در آمدن یک صفحه با یکی از روش‌های انتخابی آن را به گروه محتوایی اضافه خواهد کرد.

شایان ذکر است که آنالیتیکس برای افزودن صفحات به گروه‌های محتوایی، ابتدا به بررسی و سنجش کد‌های رصد کننده‌ی آنها می‌پردازد، بعد نگاهی به این دارد که آیا شما قانونی را برای جدا سازی صفحات بر اساس آدرس‌شان ایجاد کرده‌اید یا خیر، و در نهایت نیز سایر قوانینی که تعریف نموده‌اید را اعمال می‌کند؛ وقتی به مبحث «سایر قوانین» می‌رسیم، این قانون‌ها به ترتیبی اعمال می‌گردند که تعریف و تنظیم شده‌اند و صفحات بر همین مبنا توسط آنها مورد سنجش قرار می‌گیرند.

در آخر وقتی کار ساخت و ایجاد یک گروه محتوایی به اتمام رسید، کافیست روی دکمه‌ی Done کلیک کنید تا تنظیمات‌تان ذخیره شوند.

پس از اینکه گروه‌های محتوایی خود را ایجاد کردید، این گروه‌ها ظرف ۲۴ ساعت آینده در گزارش‌های «Site Content» یا همان «محتوای سایت» در دسترس خواهند بود و می‌توانید در آنجا مشاهده‌شان کنید. ضمناً این امکان هم وجود دارد که از یک گروه محتوایی به عنوان یک بعد در گزارش‌های سفارشی استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که در صورت نیاز، همواره می‌توانید محتوایی یکسان را در گروه‌های مختلف وارد کنید. ضمناً لازم است بدانید که گروه‌های محتوایی بر داده‌های جمع‌آوری شده در گذشته اثرگذار نیستند و تنها داده‌هایی را در بر می‌گیرند که به تاریخ پس از ایجادشان مربوط می‌گردند. با توجه به آنچه گفته شد، شاید بد نباشد توضیحی را برای هر گروه درج کنید و در آن ذکر نمایید که تاریخ ایجادش چه هنگامی بوده است تا دیگران نیز در حین بهره‌گیری از گروه‌ها از این موضوع آگاه باشند و در تحلیل‌های خود دچار خطا نشوند.

 

منبع: Google Analytics Academy

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *