شما هم حتما نام رزبری را از این و آن شنیده‌اید. اما رزبری چیست و به چه درد می‌خورد؟ اگر آشنایی زیادی با آن ندارید توصیه می‌کنیم حتما ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.

رزبری چیست؟

رزبری Pi یک بورد الکترونیکی مستقل ، کوچک و کم‌قدرت با قیمت ۳۵ دلار است که قدرت پایین خود را با انعطاف بالا در عملکرد برای هر کاری جبران می‌کند.

رزبری حاوی یک کارت گرافیک، یک پردازنده، رم، پورت HDMI، پورت USB، پورت اترنت و در نسخه‌های جدید وای‌فای و بلوتوث است. همانطور که از قیمت رزبری مشخص است، این بورد توانایی اجرای نرم‌افزارهای پیشرفته را ندارد و البته سیستم عامل لینوکس و نسخه‌ی ساده‌ای از ویندوز ۱۰ بر روی آن می‌توانند نصب شوند.

Pi در بریتانیا و به عنوان ابزاری جهت توسعه‌ی آموزش علوم کامپیوتر و کدنویسی شروع به کار کرد. اولین نسل آن در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و نسخه‌ی سوم نیز امسال به بازار آمد. تا کنون به گفته‌ی سازندگان آن حدود ۸ میلیون رزبری در جهان به فروش رفته است.

قیمت پایین رزبری و انعطاف بالای آن باعث شده که به ابزاری مناسب برای مشتاقان به کامپیوتر و وسایل الکترونیکی که می‌خواهند با صرفه‌جویی در وقت و هزینه دستگاه خود را بسازند تبدیل شود. اخیرا نیز رزبری در میان شرکت‌های سخت‌افزاری تازه‌کار رواج پیدا کرده‌است و بسیاری از آن برای ساخت پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.

رزبری تنها دستگاه در نوع خود نیست و مواردی نظیر Arduino و Odroid-C2 که قدرت اندکی بالاتر دارند نیز برای خرید موجودند. همچنین بد نیست به LittleBits نیز اشاره کنیم که کار با آن راحت‌تر و بیشتر مخصوص ساخت وسایل(و نه یادگیری) است.

موارد استفاده‌ی رزبری چیست؟

از رزبری می‌توان برای کارهای ابتدایی نظیر مشاهده‌ی فیلم، نوشتن مطالب، اجرای بازی‌های ساده و مواردی از این قبیل استفاده‌کرد. همچنین رزبری را می‌توان به عنوان وسیله‌ای متفاوت با دیگر دستگاه‌ها به کار گرفت و آن را تبدیل به دوربینی برای کارگزاری در باغچه کرد!

بسیاری از مردم از رزبری پای به‌عنوان دوربین یا سیستم کامپیوتری خانگی، کنسول بازی (بازی‌های قدیمی) یا فایل سرور تحت شبکه و یا یک موزیک‌پلیر استفاده می‌کنند که البته بدیهی است برای هر یک ممکن است تعدادی ابزار دیگر نیز نیاز باشد.

هرچه شما در کار خود حرفه‌ای تر باشید، رزبری نیز استفاده‌های جدیدی پیدا می‌کند و می‌تواند در کنار دیگر ابزار نظیر دکمه‌ها و چراغ‌های LED پایه‌ی پروژه‌های پیشرفته‌تری باشد.

زیبایی رزبری در همین است. این دستگاه را می‌توان برای مصارف بسیار ساده تا پیچیده به کار برد که این تعداد با هر نسخه‌ی آن افزایش می‌یابد.

وبلاگ رزبری Pi و مجلات و سایت‌های مختلف منابع خوبی برای ایده‌های متفاوت هستند و با سرزدن به آن‌ها می‌توانید هدف رزبری خود را تعیین کنید. ضمنا بیشتر این ایده‌ها در کنار آموزش کار عرضه می‌شوند و بدین‌ترتیب ساخت آن‌ها راحت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

از کجا شروع کنیم؟

اولین مرحله خرید رزبری و ابزارهای جانبی مورد نظرتان است که از دوربین تا صفحه‌ی لمسی را شامل می‌شود. همچنین کیت‌های آموزشی فراوانی نیز برای تازه‌کاران موجود است که می‌تواند آن‌ها را در ابتدای راه همراهی کند.

برای وارد کردن اطلاعات به رزبری نیازمند وسایلی نظیر کیبورد، موس و مانیتور هستید و برای روشن کردن آن نیز منبع تغذیه‌ای نظیر یک آداپتور USB می‌خواهید. برای برنامه‌نویسی سطح پایه همین موارد ذکر شده(به همراه یک کارت حافظه) که احتمالا در همین لحظه نیز دارید، کافی است و می‌توانید با اتصال آن‌ها به رزبری، کار خود را شروع کنید.

کارت‌های حافظه‌ی دارای NOOBS خود حاوی یک آموزش پله‌به‌پله برای کامپیوتر‌های سبک است. اگر کارت حافظه‌تان به صورت پیش‌فرض NOOBS را در خود نصب ندارد، می‌توانید با گشت‌وگذار در اینترنت روش نصب آسان و کار با آن را بیابید.

البته همانطور که ذکر شد اگر آشنایی بیشتری با رزبری دارید، می‌توانید بسیاری از موارد ذکر شده را نادیده گرفته و به کار مورد نظر خود بپردازید.

در این مطلب سعی کردیم که رزبری را در سطح مقدماتی معرفی کنیم و وارد توضیحات پیشرفته‌تر نشویم. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در صورت علاقه، در اینترنت به مطالعه‌ی بیشتر درباره رزبری بپردازید تا به تدریج در آن پیشرفت کرده و به مقاصد خود برسید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *