برنامه‌نویسی یکی از مهارت‌ها و شغل‌هایی است که این روزها با وجود زبان‌های مختلف گسترش پیدا کرده است. برخی از افراد که به دنبال به روز کردن اطلاعات خود هستند و یا می‌خواهند یک زبان جدید یاد بگیرند، به سراغ پایتون می‌روند. قبل از هر چیز بگوییم پایتون چیست و آن را معرفی کنیم.

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون (Python Programming Language) یک زبان روان و ساده برای یادگیری است که این روزها باب دل بسیاری از برنامه‌نویس‌ها شده است. افراد متخصص در این زمینه هم در بخش‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. از تحلیل داده یا همان دیتا آنالایز (Data Analysis) تا ساخت بازی‌های کامپیوتری به کمک پایتون انجام می‌شود. پایتون یک زبان همه‌منظوره و به اصلاح (General-Purpose Language) است که توسط برنامه‌نویس‌ها توسعه داده شده است. پیش نیاز یادگیری پایتون زبان C است و بهتر است قبلا از شروع، یک دید کلی درباره این زبان مهم و پایه‌ای داشته باشید.

در تعریفی تخصصی‌تر پایتون را می‌توان یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا (Object-Oriented) و سطح بالا دانست که با معناشناسی (Semantic) به عنوان یک نرم‌افزار کاربردی (Application software) توسعه و برای وب یکپارچه و ساخته شده است. علاوه بر این، زبان برنامه نویسی پایتون از ماژول‌ها (modules) و بسته‌ها (packages) استفاده می‌کند و برنامه‌های این زبان به سبک ماژولار قابل طراحی هستند.

چرا پایتون محبوب است؟

پایتون مزایای بسیاری نسبت به زبان‌های برنامه نویسی دیگر دارد که به جزییات آن در مقاله‌ای دیگر خواهیم پرداخت. اما دلایل محبوبیت زبان پایتون را در اینجا لیست می‌کنیم:

  • بالا بودن میانگین درآمد برنامه‌نویس‌های پایتون
  • علاقه شرکت‌های مطرح فناوری دنیا به زبان پایتون همچون گوگل، یوتیوب، فیس‌بوک، دراپ‌باکس، یاهو، موزیلا، کورا، اینستاگرام و حتی سازمان‌هایی به مانند ناسا با دنبال کردن اهداف مختلف یکی از دلایل شهرت این زبان برنامه‌نویسی است.
  • این زبان یکی از اصلی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی به حساب می‌رود.
  • گوگل از زبان برنامه نویسی پایتون برای پیاده‌سازی الگوریتم‌های جدید موتور جستجویش استفاده می‌کند.
  • بک‌اند سرور، منطق کنترل‌گر وب‌سایت، کلاینت دسکتاپ و ابزارهای تحلیلی دراپ‌باکس به زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده‌ است.
  • با رشد علم داده، محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون به عنوان یک زبان علمی در یادگیری ماشین اوج گرفت.
  • پایتون یک زبان مناسب برای یادگیری برنامه نویسان مبتدی است. چرا که فهم و نوشتارش ساده است و کاربردهای بسیار دارد.
  • پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است و پروژ‌ه‌های متنوعی می‌توان آن را به کار برد. می‌توان از این زبان برای ساخت وب‌سایت‌ها، توسعه واسط گرافیکی کاربر GUI و تحلیل داده استفاده کرد.
  • مقایسه زبان های PHP و ASP.NET

چه نسخه‌ای از پایتون در دسترس است؟

پایتون دو نسخه اصلی دارد که برای انتخاب نسخه مناسب لازم است تفاوت‌های آن‌ها را بدانید. دو نسخه ۲ و ۳ پایتون در زمینه سینتکس مشابه یکدیگرند و قابل استفاده هستند. اما جدید‌ترین نسخه قابل دانلود در دسامبر، آخرین ماه  ۲۰۲۳ ، ورژن ۳.۱۲.۱ است که می‌توانید آن را از سایت‌های معتبر دانلود کنید. پایتون همچنان در حال توسعه و متن باز است که دایما به ویژگی‌ها و عملکردهای آن افزوده می‌شود. علاوه بر این می‌توانید داکیومنتیشن‌های نسخه‌های بعدی پایتون را نیز ببینید.

در نتیجه پایتون، یک زبان برنامه‌نویسی ساده‌ به شمار می‌رود که یادگیری آن به خاطر داشتن نحو یکتایی که بر قابلیت خوانایی تمرکز و تاکید دارد، آسان‌تر است. بیشتر برنامه‌نویس‌ها معتقدند که خواندن و ترجمه کدهای نوشته شده به زبان پایتون نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه‌دهندگان و دولوپرها ساده‌تر به نظر می‌رسد. به همین دلیل هزینه‌های نگهداری و توسعه برنامه‌های نوشته شده به زبان پایتون هم کاهش پیدا می‌کند. پایتون به عنوان یک زبان سطح بالا (High-Level) پویا و یکپارچه شده و برای ساخت و توسعه وب نیز مناسب است. علاوه بر این در زمینه توسعه سریع نرم‌افزارهای کاربردی (Rapid Application Development) نیز می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

پس از آشنایی با این زبان برنامه نویسی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن و کاربردهایش را در مقالات دیگر خواهیم خواند. مهم‌ترین نقش پایتون در سال اخیر در زمینه هوش مصنوعی بوده است که بسیار سر و صدا به پا کرده و رشد و توسعه آن همچنان ادامه دارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *