فرمت کردن هارد SSF تفاوت آنچنانی با فرمت یک هارد معمولی ندارد، اما اگر یک هارد جدید SSD خریده‌اید و می‌خواهید آن را به دستگاه خود وصل کنید، حتما باید آن را به شکلی درست فرمت نمایید. ما این کار را در دو سیستم عامل مک و ویندوز به ساده‌ترین شکل ممکن به شما نمایش خواهیم داد.

فرمت کردن هارد SSD‌ در ویندوز 10

این کار در ویندوز بسیار ساده بوده و روشی که در ویندوز 10 به کار گرفته می‌شود، تقریبا با آن‌چه در چند نسخه اخیر ویندوز می‌بینید یکی است. اما قبل از هر چیز، اگر اطلاعات درون هارد برای شما اهمیت دارد، حتما از آن نسخه پشتیبان بگیرید، چون نه در ویندوز و نه در مک، تقریبا راه بازگشتی برای فایل‌های شما وجود ندارد.

برای شروع کار شما باید ابزار مربوط به مدیریت هارد در ویندوز را اجرا کنید. به این منظور بر روی منوی استارت کلیک کرده یا کلید ویندوز را بزنید و سپس Control Panel را تایپ و انتخاب کنید. در پنجره‌ی جدید System and Security را انتخاب کرده و سپس به ترتیب گزینه‌های Administrative Tools، Computer Management و در آخر روی Disk management بزنید.

البته راه حل ساده‌تر کلیک راست روی آیکون This PC و انتخاب Manage است و یا فشردن کلید‌های Win+R و تایپ diskmgmt.msc است. از آن‌جا می‌توانید به Disk management بروید.

روی هاردی که مد نظر دارید کلیک راست کرده و گزینه‌ی Format را انتخاب کنید.

در پنجره‌ای که برای شما گشوده می‌شود، باید فرمت مورد نظر خود را انتخاب کنید که بسته به استفاده‌ی شما از هارد، متفاوت خواهد بود. اسم هارد را نیز انتخاب کرده و در نهایت روی OK کلیک کنید. اگر می‌خواهید هاردی که چند پارتیشن شده را به طور کلی پاک کنید، باید روی هر کدام از پاریشن‌های به صورت جداگانه کلیک راست کرده و این به جای Format ، گزینه‌ی Delete Volume را انتخاب نمایید.

بعد از پاک کردن همه‌ی پارتیشن‌ها، یک بار هارد را فرمت کنید و در نهایت همه چیز آماده خواهد بود.

فرمت کردن هارد SSD‌ در مک

در مک هم انجام این کار بسیار ساده خواهد بود. برای این کار باید macOS Recovery را اجرا کنید. برای این کار درست زمانی که دستگاه را روشن کردید باید همزمان کلیدهای Command (⌘) and R را بزنید و بعد از اجرا شدن، پسورد خود را وارد نمایید و از این بخش گزینه‌ی Disk Utility را انتخاب کنید.

البته اگر هاردی که در حال اجراست، هاردی نخواهد بود که قصد فرمت کردن آن را دارید، نیازی به رفتن از این مسیر نخواهید داشت.

در تنظیمات Disk Utility  (چه از طریق منو ریکاوری و چه از طریق خود مک) هارد مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس روی Erase کلیک کرده و نامی جدید و فرمت آن را انتخاب کنید.

اگر مثل عکس زیر گزینه‌ی Erase Volume Group button را دیدید، یعنی بخشی از یک هارد را انتخاب کرده‌اید و با کلیک روی آن، کل هارد پاک خواهد شد. در این مرحله از شما پسورد Apple ID خواسته می‌شود که باید آن را وارد کنید.

بعد از این مرحله کار به پایان می‌رسد و هارد برای استفاده مجدد آماده است.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *