یکی از اخباری که در مورد ویندوز 11 سر و صدای زیادی به پا کرده بود، پشتیبانی این سیستم عامل از اپلیکیشن‌های اندروید است. با این حال یک سری محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید آن‌ها را نیز در نظر گرفت.

یکی از محدودیت‌های مهم در مورد نصب اپلیکیشن‌های اندروید بر روی ویندوز 11 این است که شما تنها از اپ استور آمازون می‌توانید برنامه‌های مورد نظر خود را دانلود کنید، اپ استوری که درصد کمی از اپلیکیشن‌های موجود در گوگل پلی استور را در خود دارد. مضاف بر این که هنوز (زمان نوشتن این مطلب) این قابلیت به صورت آزمایشی و تنها برای تعداد محدودی از کاربران در آمریکا ارائه شده است.

اما بهتر نبود راهی پیدا می‌کردیم تا گوگل پلی را روی ویندوز 11 اجرا و برنامه‌های آن را روی دستگاه خود نصب می‌کردیم؟ روشی وجود دارد که امکان استفاده ازگوگل پلی بر روی ویندوز 11 را ممکن می‌کند و ما در این نوشته روش انجام آن را به شما یاد خواهیم داد.

این روش را ابتدا یوتیوبری به نام  ADeltaX در کانال خود آموزش داد اما بعد از آن چند نفر دیگر، کمی ساده‌ترش کردند تا این که در نهایت به راه حل حاضر رسیده‌ایم.

نصب گوگل پلی استور بر روی ویندوز 11

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که روش پیش رو تنها بر روی دستگاه‌های 64 بیتی قابل انجام است. همچنین پیش از شروع کار باید قابلیت “مجازی سازی” را روی ویندوز فعال کنید. برای این کار به مسیر Control Panel > Programs > Turn Windows features on or off رفته و مطمئن شوید که گزینه‌های Virtual Machine Platform و Windows Subsystem for Linux هر دو تیک داشته باشند. سپس OK‌ را بزنید تا تغییرات ذخیره شوند.

همچنین اگر از قبل Windows Subsystem for Android (WSA) را روی سیستم عامل خود نصب کرده‌اید، باید آن را حذف نمایید. پس به مسیر Apps > Apps & features برنامه مورد نظر را جستجو کنید و حذفش کنید. اگر زمان جستجو چیزی برایتان نمایش داده نشد، پس قبلا نصب نکرده‌اید. حالا که همه چیز مهیاست، بیایید شروع کنیم:

در ابتدا Settings‌ را باز کرده و از مسیر Privacy & security گزینه‌ی For developers را انتخاب نمایید.

سوییچ زیر Developer Mode‌ را روشن کنید. بعد از این کار پیغامی برای شما به نمایش در می‌آید که باید روی Yes بزنید.

از این لینک نسخه جدیدی از Windows Subsystem for Android را دانلود کنید.

بعد از این که دانلود به اتمام رسید، به پوشه‌ی دانلودهای خود رفته و فایل WSA-Patched را از حالت فشرده خارج کنید.

به استارت منو رفته و در نوار جستجو powershell را جستجو کنید. سپس روی آن کلیک راست کرده و در حالت Run as Administrator برنامه را اجرا کنید. روی پیغامی که برایتان نمایش داده می‌شود، Yes بزنید.

وقتی powershell اجرا شد، ابتدا آدرس زیر را در آن وارد کرده و اینتر بزنید: (باید به جای C:\WSA-Patched\ مسیر فایلی که دانلود کرده‌اید را بزنید.)

Add-AppxPackage -Register C:\WSA-Patched\AppxManifest.xml

بعد از اجرا، ممکن است به نظر بیاید که هیچ کاری انجام نشده است، اما حالا شما باید در استارت منو، Windows Subsystem for Android را ببینید که در بخش Recommended به شما نمایش داده خواهد شد.

WSA را اجرا کنید، بعد از چند ثانیه پیغامی از Windows Defender Firewall به شما نمایش داده می‌شود که باید روی Allow access بزنید.

حالا باید پلی استور و آمازون اپ استور را در بخش Recommended استارت منو ببینید. البته در حالت الان پلی استور، قابلیت لاگین را نخواهید داشت. برای حل این مشکل، ADBKit را دانلود کرده، دوباره به پوشه‌ی دانلود رفته و روی ADBKit دبل کلیک کنید.

حالا روی فایل adb دبل کلیک کرده و گزینه‌ی Extract all را انتخاب کنید. سپس دوباره روی Extract بزنید تا تایید شود. اگر از WinRAR استفاده می‌کنید، این بخش ممکن است برای شما کمی متفاوت باشد.‌

به تنظیمات Windows Subsystem Settings‌ سوییچ Developer mode را روشن کنید. حالا باید پیغامی را ببینید که نوشته شده : ” ADB can be connected on 127.0.0.1:58526″ .

حالا برنامه پلی استور را اجرا کنید و بگذارید باز بماند.

در فایل اکسپلورر پوشه ADBKit را که قبلا از حالت فشرده خارج کرده‌ایم را باز کنید. روی صفحه کلیک راست کنید و Open in Windows Terminal را انتخاب نمایید.

فرمان زیر را تایپ و اینتر بزنید:
.\adb.exe connect 127.0.0.1:58526
حتی اگر با ارور مواجه شوید، باز هم باید کار انجام شده باشد. سپس فرمان زیر را اجرا کنید:
\adb.exe devices
اگر آدرس 127.0.0.1:58526 را در لیست دستگاه‌ها دیدید، بدانید که کار را درست انجام داده‌اید.

فرمان زیر را در ادامه اجرا کنید:
.\adb.exe shell
سپس فرمان su را اجرا کنید و اگر پیغام You are now root را دیدید، یعنی تا این جا نیز همه چیز درست است. سپس فرمان زیر را اجرا کنید:
setenforce 0
پنجره‌ی PowerShell شما باید به شکل زیر باشد.

به گوگل پلی بروید و آدرس ایمیل و پسورد خود را وارد کنید. احتمالا همه چیز درست خواهد بود و شما می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

Join the Conversation

1 Comment

  1. ببخشید اولش گفتین مجازی سازی کنیم توی مرحله اخر که رفتیم الان اگه از اون حالت مجازی سازی در بیاریم مشکلی پیش نمیاد که یکیم از اون حالته for develpers?

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *