تازه ویندوز 11 خود را نصب کرده‌اید؟ حتما اول کار به ظاهر این سیستم عامل نگاه می‌اندازید، کمی با استارت منو جدید خو می‌گیرد و برنامه‌های کاربردی خود را نصب خواهید کرد. اما بعد از آن، حتما باید به سراغ ویژگی‌های جدیدی بروید که مایکروسافت در سیستم عامل جدید خود برایتان تدارک دیده است. ویژگی‌هایی که امروز 7 مورد از جذاب‌ترین‌هایشان را برای شما لیست خواهیم کرد.

  1. فروشگاه جدید مایکروسافت

ویندوز 11 همراه فروشگاه جدید مایکروسافت عرضه شده که هم از نظر ظاهری متفاوت است و هم برخی جزییات آن با فروشگاه ویندوز 10 فرق می‌کند. اول این که دسته بندی محصولات را در صفحه‌ی ورودی مشاهده خواهید کرد و جا به جایی بین محصولات و همچنین پیدا کردن اپلیکیشن یا بازی که می‌خواهید خیلی ساده‌تر خواهد بود.
نوار کناری، وجود برنامه‌های بیشتر دسکتاپ در فروشگاه و همچنین لینک لایبراری از دیگر ویژگی‌های جدید و بسیار خوب فروشگاه مایکروسافت هستند.

  1. برنامه Settings

تنظیمات ویندوز مدت‌هاست که به صورت یک برنامه‌ی مجزا در سیستم عامل وجود داشته و شما با اجرای آن، می‌توانید ویژگی‌های بخش‌های مختلف ویندوز را به شکل دلخواه تغییر دهید. برنامه Settings در ویندوز 11 نسبت به 10 تغییراتی داشته و کاملا حس تازگی به شما می‌دهد. نوار کناری به وضوح تغییر کرده، یک سری تنظیمات نیز اضافه شده است و خیلی از چیزهایی که قبلا تنها در کنترل پنل بودند، حالا به این برنامه اضافه شده‌اند. البته طبق روال گذشته شما با فشردن میانبر Windows+i  می‌توانید این برنامه را اجرا کنید.

  1. تم و والپیپرهای جدید

همانطور که ظاهر کلی ویندوز تغییر کرده، تم‌ها و والپیپرهای رسمی بیشتری نیز برای آن ارائه شده است که می‌توانید آن‌ها را از مسیر Settings > Personalization > Themes پیدا کنید. هر کدام از تم‌ها با والپیپر مناسب خود همسان هستند اما شما می‌توانید آن‌ها را به صورت مجزا نیز انتخاب نمایید. شما می‌توانید تم‌های جدید رایگان یا پولی را از فروشگاه مایکروسافت دانلود و نصب نمایید.

  1. منو تنظیمات سریع

منو جدید تنظیمات سریع (Quick Settings) یک سری تنظیمات مهم که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را دم دست شما گذاشته تا خیلی راحت‌ به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای این که منو تنظیمات سریع را ببینید باید روی آن بخش کنار ساعت که شامل WiFi، تنظیمات صدا و … می‌شود ، کلیک کنید.

در این بخش می‌بینید که روشنایی، صدا، تنظیمات مربوط به اتصالات و چندین مورد دیگر را می‌توانید کم و زیاد کنید یا فعال و غیر فعال نمایید.

  1. Snap پنجره‌ها در ویندوز 11

ویندوز 11 یک امکان خیلی خوب دارد که بر اساس آن می‌توانید چینش پنجره‌ها و Snap شدن پنجره‌ها به این چینش را تنظیم کنید. در حال حاضر 6 حالت برای این منظور وجود دارد که در تصویر بالا می‌بینید. نمونه‌ی این ویژگی را در ویندوز 10 دیده بودیم اما استفاده از آن در نسخه قبلی ویندوز کمی پیچیده بود و در ویندوز 11 بسیار راحت‌تر و کارآمدتر  شده است.

  1. Teams Chat

Microsoft Teams مدتی است که از طرف مایکروسافت ارائه شده و بسیاری از کابران و تیم‌های کاری، از آن استفاده می‌کنند. اما در ویندوز 11 قابلیت چت این مجموعه در همان صفحه‌ی دستکتاپ در دسترس شماست و تنها با یک کلیک برایتان به نمایش در می‌آید.‌بعد از کلیک روی آن شما می‌توانید پیغام‌های گروه را مشاهده کرده و به آن‌ها جواب دهید. اگر هم خیلی اهل استفاده از Microsoft Teams نیستید، می‌توانید چت آن را نیز به راحتی غیر فعال کنید تا برایتان به نمایش در نیاید.

  1. منو ویجت‌ها

یکی دیگر از تغییراتی که ویندوز 11 به خودش دیده و حتما باید در ابتدا نگاهی به آن بندازید، منو ویجت‌هاست. جایی برای نمایش وضعیت آب و هوا، اخبار ورزشی یا حوادث، وضعیت بازار بورس و خیلی چیزهای دیگر. این گزینه نسبت به چیزی که در ویندوز 10 دیدید خیلی تغییر کرده است و به نظر می‌رسد، به مرور به یکی از بخش‌های مهم سیستم عامل ویندوز بدل خواهد شد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *