در آموزش فتوشاپی که امروز در پرشین تولز برای شما تهیه کرده‌ایم، یکی از مهم‌ترین کارها یعنی ماسک کردن پس زمینه را به روشی درست به شما یاد خواهیم داد. برای این کار یک عکس از مدل خود و یکی برای پس زمینه انتخاب کنید و بدون فوت وقت به سراغ آموزش برویم.

اضافه کردن پس زمینه

اولین کاری که باید کنید این است که تصویر پس زمینه مورد نظر خود را به کار اضافه نمایید. برای این کار کافی است عکس را کشیده و روی کار رها کنید و سپس آن را در قاب تصویر جا به جا کنید تا به اندازه‌ای که مد نظر دارید، برسید.

این مرحله برای همه‌ی پس زمینه‌ها کاربرد ندارد، اما در بعضی موارد بد نیست که کمی پس زمینه را بلور کنید تا حس فاصله و بعد به مدلی که در جلوی آن می‌گذارید، بدهد. اگر لایه شما  Smart Object نیست، باید آن را به این حالت تبدیل کنید. روی آن لایه کلیک راست کنید و روی Convert to Smart Objects بزنید.

حالا به Filter رفته و از Blur گزینه‌ی Gaussian Blur را انتخاب کنید.

اسلایدر Radius را تغییر دهید تا به نتیجه‌ی دلخواه برسید. در مثال پایین ما روی 11 px گذاشتیم.

اضافه کردن مدل

حالا نوبت آن رسیده که عکس مدل را اضافه کنید. عکس را روی طرح اضافه کنید و اگر نیاز بود با CTRL + T اندازه آن را تغییر دهید.

W را بزنید تا ابزار Quick Selection Tool را انتخاب کنید. جاهایی که پس زمینه وجود دارد کشیده تا آن را انتخاب کنید. ممکن است بخش‌هایی در پشت مو باقی بماند، مشکلی نیست، آن را بعدا حل خواهیم کرد.

اگر نیاز بود جایی را که ناخواسته انتخاب کرده‌اید حذف کنید، کلید Alt را انتخاب کرده و روی آن جا بکشید یا از نواربالای فتوشاپ روی حالت منفی براش بگذارید. همینطور اگر خواستید چیزی اضافه کنید می‌توانید روی حالت مثبت بگذارید.

وقتی از نتیجه راضی بودید، کلید‌های CTRL + I را بزنید تا محل انتخاب شده برعکس شود و مدل شما به جای پس زمینه انتخاب شود.

روی آیکون لایه ماسک کلیک کنید تا ماسک اعمال شود.

وقت آن رسیده تا ماسک خود را بهتر و حرفه‌ای‌تر کنید. روی لایه ماسک کلیک راست کرده و به Select and Mask بروید.

برای شروع از ابزار Refine Edge Tool که در عکس زیر نمایش داده‌ایم استفاده کنید تا از سبزی دور مدل که می‌بینید، خلاص شوید. دور مدل و جاهایی که این سبزی به چشم می‌آید بکشید.

می‌بینید که تغییری در قسمت هایی که از Refine Edge Tool استفاده کردیم، ایجاد شده است.

مهم نیست از چه ابزار انتخابی استفاده می‌کنید، همیشه اطراف جایی که انتخاب کرده‌اید، مشکلاتی وجود خواهد داشت. Refine Edge Tool میز برای حل این مشکل است. برای ادامه روی آیکونی که در عکس زیر مشخص کرده‌ایم کلیک کنید و اندازه براش را به نسبت طرح خود تغییر دهید.

تغیر را در بخش‌هایی که از این ابزار استفاده کرده‌ایم، مشاهده خواهید کرد.

در بخش Global Refinement اسلایدرهای مختلفی می‌بینید که یک به یک آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

1: Smooth Slider لبه‌های جایی که ماسک کرده‌اید را نرم‌تر می‌کند.

2: Feather Slider کمی به صورت محو به لبه‌ی ماسک اضافه می‌کند.

3: برای این که لبه‌های ماسک شما از جایی که انتخاب کرده‌اید کاملا جدا شود، از Contrast Slider استفاده کنید.

4: Shift Edges برای جا به جا کردن لبه‌های ماسک است.

5: output menu تعیین می‌کند که نتیجه‌ی ماسک در کجا اعمال شود. شما می‌توانید هم همان لایه ماسک را انتخاب کنید و هم New Layer with Mask که در واقع لایه‌ای جدید است را انتخاب نمایید.

در نهایت روی OK بزنید.

حالا وقتش رسیده کاملا از دست رنگ‌های اضافی دور جاهایی که سخت می‌شود ماسکشان کرد، خلاص شوید. برای این کار یک لایه Hue/Saturation بسازید. برای این کار به مسیر Layer Menu > New Adjustment Layer > Hue/Saturation بروید.

ابتدا اسلایلدر Saturation را به پایین‌ترین حالت بیاورید و سپس روی لایه ماسک آن کلیک کرده کلید‌های CTRL + I را بزنید تا ماسک کاملا سیاه شود. مطمئن شوید که گزینه‌ی  Clipping Mask Button که در عکس بالا مشخص کرده‌ایم را بزنید تا پس زمینه دچار مشکل نشود و تنها روی لایه پایین خود اعمال گردد.

B را بزنید تا ابزار براش انتخاب شود و سپس یک براش نرم انتخاب کنید. رنگ اصلی را به سفید تغییر دهید.

حالا روی بخش‌هایی که باید در آن‌ها تغییر ایجاد کنید را رنگ سفید بزنید تا از پشت ماسک Hue/Saturation اعمال شود.

CTRL + SHIFT + N را بزنید تا یک لایه جدید درست شود. کلیک راست کنید و گزینه‌ی Create Clipping Mask را بزنید تا لایه جدید به لایه پایین کلیپ شود. حالا Blend Mode لایه جدید را روی Color قرار دهید.

همانطور که براش را انتخاب کرده‌اید، کلید Alt یا OPTION را نگه داشته و رنگ موی مدل را انتخاب کنید. و در بخش‌هایی که قبلا رنگ زده‌اید، دوباره براش کنید.

همین کار را باید با دیگر بخش‌های عکس کنید. پس هر بار کلید Alt یا OPTION را نگه داشته، رنگ مورد نظر را انتخاب کنید و براش کنید تا در همه‌ جای عکس، مشکل رنگ اضافی حل شود. در نظر داشته باشید که هر بار باید یک لایه جدید درست کنید و به لایه پایین کلیپ کرده.

همچنین همه‌ی لایه‌های جدیدی که می‌سازید، باید blend mode آن روی Color باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *