اغلب محققان دنیا سال‌ها از عمر خود را برای ساخت تجهیزاتی صرف می‌کنند تا بتوان با آن زندگی مردم را بهبود بخشید. در بخش رباتیک هم با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته کارهای عملی بسیاری انجام شده است. مانند ربات‌های “Superhero” که به گونه‌ای طراحی شدند که قادرند لایه بیرونی خود را تغییر دهند تا در شرایط مختلف عملکردی متفاوت داشته باشد.اما همین پیشرفت رباتیک آیا آینده‌ای خطرناک برای بشر رقم نخواهد زد؟

میکروبات‌های پزشکی

میکروبات‌های پزشکی

سه دانشمند سوییسی روشی برای ساخت ربات‌های بسیار کوچکی پدید آورده‌اند که می‌توان به وسیله آن‌ها، داروی مورد نیاز را مستقیما از داخل بدن به بخش‌های مورد نظر رساند. این روش که به گفته دانشمندان برای مبارزه با سرطان یا بیماری‌هایی همچون ایدز می‌تواند به شدت ماثر باشد روی دیگری نیز خواهد داشت. کافی‌ست در نظر بگیرید همین ربات‌ها به دست دولت‌ها افتاده و از آن بهره‌برداریه نظامی شود.

مار آبی

مار آبی

این ربات پیچیده برای مواقعی ساخته شده که به جای تجهیزات بزرگ و پرهزینه، به انجام تحقیقات، فیلم‌برداری و نمونه برداری در زیر آب مشغول شوند. ربات انعطاف پذیری که می‌تواند حتی لابه‌لای سنگ‌های رودخانه بچرخد و خود را از لای گِل کف آب نیز رهایی بخشد. جدا از کارایی بسیار بالای این وسیله، حقیقتا نمی‌توان خوفناک بودن و کارهایی که از آن بر می‌آید را نادیده گرفت. این ربات با نام Eelume، می‌تواند تا مدت طولانی زیر آب به حرکت ادامه دهد و دقیقا به مناطقی که یک مار می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، برسد.

Cassie

Cassie

سری “جنگ ستارگان” مملو از درویدهای هوشمندی‌ست که همه‌ی ما دوست داریم متاسفانه در حال حاضر فاصله زیادی با ساخت همچین درون‌ها وربات‌های هوشمندی وجود دارد اما ایده های زیادی به دوستدارن فناوری روباتیک ارائه کرده است ربات Cassie به ربات‌های مخرب سری جنگ ستارگان بسیار شبیه است .محققان Agility Robotics این ربات را در راستای ساخت یک ماشین شبه انسان پدید آورده‌اند. رباتی که عملکرد پاهایش شبیه به انسان است و می‌تواند به خوبی مدل‌های مختلف دویدن، راه‌رفتن و گذر از بعضی سطوح را شبیه‌سازی کند. همین که به این موضوع فکر کنیم که ربات‌ها می‌توانند بدون چرخ و به آرامی از پشت سر به ما نزدیک بشوند برای نگران شدن کفایت می‌کند، این را بگذارید کنار عکس‌های شرکت سازنده که عملا همیشه در جنگل و با رنگ‌های تیره منتشر شده‌اند!

Handle

Handle

عملکرد این ربات بر روی تنها دو چرخ واقعا فوق‌العاده‌است. Boston Dynamics رباتی در قامتی بلندتر از انسان ساخته که می‌تواند بر روی دو چرخ موازی به راحتی تعادل خود را حفظ کند، از پله‌ها و سطوح مختلف بگذرد و بار بسیار سنگین را جا‌به‌جا کند. کلیپ زیر گویای کارایی این ربات کم‌نظیر است:

در فوق‌العاده بودن این ماشین شکی نیست، اما درست شبیه به خیلی تجیهزات یاد شده، کاملا می‌تواند به یک سلاح جنگی بدل شود یا اینکه اگر طبق گفته ایلان ماسک باید نگران هوش مصنوعی شویم، بهتر است Handle را خیلی باهوش طراحی نکنند.

Actroid

Actroid

ربات‌های انسان‌نمای زیادی ساخته شده‌اند و باید گفت همه‌ی آن‌ها کم‌کم اینقدر واقع‌نما شده‌اند که نگران کننده به نظر برسد. در این میان شرکت کوکورو ربات‌های زیادی به شکل اشخاص معروف ساخته که می‌توانند حالت‌های معمول صورتشان را عوض کنند و در مواقع لزوم به عنوان بدل‌های کم‌تر در دسترس خودنمایی کنند.

حقیقت ماجرا این است که ربات‌های انسان‌نمایی که امروزه ساخته می‌شود عموما ابتدایی به نظر می‌رسند و بیشتر ظاهری زیبا دارند تا کارایی بالا، اما با توجه به پیشرفت‌هایی که در دانشگاه کاگاوا در ژاپن، برای تولید دهانی که می‌تواند آواهای کامل را ادا کند انجام شده، ربات‌های انسان‌نمایی که در آینده به واسطه این پیشرفت‌ها و هوش مصنوعی ساخته خواهند شد نگران‌کننده می‌شوند و شاید به گفته ایلان ماسک: هوش مصنوعی عامل جنگ جهانی سوم شود!!!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *