با اینکه ممکن است در سری فیلم‌ها و کمیک‌های ترنسفرمرز ربات‌هایی ببینید که در آن واحد از شمایل یک مبارز به یک ماشین یا کامیون بدل می‌شوند، اما ماهیت ربات‌های حال حاضر به گونه‌ای است که تمام بخش‌های آن‌ها به شدت به نقطه‌ای که در ساختار کلی آن قرار گرفته‌اند وابسته هستند.

اما این روزها محققین بخش فناوری کامپیوتری MIT و آزمایشگاه هوش‌ مصنوعی این دانشگاه، ربات مکعبی ساخته‌اند که این ساختار را کمی تغییر می‌دهد. این ربات مکعبی که با نام Superhero شناخته می‌شود می‌توند لباس یا به نوعی لایه بیرونی خودش را تغییر داده تا در شرایط مختلف عملکردی متفاوت داشته باشد.

مدیر این پروژه در مصاحبه با روبوهاب در مورد ایده‌ی انجام این کار این طور گفته:” اگر واقعا قرار باشد ربات‌ها در زندگی ما تاثیر گذار باشند، نباید به گونه‌ای باشد که ما برای هر کاری نیاز به یک ربات جداگانه داشته باشیم، به همین خاطر ما سراغ ساخت رباتی رفتیم که با استفاده از بخش‌های جدید بتواند شکلی نو به خود بگیرد تا برای کار در شرایط متفاوت، کارایی درستی از خود نشان دهد.”

البته همانطور که در ویدیوی پیش‌رو می‌بینید، عملکرد این ربات هنوز بسیار محدود است و سازندگان آن قصد داشته‌اند تا با ساختارسازی به شکل اوریگامی، لایه بیرون آن را تغییر دهند. اما تا همینجای کار این ربات می‌تواند با هر بار تغییر، شکلی تازه به خود بگیرد. در سطوح صاف حرکت کند، به آب بزند و شناور بماند و هم اینکه به صورت یک گلایدر مسیری را در هوا طی کند.با توجه به پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر، در زمینه فناوری رباتیک به وجود آمده باید شاهد بهره‌برداری ربات‌های ترسناک در آینده نزدیک باشیم البته پیشرفت رباتیک به همان اندازه که مفید هست می تواند آینده‌ای خطرناک برای بشر رقم بزند .

Shuguang Li یکی دیگر از عوامل پروژه توضیح داد:” در نظر بگیرید در آینده پروژه‌های فضایی بتوانید یک ربات را با چند وسیله‌ی مختلف که خود حمل می‌کند به جایی مثل مریخ بفرستید و این ماشین بتواند در مناطق مختلف با تغییر در وضعیت ظاهری‌اش از هر مانعی رد شود و به اکتشاف ادامه دهد.”

این ربات از بخش‌های مختلف آهن‌ربایی تهیه دیده شده که می‌تواند جدا از تغییرات کوچک در ساختار اسکلت خود، پوشش بیرونی را به طرق مختلف تغییر دهد تا به ساختار مورد نظرش برای حضور در شرایطی که با آن مواجه شده برسد. تمام این رویه – اگر چه هنوز در محیط آزمایشگاهی- اما تماما به وسیله هوش مصنوعی انجام می‌شود.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *