اسپم‌ها یکی از مشکلات بسیار مهم وبمستران و مدیران سایت‌های مختلف هستند که در بازه‌های زمانی مختلف مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. مهم‌ترین مشکلاتی که اسپم‌ها در بخش نظرات سایت ایجاد می‌کنند، اشغال کردن بخش عظیمی از سخت‎‌افزار سرور است که اگر از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، احتمال بسته شدن آن توجه هاستینگ یا دیتاسنتر وجود دارد. از طرف دیگر اسپم‌ها سبب می‌شود تا حجم هاست شما پر شود و برای استفاده بهتر باید حجم بیشتری تهیه کنید یا اسپم‌ها را پاک کنید. از طرف دیگر کامنت‌های واقعی در میان اسپم‌ها گم می‌شوند که به اعتماد کسب‌وکار شما آسیب می‌زد. یکی از موارد  مدیریت سایت‌های وردپرسی، جلوگیری از ارسال اسپم در سایت است که سبب از بین رفتن ترافیک و پر شدن حجم سرور و هاست شما خواهد شد. یکی از راه‌های جلوگیری از ارسال اسپم توسط کاربران یا ربات‌ها استفاده از افزونه‌های مختلف است که در مخزن وردپرس نیز چندین مورد از چنین افزونه‌هایی ثبت شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی یک افزونه حرفه‌ای و کاربردی برای وردپرس بپردازیم که با استفاده از آن قادر به جلوگیری از ارسال اسپم در سایت‌های وردپرسی خود خواهید بود.

افزونه Math Captcha

افزونه Math Captcha یک افزونه کاربردی و حرفه‌ای برای وردپرس است که به شما در زمینه جلوگیری از ارسال اسپم توسط کاربران یا ربات‌ها یاری خواهد کرد. این افزونه کاربردی در مخزن وردپرس به ثبت رسیده است و توانسته از میان +۳۰,۰۰۰ نصب خود امتیاز ۴/۱ از ۵ را به خود اختصاص دهد.

نصب و راه‌اندازی افزونه Math Captcha

برای استفاده از این افزونه ابتدا اقدام به دانلود افزونه و نصب آن در سایت وردپرسی خود کنید. پس از نصب بخشی به نام Math Captcha نمایان می‌شود که از طریق بخش تنظیمات در منوی پیشخوان در دسترس است. با ورود به این بخش می‌توانید تنظیمات افزونه را جهت استفاده در سایت پیکربندی کنید.

Math Captcha settings

در این بخش تمامی تنظیمات افزونه وردپرس در دسترس است که می‌توانید متناسب با نیاز خود آنها را شخصی‌سازی کنید.

  • وردپرس خود را با افزونه All In One WP Security & Firewall ایمن کنید
  • Enable Math Captcha for: در این بخش می‌توانید نمایش کد Captcha در بخش‌های مختلف سایت وردپرسی خود را فعال کنید و نمایش دهید.
  • Hide for logged in users: با انتخاب این گزینه کد کپچا برای کاربرانی که وارد سایت شما شده باشند غیرفعال می‌شود و برای ارسال فرم‌ها نیازی به وارد کردن آن نخواهند داشت.
  • Mathematical operations: در این بخش می‌توانید علائم ریاضی را نظیر جمع، ضرب، تقسیم و تفریق فعال کنید؛ می‌توانید یکی یا چند مورد از این عمل‌ها را برای استفاده در بخش فرم کپچا استفاده کنید.
  • Display captcha as: در این بخش می‌توانید نمایش کد کپچا را به صورت عدد یا حروف تعیین کنید! البته توجه داشته باشید نمایش اعداد به صورت متنی بر اساس زبان انگلیسی است و در سایت‌های فارسی پیشنهاد نمی‌شود.
  • Captcha field title: در این بخش می‌توانید برای بخش کد امنیتی سایت خود یک عنوان نمایشی بنویسید تا در فرم‌های شما نمایش داده شود.
  • Captcha time: در این بخش می‌توانید مدت زمان معتبر بودن یک کد کپچا در سایت خود را مشخص کنید.
  • Block Direct Comments: با فعال‌سازی این گزینه افرادی که از طریق لینک مستقیم ارسال نظر اقدام به ارسال نظر کنند، کد امنیتی به آنها نمایش داده نمی‌شود.
  • Deactivation: با انتخاب این گزینه در صورت غیرفعال‌سازی افزونه تمامی تنظیمات اعمال‌شده در هنگام فعال بودن حذف خواهند شد.
  • معرفی کد امنیتی Captcha و اهمیت استفاده از آن در سایت

نتیجه‌گیری

استفاده از افزونه‎های امنیتی جهت جلوگیری از ارسال اسپم در سایت‌های وردپرسی به سایت شما کمک زیادی می‌کنند تا بتوانید از ارسال حجم بالای اسپم در سایت جلوگیری کنید. در این مقاله به بررسی یک افزونه کاربردی برای وردپرس پرداختیم که با استفاده از آن قادر به ایجاد کد امنیتی در سایت خود خواهید بود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *