سئو و بهینه‌سازی پس از طراحی سایت مهم‌ترین مسئله در موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود! به طوری‌ که اگر روی سئوی سایت خود کار نکنید، در آینده نه چندان دور از میدان رقابت خارج می‌شوید. در این مسیر اشتباهاتی وجود دارد که توسط سئوکاران و وبمستران انجام می‌شود؛ در مجموعه مقالات اشتباهات رایج سئو قصد داریم به بررسی این اشتباهات بپردازیم! همراه ما باشید.

محتوا و ساختار اطلاعات در سایت اهمیت زیادی در سئو دارد!

موضوع کلی وب‌سایت و موضوع مطالب زیرمجموعه در موفقیت سئو تأثیر مستقیم دارد. قدم اول در تهیه محتوای خوب، نحوه دسته‌بندی آن‌ها است. در طراحی مجدد یا انتقال وب‌سایت باید به تغییرات ساختار محتوا، نقشه‌های سایت و برنامه تولید محتوا توجه داشته باشید. اولین مسئله‌ای که باید به آن رسیدگی کرد، صفحات حاوی مطالب مهم است. باید مطمئن شوید که اصول سئو این صفحات به‌درستی رعایت شده است و صفحه بدون هیچ مشکلی منتقل می‌شود. ارزش برخی از صفحات به سئو آن‌ها است، پس در نظر داشتن این مسئله در برخی موارد حیاتی است. با نقشه وب‌سایت کنونی خود کارکنید و در مراحل کار در نظر داشته باشید که نقشه وب‌سایت در حال حاضر چه چیزهایی کم دارد و برای نقشه جدید باید چه قابلیت‌هایی را اضافه کرد. با استفاده از این روش پله‌های بعدی انتقال سئو هم به‌راحتی انجام می‌شود.

تاثیر بهینه‌سازی داخلی وب‌سایت در سئو

اهمیت ارتباط محتوا باهدف جستجوگر، یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های سئو خوب است. اگر بدانید که قرار است در محتوا و ساختار جدید چه مسائلی را بیان کنید و چه تغییراتی اعمال شود، به‌راحتی می‌توانید از عناصر مختلف یا متن خود محافظت کرده و آن‌ها را به درست‌ترین شکل ممکن بهینه‌سازی کنید. بهینه‌سازی صفحه وب‌سایت با کمک عناصری مثل عنوان ULR صفحه، توضیحات متا، بدنه متن، کپی و…صورت می‌گیرد.  میزان تغییر ساختار محتوا و نقشه سایت، به تمرکز شما بر روی ارتباط محتوا و جستجوی کاربران وابسته است، اگر می‌خواهید هیچ محتوایی از دست نرود، کارتان بسیار سخت خواهد بود.  پس از بهینه‌سازی کدهای اجراشده، ممکن است وب‌سایت بلافاصله قابل‌استفاده باشد و یا ممکن است کاربر مجبور باشد منتظر بماند تا وب‌سایت مراحل بعد از راه‌اندازی را طی کند.

ریدایرکت‌های سایت در سئو تاثیر زیادی دارند!

یکی از اولین کارها برای آزمایش تجربه کاربری، مطمئن شدن از نقشه وب‌سایت و نبودن ULR صفحات سایت در لیست ریدایرکت ۳۰۱ اشتباه است. باید به این موضوع توجه داشت تا وب‌سایت بر روی ریدایرکت اشتباه طراحی نشود. هیچ کارفرما و بازاریابی دوست ندارد که پس از انتقال، کاربر با خطای ۴۰۴ مواجه شود.

اگر محتوایتان از ایندکس خارج شود و یا به‌اصطلاح سایت شما ایندکس نشود، گوگل صفحه وب‌سایت را حذف می‌کند. هیچ‌کس نمی‌خواهد که وب‌سایتش دچار چنین مشکلی شود.  محتوای هر صفحه‌ای از سایت که به‌اشتباه index شود و با ۴۰۴ Error روبه‌رو شود، از بین می‌رود.  پس مهم‌ترین کار پس از مراحل ذکرشده، اطمینان حاصل کردن از لینک تمام صفحات است، باید مطمئن شد که تمام صفحات به‌درستی منتقل‌شده‌اند. اگر از مسیر راهنمایی لینک مطمئن نیستید، بهتر است تا یک صفحه با ULR جدید بسازید.  اگر وب‌سایت بزرگی دارید و قصد دارید تا آن را انتقال داده یا دوباره طراحی، این بخش از کار را جدی بگیرید.  از خزنده‌ها کمک بگیرید تا مشخص شود که تمام ULR ها نیاز به‌درستی راهنمایی شوند. استفاده از ابزارهایی مثل کنسول جستجوی گوگل و ابزار وبمستری بینگ، کار را راحت‌تر از قبل می‌کند و به‌راحتی می‌توانید متوجه شوید که کدام‌یک از صفحات راهنمایی نشده‌اند.  پس از پیدا کردن صفحات و راهنمایی کردن آن‌ها، باید از اجراشدن صفحات در سطح سرور و افزونه‌ها یا پلاگین ها مطمئن شوید، گذراندن این مرحله قبل از اجرای سایت، ضروری است.  در این بخش به‌کرات به اهمیت راهنمایی درست صفحات، اشاره کردیم، جالب است بدانید که عدم برنامه‌ریزی برای راهنمایی درست صفحات مشکلی است که در بسیاری از انتقال‌ها دیده می‌شود.  برای زودتر به هدف رسیدن و کم کردن کارها بعد از راه‌اندازی وب‌سایت، باید به بخش هدایت وب‌سایت یا ریدایرکت توجه کنید.  حساسیت به خرج دادن در راهنمایی صفحات، بسیار به‌جا است، اگر این مرحله جدی گرفته نشود و کاربران با صفحه ارور ۴۰۴ مواجه شوند، کار شما چندین برابر می‌شود درست کردن این مشکل پس از راه‌اندازی سایت، کار سختی و زمان بری است.  ممکن است بگویید راه‌های آسانی برای پیدا کردن ULR های قدیمی و جایگزینی آن‌ها وجود دارد، ولی وقت شما بازنمی‌گردد و با انتخاب کردن روش دوم در هدایت لینک‌ها، وقت زیادی هدر می‌رود. پس از بررسی ریدایرکت ها و اصول سئو، وقت آن است که نقشه XML وب‌سایت خود را ارسال کنید. مطمئن شوید که نقشه پویا سایت شامل تمام ULR های مقصد است. اگر از نقشه پویا استفاده می‌کنید، یک XML جدید بسازید، آن را بررسی کرده و سپس آن را ایجاد کنید.

اعتبار سنجی عملکرد و کدهای سایت

وب‌سایت داینامیک و پویا، شبیه به وب‌سایت استاتیک عمل نمی‌کند. باید صفحه اصلی وب‌سایت و عناصر را در نسخه موبایل، آزمایش کرد و از موبایل فرندلی بودن سایت اطمینان حاصل کرد.  از ابزارهای آزمایش سرعت وب‌سایت برای پیدا کردن نقاطی از سایت که نیاز به بهینه‌سازی دارند، استفاده کنید. عوامل زیادی مثل سرورها، میزبانی وب و عوامل مؤثر در بارگذاری در اجرای وب‌سایت تأثیر دارند و بعد از اجرا باید این نکات در نظر گرفته شود.  از Schema Markup در وب‌سایتتان استفاده کنید.  ابزارهای اعتبار سنجی به انتقال هرچه بهتر و مطمئن‌تر وب‌سایت کمک می‌کنند، با استفاده از این ابزارها می‌توانید از عملکرد عناصر در نسخه لایو و استیجینگ و موتورهای جستجو مطمئن شوید.

بدون عملکرد انسان، از ربات‌ها استفاده نکنید!

تقلب و استفاده کردن از راه‌های میانبر در الگوریتم‌ها و حقه‌های اینترنتی منسوخ‌شده است و در قرن ۲۱ باید به دنبال راه‌های هوشمندانه‌تری باشیم. اشتباهی که بسیاری از سئو کارها در مسیر حرفه‌ای خود انجام می‌دهند، استفاده از ربات‌ها به‌جای انسان‌های واقعی است. این اشتباه منجر به مشکلاتی ازجمله کلمات کلیدی نامناسب، طول محتوای خاص و دست‌کاری برنامه لینک‌ها می‌شود. اما این تفکر که انسان‌ها می‌توانند هر کاری که ربات‌ها انجام می‌دهند را با همان دقت انجام دهند و یا انسان‌ها کار الگوریتم‌های موتورهای جستجو را انجام دهند، تأثیر منفی بر روی سئو وب‌سایت می‌گذارد.به همین دلیل است که امروز مسائل دیگری بر روی رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها تأثیر می‌گذارد، مسائلی که با آمار بازدیدکنندگان و جذب کاربران به وب‌سایت در ارتباط است! یک وب‌سایت موبایل‌پسند که تجربه کاربری خوب و سرعت بارگذاری بالایی دارد،  تأثیر بسیار مثبتی بر روی کاربر می‌گذارد. اگر محتوای وب‌سایت مفید و کاربردی باشد و به‌خوبی نوشته ‌شده باشد، نیمی از کار انجام‌شده است. اولویت باید جلب رضایت بازدیدکنندگان باشد، آن‌ها تنها کسانی هستند که با محصولات و خدمات شما در ارتباط هستند و هدف اصلی رضایت هرچه بیشتر آن‌ها است.

اگر به سلیقه مخاطب و بازدیدکننده احترام نگذارید و تمام تلاشتان را برای بهتر کردن تجربه کاربری به کار نگیرید، بازدیدکننده تمایلی به بازدید از وب‌سایت شما نخواهد داشت و همین مسئله باعث کاهش رتبه در رده‌بندی می‌شود.

اشتباهات رایج سئو مهم‌ترین قسمت سئو و بهینه‌سازی سایت است! برخی از اشتباهات باعث کاهش رتبه بسیار زیاد و جریمه شدن از سمت گوگل می‌شوند. در این مقاله به بررسی از  این اشتباهات پرداختیم و درمقاله‌های بعدی به ادامه این لیست خواهیم پرداخت.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *