با توجه به پیشرفت سالانه تکنولوژی که نسل‌های بهتر و کوچکتر کامپیوترهای شخصی را به دست ما می‌رساند، می‌توان گفت دستگاه‌های سرفیس Surface از پیشرفته‌ترین کامپیوترهای موجود هستند. سرفیس‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌ها کاربردهای بسیار وسیع‌تری در میان عموم مردم دارند. لپ تاپ‌ها را می‌توان کامپیوترهایی در نظر گرفت که به صورت تخصصی‌تری استفاده می‌شوند و نرم‌افزارهای قوی‌تری بر روی آنها نصب می‌شود و کاربر ساعت‌های طولانی‌تری را پشت آن می‌گذراند. در صورتی که سرفیس‌ها بسیار نازک‌تر، سبک‌تر و عمومی‌تر هستند.

سرفیس Surface

سرفیس‌ها کامپیوترهای سبکی هستند که اولین نسخه آن به نام سرفیس پرو در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت مایکروسافت معرفی شد. بر روی این نسخه ویندوز ۸ نصب می‌شد. پس از آن سرفیس پرو ۲ به بازار عرضه شد که از ویندوز ۸.۱ استفاده می‌کرد. یک سال نگذشته بود که در سال ۲۰۱۴، سرفیس پرو ۳ معرفی شد. این پیشرفت همچنان ادامه یافت تا در سال ۲۰۱۹ شرکت مایکروسافت دو مورد از بهترین سرفیس‌های خود به نام سرفیس پرو ۷ و سرفیس پرو ایکس را معرفی کرد. در نهایت آخرین مدل مایکروسافت سرفیس یعنی سرفیس گو ۳ در پنجم اکتبر ۲۰۲۱ وارد بازار شد.

ویژگی‌های مایکروسافت سرفیس

سرفیس‌ها از نظر وزنی از هر لپ‌تاپی سبک‌تر هستند. این ویژگی خوب در سرفیس‌های مدل گو Surface Go به مقدار ۵۲۲ گرم رسیده است. درحالی که وزن بیشتر لپ‌تاپ‌های پر فروش میان مردم، وزنی در حدود ۱۹۰۰ تا ۲۳۰۰ گرم دارند. تقریبا چند برابر وزن سرفیس. به همین دلیل گاهی حمل لب‌تاب‌ها برای کاربران سخت می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های سرفیس‌های مایکروسافتی، باتری آن است. به طور مثال یک لپ‌تاپ با توجه به مشخصات و مصرف زیاد باتری، نهایتا ۳ الی ۵ ساعت کاربرد دارد و پس از آن باید آن را دوباره شارژ کرد. لپتاپ‌های قدیمی‌تر هم به زحمت ۲ ساعت شارژ نگه می‌دارند. اما یک سرفیس می‌تواند به طور غیر قابل باوری حدود ۱۷ ساعت شارژ داشته باشد و شما با آن به صورت متوالی کار کنید. از ویژگی‌های بی‌نظیر و عالی سرفیس‌ها می‌توان به ضخامت آن نیز اشاره کرد. این دستگاه‌ها از نظر فیزیکی طراحی بهتری نسبت به لپ‌تاپ‌ها دارند و نازک‌تر و سبک‌ترین کامپیوترهای Core i7 تا به امروز هستند. همچنین صفحه نمایش این دستگاه‌ها باکیفیت و خوب هستند. به این صورت که برای طراحانی که سرفیس را برای کار خود انتخاب کرده‌اند، علاوه بر کیفیت خیره‌کننده رنگ‌ها، می‌توانند قابلیتی را به جهت خارج شدن غلظت رنگ از حالت اغراق شده و نمایش آنها با استاندارد RGBs در صفحه نمایش خود داشته باشند و رنگی را که در صفحه نمایش مشاهده می‌کنند را با همان کیفیت به چاپ برسانند.

تفاوت سرفیس بوک با سرفیس لپ تاپ

اگر بخواهیم تفاوت سرفیس بوک با سرفیس لپ تاپ را به طور ساده بگوییم، سرفیس بوک‌ها همان سرفیس‌هایی هستند که کیبوردهای جدا شونده دارند و به هر دو صورت می‌توان از آنها استفاده کرد و سرفیس لپ تاپ‌ها دارای کیبورد هستند و دیگر تبلت به شمار نمی‌روند. سرفیس لپ‌تاپ‌ها معمولا به سرفیس‌بوک‌ها شبیه هستند اما در این مدل‌ها دیگر صفحه لمسی و قلم را نخواهید داشت و این دو قابلیت برای سرفیس‌بوک‌ها یا همان تبلت‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

اگر بخواهیم دو نمونه از آنها را به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم، در مقایسه سرفیس لپ تاپ و سرفیس پرو با یکدیگر، سرفیس لپ‌تاپ کاملا یک لپ‌تاپ است در صورتی که سرفیس پرو یک تبلت ویندوزی است که اگر برایش یک کیبورد بخرید، نقش یک لپ‌تاپ را هم می‌تواند بازی کند. هر چند هر دوی آنها پردازنده‌های مشابهی دارند اما در مورد وزن آنها تا حد کمی تفاوت وجود دارد و وزن سرفیس پرو یک مقدار کمتر است. همچنین صفحه نمایش سرفیس لپ‌تاپ کمی بزرگتر از صفحه نمایش سرفیس پرو است. از نظر پورت هم هر دوی سرفیس‌ها یکی هستند. به جز اینکه سرفیس پرو می‌تواند کارت‌های MicroSDXC را نیز بخواند.

سیستم عامل سرفیس‌ها

سرفیس‌ها جزو محصولات پر طرفدار شرکت مایکروسافت هستند. به همین دلیل در آخرین ورژن‌های این دستگاه‌ها از آخرین سیستم‌عامل‌ مایکروسافتی یعنی آخرین نسخه ویندوز استفاده می‌شود.  در اکتبر سال ۲۰۲۱ ویندوز ۱۱ به عنوان جدیدترین نسخه این سیستم عامل به دنیا معرفی شد. در صورتی که امسال آخرین مدل مایکروسافت سرفیس را خریداری کنید، سرفیس گو ۳ با ویندوز ۱۱ را تجربه خواهید کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *