سئو مهم‌ترین دغدغه هر وبمستر و مدیر سایتی است که اگر نتوانید به رتبه خوبی در موتورهای جستجو دست پیدا کنید، بخش عظیمی از بازدیدهایی که می‌توانید از آنها بگیرید را از دست خواهید داد. سرعت بارگذاری صفحات سایت در رتبه‌بندی سایت‌ها مهم است؛ در واقع یکی از مهم‌ترین مواردی که در طراحی و مدیریت یک سایت (به خصوص سایت‌های وردپرسی) اهمیت بسیار زیادی دارد، سرعت بارگذاری یک سایت است. اهمیت این موضوع را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد که اولین آن اهمیت آن برای کاربران است! فرض کنید به عنوان یک کاربر وارد یک سایت شده‌اید که این سایت از سرعت مناسبی برخوردار نباشد؛ در اینصورت ممکن است از آن سایت خارج شده و از سایت دیگری بازدید کنید. همچنین برای موتورهای جستجو نیز سرعت بارگذاری یک سایت یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای سئو است و سایت‌هایی که رتبه‌های برتر نتایج جستجو را به خود اختصاص می‌دهند، معمولا سرعت بالاتری نسبت به سایت‌های دیگری که در صفحات دیگر قرار دارند از سرعت کمتری برخودار هستند. راه‌های زیادی برای کاهش زمان و افزایش بارگذاری یک سایت وجود دارد که افزونه‌های وردپرسی چنین امکانی را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. در این مقاله قصد معرفی یک افزونه کاربردی برای وردپرس را داریم که با استفاده از آن قادر به افزایش سرعت وردپرس خواهید بود.

افزونه Google Pagespeed Insights

افزونه Google Pagespeed Insights یک افزونه کاربردی برای وردپرس است که با استفاده از آن قادر به افزایش سرعت بارگذاری سایت وردپرسی خود خواهید بود. این افزونه کاربردی بر اساس یکی از سرویس‌های گوگل عمل می‌کند که در مخزن وردپرس نیز به ثبت رسیده است؛ همچنین این افزونه کاربردی توانسته است از میان +۳۰,۰۰۰ نصب خود امتیاز ۴/۸ از ۵ را به خود اختصاص دهد.

پس از نصب افزونه در سایت وردپرسی خود، بخشی به نام Google Pagespeed Insights نمایان می‌شود که از طریق منوی ابزارها در پیشخوان وردپرس قابل دسترسی است. با ورود به این صفحه بخش‌های مختلفی مشاهده می‌شود که می‌توانید تنظیمات افزونه را انجام دهید.

برخی از ویژگی‌های افزونه Google Pagespeed Insights

  • قابلیت افزایش سرعت بارگذاری صفحات وردپرس
  • بررسی صفحات وردپرس و تهیه گزارش از آنها
  • پشتیبانی از سرویس توسعه‌دهندگان گوگل

Options

در این بخش تنظیمات اصلی و عمومی افزونه در دسترس است که برای استفاده از افزونه ابتدا باید تنظیمات آن را انجام دهید.

  • Google API Key: برای استفاده از افزونه نیازمند تهیه کد API از سرویس توسعه‌دهندگان گوگل هستید. برای تهیه این کد کافی است وارد صفحه Google API Key شوید. در این بخش نیز گزینه‌های مختلفی مشاهده می‌شود که باید متناسب با نیاز خود آنها را تنظیم کنید. پس از اعمال تنظیمات دلخواه خود مانند زبان گزارش، نوع نمایش و… کافی است از طریق تب Options کلید API خود را دریافت نموده و در این بخش از تنظیمات افزونه وارد کنید.
  • Google Response Language: در این بخش زبان پاسخگویی و دریافت گزارش‌ها از طرف گوگل را تعیین کنید.
  • Report Type(s): در این بخش نیز نوع نمایش و گزارش‌های افزونه را وارد کنید؛ می‌توانید افزونه را بر روی دسکتاپ، موبایل یا هردوی آنها فعال کنید.
  • افزایش سرعت صفحات وردپرس و کمک به بهبود سئوی وردپرس

Scheduling and URL Configuration

در این بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به زمان‌بندی گزارش‌گیری و همچنین تنظیمات مربوط به URLها را مشخص کنید.

  • Automatically re-check Pagespeed Insights scores using a schedule: با استفاده از این بخش می‌توانید بررسی مجدد سرعت بارگذاری صفحات را زمان‌بندی کنید.
  • Report Expiration / Recheck Interval: در این بخش مدت زمان و بازه زمانی بررسی مجدد سرعت بارگذاری صفحات را تعیین کنید.
  • Configure which types of URLs should be checked when running reports: در این بخش می‌توانید بررسی پست‌تایپ‌های مختلف سایت وردپرسی خود را تعیین کنید.
  • Check WordPress Pages (10): در این بخش می‌توانید بررسی صحفات وردپرس خود را تنظیم کنید.
  • Check WordPress Posts (1): در این بخش می‌توانید بررسی مطالب وردپرس خود را تنظیم کنید.
  • Check Category Indexes (1): در این بخش می‌توانید بررسی دسته‌بندی‌های وردپرس خود را تنظیم کنید.
  • Check Custom URLs (0): در این بخش می‌توانید بررسی لینک‌های دلخواه خود را در وردپرس تنظیم کنید.
  • Custom Post Types: در این بخش می‌توانید بررسی پست‌تایپ‌های شخصی ایجاد شده در وردپرس خود را تنظیم کنید.
  • افزایش سرعت بارگذاری سایت وردپرسی با استفاده از افزونه LiteSpeed Cache

Custom URLs

در این بخش می‌توانید آدرس صفحات موردنظر خود را جهت بررسی سرعت بارگذاری توسط افزونه وارد کنید.

  • Custom URLs: در این بخش برچسبی را برای نمایش در افزونه وارد کنید.
  • Custom URLs: در این بخش نیز باید لینک مطالب یا صفحات خود در وردپرس وارد کنید.

Report Summary

در این بخش می‌توانید خلاصه‌ای از گزارش‌های دریافت‌شده توسط افزونه را مشاهده کنید و با بررسی مشکلات به افزایش سرعت بارگذاری سایت خود بپردازید.

سرعت سایت یکی از مسائل بسیار مهم از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو است که یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل نیز به شمار می‌آید. حال اگر نتوانید سرعت سایت خود را بهبود ببخشید، قطعا سایت شما با مشکلات زیادی روبرو می‌شود که مهم‌ترین آنها از دست دادن کاربرانی است که از طریق موتورهای جستجو می‌توانند وارد سایت شما شوند! حتی اگر کاربران از طریق موتورهای جستجو نظیر گوگل وارد سایت شوند، ممکن است با دیدن سرعت پایین سایت و زمان بسیار بالا که برای بارگذاری سایت شما نیاز است، سایت شما را ترک کنند و از سایت رقیبان شما بازدید کنند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *