واتساپ که در اختیار فیسبوک قرار دارد، محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان دنیا محسوب می‌شود. محصولی که بیش از یک میلیارد کاربر فعال داشته و روزانه ۶۵ میلیارد پیغام در آن ارسال می‌شود. عجیب نیست که بسیاری به خاطر این هجم از اطلاعاتی که روزانه در آن جا به جا می‌شود، نگران امنیتش باشند. چند نکته‌ای که در ادامه برایتان می‌آوریم، مهم‌ترین نگرانی‌ها در باب امنیت واتساپ هستند.

بدافزار نسخه وب واتساپ

تعداد بالای کاربران واتساپ باعث شده تا این نرم‌افزار به هدفی واضح برای مجرمان سایبری باشد و بیشتر این اقدامات حول محور برنامه تحت وب واتساپ می‌افتد. سایت این نرم‌افزار به شما این اجازه را می‌دهد که برنامه نسخه‌ی دستکتاپ آن را دانلود کنید و سپس به وسیله اسکن کد QR به شما اجازه استفاده از آن را خواهد داد.

با توجه به اینکه فروشگاه‌های اندروید و iOS بیشتر مراقب این امور هستند، وقتی شما می‌خواهید واتساپ را روی گوشی دانلود کنید، آن‌ها دقیقا برنامه را برای شما مشخص می‌کنند، در صورتی که در اینترنت امکان اشتباه و رفتن به آدرسی دروغین  وجود دارد. بسیار اتفاق افتاده که خرابکاران از برنامه‌های جعلی استفاده کرده و برنامه‌های مخرف بر روی دستگاه کاربران نصب کرده‌اند. روش دیگر ساخت سایت‌های فیشینگ است که در واقع سایت‌هایی دقیقا به شکل واتساپ بوده و قصد دزدی اطلاعات اکانت شما را دارند. برای اینکه مشکلی برایتان در این امور پیش نیاید، نسخه‌های معتبر را از لینک‌های زیر دانلود کنید و با خیال جمع از واتساپ استفاده نمایید.

  • لینک دانلود  Android
  • لینک دانلود iOS
  • اینک دانلود  macOS
  • لینک دانلود Windows

فایل‌های پشتیبانی رمزنگاری نشده

پیغام‌هایی که شما در واتساپ می‌فرستید کاملا رمزنگاری شده‌اند و این بدان معناست که به هیچ وجه کسی دسترسی به متن آن نخواهد داشت و در صورت نشت اطلاعات نیز، چیزی دستگیر کسی نمی‌شود. در عین حال واتساپ به شما این اجازه را می‌دهد که در سیستم عامل اندروید یا سیستم عامل iOS از اطلاعات که پیغام‌های شما نیز جزوشان می‌شود، نسخه پشتیبان بگیرید تا در صورت لزوم آن‌ها را بازآوری کنید.

این نسخه پشتیبان هم می‌تواند بر روی دستگاه شما باشد و هم می‌تواند روی فضاهای ابری در نظر گرفته شده همچون گوگل درایو یا آی‌کلود باشد. این اطلاعات رمزنگاری نشده‌اند و در صورت اینکه به هر دلیلی به دست کسی بیفتند، امکان دستیابی به متن پیغام‌های شما یا دیگر اطلاعات مندرج در آن‌ها وجود خواهد داشت. با این حال نگهداری آن‌ها بر روی فضاهای ابری به خاطر امنیت بالای آن‌ها بیشتر پیشنهاد می‌شود، اما در تئوری می‌توان این نقص را یک ایراد امنیتی به حساب آورد.

اشتراک گذاری اطلاعات در فیسبوک

فیسبوک در سال‌های اخیر انتقادات بی‌شماری در رابطه با حریم خصوصی، انحصار در بازار و ضد رقابتی بودن عملکردش را تحمل کرده است. به همین دلیل وقتی قرار شد واتساپ توسط فیسبوک خریداری شود، اتحادیه اروپا مقرر کرد که اطلاعات این دو سرویس باید جدا از هم ذخیره شوند. با این حال امکان اشتراک گذاری اطلاعات از واتساپ به فیسبوک وجود دارد و این اطلاعات شامل شماره تماس، اطلاعات استفاده از دیتا و چیزهایی از این قبیل می‌شود که فیسبوک به شما این اطمینان را می‌دهد که به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد.

با توجه به مقاله‌ای که نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد، این‌ها همه آمادگی‌هایی است که فیسبوک برای راه‌اندازی سیستم یک پارچه‌ی خود برای برنامه‌های فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ دارد و با توجه به پیشینه‌ی فیسبوک، باید در نظر گرفت که قرار است اطلاعات شما در چنین بستری ذخیره شود.

هشدارها و اخبار غیر واقعی

این مهم البته مربوط به تمامی شبکه‌های اجتماعی است اما با توجه به گستردگی واتساپ، در این نرم‌افزار بیشتر به چشم می‌آید. نمونه‌ی بارز آن نیز در هند و برزیل به وفور اتفاق افتاده که اطلاعات و اخبار غیر واقعی در آن منتشر می‌شود. همچنین همین گستردگی باعث ارسال برنامه‌ها و لینک‌ها مخرب نیز می‌شود و از تمامی این موارد با رعایت اصول استفاده از پیام‌رسان می‌توان جلوگیری کرد.

در آخر، آیا واتساپ برنامه‌ای امن است؟

جواب این سوال کمی پیچیده است. از طرفی کمپانی با رمزنگاری پیغام‌ها مطمئن شده تا اطلاعات گفتمان شما به هیچ وجه در خطر نباشد، با این حال نگرانی‌هایی در مورد امنیت آن است، آن هم وقتی پای فیسبوک به میان می‌آید. در نهایت اما واتساپ یکی از بهترین گزینه‌ها و البته امن‌ترین‌ها در زمینه ارتباط است و نباید در موارد روزمره نگرانی از بابت استفاده از آن وجود داشته باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *