برای سال‌ها دستگاه‌های Wi-Fi  شخصی از پروتکل WPA2 یا نسل دوم امنیت Wi-Fi بهره می‌بردند. این استاندارد امنیتی امکان رمزگذاری AES را بر روی پسورد ایجاد می‌کرد. حالا اما از یک پروتکل ارتقا یافته با نام WPA3 رونمایی شده که یک قدم رو به جلو در رابطه با افزایش امنیت ارتباط Wi-Fi و جلوگیری از هک شدن و دزدی اطلاعات است.

WPA چطور کار می‌کند

WPA در وهله اول به گونه‌ای طراحی شده که مطمئن شود تمامی ارتباطات بی‌سیم در شبکه‌ی مورد نظر، به صورت درست و یکپارچه در کنار هم قرار داده شده‌اند که به اختصار به آن handshake یا دست دادن می‌گویند. در WPA2 کار به این صورت انجام می‌شود که این سیستم دو کلاینت دستگاه را با دو اکسس پوینتی که از آن‌ها استفاده می‌شود را بررسی کرده و از هر چهار طرف ماجرا می‌خواهد تا پسورد مورد نظر را ارائه کنند. سپس اطلاعات مابین آن‌ها را رمزگذاری کرده و اجازه‌ی انتقال را می‌دهد و سپس در مقصد دوباره این رمزگذاری را معکوس کرده تا انتقال اطلاعات به پایان برسد.

عمده موهبت این سیستم جلوگیری از دزدی‌هایی است که در میانه‌ی راه انتقال اطلاعات انجام می‌شود یا حداقل کار را برای هکر سخت می‌کند. در واقع بیشترین میزان دزدی اطلاعات در حین جابه‌جایی اطلاعات رخ می‌دهد و به همین واسطه حتی اگر هکر به اطلاعات دست پیدا کند، با توجه به رمگذاری شدن اطلاعات، عملا چیزی عایدش نخواهد شد.

WPA3 با WPA2 چه تفاوتی دارد؟

WPA2 برای مدت‌ها به خوبی عمل می‌کرد، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی کم کم به مشکل برخورد و هکرها به مرور در حال پیروزی و امکان دزدی اطلاعات از آن بودند. حالا پروتکل جدید امکانات بیشتری به رمزگذاری اضافه می‌کند تا کار به بهترین شکل انجام پذیرد.

رمزگذاری بهتر دسترسی میهمان: تا به حال شده که از Wi-Fi رایگان کافی شاپ یا کتابخانه استفاده کنید؟ استفاده از اینگونه ارتباطات ریسک زیادی دارد. WPA3 نوعی رمزگذاری شخصی بر روی انتقال اطلاعات شما با این اکسس پوینت انجام می‌دهد و همین باعث می‌شود چه اکسس پوینت پسورد داشته باشد و چه نداشته باشد، اطلاعات شما به صورت رمزگذاری شده در این مسیر حرکت کند. این یکی از مهم‌ترین تغییراتی بود که باید در به‌روزرسانی جدید اعمال می‌شد که شد.

به روزرسانی handshake: با توجه به توضیحاتی که قبلا در رابطه با این سیستم دادیم، هنوز بسیاری از پسوردهای ساده و آسیب‌پذیر استفاده می‌کنند. حالا WPA3 برا کم کردن ضعف‌های WPA، به روزرسانی در این بخش به وجود آورده که محافظت بیشتری در رابطه با کسانی که اقدام به هک پسورد یا کارهایی از این دست می‌کنند را باعث می‌شود.

ارتباط بهتر با اینترنت اشیا: WPA2 برای این طراحی شده بود که با موبایل‌ قدیمی و لپ‌تاپ‌ یا دستگاه‌های مختلفی که در زمان عرضه وجود داشتند به بهترین شکل ممکن کار کند. دستگاه‌هایی که شما می‌توانستید بر روی نمایشگرشان پسورد خود را وارد کرده و به شبکه متصل شوید. اما حالا با توجه به ماهیت اینترنت اشیا، تجیهزات زیادی وجود دارند که نمایشگری برای ورود اطلاعات نداشته و عملا اپلیکیشنی برای مدیریت شبکه وایرلس با جزییات معمول را ندارند. برای بهتر و ساده‌تر شدن کار پروتکل جدید امکاناتی برای تنظیمات امنیتی اتصال این دستگاه‌های بدون نمایشگر در نظر گرفته است. هنوز عملا نمی‌دانیم این سیستم به چه ترتیب کار خواهد کرد اما احتمالا به این صورت خواهد بود که همچون بلوتوث یا کنترل‌های کنسولی از طریق همگام سازی اقدام به اتصال آن‌ها کنید.

امنیت بیشتر با رمزگزاری ۱۹۲-bit: از امنیت ملی استفاده می کند.به آن معنی است که پیش‌نیازهای لازم برای استفاده در سطح دولتی، ارگان‌های دفاعی و پروژه‌های صنایع بسیار محرمانه را دارد. درواقع، سازمان‌ها بیشتر امکان استفاده از شبکه‌های وای‌فای را با این استاندارد جدید خواهند داشت.

چه زمانی می‌توانیم از این پروتوکل جدید استفاده کنیم؟

این به روزرسانی یک قدم بسیار بزرگ به حساب می‌آید و شبیه به یک بسته ساده نیست که بر روی دستگاه‌های حال حاضر نصب شود و باید از پایه شرکت‌های مختلف آن را در سیستم‌های جدید جای‌گذاری کنند.

با این تفاسیر نباید تا چند سال آینده انتظار چنین چیزی را از دستگاه‌های مختلف همچون لپ‌تاپ یا گوشی داشت، اما احتمالا اولین روترهای مجهز به پروتکل WPA3 در اواخر سال جاری میلادی به بازار بیایند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *