کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر است که برای خرید آن باید دقت کنید. در صورتی که می‌خواهید این قطعه را تعویض کنید و یا به تازگی در حال انتخاب و اسمبل کردن کامپیوتر خود هستید، بهتر است اطلاعاتی درباره اهمیت کارت گرافیک بخوانید تا بتوانید مدل مناسب‌تری را خریداری کنید. برخی افراد بهترین کارت گرافیک را جدید‌ترین و گران‌‌ترین آن‌ها می‌دانند. در صورتی که بنا به مشخصات کارت گرافیک و کاربرد خود می‌بایست این قطعه کامپیوتری را انتخاب کرده و بخرید.

یک کارت گرافیک سریع‌ و قدرتمند‌ چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

کارت گرافیک از اجزای مختلفی تشکیل شده است و برای انجام خریدی مناسب، ابتدا باید به سازنده، برند، مدل پردازنده گرافیکی، سری و حجم حافظه ویدیویی آن توجه کرد. در این متن توضیح کوتاهی در مورد پردازنده و حافظه یک کارت گرافیکی می‌دهیم.

پردازنده گرافیکی GPU

مهم‌ترین قسمت یک کارت گرافیکی، پردازنده  GPU است که انواع محاسبات و کارهای گرافیکی را بر عهده دارد. در واقع پردازنده گرافیکی بیشترین و مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات این کارت را تعیین می‌کند. برای نمونه می‌توان مدل‌های مختلفی از آن را به صورت RTX 2070 یا GTX 1660 مثال زد.

حافظه ویدیویی

پس از پردازنده گرافیکی حافظه ویدیوی از اهمیت زیادی برخوردار است. حجم حافظه ویدیویی را بر اساس گیگابایت می‌سنجند. اما این مقدار، معیار اثرگذاری آن نمی‌باشد. در واقع شما با این عدد انتخاب می‌کنید که کارت گرافیکی شما مثلا ۱ گیگابایت حافظه داشته باشد یا ۴ گیگابایت. هر چند که برای انتخاب درست‌تر در مورد خرید کارت گرافیک عامل دیگری هم تاثیر گذار است که به آن پهنای باند حافظه می‌گوییم.

پهنای باند حافظه

پهنای باند حافظه عاملی تاثیرگذار در انتخاب یک کارت گرافیکی است. به این صورت که مقدار حافظه‌ای را که باید پردازنده گرافیکی در یک ثانیه به آن دسترسی پیدا کند، پهنای باند حافظه می‌گوییم و هرچقدر مقدار آن بیشتر باشد، بهتر است. این در حالتی است که پردازنده گرافیکی توان استفاده از این مقدار را داشته باشد. در این میان می‌توان گفت رابط پهنای حافظه که به Bus شناخته می شود و فرکانس حافظه عوامل دیگری هستند که در بررسی پهنای باند حافظه اهمیت دارند.

کاربری

یکی دیگر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عواملی که باید در انتخاب یک کارت گرافیک به آن توجه کنید، کاربری آن است. هر کدام از این کارت‌های معمولا بر اساس کاربرد خاصی با ویژگی‌های متفاوتی طراحی می‌شوند. این کاربری‌ها ممکن است برای گیمینگ باشد یا ماینینگ و یا فقط برای خروجی یک تصویر. حال چند مورد از آنها را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گیمینگ: مهم‌ترین و بیشترین کاربرد یک کارت گرافیک، استفاده آن در بازی‌های کامپیوتری و گیمینگ است. به همین دلیل سازندگان پردازنده‌های گرافیکی محصولات خود را با سری‌های مشخصی که برای گیمینگ کاربرد دارد، وارد بازار می‌کنند. به طور مثال شرکت انویدیا پردازنده‌های گرافیکی خود را با GTX و RTX و AMD آن را با RX مشخص می‌کند. یکی از اصلی‌ترین عامل تعیین کننده در این کاربری، وضوح تصویری است که در آن بازی‌های خود را اجرا می‌کنید. از آنجایی که وضوح تصویر بالا، بار پردازشی بیشتری را بر پردازنده گرافیکی وارد می‌کند و هم زمان حافظه ویدیویی بیشتری نیز می‌طلبد. به همین دلیل، به کارت قدرتمند‌تر با پهنای باند حافظه بیشتری نیاز است. علاوه بر آن، نرخ فریم‌دهی نیز اهمیت دارد. برای اجرای روان بازی‌ها، کارت گرافیکی باید در هر ثانیه تعداد مناسبی فریم را رندر و به نمایش بگذارد.

خروجی گرفتن تصویر:‌ یکی از اهداف و کاربردهای کارت گرافیک خروجی گرفتن از یک تصویر است. به طور مثال برای کاربری‌های ساده‌ای همچون وب‌گردی یا تماشای ویدیو می‌توان از پردازنده گرافیکی مجتمع بهره گرفت و لازم نیست که یک کارت گرافیک مستقل تهیه کنید.

چند رسانه‌ای: کاربرد کارت گرافیک در بخش چند رسانه‌ای برای نمایش محتواهای ویدیویی با کیفیت مانند فیلم‌های سه بعدی یا Full HD  می‌باشد. لازم است بدانید که برای چنین کاربری هم پردازنده‌های گرافیکی مجتمع پاسخگو خواهند بود اما در صورتی که کارایی بهتری بخواهید و انتظار بیشتری از کارت گرافیکی خود داشته باشید، کارت‌هایی مثل  GeForce GT 1030 را می‌توانید تهیه کنید. چرا که کارت‌های قوی‌تری مثل سری‌های گیمینگ توجیه اقتصادی خوبی ندارند.

ماینینگ: برای استخراج ارزهای دیجیتال زیادی مانند اتریوم، اتریوم کلاسیک، ریون کوین و ده‌ها ارز دیجیتال دیگر نیاز به استفاده از قدرت پردازش کارت گرافیک است. با نصب نرم‌افزار ماینینگ روی سیستم عامل خود و اتصال به یک استخر استخراج می‌توانید استخراج و کسب درآمد را آغاز کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *