در طول سالیان مختلف افرادی وجود داشته‌اند که پیام‌های مخفی به دیگران ارسال می‌کرده‌اند. این پیام‌ها ممکن است برای عشق‌های مخفی‌شان بوده و یا برای کارهای سری کشور. برخی با استفاده از جوهر نامرئی اینکار را انجام می‌دادند. برای این کار کافی بود که قلم خود را به آبلیمو آغشته و پیام مخفی خود را یادداشت کنند. برای مشاهده این پیام مخفی هم از گرما و حرارت کمک گرفته می‌شد تا حروف به رنگ‌ قهوه‌ای در بیاید و قابل خواندن باشد. در این مقاله می‌خواهیم انواع استگانوگرافی‌ها را بخوانیم و در ادامه بهترین ابزارها را برای انجام استگانوگرافی معرفی کنیم.

استگانوگرافی متن

استگانوگرافی متن (Text Steganography) تکنیک پنهان کردن اطلاعات در یک فایل متنی است که شامل تغییر فرمت متن، تغییر کلمات، تولید تصادفی و ترتیبی کاراکترها و استفاده از گرامر مستقل از متن برای تولید متن‌های خواناست. در اینجا تکنیک‌های مختلف برای پنهان کردن اطلاعات در متن را عنوان می‌کنیم:

  • متد بر اساس فرمت
  • تولید تصادفی و آماری
  • روش زبان شناسی

استگانوگرافی عکس

استگانوگرافی عکس (Image Steganography) به معنی پنهان کردن داده با استفاده از قرار دادن عکس با کاربرد شی پوششی است. به این دلیل که در استگانوگرافی دیجیتال تعداد زیادی از بیت‌ها در نمایش دیجیتالی یک تصویر به طور گسترده از عکس‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به راحتی اطلاعات را درون آن پنهان کرد. راهکارهای رایج استگانوگرافی عکس شامل موارد زیر می‌شود:

استگانوگرافی صدا

در استگانوگرافی صدا (Audio Steganography)، پیام مخفی داخل سیگنال صوتی قرار می‌گیرد و ترتیب باینری فایل صوتی را تغییر می‌دهد. جالب است بدانید که پنهان کردن یک پیام مخفی در سیگنال صوتی بسیار سخت‌تر از استگانوگرافی متن و عکس است. متدهای مختلفی برای پنهان کردن یک پیام در فایل صوتی وجود دارد:

  • رمزگذاری حداقل بیت کافی
  • رمزگذاری برابر
  • کدینگ فاز
  • گسترش طیف

استگانوگرافی فیلم

در استگانوگرافی فیلم (Video Steganography) انواع داده را می‌توان در یک فایل دیجیتالی پنهان کرد. مزیت استگانوگرافی فیلم به این است که حجم زیادی از داده را می‌پذیرد و می‌توان اطلاعات بیشتری را در آن جای داد. در این نوع استگانوگرافی کلاس‌ها شامل مواردی همچون قرار دادن داده در فیلم فشرده نشده خام و فشرده‌سازی در مرحله بعدی و دوم قرار دادن داده در فایل فشرده شده می‌شود.

استگانوگرافی شبکه

در استگانوگرافی شبکه (Network Steganography) تکنیک داده را در پروتکل‌های کنترل کننده شبکه قرار می‌دهند. به عنوان مثال می‌توان داده‌ای را در بخشی از هدر یک پکت TCP/IP پنهان کرد یا پروتکل‌های (TCP,UDP,ICMP) را در بعضی از کانال‌های پنهانی مدل OSI  استفاده کرد.

بهترین ابزارها برای انجام استگانوگرافی

در دنیای دیجیتال ابزارهای نرم افزاری مختلفی برای انجام استگانوگرافی به وجود آمده‌اند که قابلیت‌های متفاوتی دارند. برخی از این نرم‌افزارها کار استگانوگرافی و برخی دیگر علاوه بر این، پیش از مخفی کردن داده‌ها، رمزنگاری هم انجام می‌دهند. در لیست زیر تعدادی از ابزارهای رایگان استگانوگرافی معرفی می‌شود.

  • نرم‌افزار OpenPuff: اپن پوف یک ابزار حرفه‌ای استگانوگرافی است که به کمک آن می‌توانید فایل‌ها را در یک فایل عکسی، صوتی و تصویری پنهان کنید.
  • ابزار Stegosuite: استگوسوییت یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای استگانوگرافی است که به زبان جاوا نوشته شده و شما می‌توانید اطلاعات محرمانه خود را در داخل یک فایل عکس پنهان کنید.
  • نرم‌افزار SSuite Picsel: اس سوییت پیکسل یکی دیگر از نرم‌افزارهای رایگان پرتابل برای استگانوگرافی است که کاملا قابل حمل و بدون نیاز به نصب بوده و ابزار مناسبی برای پنهان کردن داده‌های متنی در یک فایل عکس است. این نرم‌افزار اگر با ابزارهای دیگر ترکیب شود، کارایی بهتری هم می‌تواند داشته باشد.
  • ابزار Steghide: استگهاید یکی از نرم‌افزارهای متن باز که با استفاده از آن می‌توانید یک فایل مخفی را در داخل یک عکس یا فایل صوتی پنهان کنید.
  • نرم‌افزار Xiao steganography: شیائو استگانوگرافی یک نرم افزار رایگان برای پنهان کردن داده در فایل‌های عکسی با فرمت BMP یا فایل‌های صوتی با فرمت WAV است.

بنابراین درک نحوه پنهان کردن دیتا در استگانوگرافی بسیار مهم است و با شناخت انواع پنهان نگاری و ابزارهای رایگان برای انجام استگانوگرافی می‌تواند در برخی از موارد مفید واقع شود. در مقاله‌ای دیگر درباره تفاوت کریپتوگرافی و رمزنگاری با استگانوگرافی را خواهیم خواند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *