اگر از کاربران بخش وبلاگ پرشین‌تولز هستید و مقالات ما را دنبال می‌کنید، حتماً بخش قبلی مقاله استراتژی دیجیتال مارکتینگ آن را خوانده‌اید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا اهمیت آن را برای کسب‌وکارتان، به خوبی متوجه شوید.

در مبحث برندینگ یکی از عواملی که به بقای آن کمک می‌کند اعتبار آن برند است. مشتریان شرکت‌های خوش‌نام را ترجیح می‌دهند و دوست دارند از خدمات آن‌ها استفاده کنند و کل اعتبار یک شرکت به مشتریانش بستگی دارد. بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند از رفتار مشتریان خود و نحوه‌ی نگرش آن‌ها اطلاع یابند و کم و کاستی‌های خود را جبران کند. به کمک بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و پشتیبانی و بخش نظرات در سایت شرکت‌ها می‌توانند ارتباط مثبتی با مشتریان خود برقرار کنند. ارتباط مثبت یک برند با مشتریان خود باعث افزایش اعتماد آن مشتریان می‌شود چرا که احساس می‌کند مهم است و به او احترام گذاشته می‌شود.

اعتماد یک کاربر به یک سایت کاربران دیگری را نیز جلب می‌کند و یک شرکت بایستی در بیشترین پلتفرم‌ها به مشتریان خود اجازه دهد تجارب خود را امتیازدهی کنند و در شبکه‌های اجتماعی مختلف به نظردهی بپردازند. سیستم پشتیبانی آنلاین و استفاده از ابزار ایمیل رسانی برای ارتباط بیشتر و معرفی محصولات جدید می‌تواند اعتماد مشتریان را جلب کند. خیلی‌ها سیستم مدیریت و پشتیبانی مشتریان را یک روش مدرن و جدید بازاریابی می‌دانند که عملکرد منحصر بفردی دارد. این روزها در دست همه یک گوشی تلفن همراه است از کودکی که به تازگی سواد یاد گرفته تا پیرمردی که سالهاست بازنشسته شده است. طبق آمار پنجاه درصد جستجوهای سایت‌ها نیز از بستر موبایل انجام می‌شود پس بدیهی است با این تعداد از کاربران بالقوه بازاریابی موبایلی و استفاده از قابلیت‌های آن قابل چشم پوشی نیست. هنوز هم سرویس‌های پیامکی تلفن همراه روش مناسبی برای بازاریابی است و در کنار آن ابزار کدهای دستوری USSD نیز وجود دارند که بستر مناسبی برای تجارت محسوب می‌شوند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در این جا اهمیت دوجندان پیدا می‌کند چرا که تقریبا اکثریت مردم از طریق گوشی‌های تلفن همراه خود به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و توییتر سر می‌زنند.

از آنجا که بیشتر جستجوهای اینترنتی نیز از طریق موبایل انجام می‌شود شرکت‌ها باید طراحی سایت خود را به گونه‌ای انجام دهند که برای صفحه نمایش‌های با سایزهای مختلف مناسب باشد و این کار به سئوی سایت کمک می‌کند و سایت با استفاده از این ابزارهایی که دیجیتال مارکتینگ در اختیارش گذاشته می‌تواند در جستجوهای اینترنتی بالاتر از رثیبان دیده شود. در بازاریابی یک از مهمترین مسائل بودجه است و در روش بازاریابی سنتی همانطور که گفته شد پلتفرم‌های محدودتری وجود دارد که برخی از آنها نیاز به بودجه زیادی دارند و پیش بینی میزان عملکرد آنها نیز سخت تر است. بازاریابی دیجیتال فرصتی را برای یک شرکت فراهم می‌آورد که حتی با یک ایمیل مارکتینگ ساده که هزینه‌ای در پی ندارد برای یک شرکت سوددهی به ارمغان بیاورد که به خوبی نشان دهنده عملکرد خیره کننده بازاریابی دیجیتال است.

در حالی که روش‌های بازاریابی می‌توانند یک پایگاه مشتریان بالقوه مناسبی بسازد و حتی بسیار کارآمدتر از روش‌های دیگر عمل کند اما جایگزینی کامل بازاریابی دیجیتال به جای روش‌های بازاریابی سنتی می‌تواند بسیار خطرناک ظاهر شود. روش‌های سنتی این مزیت را دارند که میزان موفقیت بالا و نسبتا تضمین شده‌ای دارند و به علت انجام روش‌های بازاریابی سنتی در چند دهه الگوریتم‌های آن نسبتا مشخص و ساده هستند این درحالی است که روش‌های مدرن پیچیدگی‌های خاصی دارند و تعاریف هرروز عوض می‌شوند. روش‌های بازاریابی اینترنتی با مشتریانی که دسترسی به یک رسانه‌ی آنلاین دارند ارتباط دارد ولی روش سنتی از طریف تلوزیون، رادیو و نشریات که در دسترس همگان قرار دارد انجام می‌شود و مشتریانی که از این نوع تبلیغات به سوی شرکت‌ها می‌روند مشتریانی بالقوه حساب می‌شوند و اگر به وبسایت شما سرک بکشند یک وبگرد ساده نیستند همچنین کسب و کارهای آنلاین هنوز هم مشکلاتی بابت امنیت سایت دارند و اگر امنیت سایت شرکتی خدشه دار شود سریعا در دنیای اینترنت بدنام می‌شود و به این آسانی‌ها نمی‌شود اثر منفی آن را از بین برد. استفاده از روش‌های بازاریابی نوآورانه و کمپین‌های اینترنتی یک راه موثر برای تکمیل روش‌های بازاریابی موجود است. به عنوان مثال شما می‌توانید تبلیغات چاپی یا رادیویی محصول یا خدمات خود داشته باشید و در کنار استفاده از این آگهی‌ها وبلاگ خود را با اطلاعات کافی به روز کنید و در شبکه‌های اجتماعی حضور فعالی داشته باشید.  هنگامی که بحث به ابزارهای بازاریابی می‌رسد، پیشرفت تکنولوژی همچنان انتخاب‌های بیشتر و بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد اما گاهی بازاریابی موثر به معنای بازگشت به اصول اولیه است بنابراین در ادامه به ابزارهایی که کارآفرینان برتر برای بازاریابی سنتی پیشنهاد می‌کنند بررسی می‌شوند.

یکی دیگر از مزیت‌های کمپین دیجیتال نیز که از آن صحبت شد قابلیت مدیریت و آنالیر آن است که یک شرکت می‌تواند حین برگزاری یک کمپین آنلاین در هر لحظه عملکرد آن را ارزیابی کند و در صورت نتیجه بخش نبودن سریعتر استراتژی خود را تغییر دهد و جهت دهی کاربران را به سرعت متوجه شود و به سمت آن حرکت کند. مجموع این عوامل باعث شده است به صورت میانگین کمپین‌های دیحیتال نسبت به نوع سنتی آن به درآمدی بیش از ۳ برابر برسند و با توجه به هزینه‌های معتدل‌تر بازاریابی به نرخ بازگشت سرمایه بهتری برسد. نرخ بازگشت سرمایه در هر لحظه قابل ردیابی است و می‌تواند بهبود یابد و همه اینها از کمپین تبلیغاتی آنلاین یک روش مقرون به صرفه می‌سازد.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *