این روزها همه ما برای کارهای مختلف نیاز داریم تا از کد پستی استفاده کنیم. بیشترین استفاده از آن شاید برای ارسال مرسوله‌های پستی باشد. در این بخش کد پستی به ما کمک می‌کند تا فرایند ارسال و دریافت مرسولات را ساده‌تر و موثرتر انجام دهیم. اما گاهی اوقات پیدا کردن کد پستی به دردسری بزرگ برای ما تبدیل می‌شود.

از طریق کد پستی، مشخصات دقیق جغرافیایی محل ارسال و دریافت مشخص می‌شود و این اطلاعات به شرکت‌های پستی کمک می‌کند تا مرسولات را به درستی و در زمان مقرر به مقصد برسانند. به طور کلی، کد پستی به‌عنوان یک کد شناسایی در فرایند ارسال و دریافت مرسولات، نامه‌ها، ثبت‌نام در بانک و موسسات و دانشگاه و.. تاثیر زیادی دارد.

اگر بخواهیم کد پستی محل زندگی خود یا جایی را پیدا کنیم، چه راه‌هایی پیش روی ماست؟ بیایید با هم موارد استفاده از کد پستی و اپلیکیشن‌های رایگانی که به وسیله آن‌ها می‌توان به صورت رایگان یک کد پستی را دریافت کرد، بررسی کنیم.

کد پستی چیست؟

Postal code یا کد پستی در اصل برای شناسایی مناطق جغرافیایی مختلف و تسهیل فرآیند ارسال و تحویل مرسولات پستی و یا مشخص کردن آدرس یک مکان استفاده می‌شود. کد پستی به‌طور کلی بر اساس سیستم‌های ملی یا منطقه‌ای در هر کشور تعریف می‌شود. در بعضی از کشورها، کد پستی شامل عدد است، در حالی که در برخی دیگر شامل ترکیبی از حروف و اعداد می‌شود. هر کد پستی به یک منطقه خاص اشاره می‌کند و معمولا برای هر محلی مانند شهر، شهرستان یا منطقه، یک کد پستی منحصر به فرد وجود دارد.

برای پیدا کردن کد پستی راه‌های مختلفی وجود دارد. برخی از افراد فکر می‌کنند که با کمک کد ملی خود می‌توانند کد پستی را نیز دریافت کنند. ولی باید بگوییم استعلام کد پستی از طریق کد ملی امکان‌پذیر نیست. البته قبلا روی کارت ملی‌ها این کد ثبت می‌شد. ولی کارت ملی‌های جدید این قابلیت را ندارند.

اما اصلا نگران نباشید. زیرا روش‌های بهتری برای استعلام کد پستی وجود دارد. بیایید این روش‌ها را با هم بررسی کنیم.

اپلیکیشن‌های رایگان برای یافتن کد پستی

در ابتدای این نوشته درباره کد پستی صحبت کردیم. همه ما از خدمات کد پستی در زندگی خود با خبریم. تصور کنید شما به تازگی در یک خانه ساکن شدید و یا قصد دارید برای ارسال مرسوله پستی، کد پستی یک منطقه را پیدا کنید. باید از چه راه‌های برای این کار استفاده کنید؟ یک راه بسیار ساده، استفاده از اپلیکیشن است.

اپلیکیشن استعلام یار

به کمک این اپ می‌توانید کد ملی، کد پستی و چک صیادی خود را استعلام کنید. این اپلیکیشن به راحتی از سایت کافه بازار قابل دانلود است.

نرم‌افزار ZIP Express

از این نرم‌افزار می‌توانید برای پیدا کردن کد پستی، کد شهرها، استان‌ها، کشور، ناحیه و ساعات محلی استفاده کرد.

سایر روش‌های پیدا کردن کد پستی

ممکن است شما نخواهید از نرم‌افزارهایی که نام بردیم برای پیدا کردن کد پستی استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌های دیگری نیز استفاده کنید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. همچنین با مراجعه به سایت melipayamak.com می‌توانید با جزئیات بیشتری درباره روش‌های دریافت کد پستی و استفاده از آن در ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و خدماتی آشنا شوید.

دریافت کد پستی از طریق سایت شرکت ملی پست

یکی از راحت‌ترین راه‌های پیدا کردن کد پستی، مراجعه به سایت پست است. در این روش به راحتی می‌توانید با مراجعه به سایت پست، از طریق جستجوی کدپستی با پیمایش نقشه، کد پستی مورد نظر خود را پیدا کنید. وقتی نقشه سامانه برای شما باز شود، با انتخاب منطقه مورد نظر خود، می‌توانید کد پستی آن را در کوتاه‌ترین زمان پیدا کنید.

دریافت کد پستی از طریق پیامک

یکی از راه‌های بسیار آسان برای پیدا کردن کدپستی، این است که شماره تلفن ثابت را به 7087 پیامک کنید. البته این روش حدود 200 تومان برای شما هزینه خواهد داشت.

دریافت کد پستی با کمک قبض

پیش از این برای تمامی ساختمانها قبض‌های کاغذی صادر می‌شد و می‌توانستید از روی این قبوض، کد پستی محل زندگی خود را پیدا کنید. روی تمامی این قبض‌ها شماره 10 رقمی کد پستی ثبت می‌شد. اگر هنوز هم برای شما قبض صادر می‌شود، به راحتی می‌توانید از روی برگه کد پستی خود را پیدا کنید.

دریافت کد پستی از طریق تلفن

این قابلیت نیز این روزها غیر فعال شده است و نمی‌توانید به کمک آن کد پستی را پیدا کنید. پیش از این می‌توانستید با مراجعه به سایت پست و وارد کردن شماره تلفن ثابت، کد پستی خود را پیدا کنید. اما چند وقت است که سایت پست این قابلیت را غیرفعال کرده است.

کد پستی چه کاربردهایی دارد؟

گرچه کد پستی در اصل به منظور ارسال و دریافت مرسوله‌های پستی و آدرس دقیق خانه و یا محل کار استفاده می‌شود، اما کاربردهای این کد فقط به موارد بالا محدود نمی‌شود. حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی برای افتتاح حساب و یا انجام امور بانکی به شعب مختلف مراجعه کرده‌اید، از شما کد پستی خواسته‌اند. حتی برای ثبت‌نام در دانشگاه، ثبت‌نام دوره‌های مختلف و… نیز عموما از شما کد پستی محل زندگی و یا محل کارتان را دریافت می‌کنند.

در کنار همه موارد گفته شده یکی از کاربردهای اصلی کد پستی برای کسب‌وکارها، ارسال پیامک بر اساس کد پستی و تبلیغات است. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت می‌توانید به صفحه ملی پیامک مراجعه کنید و جزئیات این ارسال را مشاهده کنید.

سخن آخر

حالا که با نحوه دریافت کد پستی و اپلیکیشن‌های آن آشنا شدید، دیگر نگران نحوه استعلام آن نباشید و به راحتی کدهای پستی مورد نظر خود را در عرض چند دقیقه پیدا کنید. اگر نیاز داشتید تا بازاریابی و تبلیغ خود را وارد مرحله جدیدی کنید، ارسال پیامک از طریق کد پستی را از دست ندهید و با ملی پیامک در ارتباط باشید. برای این کار می‌توانید از طریق سایت تیکت ارسال کنید و یا با شماره 02163404 تماس بگیرید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *