کسب و کارها در سال های اخیر روش های مختلف بازاریابی را امتحان کرده اند که برخی از آن ها چالش های زیادی به همراه داشته اند. در سال های اخیر روش های بازاریابی به نحوی طراحی می شوند که علاوه بر کسب و کار، به نفع بخش های دیگر جامعه هم باشد. یکی از روش های بازاریابی که کمک زیادی به حفظ محیط زیست می کند، بازاریابی سبز است. نوعی از بازاریابی که کاملاً با محیط زیست و سلامت مردم در ارتباط است و البته چالش های فراوانی هم دارد.

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل بازاریابی سبز و هر چیزی که کسب و کارها برای اجرای آن نیاز دارند، بپردازیم. اگر شما هم کسب و کاری دارید و می خواهید از یک روش بازاریابی که به نفع محیط زیست است استفاده کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

بازاریابی سبز چیست؟

بازاریابی سبز یکی از روش های بازاریابی است که کاملاً با محیط زیست سازگار است! در واقع هدف اصلی این روش بازاریابی پس از سود رساندن به کسب و کار، این است که محیط زیست کمتر آسیب ببیند. همه ما انسان ها دوست داریم که محیط زیست حفظ شود؛ حال اگر کسب و کاری در این راستا تلاش کند، قطعاً کاربران هم از آن حمایت می کنند. برندهای بزرگ در این راستا قدم های بزرگی برداشته اند! مثلاً برندهای بزرگ لباس به جای آن که از پلاستیک استفاده کنند، از روش های دیگر بسته بندی استفاده می کنند. روش های دیگری که قابل بازیافت باشد و هنگام تولید یا بازیافت آن، گاز کربن دی اکسید کمتری تولید شود.

بازاریابی سبز چیست؟

البته مسئله ای که در بازاریابی سبز وجود دارد، این است که هزینه آن می تواند نسبت به سایر روش های بازاریابی بیشتر باشد. از طرف دیگر، تقاضای مردم هم بابت آن بیشتر است و در نهایت سودآوری آن در صورت اجرای درست کمپین بازاریابی سبز می تواند بیشتر از سایر روش های بازاریابی باشد. شعار بازاریابی سبز این است که از تولید تا ارتباط با مردم همه چیز سبز است و آلودگی کمتری برای محیط زیست دارد. در واقع بازاریابی سبز نشان می دهد که هدف شما صرفاً کسب درآمد نیست، بلکه نگران محیط زیست هم هستید.

هدف از بازاریابی سبز چیست؟

اکنون که با مفهوم بازاریابی سبز آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که هدف از بازاریابی سبز چیست! آیا تنها هدفی که بازاریابی سبز دنبال می کند، حفظ محیط زیست است؟ قطعاً خیر. بازاریابی سبز علاوه بر حفظ محیط زیست، مزایای بسیار زیادی دیگر هم دارد. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 4 مورد از مهم ترین مزایایی که بازاریابی سبز می توانید برای محیط زیست و کسب و کارها داشته باشد، بپردازیم. این موارد عبارتند از:

  • کاهش آلودگی

اولین هدفی که بازاریابی سبز دارد، کاهش آلودگی است. آلودگی محیط زیست یکی از بحران های بزرگی است که در قرن اخیر با آن روبرو شده ایم. یکی از دلایل بسیار مهم آن هم استفاده از بسته بندی نامناسب محصولات است که هنوز هم کسب و کارهای زیادی از آن استفاده می کنند. یکی از رویکردهای مهم بازاریابی سبز این است که کمترین آسیب را به محیط زیست بزند. البته همین مسئله هم باعث شده تا بازاریابی سبز تا حد زیادی بتواند موفق باشد. چرا که مصرف کنندگان برندهای مختلف هم دوست دارند که در راستای حفظ محیط زیست از کسب و کارهایی که آن را رعایت می کنند، استفاده کنند.

  • ارائه محصولات بهتر

اگر بخواهیم یکی دیگر از مهم ترین اهدافی که بازاریابی سبز دنبال می کند را بررسی کنیم، می توان آن را ارائه محصولات بهتر دانست. در گذشته نظارت بر روی تولید محصول کمتر بود و همین مسئله باعث می شود تا کسب و کارها محصول خود را هر طور که دوست داشتند ارائه کنند. در حال حاضر نظارت ها بیشتر شده است و هر کسب و کاری مجبور است برخی از نکات را رعایت کند. حال فرض کنید درصد بالایی از کسب و کارها از موادی استفاده می کنند که آسیب کمتری به محیط زیست می زنند و البته قابل بازیافت هستند. این مسئله باعث می شود که محصولات بهتری ارائه شود.

  • کسب درآمد بیشتر با وجود حفاظت از محیط زیست

اگر به شما بگویند که یک محصول داریم که نسبت به رقیبان خود کمی گران تر است اما به حفظ محیط زیست کمک می کند، حاضر نیستید هزینه بیشتر پرداخت کنید؟ بسیاری از افراد حاضر هستند که برای حفظ محیط زیست، هزینه بیشتری پرداخت کنند. درست است که تولید محصولاتی که ضرر کمتری به محیط زیست می زنند، دردسر بیشتری دارند اما سود آن هم بیشتر است. زیرا کاربران خرید محصولاتی که به محیط زیست آسیب کمتری را می زند نسبت به محصولاتی که ضرر زیادی برای محیط زیست دارد، ترجیح می دهند. پس یکی از اهداف استفاده از بازاریابی سبز کسب درآمد بیشتر است!

  • توسعه رویکردهای تولید و بروزرسانی آن‌ها

تنها مردم نیستند که به فکر سلامت محیط زیست هستند، بلکه کسب و کارها هم به این موضوع فکر می کنند. در واقع بهتر است تمام سازندگان و تولیدکنندگان به فکر کاهش آلودگی های صنعتی باشند! چرا که بخش بزرگی از آلودگی های محیط زیست را آلودگی های صنعتی شکل می دهد. بازاریابی سبز راه را برای شما هموار کرده است تا به جای سوخت از انرژی های تجدید پذیر و به جای موارد غیر قابل بازیافت، از مواد بازیافت شدنی استفاده کنید.

مواردی که بررسی کردیم، تنها بخشی از مهم ترین اهداف بازاریابی سبز هستند و این روش بازاریابی اهداف دیگری هم دارد.

بازاریابی سبز برای چه کسانی مناسب است؟

هر شرکتی که محصولی تولید می کند و این محصول می تواند منجر به تولید زباله شود، می تواند از بازاریابی سبز استفاده کند. در واقع هر کسب و کاری به راحتی می تواند از بازاریابی سبز استفاده کند و برای حفظ محیط زیست قدم بردارد. چیزی که باعث موفقیت در بازاریابی سبز می شود، خلاقیت است! در واقع اگر خلاقیت خوبی داشته باشید، به راحتی می توانید از این روش بازاریابی استفاده کنید. بازاریابی سبز ممکن است از حاشیه سود شما کم کند! همین مسئله باعث می شود تا برخی شرکت ها، تنها به فکر سود و زیاد خود باشند و هیچ توجهی به اثرات منفی روی محیط زیست نداشته باشند.

در دنیا شرکت های زیادی هستند که علاوه بر منفعت خود، به فکر حفظ محیط زیست هستند. البته نه تا جایی که تنها به سود محیط زیست فکر کنند! بلکه این شرکت ها هم به سود خود توجه می کنند و هم به محیط زیست. شاید بتوان مهم ترین چالشی که چنین شرکت هایی با آن روبرو هستند را ایجاد تعامل میان سود خود و حفظ محیط زیست دانست. همین چالش باعث شکست برخی از کسب و کارهایی شده است که ادعای استفاده از بازاریابی سبز را دارند. در واقع حتی ممکن است از آن استفاده کنند، اما خیلی در آن موفق نیستند.

شما هم اگر کسب و کاری دارید، می توانید از بازاریابی سبز استفاده کنید اما باید حواستان به سود و زیان خود باشد! در واقع نباید استفاده از بازاریابی سبز به گونه ای باشد که به سود شما و به ضرر محیط زیست باشد. از طرف دیگر، نباید هم به گونه ای باشد که به ضرر شما و تنها به سود محیط زیست باشد. اگر بتوانید چالش ایجاد تعادل میان سود خود و محیط زیست را حل کنید، بازاریابی سبز بسیار موفقی خواهید داشت.

بازاریابی سبز را برای کدام دسته از مشتریان استفاده کنیم؟

شاید باورش کمی عجیب باشد اما در جامعه ما و بسیاری از کشورهای جهان سومی، مسئله محیط زیست اهمیت زیادی ندارد. می خواهید مطمئن شوید؟ در بین دوستان و خانواده خود بررسی کنید و ببینید که برای چند نفر از آن ها محیط زیست اهمیت دارد! قطعاً با سهم کمی از آن ها روبرو می شوید. اما چرا باید این بررسی را انجام دهیم؟ زیرا بازار هدف شما افرادی هستند مانند اطرافیان شما با تفاوت های کوچک. پس اگر نزدیکان شما برایشان استفاده از محصولات سبز اهمیت نداشته باشد، حاضر نیستند پول بیشتری بابت آن پرداخت کنند. بنابراین محصولات سبز سهم بسیار کوچکی از بازار ایران دارند؛ بر اساس آمار در بسیاری از صنایع، این آمار حدود 3 درصد است!

این مسئله نه تنها برای کسب و کارهای B2C است، بلکه کسب و کارهای B2B هم سهم بسیار کمی از مبادلات را دارند. این مسئله نشان دهنده چیست؟ نشان دهنده این است که کسب و کارهای داخلی نسبت به کسب و کارهای جهانی سود خود و کاهش هزینه ها برایشان اهمیت بیشتری دارد تا حفظ محیط زیست. البته قصد نداریم که کسی را محکوم کنیم، حتی ممکن است خودمان هم جزء این دسته از افراد باشیم یا شاید هم جزء افرادی باشیم که به فکر سود کوتاه مدت نباشیم. در واقع ممکن است بخواهیم محیط زیست را برای آینده و نسل های بعدی حفظ کنیم.

پس بازاریابی سبز تنها زمانی به درد شما می خورد که فقط به فکر سود خود نباشید! اگر بخواهیم رو راست باشیم، بازاریابی سبز نسبت به سایر روش های بازاریابی سود کمتری برای شما حاصل می کند. زیرا هزینه آن زیاد است و در هر جامعه ای ممکن است از آن استقبال نشود. اما اگر می خواهید به محیط زیست کمک کنید و آن را برای نسل آینده حفظ کنید، روش بسیار خوبی است. سودآوری آن هم مناسب است، به شرط آن که صبور باشید تا افراد مختلف شما را به عنوان یک برند با محصولات سبز بشناسند.

چه چیزهایی در موفقیت بازاریابی سبز اهمیت زیادی دارند؟

استفاده از هر روش بازاریابی برای رسیدن به هدفی است! حال ممکن است هدف شما فروش باشد یا حفظ محیط زیست. در هر صورت باید معیارهای مهمی را در بازاریابی سبز رعایت کنید تا بتوانید به موفقیت برسید. 5 مور از مسائلی که در بازاریابی سبز می‌تواند منجر به موفقیت شما شود، عبارتند از:

موفقیت در بازاریابی سبز

  • داشتن رویکرد جامع برای بازاریابی سبز

اولین مسئله ای که در بازاریابی سبز اهمیت زیادی دارد، این است که استراتژی شما باید جامع باشد! اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، استراتژی شما باید تمام بخش های کسب و کارتان را در نظر داشته باشد. برای مثال فرض کنید شما یک تولیدی پوشاک دارید که می خواهید از بازاریابی سبز استفاده کنید. مواد اولیه تولید پوشاک شما مطابق با بازاریابی سبز و قابل بازیافت است اما مواردی که برای بسته بندی، توزیع و تبلیغ محصول استفاده می کنید قابل بازیافت نیست. در چنین شرایطی استراتژی بازاریابی سبز شما منحصر به تولید پوشاک است و نه سایر موارد آن.

پس بازاریابی سبز باید به نحوی باشد که تمام بخش های کسب و کارتان را در بر بگیرد. در این صورت می توانید بگویید که بازاریابی سبز تمام بخش های کسب و کارتان را در بر گرفته است و به حفظ محیط زیست کمک زیادی می کند.

  • درنظر گرفتن صداقت و شفافیت برای موفق شدن

یکی دیگر از مسائلی که هر کسب و کاری باید رعایت کند، صداقت و شفافیت است! تا زمانی که یک کسب و کار صداقت و شفافیت نداشته باشد، کاربران نمی توانند به آن اعتماد کنند. زمانی هم که کاربران به کسب و کار اعتماد نکنند، نمی توانید بازاریابی سبز موفقی داشته باشید. کسب و کارهایی وجود دارند که ادعای آن ها حفاظت از محیط زیست است اما هنگامی که به فعالیت های آن ها نگاه کنید، متوجه می شوید که فقط تظاهر می کنند. در حالی که اگر کمی دقیق تر نگاه کنید، متوجه می شوید که فعالیت آن ها منجر به تخریب محیط زیست می شود. مهم ترین مسئله ای که باعث چنین مواردی می شود، ضعف قوانین زیست محیطی به خصوص در بخش صنعتی است.

برای آن که بتوانید بازاریابی سبز موفقی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم صداقت را فراموش نکنید. هر چیزی که انجام می دهید، دقیقاً همان را مطرح کنید! حتی اگر کارهای کوچکی برای حفظ محیط زیست می کنید، همان هم از دید افرادی که به محیط زیست علاقه دارند ارزشمند است.

  • ارائه آموزش های کاربردی به کاربران

خودتان را به عنوان یک فرد مصرف کننده در نظر بگیرید! این مسئله که احساس کنید برای محیط زیست ارزشمند هستید و می توانید تاثیر مثبت روی آن داشته باشید، خوب نیست؟ قطعاً پاسخ مثبت است. کاربران هم دوست دارند احساس خوبی داشته باشند و فکر کنند که مفید هستند. در چنین شرایطی ممکن است از شما سوالات بپرسند و شما هم ملزم به پاسخگویی هستید. با پاسخ دادن به چنین کاربرانی، به آن ها آموزش داده اید. در واقع شما باید هدف خود را کاملاً مشخص کنید و به کاربر بگویید. چه ایرادی دارد اگر کاربر حس کند در حال استفاده از محصولاتی است که به سود محیط زیست است؟

بنابراین شما باید در مورد هدف خود توضیح دهید! البته این مسئله محصول شما برای محیط زیست مفید است، کافی نیست. بلکه باید به مشتریان خود بگویید که چرا این کار را انجام می دهید و چرا حفظ محیط زیست آن قدر مهم است.

  • گرفتن تاییدیه از موسسه های معتبر محیط زیستی

می خواهید اعتبار خود را نزد کاربران افزایش دهید یا اصلاً به چنین چیزی اعتقاد ندارید؟ حتی اگر نخواهید اعتبار خود را افزایش دهید، اما نیاز دارید تا محصولات شما توسط موسسه های معتبر محیط زیستی تایید شود. این کار باعث می شود تا بدانید که آیا واقعاً در حال کمک به محیط زیست هستید یا فقط این طور فکر می کنید. در سراسر دنیا شرکت هایی وجود دارند که کارشان همین است! چنین شرکت هایی تایید می کنند که محصول شما واقعاً با محیط زیست سازگار است یا خیر. این مسئله باعث می شود تا روی یکی از مزایای محصول خود مانور بدهید و این مورد اعتبار خوبی به شما می بخشد.

البته پیش از آن که بخواهید برای تاییدیه اقدام کنید، باید ابتدا از این موارد اطمینان حاصل کنید! زیرا فرآیند آن ممکن است ماه ها طول بکشد و در صورتی که از آن مطمئن نباشید، تنها زمان و بودجه خود را هدر می دهید.

  • تعامل صمیمانه و پایدار با مشتریان

تا به حال در مورد تاثیر تعامل با مشتری فکر کرده اید و می دانید که چقدر می تواند به رشد کسب و کارها کمک کند؟ در بازاریابی سبز هم تعامل صمیمانه اهمیت بسیار زیادی دارد. شما یک ماموریت مهم در بخش تعامل بازاریابی سبز دارید! آن هم این است که کاربران باید احساس کنند که در این اقدام مثبت شریک شما هستند. به عبارت ساده تر، باید به کاربر حس مفید بودن دست بدهد تا بازاریابی سبز شما با موفقیت روبرو شود. هر چقدر تعامل با کاربران بیشتر باشد، بازاریابی سبز شما موفق تر خواهد بود.

این روزها کاربران زیادی در شبکه های اجتماعی برندهای موردعلاقه خود را دنبال می کنند. شما می توانید از کاربران بخواهید هنگام شرکت در کمپین، تصویری از خود روی اینستاگرام منتشر کنند و هشتگ مربوط به آن کمپین را اضافه کنند. شما هم می توانید از میان این دسته از کربران قرعه کشی کنید و جایزه بدهید تا کاربران انگیزه بیشتری بگیرند.

بازاریابی سبز را از کجا شروع کنیم؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که بازاریابی سبز را از کجا باید شروع کنید، ابتدا بهتر است یک مسئله را روشن کنیم. گاهی اوقات کاربران به اشتباه فکر می کنند بازاریابی سبز به معنای کاشتن درخت است. شاید کاشتن درخت هم یکی از استراتژی های بازاریابی سبز باشد اما واقعیت این است که هدف اصلی این نیست. بلکه هدف اصلی بازاریابی سبز این است که محصولی تولید کنیم که در طولانی مدت برای محیط زیست مضر نباشد. درست مانند پلاستیک که هزار سال طول می کشد تا در محیط تجزیه شود. اما چطور بازاریابی سبز را به بهترین شکل ممکن شروع کنیم؟

شروع بازاریابی سبز

بازاریابی سبز نیازمند ایده و خلاقیت است! کسب و کارهای زیادی هستند که اقدام به استفاده از بازاریابی سبز زده اما موفق نشده اند. دلیل آن چیست؟ دلیل آن عدم استفاده از خلاقیت است. در واقع کسب و کارها برای آن که بتوانند از بازاریابی سبز به بهترین شکل ممکن استفاده کنند، باید بتوانند روش های خلاقانه ای به کار بگیرند. برای مثال فرض کنید شما فروشگاهی دارید که برای تحویل محصولات، از پلاستیک استفاده می کنید. به جای آن، می توانید از کیسه های قابل بازیافت و چند بار مصرف استفاده کنید تا کاربران هر وقت که به فروشگاه شما می آیند، آن را بیاورند. حتی می توانید برای آن تخفیف قائل شوید. این کار باعث می شود تا شما از محیط زیست محافظت کنید و بهترین نتایج را بگیرید.

بنابراین برای شروع بازاریابی سبز ابتدا باید ببینید چه ایده ای می تواند به شما کمک کند و از طرف دیگر، باید ببینید چه راه کاری مناسب است. مثلاً به جای کیسه پلاستیکی، استفاده از کیسه های قابل بازیافت نخی گزینه مناسبی است. همچنین به جای برگزاری دوره آموزشی حضوری می توانید از دوره های آنلاین استفاده کنید. ایده شما باید به اندازه کافی جذاب باشد و البته روی آن مانور بدهید تا نظر کاربران هم جلب شود.

دیدگاه مردم نسبت به بازاریابی سبز چگونه است؟

یکی از سوالاتی که برای هر کسب و کاری پیش می آید، این است که دیدگاه مردم در مورد بازاریابی سبز چیست؟ در واقع کسب و کارها می خواهند بدانند این روش بازاریابی که استفاده می کنند، از نظر مردم چگونه است و آیا می تواند مفید باشد یا خیر. واقعیت این است که مردم به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول افرادی که محیط زیست برایشان مهم است و دسته دوم، افرادی که به حفظ محیط زیست اهمیت زیادی نمی دهند. اگر فردی حفاظت از محیط زیست برایش مهم نباشد، حاضر نخواهد بود بابت محصولات سبز هزینه بیشتری پرداخت کند.

حال فرض کنید اکثر کسانی که مشتری کسب و کار شما هستند، برایشان حفظ محیط زیست مهم نباشد. در این صورت احتمالاً بازاریابی سبز برای کسب و کار شما با شکست مواجه خواهد شد! دلیل آن چیست؟ دلیل آن، این است که شما در حال ارائه محصولات سبز هستید اما کاربران حاضر نیستند بابت آن هزینه کنند. چرا؟ چون محصولات غیرسبز برای آن ها به صرفه تر است و نیازی به صرف هزینه بیشتر نیست. البته بسیاری از افراد، برایشان حفاظت از محیط زیست مهم است. چرا که بر اساس تحقیقات انجام شده روی مردم بیش از 60 کشور مختلف، حدود 55 درصد از مشتریان حاضرند بابت حفظ محیط زیست، از محصولات سبز استفاده و هزینه بیشتری پرداخت کنند.

بنابراین دیدگاه مردم نسبت به بازاریابی سبز به موارد مختلفی بستگی دارد! در کشور ما، افراد زیادی با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و این مسئله روی بازاریابی سبز تاثیر زیادی دارد. از طرف دیگر، کسب و کارها با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و همین مسئله باعث می شود تا بسیاری از کسب و کارها از روش های دیگر بازاریابی استفاده کنند. با این حال، باز هم کسب و کارهایی وجود دارند که حفاظت از محیط زیست برایشان مهم است و حاضرند سود کمتری داشته باشند اما محیط زیست حفظ شود. البته در سال های اخیر فروش کسب و کارهایی که از بازاریابی سبز استفاده کرده اند، کمی رشد داشته اند و این نشان دهنده آینده روشن روش بازاریابی سبز است.

3 مورد از مهم ترین استراتژی های بازاریابی سبز

تا اینجای مقاله اطلاعات کاملی در مورد بازاریابی سبز کسب کرده اید و اکنون زمان آن رسیده است که با چند مورد از استراتژی های مناسب برای بازاریابی سبز آشنا شوید. در واقع برای آن که بتوانید بازاریابی سبز موفقی داشته باشید، باید حتماً بهترین استراتژی را انتخاب کنید. اما استراتژی مناسب چیست؟ استراتژی مناسب، یک استراتژی است که بتواند به شما کمک کند تا بتوانید محصولات بیشتری در راستای حفظ محیط زیست بفروشید. البته ممکن است هدف شما چیز دیگری باشد؛ مثلاً برندسازی.

استراتژی مناسب برای بازاریابی سبز

شاید بخواهید افراد محصولات شما را به عنوان محصولی که به حفظ محیط زیست کمک می کند بشناسند. یا حتی ممکن است بخواهید برند شما را به عنوان برندی که حامی محیط زیست است بشناسند. بنابراین باید استراتژی خود را متناسب با اهداف خود انتخاب کنید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 4 مورد از مهم ترین استراتژی های بازاریابی سبز بپردازیم تا شاید بتوانید از آن در کسب و کار خود استفاده کنید:

  • حذف یا کاهش استفاده از پلاستیک

همه ما به خوبی می دانیم که پلاستیکی که در محیط زیست رها شود، چقدر مضر است. حتی گاهی اوقات از بین بردن آن هم نیازمند روش هایی است که در نهایت به محیط زیست آسیب می زند؛ مثلاً سوازندن آن درصد بالایی از گازهای کربن دی اکسید را آزاد می کند که به محیط زیست آسیب می زند. یکی از استراتژی های بازاریابی سبز، حذف یا کاهش استفاده از پلاستیک است. شما می توانید از جنس جایگزین برای آن استفاده کنید. مثلاً می توانید کیسه های کاغذی به جای پلاستیک تولید کنید تا کاربران به جای دور انداختن آن، آن را در سطل های بازیافت کاغذ بیندازند.

  • استفاده از مواد بازیافت شده و قابل بازیافت

حتماً می دانید که بازیافت مواد نسبت به تولید مجدد آن نیازمند انرژی، سرمایه و زمان کمتری است. همچنین بازیافت و بازتولید یک محصول مواد زیادی نیاز ندارد و این مسئله به محیط زیست کمک زیادی می کند. یکی از استراتژی های بازاریابی سبز، این است که به جای تولید مواد آن را بازیافت و مجدداً استفاده کنیم. مثلاً استفاده از مدادهای بازیافت شده کار شما را به اندازه مدادهای تولید شده راه می اندازد اما آسیب کمتری به محیط زیست می زند. پس اگر می خواهید به محیط زیست کمک کنید، سعی کنید به جای استفاده از محصولات تولید شده، از محصولات بازیافت شده استفاده کنید.

  • تشویق کاربران به کاشت درختان و گیاهان جدید

ساده ترین استراتژی برای بازاریابی سبز، کاشت درختان و گیاهان جدید است! همه ما به خوبی می دانیم که کاشت درخت چقدر می تواند برای محیط زیست مفید باشد. شما می توانید طی یک چالش از مردم بخواهید حیاط یا اطراف خانه خود را درخت بکارند. این کار نه تنها به زیبایی شهر کمک می کند، بلکه باعث می شود تا آسیب زیست محیطی کمتر شود. همچنین می توانید هنگام ارسال محصول برای کاربران، کمی بذر گیاه برای آن ها ارسال کنید تا آن را بکارند. برای تشویق بیشتر مردم، می توانید جایزه تعیین کنید و به کسانی که بذر را کاشته اند، کد تخفیف ارائه کنید.

  • همکاری با فعالان حوزه محیط زیست

اگر دوست دارید مردم برند شما را به عنوان برندی که حامی محیط زیست است بشناسند، با فعالان این حوزه همکاری کنید. در حوزه محیط زیست فعالان زیادی وجود دارند و کاربران هم با آن ها تعامل بسیار خوبی دارند. شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و از آن ها بخواهید با شما همکاری کنند. راه های زیادی برای این مورد وجود دارد که با کمی خلاقیت می توانید بهترین نتایج را بگیرید.

2 مثال از شرکت های موفق دنیا در بازاریابی سبز

در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی دو مورد از شرکت هایی که بازاریابی سبز موفقی داشته اند، بپردازیم:

  • استارباکس؛ از بزرگ‌ترین برندهای قهوه در دنیا

یکی از برندهایی که در زمینه قهوه فعالیت می کند، استارباکس است. تقریباً از سال 2000 میلادی این برند به جای استفاده از لیوان های پلاستیکی، از لیوان های کاغذی استفاده کرد تا قابل بازیافت باشد.

همچنین هر ساله این برند کمک های میلیون دلاری به موسسه های محیط زیست می کند تا استفاده از منابع تجدیدپذیر را رواج دهد. یکی از دلایلی که این برند به شهرت زیادی دست پیدا کرده ، استفاده از بازاریابی سبز بوده است.

  • جنرال موتورز؛ از بزرگ‌ترین شرکت های خودروسازی دنیا

یکی دیگر از برندهایی که از بازاریابی سبز برای کمک به حفظ محیط زیست استفاده کرده است، شرکت جنرال موتورز است. این شرکت بزرگ توانسته با تولید محصولات سازگار با محیط زیست به کاهش گازهای گلخانه ای کمک زیادی کند.

در واقع این شرکت به خوبی می داند که گازهای گلخانه ای چقدر می تواند برای کره زمین مضر باشد و منجر به افزایش گرمای زمین شود. همین مسئله باعث شده تا محصولاتی تولید کند که در نهایت به کاهش مصرف آب، کاهش آلودگی های محیط زیست و ذخیره انرژی کمک کند.

با بازاریابی سبز، به کاهش آلودگی های کره خاکی کمک کنید!

بازاریابی سبز یکی از روش های بازاریابی است که برخلاف روش های بازاریابی دیگر که تنها به فکر سود کسب و کار است، به فکر حفظ محیط زیست است. در واقع این روش بازاریابی دو سر سود است؛ سود برای کسب و کار و سود برای محیط زیست. در این مقاله به بررسی کامل بازاریابی سبز پرداختیم. اگر سوالی در مورد روش بازاریابی سبز دارید، می توانید در بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *