اتفاقات زیادی ممکن است باعث شود تا پارتیشنی از مجموع پارتیشن‌های دستگاه شما از دست برود و زمانی که این اتفاق می‌افتد بخش زیادی از اطلاع ارزشمند نیز از بین خواهد رفت. روش‌هایی برای بازیابی اطلاعات پارتیشن وجود دارد که در بیشتر مواقع اطلاعات شما را به خوبی برمی‌گرداند، اما در نهایت امکان اینکه اطلاعات خراب شده باشند وجود خواهد داشت.

چطور پارتیشنی از دست می‌رود؟

به طور عمومی اگر بخواهیم در این مورد صحبت کنیم، سه دلیل عمده برای بروز همچین مشکلی می‌توان نام برد. در بیشتر مواقع بدافزار می‌توانند باعث همچین خطایی شوند. برای مثال ویروس‌ها می‌توانند بخشی از سیستم‌عامل را هدف قرار دهند که به این ترتیب مقدار دیتای موجود در پارتیشن ۰ ترابایت در نظر گرفته می‌شود. دلیل دوم می‌تواند به خاطر خراب شدن اطلاعات به صورت نرم‌افزاری باشد و در وحله آخر مشکلات سخت‌افزاری که برای خود هارد دیسک پیش می‌آید.

در همه‌ی این موارد اگر چه امکان ضعیفی وجود دارد که اطلاعات شما بازآوری نشود، اما حتما روش زیر را قبل از اینکه دیتای خود را از دست رفته بدانید، امتحان کنید؛

روش‌های بازیابی پارتیشن

اگر به دانش فنی خود اعتماد دارید، مراحلی که در زیر ذکر می‌کنیم را به ترتیب طی کنید، در غیر این صورت اطلاعات ریزتری در ادامه گفته شده که پله پله برای انجام کار شما را راهنمایی خواهد کرد:

  • ابتدا TestDisk را دانلود کنید
  • سپس Create a new log file را انتخاب نمایید
  • هاردی که برای کار نیاز دارید را انتخاب کنید
  • درایور پارتیشن را از بین لیست انتخاب کنید
  • روی گزینه Analyse کلیک کنید
  • Quick Search را انتخاب نمایید
  • قسمت‌های از دست رفته یا مشکل داره پارتیشن را گزینش کنید
  • کلید A را فشار دهید
  • Done را انتخاب کنید

شرح مفصل کار به همراه عکس

برنامه‌های زیادی برای بازیابی پارتیشن‌ها در گوگل پیدا می‌شود اما ما از TestDisk استفاده می‌کنیم که رایگان است و نیاز به نصب هم ندارد. این برنامه عملا برای بازیابی پارتیشن تهیه شده اما در نهایت ابزارهایی برای تعمیر بوت سکتورها، بازآوری تک به تک فایل‌ها و … نیز دارد.

این برنامه کدباز را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

فایل testdisk_win.exe را بعد از دانلود اجرا کرده. این برنامه در محیط داس اجرا می‌شود.

با استفاده از جهت‌های کیبور روی Create a new log file رفته و اینتر را بزنید. در صفحه بعدی به شما دیسک‌هایی که روی دستگاه وجود دارد نمایش داده می‌شود. در بین آن‌ها موردی که می‌‌خواهید را انتخاب و اینتر بزنید.

در سومین صفحه نوع پارتیشن خود را انتخاب کنید. اگر برنامه را روی سیستم عامل ویندوز اجرا می‌کنید در بیشتر موارد باید Intel را انتخاب کنید. بعضی مواقع هم EFI GPT گزینه درست خواهد بود.

حالا Analyze را انتخاب کرده و اینتر را می‌زنید. حالا برنامه شروع به بررسی هارد می‌کند. این کار ممکن است چند دقیقه‌ای طول بکشد تا به اتمام برسد.

در نهایت پایین صفحه Quick Search را انتخاب و اینتر بزنید.

برای تصحیح بخش‌های ایراد دارد هارد باید روی آن خط رفته و کلید A را بزنید و در پایان کار گزینه Done را انتخاب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *