شرکت کسپرسکی که مطابق تحقیقات گارتنر به عنوان یکی از برترین تامین‌کنندگان محصولات امنیتی برای کاربران شناخته شده، در بیانیه‌ای اعلام کرده که سورس کد نرم‌افزار آنتی ویروسش را در اختیار متخصصان امنیت کامپیوتری و نهادهای دولتی قرار می‌دهد تا از جهت کارایی در بحث مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش TechCrunch : این شرکت روس چندی قبل متهم به دست داشتن در سرقت اطلاعات سیستم‌های رایانه‌ای سازمان‌های آمریکایی شده بود و اکنون تلاش می‌کند تا با چنین اقدامات جدیدی اعتماد آسیب دیده‌اش را بهبود ببخشد. علاوه بر این اقدام، شرکت مورد بحث تعهد داده که اجازه دهد نهادهای بی‌طرف و مستقل، جنبه‌های دیگر کسب و کار آنها از قبیل توسعه نرم‌افزار را نیز بررسی کنند.

فرآیند بررسی آنتی ویروس کسپرسکی که مورد استفاده بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان است از سه ماهه اول سال جدید میلادی آغاز خواهد شد. البته نامی از این بررسی کنندگان بیرونی منتشر نشده اما کسپرسکی اعلام کرده که این نهادها، اعتبار کافی در حیطه امنیت را دارا بوده و توانایی اجرای ممیزی‌های فنی را دارند.

دغدغه بالای این شرکت برای جلب اعتماد مشتریان باعث شده تا کسپرسکی اقدام به افتتاح سه «مرکز شفافیت» در آسیا، اروپا و آمریکا کند که در آن مشتریان، دولت‌ها و سایر نهادها می‌توانند به نتایج بررسی‌های نهادهای مستقل دسترسی داشته و در مورد دغدغه‌های امنیتی مرتبط با محصولات کسپرسکی بحث و گفتگو کنند.

علاوه بر این، شرکت روسی اعلام کرده که برنامه پرداخت جایزه به محققان امنیتی مستقل که به کشف آسیب‌پذیری‌های در محصولات کسپرسکی می‌پردازند را گسترش داده و حداکثر پاداش برای این امر از میزان ۵۰۰۰ دلار به ۱۰۰.۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است.

با این وجود منتقدان همچنان به این آنتی ویروس با دیده شک نگاه می‌کنند. برخی از مقامات دولت آمریکا اشاره داشته‌اند که چنین اقداماتی به رفع دغدغه‌های بنیادی در مورد محصولات کسپرسی پاسخ کافی نمی‌دهند. یکی از این دغدغه‌ها، قانون روسیه است که به کرملین اجازه می‌دهد تا به تبادل داده‌ها دسترسی داشته باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *