درباره سرویس‌های حرفه‌ای وب و اینکه سرور اختصاصی بخریم یا مجازی کدام بهتر است را در مقاله‌های دیگر خواندیم. بهترین ویژگی‌های هاست اشتراکی و هاست اختصاصی را با هم ترکیب کنید و مزایا و معایب آن را بررسی کنید. ممکن است بخواهید سرور شخصی خود را راه‌اندازی کنید. پس در مورد همه آنها باید اطلاعات کسب کرده و در نهایت تصمیم بگیرید که چه نوع سروری بیشتر به کارتان می‌آید و برای شما مناسب‌‌تر است. در این متن می‌خواهیم بدانیم سرور ابری چیست و چه مزایایی نسبت به دیگر سرورها دارد.

ابر و رایانش ابری

بنا به تعاریف اولیه، به مجموعه سرورهای متمرکز و ادغام شده که با یکدیگر در ارتباط هستند تا کل بار را به اشتراک بگذارند، ابر یا کلود Cloud گفته می‌شود. در واقع فضای ابری تعدادی از سرورهای فیزیکی متصل به هم است که سازمان‌دهی شده‌اند تا به عنوان یک اکوسیستم واحد فعالیت کنند. کارکرد رایانش ابری نیز این چنین است که فرآیندهای پیچیده به جای انجام در یک سرور قدرتمند، در چندین سرور کوچک‌تر توزیع می‌شود. خدمات مبتنی بر کلود هم می‌تواند میزبانی وب، ذخیره و اشتراک‌گذاری داده‌ها و پردازش آنها را شامل شود.

سرور ابری چیست و چگونه کار می‌کند؟

سرور ابری، Cloud Server که به عنوان سرور مجازی هم شناخته می‌شود، سروری با زیرساخت فیزیکی یا مجازی قدرتمند است که فناوری‌ها و خدماتی مبتنی بر ابر را همچون ذخیره‌سازی داده‌ها، پردازش اطلاعات، پشتیبانی از سیستم‌عامل‌ها شامل می‌شود. سرورهای ابری، مجموعه‌ای از سرورهایی هستند که از طریق شبکه اینترنت میزبانی و به کاربران ارایه می‌شوند و می‌توانند در هر نقطه جغرافیایی از جهان واقع شده باشند. این سرورها بخش مهمی از فناوری ابری هستند و تمامی مدل‌های ارایه محاسبات ابری و سرویس‌های IaaS، PaaS و SaaS را پوشش می‌دهند.

درباره چگونگی کارکرد سرورهای ابری، اینطور می‌توان توضیح داد که چند سیستم کامپیوتری را در کنار هم تصور کنید که به شکل یکپارچه اطلاعات را پردازش می‌کنند. تجمع این سیستم‌ها و اتصال آنها در یک شبکه تداعی‌گر یک ابر است. سرور ابری، منابع سرورهای فیزیکی را از طریق یک برنامه‌ مانند Hypervisor، مجازی‌سازی و منابع آنها را در حالت خودکار تنظیم می‌کند تا از طریق ابر و اتصال اینترنتی، برای استفاده همه کاربران قابل دسترسی باشد.

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی

این نکته پراهمیت است که تفاوت میان سرور مجازی و ابری در چیست. لازم است که بدانید سرور مجازی و سرور ابری از نظر تنظیمات مشابه هستند. اما یک تفاوت اصلی میان سرور مجازی و ابری وجود دارد که در شیوه‌ استقرار و مدیریت هر کدام از آنها است. به این صورت که یک سرور مجازی بر روی یک سرور فیزیکی مشخص میزبانی می‌شود، درحالی‌که یک سرور ابری روی یک پارتیشن مجازی، متشکل از چندین سرور فیزیکی، برای حداکثر مقیاس‌پذیری و در دسترس بودن ایجاد می‌شود.

ویژگی‌های سرور ابری

تنوع زیادی در انتخاب سرور برای کاربران وجود دارد. بنابراین لازم است مزایا و معایب هر کدام از آنها را بدانید و بسته به کاربرد خود، بهترین را انتخاب کنید. در اینجا تعدادی از ویژگی‌های سرورهای ابری را برمی‌شماریم تا راحت‌تر بتوانید مزیت و عیب‌های آن را بررسی کنید.

  • پشتیبانی ۲۴ ساعته سرور مجازی
  • استفاده از بهترین تجهیزات و خدمات هاستینگ
  • پرداخت هزینه‌های کمتر سرویس هاستینگ نسبت به سرورهای اختصاصی دیگر به‌ صورت ماهیانه یا سالیانه توسط مشتری
  • عدم دسترسی شما به سرور فیزیکی و یا نرم‌افزارهای اولیه
  • نگهداری سرور توسط سیستم‌های پیشرفته بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی
  • سهولت استفاده و دسترسی به منابع توسط کاربر
  • قابلیت اطمینان سیستم و عملکرد بالای سرور

انواع سرورهای ابری

سرورهای ابری در انواع مختلف و متناسب با نیاز هر سازمان قابل فعال‌سازی هستند:

  • سرور ابری اختصاصی (Private Cloud) : این سرورها برای هر سازمان یا شرکت به صورت اختصاصی طراحی می‌شود و خدمات ارایه می‌کند.
  • سرور ابری عمومی (Public Cloud) : در سرور ابری عمومی منابع سخت‌افزارهای فیزیکی مستقر در دیتاسنتر مرکزی، با استفاده از برنامه‌ مجازی‌ساز به بخش‌های مجزا تبدیل و در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. این نوع سرور متداول‌ترین و مناسب‌تری نوع سرور ابری برای عموم است.
  • سرور ابری هیبرید (Hybrid cloud server) : سرور ابری هیبرید ترکیبی یکپارچه از سرور ابری عمومی و خصوصی است و از مزایای هر دو نوع سرور بهره‌مند می‌شوند.

با به وجود آمدن فناوری‌‌های مجازی‌سازی، تعداد شرکت‌هایی که سرورهای مجازی را برای میزبانی وب‌سایت‌هایشان انتخاب می‌کنند، به میزان قابل توجهی افزایش یافت. انتخاب این نوع سرورها، فرصتی را برای مدیران وب‌سایت‎‌ها فراهم کرد تا بدون محدودیت‌ و بروز مشکلات سخت‌افزاری سرورهای فیزیکی، بتوانند از مزایای سرورهای مجازی استفاده کنند. با ما همراه باشید تا در مقاله‌ای دیگر درباره انواع سرورهای ابری، مزایا و معایبشان بیشتر بخوانیم.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *