اگر به هر دلیلی نیاز به یک فضای سرور در هر کشوری داشتید، نیاز نیست که حتما هزینه‌ی سنگین اجاره‌ی کل سرور را پرداخت کنید و می‌توانید یک سرور مجازی خصوصی یا همان VPS تهیه کرده و از آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید در مورد VPS بیشتر بدانید در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا درباره سرورهای مجازی و دلایل استفاده از آن‌ها صحبت کنیم.

سرور مجازی چیست؟

VPS در واقع یک سرور کوچک و شبیه سازی شده است که به صورت مجازی در قالب یک سرور واقعی ساخته می‌شود. همچون هر دستگاه مجازی دیگری، این سرورها یک فضای خصوصی و مستقل دارند اما برای اجرا، نیاز است که دستگاهی که در آن به صورت مجازی فعال می‌شوند، روشن باشد.

تکنولوژی پشت سرورهای مجازی، خیلی به دیگر دستگاه‌های مجازی که روی ویندوز یا هر سیستم عامل دیگری اجرا می‌کنیم، شباهت دارند. دستگاه میزبان برای اجرای چنین دستگاه‌های مجازی از hypervisor‌ یا VMM استفاده می‌کند که بستری برای راه‌اندازی این سیستم‌ها را می‌سازد و سپس دستگاه‌های مجازی را به عنوان زیرمجموعه قرار می‌‌دهد. نمودار پایین، نشان دهنده رتبه بندی سخت افزار تا دستگاه‌های مجازی مهمان را نشان می‌دهد.

اگر به ساده‌ترین روش بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم، باید سرور اصلی را یک کیک بزرگ در نظر بگیرید که VPS یک تکه از آن کیک به حساب می‌آید که تمام مشخصه‌های کیک اصلی را دارد، اما بخشی از آن به شما می‌رسد. VPS نیز از بستر سرور اصلی استفاده می‌کند اما تنها بخشی از منابع دستگاه به VPS تعلق می‌گیرد. مثل یک چهارم رم، بخشی از قدرت پردازنده یا یک دهم از هارد. این اعداد و ارقام زمان تنظیم VPS قابل تنظیم هستند.

چرا از VPS استفاده می‌کنیم؟

برای این که دقیقا بدانیم که VPS به چه دردی می‌خورد، باید یک قدم به عقب برگردیم و درباره سرورها صحبت کنیم. سرور کامپیوترهایی اغلب قوی هستند که به شبکه متصل هستند. این سرورها ممکن است دارای کیبورد و موس بوده و به این ترتیب هدایت شوند یا این که کاملا در جایی قرار گرفته و به طور کلی از راه دور مورد استفاده قرار بگیرند.

  • پرشین تولز با بهره گیری از بستر های مطمئن مخابراتی دیتاسنتر های خارجی و سرعت بالای دسترسی به دیتاسنترهای داخلی خدمات متنوعی در زمینه سرور اختصاصی و سرور مجازی با سخت افزاز های گوناگون ارایه می کند.

کل اینترنت در واقع مجموعه‌ای عظیم از سرورهایی است که به هم متصل هستند. برای مثال، وقتی سایت پرشین تولز را باز می‌کنید، یا پیغامی در واتساپ ارسال می‌کنید یا عکسی در گوگل سرچ می‌کنید، به سرورهای مختلف وصل می‌شوید و درخواست‌هایتان را از طریق آن‌ها ارسال و نتایج را دریافت خواهید کرد.

سایت‌های بزرگ نیاز به سرورهای قوی دارند اما کاربران معمولی بعضی اوقات برای کارهایی خاص، نیاز به سرور دارند اما دستگاهی قدرتمند با هزینه‌های سنگین به کارشان نخواهد آمد. این موقع است که شما به سراغ سرورهای مجازی می‌روید که تنها بخشی از منابع دستگاه اصلی را به ارث می‌برند. ممکن است این کار را برای میزبانی سایت‌های کوچک استفاده کنید یا این که بخواهید یک نرم‌افزار خصوصی تحت وب را در آن‌جا اجرا نمایید. در واقع اگر هر کس می‌خواست، برای چنین کارهایی یک سرور قوی اجاره کند که همه ورشکست می‌‌شدند.

VPSها انعطاف‌پذیری خوبی هم دارند. برای مثال شما در موقع ساخت می‌توانید، میزان منابع مورد نظر خود را تعیین کنید. همچنین با توجه به این محیط VPS نسبت به سرور اصلی ایزوله است، می‌توانید نرم‌افزارها و یا ابزارهای مختلف را روی آن تست کنید، بدون این که نگران تاثیر آن روی سرور اصلی باشید.

تفاوت‌های VPS با هاست‌های اشتراکی

خیلی‌ها ممکن است در مورد VPS دچار اشتباه باشند و آن را با هاست‌ اشتراکی اشتباه بگیرند. هاست‌ها توسط شرکتی که به شما خدمات می‌دهد، تنظیم شده و تمامی بخش‌های فنی آن دست شرکت مورد نظر است در صورتی که  VPS با سیستم عامل مشخص شده راه‌اندازی شده و سپس تمامی کارهای فنی آن به عهده شماست.

کسانی که از نظر فنی امکان مدیریت سرور را ندارند، مسلما باید به سراغ هاست‌های اشتراکی بروند و آن‌هایی که VPS تهیه می‌کنند، مدیریت آن را بلد بوده و می‌توانند، تنظیمات آن را به سلیقه خود تغییر داده و نتیجه نهایی را تحت کنترل داشته باشند. همچنین در VPS، منابع دستگاه اشتراکی نیست و اگر منابعی برای VPS در نظر گرفته می‌شود، از تمام آن منابع می‌توانید استفاده کنید. این دو معقوله کاملا با هم متفاوت بوده و مشتریان متفاوتی نیز خواهند داشت که برای نیازهای مختلف، آن‌ها را تهیه می‌کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *