تبلیغات یکی از بخش های بسیار مهم و جدا نشدنی از هر کسب و کاری است. برای آن که بتوانید تبلیغات موفقی داشته باشید، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید پیدا کردن مخاطبان هدف برای تبلیغات است. به عبارت دیگر، باید بدانید که چه کسانی به تبلیغات شما علاقه مند هستند و احتمال آن که به مشتریان کسب و کارتان تبدیل شوند، بیشتر است. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم تا بهتر بتوانید مخاطبان هدف تبلیغات خود را پیدا کنید. آماده هستید؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

منظور از مخاطبان هدف تبلیغات چیست؟

مخاطبان هدف در حقیقت افرادی هستند که شما می ‌خواهید با تمامی فعالیت‌ های مارکتینگی و دیجیتال مارکتینگی که انجام می‌دهید آن ‌ها را تحت تاثیر قرار دهید. این افراد بیش ترین علاقه را به محصول یا سرویس شما دارند و احتمال تبدیل آن ‌ها از طریق لیدهای مختلف به مشتری بسیار زیاد است. این افراد به دلایل مختلفی گزینه استفاده از محصول یا سرویس شما هستند. با تمرکز بر این گروه خاص از مخاطبان خود و رساندن پیام مناسب به آن ‌ها می‌ توانید تاثیر گذاری زیادی داشته و در مسیر تحقق اهداف خود قرار بگیرید. برای شناختن مخاطبان هدف تبلیغات خود در ابتدا می ‌توانید مشتریان فعلی خود را بررسی کرده، اطلاعات دمو گرافیک آن‌ ها را بدست آورده و پرسونای آن‌ ها را بشناسید. پرسونای مشتری یک نمای کلی از مشتری ایده ‌ال شماست که کمک می‌ کند آن‌ها و نیاز هایشان را بشناسید.

برای تعریف مخاطب هدف خود، فردی را که فکر می ‌کنید می‌تواند بهترین مشتری شما بوده و بیشترین استفاده را از محصول یا سرویس شما داشته باشد تصور کنید و از خودتان سوالات زیر را بپرسید:

  • این شخص چند ساله است؟
  • کجا زندگی می ‌کند؟
  • چه شغلی دارد؟
  • جه رفتاری دارد؟
  • به چه چیز هایی علاقه دارد؟
  • نیاز اصلی او چیست؟

توجه داشته باشید که مخاطب‌ های هدف کسب ‌و‌ کارهایی که مشتری نهایی آن ‌ها تجاری هستند (B2B هستند و کسب‌و‌کارهایی که مشتری نهایی آن‌ها افراد هستند B2C هستند، متفاوت است.هر کدام از این مراحل به محتوا و زمان‌بندی مخصوص به خود نیاز دارد، اما چیزی که همه این مراحل در آن مشترک هستند این است که شما باید درک درستی از مخاطبان هدف خود داشته باشد تا بدانید برای دستیابی به آن‌ها باید چه محتوایی در چه ساعتی تولید و منتشر کنید و چقدر برای تبدیل کردن آن‌ها به مشتری باید هزینه کنید. برای پاسخ به این سوالات باید تا حد امکان به داده‌های خود اعتماد کنید خوشبختانه دیجیتال مارکتینگ به ما کمک می‌کند تا سریع‌تر و راحت‌تر از این داده‌ها برای تبدیل مخاطبان به مشتریان استفاده کنیم. علم بازاریابی به ما می‌گوید دستیابی و تبدیل مشتریان جدید ۱۰ برابر پرهزینه‌تر از دستیابی به افرادی است که قبلا به ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) شما اضافه شده‌اند. به این معنی که تلاش برای تبدیل کاربرانی که در قسمت پایینی قیف بازاریابی هستند به مراتب ارزان‌تر از افرادی است که در بالای قیف قرار دارند و شما باید آگاهی از برند و محصول خود را بالا ببرید تا دنبال کنندگان جدید به دست بیاورید. اما در این رابطه یک هشدار جدی وجود دارد. زمان، فناوری و حتی بازار و ابزارهایی که به عنوان بازاریاب به آن‌ها دسترسی دارید دائماً در حال تغییر هستند.

در ادامه چهار روش کاربردی برای پیدا کردن مخاطب هدف را معرفی می‌کنیم.

  1. محصول خود را به خوبی بشناسید

مزایا و معایب محصول یا سرویس خود را به خوبی بشناسید. مدت زمانی را در نظر بگیرید و یک لیست از استفاده ‌ها و کاربرد هایی که محصول یا سرویس شما می ‌تواند در اختیار مشتری قرار دهد را آماده کرده و مزیت ‌های رقابتی خود را تعریف کنید. این کار به شما کمک می ‌کند تا تصویر واضح ‌تری از افرادی که می ‌توانند از محصول شما استفاده کنند، داشته باشید. به طور مثال شما در سایت خود لوازم هنری مینا کاری را بفروش می‌ رسانید. شما باید آشنایی کامل با کاربرد تک ‌تک محصولات خود داشته باشید و بدانید برای چه گروه ‌های سنی مناسب است. تفاوت شما با سایر رقبا چیست؟ چرا مشتری باید محصولات و خرید از سایت شما را انتخاب کند؟ چه امکانات خاص و ویژه ‌ای در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید؟ (به طور مثال ارسال رایگان، تخفیف ویژه، تبریک مناسبت‌ها، ارسال هدیه و …)

  1. به مشتریان کنونی خود توجه کنید

مشتریان کنونی شما آینه فعالیت شما هستند. اقدامات متعدد و نتیجه تلاش‌ های شما تاکنون باعث جذب تعدادی مخاطب با ویژگی‌ های مشخصی شده است. این مشتریان به شما اعتماد دارند، با محصول یا سرویس شما آشنا هستند و حتی می‌توانند بهترین تبلیغات را برای شما داشته باشند. با بررسی اطلاعات دموگرافیک کاربران فعلی خود مثل سن، جنسیت، شغل، محدوده جغرافیایی، علایق و … می‌توانید دیتا بسیار خوبی از وضعیت کنونی خود پیدا کنید و محتوای تبلیغاتی خود را با کمک این اطلاعات طراحی کنید. همچنین می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید و مشخصات کاربران از کانال ‌های تبلیغاتی مناسب استفاده کنید. با استفاده از این اطلاعات شما می‌توانید سلیقه مشتریان و نیازهای آن‌ ها را بشناسید. به طور مثال به کمک بازخوردهایی که از مشتریان سایت خود و کامنت‌های آن ‌ها می‌گیرید، می‌توانید مثلاً توضیحات محصول خود را تکمیل کنید یا عکس‌های بهتری از محصول در سایت قرار دهید.

  1. از ابزارهای تحلیلی استفاده کنید

اکثر کسب‌و‌کارها این روز‌ها وب‌سایت دارند یا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و تبلیغات آنلاین را برای توسعه کسب‌وکار خود در نظر می‌گیرند. در صورتی که از هرکدام از مواردی که نام برده شد، استفاده کرده‌اید شما هم‌اکنون اطلاعات بسیار با ارزشی از افرادی که به کسب‌و‌کار شما علاقه دارند دارید. استفاده از ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس، hotjar و alexa به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات بسیار خوبی از کسب‌وکار خود بدست آوردید. این اطلاعات با توجه به این‌که به صورت عددی ارائه می‌شوند امکان مقایسه را برای شما فراهم می‌کنند و شما می‌توانید اثر تبلیغات، تغییرات و اقدامات خود را به صورت کاملا دقیق و ملموس ببینید. به طور مثال شما می‌توانید قیف فروش خود را بینید، پربازدیدترین صفحات وب‌سایت خود و همچنین صفحاتی که بیشترین نرخ خروج کاربر را داشته‌اند پیدا کنید و با مقایسه محتوای دو صفحه و بهینه‌سازی آن‌ها نتایج بهتری کسب کنید. علاوه‌ بر این شما می‌توانید ببینید که ورودی‌های ارگانیک و غیرارگانیک وب ‌سایت شما از کجاست و از این اطلاعات برای بهبود فروش و بازدید از سایت خود بهره ببرید. این ابزارهای تحلیلی اطلاعات دموگرافیک کاربران سایت شما را نیز نشان می‌دهند.

  1. به فعالیت‌ های رقبا توجه کنید

بسیاری از مخاطبان هدف شما ممکن است با رقبا یکسان باشند. شما به اطلاعات محرمانه و استراتژی‌های مارکتینگ رقبا دسترسی ندارید اما می‌توانید فعالیت‌های آن‌ها را رصد و دنبال کنید. شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دنبال کنید، توجه کنید چگونه از کلمات‌کلیدی و هشتگ‌ها استفاده می‌کنند و لحن و نحوه پاسخگویی آن‌ها زیر نظر بگیرید. شما می‌توانید از نقاط قوت و ضعف رقبای خود اطلاعات ارزشمندی بدست آورده و نکات زیادی یاد بگیرید. به طور مثال یکی از رقبا کد تخفیفی برای مشتریانی که از سایت خرید می‌کنند در نظر گرفته است و بازخورد خوبی از این تخفیفات داشته است. این به شما کمک می‌کند دریابید استفاده از تخفیفات بازده خوبی دارد و در برنامه‌های تبلیغاتی بعدی خود از آن استفاده کنید. مثلا در تبلیغات همسان که به مناسبت سال نو در نظر گرفته‌اید از ارائه تخفیف نیز در محتوا استفاده می‌کنید یا هنگامی که از تبلیغات بنری یا درون اپلیکیشن استفاده می‌کنید، به تفاوت‌ها توجه کنید. در صورتی که اتفاق خاصی برای هرکدام از رقبا افتاد، توجه داشته باشید که یک روابط عمومی خوب و نشان دادن عکس‌العمل مناسب بسیار تاثیر گذار است. مخاطب هدف شما رفتار های شما و رقبا را مقایسه خواهد کرد.

کمپین‌های بازاریابی دیجیتال در حال کوچک‌تر شدن هستند یعنی دیگر این کمپین‌ها در مقیاس بزرگ و با مخاطبان گسترده اجرا نمی‌شوند، اما تعداد و تکرار این کمپین‌ها در حال افزایش است. فراموش نکنید رعایت این روند و حفظ کمپین‌های موثر پر هزینه خواهد بود. با این حال، شناخت مخاطبان و استفاده از استراتژی بازاریابی برای دستیابی به آن‌ها به طور مؤثر در مقابله با این مشکلات به شما کمک خواهد کرد. آمارها و مطالعات موردی نشان می‌دهد تجزیه و تحلیل درست مخاطبان می‌تواند تا ۵۶ درصد از هزینه‌های بازاریابی را کاهش دهد. اینگونه آمارها نشان می‌دهد با دقت در تعریف مخاطبان هدف در طولانی مدت می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه خود را بهبود دهید و بخشی از بودجه را در کانال‌های دیگر بازاریابی اختصاص دهید.

تبلیغات گسترده و بدون هدف‌گذاری مناسب در شبکه‌های اجتماعی، نه تنها باعث کاهش لید (سرنخ فروش) و نرخ تبدیل می‌شود، بلکه به رقبایتان این امکان را می‌دهد که بتوانند مشتریانی که شما از دست داده‌اید را جذب کنند. هر کسب و کاری مخاطبان محدودی دارد، پس مهم است که در جلب توجه افرادی که بیشترین علاقه را به محصولات و برند شما دارند تمرکز کافی داشته باشید. متمرکز شدن روی مخاطبان ایده‌آل در طولانی مدت به شما کمک می‌کند نه تنها در جلب توجه افرادی که به محتوا و برند شما علاقه دارند موفق شوید بلکه باعث افزایش نرخ تبدیل شما هم خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی موضوع مخاطبان هدف تبلیغات پرداختیم تا اگر قصد تبلیغات برای کسب و کارتان را دارید، بهتر با این موضوع روبرو شوید. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *