ورود به هر شاخه از تخصص نیازمند برخی شناخت‌هایی است که اگر نتوانید در آنها موفق شوید، شاید نتوانید در آن تخصص موفق باشید! حال ممکن است در شاخه‌ای بسیار موفق و متخصص باشید اما باید با رفتار جامعه در مقابل چنین شرایطی آشنا باشید تا بتوانید به درستی ایفای نقش کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی شرایط کاری متخصصان سئو در ایران بپردازیم و بررسی کنیم که چه مشکلاتی ممکن است پیش روی آنها باشد.

در مقالات قبلی به بررسی رفتار افراد جامعه نسبت به برخی مشاغل مانند آزادکاری یا فریلنسری که کمتر شناخته‌ شده هستند پرداختیم‌، متخصصان سئو هم  یکی از تخصص‌های کمتر شناخته شده است. اگرچه ممکن است افراد زیادی به تخصص شما دید خوبی نداشته باشند، اما شما باید سعی کنید با رفتاری که در این مقاله بررسی می‌کنیم بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید.

البته امیدی که می‌توانیم به شما بدهیم این است که اکثر مشتریان سئو معمولا با این حوزه از وب آشنا هستند و کمتر پیش می‌آید که کسی مدیر یک سایت باشد اما با مسئله سئو و بهینه‌سازی سایت آشنا نباشد! آنها با حداقل مفاهیم سئو آشنایی دارند و شما کمتر لازم است در این زمینه توضیح بدهید. با این حال حتی اگر نمونه کار قوی هم داشته باشید باز هم مشکلاتی پیش روی شما است که باید آن را رفع کنید.

تلاش برای جلب رضایت و اعتماد مشتری

یکی از مشکلاتی که در این راه برای شما پیش می‌آید، عدم اعتماد مشتریان به تیم یا گروه شما است؛ زیرا چنین امری نیازمند تجربه بسیار زیادی است تا بتوانید در میان رقبای آنها به صفحات اول برسید که اینکار علاوه بر تجربه، هزینه‌های زیادی را نیاز دارد. مشتریان شما نیز سعی می‌کنند تیمی حاذق را برای انجام چنین کاری انتخاب کنند تا دیگر نیازی به پرداخت دوباره هزینه سنگین نداشته باشند و با همان یکبار به مقصود خود برسند.

همچنین سئو مانند طراحی سایت یا گرافیک یک نتیجه دیدنی نیست و تنها در موتورهای جستجو قابل دیدن است که آن هم باید آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید نیاز مشتری را رفع کنید. به همین دلیل مشتریان شما کمتر می‌توانند به شما اعتماد کنند و به دنبال افرادی هستند که نمونه کارهای قوی داشته باشند. شما باید سعی کنید که نظر انها را جلب کنید و این کار می‌تواند با تضمین پرداخت خسارت باشد تا آنها نیز با خیالی راحت سفارش دهند. البته توجه کنید که چنین موردی ممکن است ریسک باشد اما اگر در آن به موفقیت برسید‌ می‌توانید آن را به عنوان یک نمونه‌کار قوی برای خود در رزومه کاری ثبت کنید.

از طرفی برخی از شرکت‌ها فکر می‌کنند سئو یک امر ضروری نیست و حتی اگر آن را انجام ندهند می‌توانند به موفقیت برسند! شما باید برای آنها شرکت‌های موفقی را مثال بزنید و به بررسی شرایط قبل سئو و بعد از آن اشاره کنید تا بتوانید رضایت آنها را برای شروع پروژه سئو جلب کنید.

شفاف‌سازی برای مشتریان در هنگام شروع، انجام و پایان پروژه

پروژه سئو یک پروژه بلندمدت است و نمی‌توان آن را یکبار انجام داد؛ همچنین نیازمند پشتیبانی است تا بتوانید رضایت مشتریان را در پایان کار جلب کنید. شما باید در تک‌ تک مراحل انجام پروژه سئو سعی کنید گزارش‌هایی را در بازه‌های زمانی مختلفی برای مشتری خود ارسال کنید. ارسال گزارش به صورت ماهانه بهترین روش برای شفاف‌سازی مراحل پروژه برای کاربران است که البته نباید تنها از سیستم‌های گزارش‌گیری آنلاین استفاده کنید.

ممکن است چنین گزارش‌هایی برای شما واضح باشد اما باید توجه کنید که این پروژه‌ها برای کاربران شما ممکن است واضح نباشد. بنابراین شما باید در کنار موارد ارائه شده در گزارش، توضیحاتی نیز درج کنید یا آن را به صورت تلفنی یا حضوری برای مشتری خود توضیح دهید. همچنین باید سعی کنید بتوانید مراحل پیشرفت را برای مشتریان شفاف‌سازی کنید تا علاوه بر گزارش، بتوانید رضایت و اطمینان خاطر آنها برای ادامه کار را نیز جلب کنید.

یادگیری خود را ادامه دهید

سئو یک اصل متغیر در شاخه وب است که مدام در حال به‌روز شدن است. بنابراین یک سئوکار موفقی همیشه در حال بروزرسانی اطلاعات خود است تا بتواند در میان رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشد. جالب است بدانید سئوکاران موفق در کنار کار خود و کسب درآمد، اقدام به بررسی رسانه‌های مرتبط با سئو می‌کنند و روزانه چندین ساعت از وقت خود را صرف گفتگو و یادگیری در زمینه سئو می‌کنند. تولید محتوا یکی از موارد بسیار مهم و اساسی در زمینه سئو است که باید فاکتورهای آن را بسیار رعایت کنید و در صورت رعایت نکردن آن یا حتی عدم آشنایی با آنها از میدان رقابت خارج شوید.

اگر از افرادی هستید که تازه می‌خواهید وارد این بخش از وب شوید، باید بگوییم که راهی پر پیچ‌وخم و البته لذت‌بخشی پیش روی شما است که باید در این راه بتوانید نیازهای خود را بشناسید. نیازهای شما شامل دانش سئو، گفتگو با افراد متخصص، تجربه کردن مسائل گوناگون، همکاری با بزرگان سئو و… می‌شود که باید بتوانید تک تک این موارد را رعایت کنید. اگر بتوانید در سال کنفرانس‌های بزرگ سئو را از طریق رسانه دنبال کنید، منفعت بسیار بزرگی را نصیب خود کرده‌اید! زیرا اینگونه کنفرانس‌ها به بررسی فاکتورهای جدید سئو می‌پردازند که هر سئوکاری باید خود را با آن سازگار کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *