مدت‌هاست که در این زمینه سوالات و نظرات فراوانی داده می‌شود. عده‌ای معتقند که خاموش کردن کامپیوتر به تعداد زیاد به اجزای آن آسیب می‌زند، اما از طرفی عده‌ای نیز معتقند که حالت خواب موجب هدر رفت الکتریسیته می‌شود، به خصوص اگر به مدت طولانی از سیستم استفاده‌ای نشود.

در این مطلب به نکات مثبت و منفی هرکدام از این دو راه می‌پردازیم تا به شما در جهت انتخاب بهترین پاسخ کمک کنیم.

موقع خاموش کردن کامپیوتر چه اتفاقی می‌افتد؟

در این حالت، همه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزارهای کامپیوتر خاموش می‌شوند و سیستم‌عامل به تمامی نرم‌افزارهای باز پیغامی مبنی بر پایان دادن و عملیات و ثبت اطلاعات می‌دهد. سپس پیام‌هایی به دیگر اجزا فرستاده می‌شود تا به آرامی خاموش شوند.

دقت کنید که درصورت خاموش کردن اجباری(مثلا با نگه داشتن دکمه‌ی پاور)، احتمال آسیب به هارد درایو و خراب شدن فایل‌ها وجود دارد.

موقع حالت خواب(استندبای) چه اتفاقی می‌افتد؟

این حالت مانند چرت زدن است. تمامی فایل‌های باز در RAM ذخیره می‌شوند و درحالتی با انرژی کم قرار می‌گیرند.

بیشتر دیگر نرم‌افزارها و سخت‌افزارها نیز در این زمان غیرفعال می‌شوند، اما با یک کلیک یا دکمه‌ی کیبورد می‌توانند مجددا شروع به کار کنند.

مزایای خاموش کردن کامپیوتر

فشار بر روی سخت‌افزار

این مسئله یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست. درگذشته که اجزا کیفیت پایین‌تری داشتند روشن و خاموش کردن سیستم می‌توانست بر آن‌ها(به خصوص هارد و فن‌ها) آسیب وارد کند. اما امروزه با پیشرفت کیفیت ساخت، این آسیب به حداقل رسیده‌است(چه در حالت خاموش و چه در استندبای) و در حالت عادی(و نه روشن خاموش کردن مثل یک اسباب‌بازی!) خطری اجزا را تهدید نمی‌کند.

مصرف برق

حالت خواب اطلاعات را به RAM انتقال می‌دهد و بدین ترتیب مصرف آن از حالت خاموش بیشتر است که این را عده‌ای مثالی از مصرف اضافی برق می‌دانند.

کامپیوتر خاموش نیز مقداری مصرف دارد(مگر وقتی که کاملا از برق کشیده شده‌است) که البته این مصرف بسیار کمتر از حالت خواب است.

ریبوت تمیز

این مورد را می‌توان به نوعی تمیز کردن سیستم‌عامل دانست. خاموش و یا ریستارت کردن سیستم، ایرادات جزئی نظیر باگ‌ها، حافظه‌ی اضافی و شبکه‌های بلااستفاده را پاک می‌کند و همچنین به سیستم امکان آپدیت کردن خود را می‌دهد.

تغییر ناگهانی جریان الکتریسیته

این حالت نادر است، اما به هرحال گاهی سیستم روشن و یا خواب چنین شرایطی را تجربه می‌کند که می‌تواند اثراتی نظیر خراب شدن اطلاعات، آسیب هارد درایو و از دست دادن اطلاعات را به‌همراه داشته‌باشد که همه‌ی این‌ها از عوامل احتمالی عدم توانایی ریبوت می‌باشند.

خاموش‌کردن سیستم احتمال چنین رخدادهایی را پایین می‌آورد.

مزایای حالت خواب

کامپیوتر استندبای را می‌توان با یک کلیک یا دکمه‌ی کیبورد مجددا به راه انداخت. روشن کردن کامپیوتر از حالت خاموش زمان بیشتری می‌برد(اگرچه که استفاده از هارد SSD این زمان را بسیار کم می‌کند) و این مسئله از مزایای اصلی حالت خواب به حساب می‌رود.

فرانیدهای اصلاحی پس‌زمینه

کامپیوتر عملیاتی نظیر اسکن برای ویروس، پاکسازی فضا و بک‌آپ‌گیری را خودبه‌خود در ساعات عصر(که استندبای است)انجام می‌دهد که درصورت خاموش کردن کامپیوتر عمل نمی‌کنند(مگر اینکه به صورت دستی این عملیات را برای روز تنظیم کنید).

پس درکل کدام یک بهتر است؟

با توجه به موارد ذکر شده، به صورت کلی در مواقع عدم استفاده به صورت طولانی مدت، خاموش کردن و در مواقع عدم استفاده به صورت کوتاه مدت حالت خواب پاسخ بهتری هستند.

به عبارت دیگر استفاده از ترکیب هر دو نتیجه‌ی بهتری را برای شما دربر دارد. به صورتی که از آپدیت‌ها و نیز ریبوت سیستم بهره‌مند شده و احتمال وارد شدن آسیب به اجزا را پایین می‌آورید.

Join the Conversation

27 Comments

  1. در مورد مد خواب زمستانی (hibernet) سختافزارهای رایانه کاملا خاموش میشوند ( بهمراه حفظ اطلاعات و نگهداری موقت در هارد ) منتها برگشت بحالت اماده بکار کمی زمانبر است. کاملا سیستم بخواب زمستانی میرود و هیچ برقی مصرف نخواهد شد!
    در مد خاموشی هم (sleep) هم تمام قطعات رایانه خاموش نمیشود و اطلاعات شما هم بصورت موقت در حافطه (رم) قرار میگیرد اما در این مد همچنان برق استفاده میشود اما سیستم سریع به حالت اماده برمیگردد
    اما همچنان امکان ساخت مد مورد نظر به اسم خود شما مثلا در قسمت power settings ویندوز سون امکانپذیر است

  2. وقتی از کامپیوتر استفاده نمیشود بعداز مدتی به حالت sleep می رود. ولی هنگامی که کلیدی را روی کیبورد یا موس فشار میدهم که سیستم شروع به کار کند، هارد سیستم به مدت ۳۰ ثانیه هیچ عکس العملی نشان نمیدهد و با وجود نمایش صفحه دسکتاپ هیچ کاری نمیتوان کرد تا اینکه هارد بعداز مدت حدود ۳۰ ثانیه شروع به کار میکند و سیستم به راه می افتد که صدای به کار افتادن هارد کاملا مشخص است. دلیل این اتفاق چیست؟

  3. سلام سیستم من موقع روشن کردن پیام reboot your camputer your hardwar setind changed رو میده من باید ویندوز رو عوض کنم؟؟؟

  4. سلام وقت بخیر من مشکلی ک با سیستمم دارم اینک خود ب خود فضای درایو سی پر میشه اونم در حد گیگ، با تعویز ویندوزم درست نشد، اکثرا مواقع از حالت اسلیپ استفاده میکنم چون معمولا بعد یکی دو ساعت دوباره روشنش میکنم، میخواستم بدونم مشکلم میتونه بخاطر این مورد باشه

    1. سلام
      بعضی برنامه ها مثل فتوشاپ یا برنامه های گرافیکی دیگه، عموما فضای زیادی درایو ویندوز به صورت موقت اشغال می کنن و اگر این برنامه ها بد بسته بشن یا این که بسته نشن، این فضای اشغال شده باقی می مونه
      بهتره از دیسک کلین آپ استفاده کنید ببینید آیا اونجا چیزی برای پاک کردن پیدا می شه و حتما این کار رو بعد از بستن برنامه های باز گرافیکی انجام بدید

    2. با حالت اسلیپ به کامپیوتر اجازه مرتب کردن فایل ها و حذف فایل های اضافی و موقت(کش) نمیدی برای همین حافظه زیاد میشه و سرعتش کند میشه و زود هنگ میکنه.ممکنه به هاردم اسیب وارد شده باشه ‌یا ویندوز اپدیت داده باشه و اگه با چند بار خاموشو روشن کردن درست نشد احتمالا یا هارد ویروس گرفته که با تعویض ویندوز درست میشه یا هارد خراب شده .

    3. از گوشیت اگه اپل هست شاید بک آپ میگیره مال من که اونجوری میشد فایل بک اپ و پیدا کن و پاکش کن

  5. اگر هارد شما SSD نباشه، احتمال این که هارد مشکل فیزیکی داشته باشه زیاده، حتما قبل از هر چیز یک نسخه پشتیبان از فایل های مهمتون بگیرید

  6. سلام من لبتابم به مدت یک روز در حالت sleep بود الان وقتی میخام روشنش کنم روشن میشه ولی فقد بگراند میاد بالا و هربار اینتر میکنم اتفاقی نمیوفته! مشکلش رو میدونید؟

  7. سلام
    من تازه لب تاپ خریدم سه مشکلی دازه اینه که
    بعضی مواقع صفحه خانوش میشه و و فقط یکمیش دیده میشه
    با وارد کردن سر آدابتور صفحه روشن میشه
    مشکلش رو می دونید؟

  8. سلام گذاشتن لپ تاپ روحالت خوابیده ضرری واسه باطری داره ینی عمرش کم میشه؟باطی لپ تاپ بایدچندساعت شارژوتوخودش نگه داره ازکجابایدبفهمیم؟

  9. ببخشیدآیا گذاشتن لپتاپ در حالت خواب و گذاشتن در شارژ و تکرار همین امر در چند روز و خاموش نکردن اون بهش آسیب میزنه؟؟؟یعنی مثلا چند شب در حالت خواب باشه و صبح ها هم باهاش کار انجام بدیم و باز بزاریم در حالت خواب و بزاریم شارژ//؟؟؟؟؟

  10. حرف هایی که زدید درست . اما واقعا جای تعجبه که شما میگید “”حالت خواب اطلاعات را به RAM انتقال می‌دهد و بدین ترتیب مصرف آن از حالت خاموش بیشتر است که این را عده‌ای مثالی از مصرف اضافی برق می‌دانند.”” برنامه نویس شرکت اپل در جواب یک ایمیل پشتیبانی گفت که این امر هیچ برقی مصرف نمیکنه . ینی اطلاعات رو فریز میکنه .

    1. دوست من درست میگن برق مصرف میشه .من اینو وقتی ثابت شد که سیستم گبمینگ بستم و رم های من ارجیبی دارند.در حالت خاموش ک اوکی خاموشه ولی در حالت اسلیپ ار جی بی رم ها روشنه.این یعنی برق درش جریان داره

  11. لطفا بگویید روشن بودن کامپیوتر برای چند ساعت بهتر است یا استند بای (یا خاموش کردن). صرف نظر از مصرف برق کدام برای سخت افزارها بهتر است

  12. سلام ببخشید یه سوال دارم میشه راهنماییم کنید ، من لپ تاپ دل دارم، شارژرش را وقتی به پریز میزنم نورش روشن میشه اما وقتی شارژر را به لپتاپ وصل میکنم شارژرش نورش خاموش روشن میشه و شارژ نمیکنه مشکلش چیه ؟؟ شارژر خراب شده یا لپتاپ؟

    1. دلیل اینه که سیمی که برق 220ولت رو وارد اداپتورمیکنه اتصالی داره بهتر یک سیم دیگر تهیه و استفاده کنید

  13. سلام گذاشتن سیستم روی حالت sleep وقتی تو در حال اجرای بازی هست اشکال داره یا نه خیلی ممنون

  14. سلام.
    من سیستمم رو به تازگی آپدیت کرده‌ام و وقتی روشنش می‌کنم لود نمیشه و فقط برند سیستم رو نشون میده و ویندوز بالا نمیاد. باید با دکمه پاور خاموشش کنم و مجددا روشنش کنم. میشه لطفا راهنمایی کنید؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *