یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت یک سایت، رتبه الکسای آن است! رتبه الکسا کاملاً به بازدید شما بستگی دارد؛ یعنی هر چقدر بازدید شما بیشتر باشد، رتبه الکسای بهتری هم خواهید داشت و هنگامی که کاربران بخواهند بازدید دو یا چند سایت مختلف را برای تبلیغات مقایسه کنند، به رتبه الکسای شما توجه می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید رتبه سایت خود را افزایش دهید یا به بهبود رتبه الکسای خود فکر می‌کنید، مجموعه مقالات چگونه رتبه الکسای سایت خود را افزایش دهیم؟ را دنبال کنید.

در مقاله قبلی به معرفی بخش‌های مختلف محتوای سایت پرداختیم و گفتیم از ۴ بخش استراتژی محتوا، تهیه و تولید محتوا، توزیع محتوا، آنالیز و بررسی محتوا تشکیل شده است. در این بخش قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم:

الف) استراتژی محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟

محتوای سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که باعث پیشرفت کسب و کار مربوطه می‌شود . از همین رو باید در تولید محتوا دقت زیادی داشت. بسیاری از سایت ها به استراتژی محتوای خود دقت نمی کنند در این بین شما می توانید با پرداختن به بازاریابی محتوا از رقبای خود سبقت خوبی بگیرید. در ابتدا لازم است تا به تعریف استراتژی محتوا بپردازیم ؛ استراتژی محتوا از دید کارشناسان فعال در این حوزه تعاریف مختلفی دارد اما هدف همه تعاریف، برنامه ریزی برای خلق و ایجاد و مدیریت محتوای مفید و قابل استفاده است. یک محتوای مفید باید خریدار را در تمامی مراحل خرید یاری کند، به طوری که دیگر نیاز به پشتیبانی نداشته باشد! این گونه خریدها رضایت مشتری را در پی خواهد داشت.

تکنولوژی و فناوری در سال‌های اخیر به شدت در حال پیشرفت می‌باشد . بسیاری از شرکت‌هایی که در گذشته کسب و کار خوبی داشته اند در این سال ها از رقبای خود عقب ماندند و کسب و کارهای جدید هر روز موفق‌تر شدند . دلیل آن هم استفاده از متدهای جدید و حرکت در راستای تکنولوژی بوده است در صورتی که شرکت‌های قدیمی تر از همان روش های کهنه برای کسب و کار استفاده کردند و عقب مانده‌اند. یکی از راه‌هایی که باعث شد تا شرکت های تازه تاسیس به موفقیت برسند، استفاده از ابزارهای مجازی نظیر شبکه‌های اجتماعی بود. ورود به میدان  مجازی بخش جدیدی در تبلیغات و بازاریابی ایجاد کرده است که اکنون به آن دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. همانطور که میدانید امروزه کمتر کسی وجود دارد که با اینترنت آشنا نباشد و روزانه از آن استفاده نکند . بر اساس نتایج بدست آمده نیم بیشتری از مردم ایران به طور متوسط روزانه ۲ ساعت از اینترنت استفاده می کنند . بر اساس همین تحقیقات و یافته‌ها ، افراد خلاق توانستند برای کسب و کار خود در بازار به جایگاه ویژه‌ای برسند .

استراتژی محتوا نیاز به برنامه ریزی دارد تا بتوانید به هدف خود برسید . برنامه ریزی محتوا بسیار تاکتیکی است . به معنای دیگر با برنامه ریزی نحوه استراتژی شما مشخص می گردد .اگر شما صاحب کسب و کار آنلاین هستید به طور حتم با بازاریابی محتوا آشنا می باشید . استراتژی محتوا فراتر از بازاریابی محتوا می باشد ؛ استراتژی به کسب و کار در مدیریت کمک می کند .

استراتژی محتوا از بازاریابی سنتی به بهترین نحو استفاده می‌کند و مشتری را در تمامی چرخه خرید یاری می‌کند. به عبارت دیگر منظور از استراتژی محتوا، تولید محتوا در راستای کمک به مشتری و کاربر است محتوا باید به طوری تولید شود که کاربر را در خرید و استفاده از خدمات یاری کند نه اینکه صرفا مقاله‌ای به صورت ترجمه در دسترس کاربران قرار بگیرد و نتواند مشتری را در استفاده از خدمات کمک کند.  امروزه کمتر کسی است که اهمیت محتوا را درک نکند اما با این حال بسیاری از مدیران سایت ها این مسئله را رعایت نمی‌کنند و به درج محتوای تکراری و بی معنا و کپی می‌پردازند . بسیاری از کاربران دانش کافی را در حوزه فضای مجازی دارند و اگر یک محتوا نتواند آنها را در رسیدن به هدفشان کمک کند از خدمات آن سایت استفاده نخواهند کرد. برای آنکه بتوانید استراتژی درستی در باب محتوا داشته باشید باید خود را در قالب مشتری بگذارید و از دید او به محتوا نگاه کنید .

ب) تولید محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟

تولید محتوا با توجه به افزایش رقابت در حوزه های کاری کاملاً متفاوت از تولید محتوای گذشته است. نویسندگان سایت ها و متخصصان بازاریابی محتوا همیشه به دنبال تولید محتوای منحصر به فرد و باکیفیتی هستند تا بتوانند ارتباط موثری با کاربران سایت برقرار کنند.  روش های مختلفی برای تولید محتوای حرفه ای وجود دارد؛ تولید هر مقاله یا محتوایی مثل سایر اعمال مدیریتی سایت‌ها در چند مرحله صورت می گیرد و متخصصان تولید محتوا در سراسر دنیا روش های مختلفی را با توجه به نوع سایت یا اپلیکیشن به کار می‌برند.

امروزه تاکید بیشتر سئو بر تولید محتوای با کیفیت است؛ محتوای با کیفیت به محتوایی گفته می‌شود که برای کاربران مفید باشد و از اکثر مقالات آن زمینه که در سایت‌ها وجود دارد، مفیدتر و بهتر باشد. تولید محتوا با کیفیت باعث می‌شود که رتبه وب‌سایت شما افزایش زیادی پیدا کند. برای همین اکثر مدیران وبسایت‌ها بخشی از زمان کسب‌وکار خود را به تولید محتوا اختصاص دهند و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر کسب‌وکارهای اینترنتی ارزش بسیار زیادی برای محتوا قائل هستند؛ به همین دلیل است که کسب‌وکارها به دنبال استخدام تولیدکنندگان محتوایی هستند که بتوانند محتوای با ارزش تولید کنند.  یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان محتوا، ایجاد محتوای متناسب با کسب و کار است. این مسئله که چگونه باید تولید محتوا کنیم که مناسب با مخاطبان هدف وبسایت باشد و پیدا کردن یک منبع معتبر کاملا سخت است. از طرف دیگر نوع نگارش نویسنده با توجه به نوع سایت اهمیت زیادی دارد و اگر تولیدکننده محتوا نتواند محتوای موردنظر را به خوبی به کاربران انتقال دهد، با مشکل مواجه خواهید شد! میزان خروج کاربران از سایت افزایش پیدا می‌کند و در نهایت کمک زیادی به افزایش فروش شما نخواهد کرد؛ حال اگر کسب‌وکارتان کاملاً آنلاین باشد، ممکن است فروش شما به نزدیکی صفر برسد و منجر به ورزشکستگی کسب‌وکارتان شود!

محتوا برای کاربران اهمیت زیادی دارد زیرا؛ محتوا یکی از ابزار های کاربردی است که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. در واقع محتوا ابزاری است که به جای شما با کاربران حرف می‌زند و می‌تواند کمک زیادی به افزایش فروش شما کند.

اگر در زمینه مارکتینگ و کپی رایتینگ فعالیت می‌کنید یا قصد فعالیت دارید، نباید از قدرت کلمات غافل شوید. شما می‌توانید با خلاقیت و انتخاب درست کلمات و عبارات کلیدی، با مخاطب ارتباط مؤثری برقرار کنید، ارتباطی که در ذهن خواننده بماند و او را هر چه بیشتر به خواندن ادامه محتوای شما و یا شناخت بیشتر برند شما جذب کند.

در تولید محتوا چه چیزهایی اهمیت دارند؟

خوانده شدن کامل محتوا توسط مخاطب علاوه بر اینکه رضایت مخاطبان را از محتوای تولید شده توسط شما نشان می‌دهد، بلکه باعث افزایش زمان حضور کاربران در سایت شما می‌شود و تاثیر مثبتی زیادی روی سئوی سایت خواهد داشت. دو نکته زیر را برای تولید محتوای باکیفیت در نظر بگیرید:

  • به مطالعه مطالب در سایت های موفق مختلف ادامه دهید. همیشه به دنبال پیدا کردن مطالب مفید و جذاب باشید. لینک مطالب را در جایی به همراه موضوع آن ذخیره کنید.
  • چند نویسنده که در تولید محتوا در صنعت شما قوی هستند و سبک نوشتاری جذاب دارند را شناسایی کنید و نوشته‌های آنها را دنبال کنید. مطالعه هر چه بیشتر نوشته‌های قوی، شما را در تولید محتوای جذاب تقویت میکند.

اما خیلی اوقات رها کردن مطلب توسط مخاطب به دلیل مفید نبودن محتوای شما نیست. بلکه نشان دهنده این است که شما در تولید محتوا نکاتی که باعث جذب بیشتر مخاطب به ادامه مطلب می شود ، توجه نکرده اید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی آموزش بهبود رتبه الکسا به همراه افزایش بازدید سایت بپردازیم تا بتوانید رتبه سایت خود را نسبت به سایر سایت‌ها، بهبود ببخشید. اگر این مقاله را خوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنم حتماً قسمت بعدی این آموزش را هم بخوانید تا نکات زیادی را درباره افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسای سایت به شما بگوییم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *