یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت یک سایت، رتبه الکسای آن است!رتبه الکسا کاملاً به بازدید شما بستگی دارد؛ یعنی هر چقدر بازدید شما بیشتر باشد، رتبه الکسای بهتری هم خواهید داشت و هنگامی که کاربران بخواهند بازدید دو یا چند سایت مختلف را برای تبلیغات مقایسه کنند، به رتبه الکسای شما توجه می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید رتبه سایت خود را افزایش دهید یا به بهبود رتبه الکسای خود فکر می‌کنید، مجموعه مقالات چگونه رتبه الکسای سایت خود را افزایش دهیم؟ را دنبال کنید.

تعداد بازدید وبسایت ما چگونه بر روی رتبه الکسا تاثیر دارد؟

الگوریتم های فعلی الکسا به نحوی تعریف شده که برای اختصاص رتبه به آدرس های وب نیاز به حداقلی از اطلاعات و داده های دریافتی است لذا اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده ایم برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشیم باید پس از عضویت و ثبت آدرس سایت خود در آن معمولا مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از زمان ثبت سایت بگذرد، در این فاصله هرچه تعداد بازدیدهای سایت شما بیشتر باشد شانس شما نیز برای اختصاص رتبه بیشتر خواهد بود، بر همین اساس می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر، مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است، به این ترتیب هر چقدر که فعالیت ما در وب مستمر و با کیفیت بالاتر باشد الکسا نیز به همان نسبت اهمیت بیشتری برای وبسایتمان قائل شده و حتی نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.

الکسا به صورت روزانه میانگین تعداد بازدیدکنندگان و بازدید از صفحات هر سایت در طول سه ماه گذشته را برآورد می‌کند. وب‌سایتی که مجموع بازدیدکنندگان و بازدید بیشتری در طول سه ماه اخیر داشته باشد، رتبه ۱ را دریافت می کند و وبسایتی که کمترین بازدیدکننده و بازدید را دارد، رتبه‌ای نزدیک به ۳۰ میلیون را دریافت خواهد کرد. چنانچه بر طبق ارزیابی‌های ما هیچ‌کس در طول سه ماه گذشته از سایتی بازدید نکرده باشد، در اینصورت اصلاً برای آن سایت رتبه‌ای تعیین نخواهد شد

  • نکته ۱: در سیستم الکسا هرچه عدد نهایی کوچکتر باشد یعنی رتبه سایت بالاتر و بازدید آن بیشتر است، به طور مثال سایتی که رتبه الکسای ۱۰۰۰ دارد از ارزش و بازدید بیشتری نسبت به سایتی که رتبه ۲۰۰۰۰ دارد، برخوردار است.
  • نکته ۲: معمولا الکسا دو نوع رتبه کشوری و جهانی برای وبسایت‌ها در نظر می گیرد، رتبه کشوری تنها در صورتی نمایش داده می شود که میزان بازدید صفحات سایت از کاربران یک کشور خاص به صورت معناداری صورت بگیرد، به عبارتی در الگوریتم های الکسا برای محاسبه رتبه کشوری حداقل هایی در نظر گرفته شده است به طور مثال اگر ۷۰ درصد بازدیدهای یک سایت با IP مربوط به کشور ایران باشد رتبه کشوری ایران در کنار رتبه جهانی برای آن سایت در نظر گرفته می شود، به همین صورت ممکن است پراکندگی IP ها به شکلی باشد که الکسا نتواند کشور خاصی را به عنوان رتبه کشوری سایت مورد نظر اختصاص دهد و صرفا برای آن رتبه جهانی در نظر بگیرد.
  • تحلیل رقابتی بازاریابی محتوایی کسب‌وکار – بخش اول

چرا باید به افزایش رتبه الکسا خود فکر کنیم؟

رتبه الکسای وب‌سایت شما از آن دسته از شاخص‌هایی است که در دسترس همگان و از جمله شرکا، سرمایه‌گذاران و مشتریان بالقوه قرار دارد و لذا این افراد از آن به عنوان معیاری برای سنجش وضعیت فعلی کسب‌و‌کار شما استفاده می‌کنند. آنها با توجه به این متر و معیار تخمین می‌زنند که سایت یا کسب‌و‌کار شما چقدر پررونق است. بنابراین، هرچه رتبه الکسای شما عدد کوچکتری باشد، بیشتر به نفع شما خواهد بود و برعکس.

دقیقاً به همین دلیل است که صاحبان کسب‌و‌کارهای مختلف همیشه به دنبال افزایش یا در واقع، بهبود رتبه الکسای وب‌سایت های خود هستند. برای همین ما در این مقاله، ابتدا با الکسا و نحوه عملکرد سیستم ارزیابی آن در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها آشنا خواهیم شد و سپس در قالب سه بخش، به سراغ ذکر روش‌هایی برای بهبود یا افزایش رتبه الکسا خواهیم رفت.

چگونه رتبه الکسای سایت خود را افزایش دهیم؟

برای افزایش و بهبود رتبه الکسای سایت، روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان است و باید انرژی و زمان زیادی بگذارید و برخی دیگر با پرداخت هزینه انجام می‌شود! مثلاً می‌توانید خودتان محتوا تولید کنید و از طریق گوگل ترافیک جذب کنید یا با پرداخت هزینه تبلیغات انجام دهید! در حالت کلی روش‌های زیر برای افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسا وجود دارد:

  • افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا از طریق محتوا
  • افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا از طریق تبلیغات
  • افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا از طریق سئو
  • افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا از طریق خبرنامه ایمیلی
  • افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا آنالیز و تحلیل

در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا از طریق محتوا

محتوا مهم‌ترین فاکتور برای بهبود رتبه الکسا و افزایش بازدید از سایت و وبلاگ‌ها است! در تولید محتوا برای افزایش رتبه سایت و بهبود الکسا موارد زیر را باید رعایت کنید:

محتوای سایت با ارزش‌ترین و مهم‌ترین بخش هر سایت را از دیدگاه کاربران و موتورهای جستجو نظیر گوگل هستند. فعالان حوزه سئو و متخصصان آن به محتوا، پادشاه سئو می‌گویند و این مسئله نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای محتوای سایت است! بنابراین آشنایی با نحوه تولید یک محتوای با ارزش و با رعایت فاکتور سئو در حوزه محتوا می‌تواند کمک زیادی به افزایش رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو کند. بخش‌های مهمی در تولید محتوا وجود دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کیفیت مقاله، نوع نگارش، طولا محتوا، کلمات کلیدی، تصاویر و… اشاره کرد. رقیبان شما دقیقا به دنبال سبقت گرفتن از شما در نتایج موتورهای جستجو نظیر گوگل هستند و اگر رقیب شما یک شرکت بزرگ باشد، متخصصان بسیار باتجربه سئو را برای افزایش رتبه به‌کار می‌گیرند. افراد باتجربه در سئو با آخرین بروزرسانی‌ها و ساختارهای موتورهای جستجو آشنا هستند و نقاط ضعف رقیبان خود را با توجه به اطلاعات بروزشده موتورهای جستجو مورد سنجش قرار می‌دهند! در نهایت با استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های تدوین شده رتبه سایت خود را تا حد زیادی افزایش می‌دهند و بازار فروش محصول یا خدمات آن حوزه را بدست می‌آورند؛ جالب است بدانید بیش از ۳۵ درصد کلیک‌های کاربران بر روی لینک اول نتایج گوگل صورت می‌گیرد و این موضوع به معنای نرخ تبدیل بسیار بالا برای آن سایت است. بنابراین رقیبان خود را جدی بگیرید و در کسب‌وکار خود از متخصصان باتجربه سئو استفاده کنید؛ سئو دقیقا سرمایه‌گذاری است و هرچقدر بر روی آن هزینه کنید، نرخ تبدیل و نرخ بازگشت بسیار بیشتری خواهید داشت. تولید محتوا بر اساس الگوریتم‌های گوگل یک شانس بسیار بزرگ برای رسیدن به رتبه‌های اول نتایج گوگل است تا بتوانید رقیبان خود را با هزینه بسیار کم‌تر پشت‌سر بگذارید.

در حالت کلی محتوای یک سایت را به ۴ قسمت تقسیم‌بندی می‌کنیم:

  • استراتژی محتوا
  • تولید محتوا
  • توزیع محتوا
  • آنالیز و بررسی محتوا

هدف این ۴ مورد سئوی محتوا است! هدف سئوی مطالب، بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جستجو است تا خزنده‌های آن به راحتی بتوانند محتوای شما را درک کنند. در حقیقت نتیجه نهایی یک محتوای سئو فرندلی، کسب رتبه‌های اول در صفحه نتایج جستجوی گوگل است اما باید بدانید در سئو هیچ تضمینی برای رسیدن به صفحه اول وجود ندارد! الگوریتم‌های سئو بسیار پیچیده هستند و گاهی متخصصان این حوزه دست به آزمون و خطا می‌زنند تا بتوانند اهمیت یک فاکتور احتمالی را پیدا کنند. بنابراین نمی‌توان هنگام مشاهده یک سایت در نتایج اول جستجوی گوگل گفت که آن سایت کاملا سئوشده است!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *