بعد از دوران نینتندو DS و کنسول دستی سونی به نام PSP، کم‌تر کسی فکر می‌کرد که دوباره بازار این کنسول‌ها تا این حد گرم شود که جدا از شرکت‌های بزرگ ساخت کنسول، کمپانی‌های تولید قطعات کامپیوتری نیز به دنبال ساخت محصولات جدید بروند. حالا کنسول‌هایی که دارای سیستم عامل‌ ویندوز و حتی لینوکس هستند، به وفور در بازار یافت شده و بعضی از آن‌ها، کیفیتی عالی دارند و به شما اجازه‌ی اجرای به روزترین بازی‌های بازار را در یک دستگاه قابل حمل می‌دهند.

امروز ما به سراغ مهم‌ترین کنسول‌های دستی ویندوزی رفته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود، در سال 2024 بیشترین سهم از بازار را به خود اختصاص دهند.

بهترین کنسول‌های دستی ویندوزی در سال 2024

  1. استیم دک (Steam Deck)

استیم دک دارای دو مدل معمولی و OLED است و در حال حاضر، بعد از کنسول‌های دستی نینتندو و سونی، معروف‌ترین دستگاه قابل حمل مخصوص بازی در بازار به حساب می‌آید. استیم دک OLED با قیمت بالاتری ارائه شده اما دارای پردازنده نمایشگر و باتری بسیار خوبی نسبت به نسخه قبلی است. هر دو این کنسلو‌ها، قابلیت اجرای بازی‌هایی بزرگ را دارند و به خوبی برای انجام بازی‌های کامپیوتری بهینه شده‌اند.

استیم دک (Steam Deck)

همچنین استیم با توجه به پیشینه‌ی طولانی در ارائه بازی‌های کامیپوتری در قالب فروشگاه ، تجربه‌ی لذت بخشی از بازی کردن را در کنسول دستی خود برای بازی‌خورها به ارمغان آورده است. اما نباید فراموش کنید با این که استیم دک، معروف‌ است، اما قدرتمند‌ترین محسوب نمی‌شود.

  1. ایسوس راگ اَلای (Asus ROG Ally)

نمایشگر 120 هرتز، پردازنده بسیار قوی 8 هسته‌ای و طراحی بسیار زیبا، از جمله دلایلی هستند که می‌توانید به سراغ کنسول دستی ایسوس راگ بروید. این دستگاه زیبا توسط یکی از بهترین تولیدکنندگان قطعات کامپیوتری تدارک دیده شده و از این حیث، می‌توان با اطمینان بیشتری به سراغش رفت.

ایسوس راگ اَلای (Asus ROG Ally)

پردازنده بسیار قدرتمند Z1 Extreme توان اجرای اکثر بازی‌های روز دنیا را دارد و نمایشگر این محصول نیز باعث شده تا حتی برای انجام بازی‌های رقابتی نیز مناسب باشد. البته یکی از مشکلاتی که ایسوس از آن رنج می‌برد و دیگر کنسول‌های دستی نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، رابط گرافیکی است. هم ایسوس راگ و هم استیم دک، یک پوسته برای ویندوز دارند که کار کردن با هر دو خیلی آسان نیست. البته حالتی در ایسوس در نظر گرفته شده که با فعال کردن آن، دستگاه کاملا شبیه به یک کنسول دستی شده و خیلی سر راست، به بخشی می‌روید که تنها برای اجرای بازی‌ها در نظر گرفته شده است.

  1. لنوو لژیون گو (Lenovo Legion Go)

کنسول دستی لنوو بیشتر به استیم دک شبیه است تا به ایسوس راگ، اما از نظر سخت افزاری، این محصول نیز دارای پردازنده قدرتمند Ryzen Z1 Extreme بوده و از طرفی، نمایشگر 8.8 اینچی آن با رزولوشن 1600 × 2560 رفرش ریت 144 هرتز دارد و از هر نظر برای انجام بازی بهینه شده. با این حال، به نسبت دو کنسول دیگر، حدود 220 گرم سنگین‌تر است که مکمن است برای کاربران حمل آن یا در دست نگه داشتنش به مدت طولانی سخت باشد.

لنوو لژیون گو (Lenovo Legion Go)

دسته‌ی عالی، عملکرد بسیار خوب در اجرای بازی‌های سنگین و امکانات نرم‌افزاری برای اجرای بهتر بازی‌ها، از جمله ویژگی‌های لنوو هستند. برای مثال، یک حالت FPS Mode در بازی در نظر گرفته شده که برای انجام بازی‌های رقابتی مناسب است و تنظیمات بازی‌ را برای اجرای روان‌تر بهینه می‌کند. اما خب، پوسته در نظر گرفته شده برای ویندوز 11 در این محصول نیز، همچون دیگر کنسول‌های این لیست، خیلی برای کاربری راحت ساخته نشده.

  1. آیا نئو ایر (Aya Neo Air)

اما کمی از دستگاه‌های خیلی قوی فاصله بگیریم و دستگاهی به نسبت ضعیف‌تر اما ارزان و بسیار سبک را به شما معرفی کنیم. آیا نئو ایر، البته دستگاه ضعیفی نیست و تنها نسبت به همتایان خود در این لیست، قدرت پایین‌تری دارد. این کنسول دستی ویندوز از Ryzen 5 5560U بهره می‌برد و خیلی از بازی‌های خوب بازار را بدون مشکل اجرا می‌کند اما در بازی‌های خیلی سنگین یا باید کیفیت آن را پایین بیاورید یا از خیرش بگذرید.

آیا نئو ایر (Aya Neo Air)

این محصول تنها حدود 400 گرم وزن دارد، یک نمایشگر OLED بسیار با کیفیت برایش در نظر گرفته شده و 16 گیگ رم روی آن نصب شده است. دسته بسیار عالی، کیفیت خیلی خوب نمایشگر، زیبایی بدنه و سبک و ارزان بودن از جمله دلایلی هستند که آیا نئو ایر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  1. GPD Win 4

از طرف دیگر، گران‌ترین محصول لیست ما GPD Win 4 است که خارج از رادارهای خبری به بازار آمد و خیلی‌ها را شگفت زده کرد. این کنسول دستی ویندوزی از پردازنده‌ای بسیار قوی و 323 گیگ رم بهره می‌برد و یک ترابایت حافظه پر سرعت SSD برایش در نظر گرفته شده است. نمایشگر IPS آن خیلی خوب است اما شاید داشتن یک نمایشگر OLED به بهتر شدن آن کمک می‌کرد.

GPD Win 4

بسیاری طراحی و کیفیت GPD Win 4 را با کنسول‌های PSP مقایسه می‌کنند. مقایسه‌ای که پر بیراه نیست و از نظر ظاهری، شباهت آن‌ها کاملا واضح است و حتی نمایشگر کشویی که در مدل‌های Go PSP را دیده بودیم، در این محصول نیز دیده می‌شود.. GPD Win 4 به خوبی تمامی بازی‌های بازار را اجرا کرده اما به نسبت تمامی انتخاب‌های امروز ما، گران‌تر است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *