اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید، حتماً می‌دانید که یکی از اهداف مهم در کسب‌وکار افزایش فروش و درآمد است. جالب است بدانید کپشن‌های نوشته شده در شبکه‌های اجتماعی تاثیر مستقیم و البته زیادی بر روی فروش شما دارند. در مجموعه مقالات نحوه نوشتن کپشن برای افزایش درآمد به بررسی آن پرداختیم. پس اگر مقالات قبلی را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن‌ها را بخوانید و سپس به سراغ این مقاله بیایید.

هشتگ در اینستاگرام را فراموش نکنید، زیاده‌روی هم نکنید!

کاربرد هشتگ در اینستاگرام مشابه کاربرد آن در توییتر و فیسبوک است و گفتگوهای کاربران مختلف را به یک جریان واحد هدایت می‌کند. تا وقتی که صفحه‌تان عمومی باشد، هرکسی که آن هشتگ را جستجو کند، می‌تواند پست مرتبط شما را هم ببیند. هشتگ‌ها برای ایجاد پیوند بین کاربرانی که همدیگر را نمی‌شناسند؛ اما به یک موضوع، رویداد یا برند خاص علاقه دارند، عالی است. همچنین هشتگ‌های بامزه می‌تواند حس شوخ‌طبعی را به پست‌تان اضافه کند. اگر هشتگ مرتبط با متن است، آن را وسط جمله اصلی بیاورید؛ در غیر‌این‌صورت همه هشتگ‌ها را در انتهای کپشن بنویسید. به این ترتیب بخش جذاب‌تر کپشن اول می‌آید و برای فالوئر بهتر است.

همچنین وقتی کپشن طولانی می‌نویسید، هشتگ‌ها در سه چهار خط اول نمی‌آیند و کاربرها را به هم وصل نمی‌کنند که مشکلی هم نیست؛ چون اکثر کاربران برای دیدن پست‌ها به اینستاگرام سر می‌زنند نه برای دیدن هشتگ‌ها یا ارتباط با یکدیگر. اگر می‌خواهید با هشتگ‌های محبوب در هر حوزه آشنا شوید، با گذاشتن علامت # و تایپ حروف اول موضوع، اینستاگرام هشتگ‌های برتر را برای‌تان نمایش می‌دهد که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

از هشتگ‌ها کم‌تر استفاده کنید. بعضی کاربران اینستاگرام رشته‌ای از هشتگ‌ها را در کپشن می‌نویسند تا فالوئر بیشتری جذب کنند؛ اما حقیقت این است که فالوئرهای فعلی این کار را شبیه اسپم می‌دانند. اگر از هشتگ‌های زیاد استفاده کنید، مردم هدف‌تان را می‌فهمند که خوشایند نیست. هشتگ‌ها را فقط به سه یا چهار مورد برتر محدود کنید و یادتان باشد اگر پست هشتگ لازم ندارد، اصلا هشتگ نگذارید. برای نوشتن یک کپشن فوق‌العاده نیازی به هشتگ نیست.

حساب‌های کاربریتان را معرفی کنید

کپشن بهترین موقعیت است تا در آن بقیه اکانت‌هایتان را در توییتر، فیس بوک، تلگرام یا لینکدین معرفی کنید و به این ترتیب مخاطب بیشتر شما را می‌شناسد. همچنین می‌توانید صفحات خود در سایر رسانه‌های اجتماعی را در کپشن اینستا تبلیغ کنید. این روش خوبی است که فالوئرها بفهمند در کدام رسانه‌های دیگر می‌توانند شما را پیدا کنند، در نتیجه فالوئرهای اینستاگرام به فالوئرهای توییتر، طرفداران فیس‌بوک و مخاطبان اسنپ‌چت‌ هم تبدیل می‌‌شوند. مثلا می‌توانید کمپینی که در کانال دیگر برگزار کرده‌اید را در اینستاگرام تبلیغ کنید.

اگر مسلط نیستید، کپشن کوتاه بنویسید!

با توجه به نوع مخاطبان، شاید لازم باشد کپشنی طولانی‌تر از چند کلمه یا یک جمله بنویسید. مثلا، اگر شرکت صنایع غذایی هستید، می‌توانید همه دستورپخت‌ را در کپشن‌تان بنویسید. این کار خوب است به‌شرطی که همه اطلاعات مهم (مثلا اسم آن غذا را) را در چند خط اول بیاورید تا نصفه دیده نشود. اما اگر هنوز هم مطمئن نیستید که صدای برندتان چیست، بهترین ترفند این است که کپشن را کوتاه بنویسید. خیلی از برترین کپشن‌های اینستاگرام جمله‌هایی خلاصه و کوتاه هستند که نکته موردنظر را سریعا منتقل می‌کنند و اجازه می‌دهند محتوای تصویری بقیه حرف‌ها را بزند.

تمرکز بر تعداد دنبال‌کننده‌ها

بسیاری از شرکت‌ها تنها سعی می‌کنند برای خود دنبال‌کننده یا به اصطلاح فالوئرها بیشتری جمع‌آوری کنند و تصور می‌کنند اگر به هر قیمتی که شده دنبال‌کننده‌ی بیشتری داشته باشند موفق‌تر خواهند بود. قطعا این تفکر اشتباه است و تعداد دنبال‌کننده‌ها آنقدری که آنها تصور می‌کنند اهمیت ندارد. ولی وقتی شما بتوانید محصول یا خدمت خود را به خوبی معرفی کنید و کاربران نیز از کیفیت آنها راضی باشند، بدون شک برنامه‌ی بازاریابی شما نتیجه‌ی مثبت داده و به صورت خودکار تعداد دنبال‌کنندگان شما بیشتر می‌شود.

ارسال غیرمعمول محتوای بی‌ربط

سالانه 176 میلیون نفر در دنیا خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام داده و محصولات و سرویس‌های مورد نظر خود را پیدا می‌کنند و بدون شک در این بین شما نمی‌توانید با ارائه‌ی مداوم و غیرمعمول محتوای بی‌ربط و آزاردهنده مخاطبان و کاربران را مجاب کنید تا از محصولات شما خریداری کنند.

هیچ گاه دنبال‌کننده‌ها را به چشم یک خریدار دست به نقد نگاه نکنید

براساس تحقیقات انجام شده تنها 12 درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی بعد از دیدن تبلیغات تمایل به خرید محصول یا خدمات دارند و در نتیجه تعداد پست‌های زیاد زمانی موثر است که بتواند فروش خوبی را برای شما در پی داشته باشد.

روی کانال‌های ورودی زیاد متمرکز نشوید!

خیلی از بازاریابان یا بسیاری از شرکت‌ها تصور می‌کنند اگر اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، واتساپ، وایبر و کلی شبکه اجتماعی و اپلیکیشن پیام‌رسان دیگر حضور داشته باشند می‌توانند فروش خوبی را تجربه کنند که بدون شک به دلیل نداشتن تمرکز و کنترل کافی این نظریه با شکست روبرو خواهد شد. به عنوان مثال سرویس‌هایی چون اسنپ‌چت رشد بسیاری خوبی داشته‌اند و همیشه فعال هستند؛ ولی 1.23 میلیارد کاربر فیسبوک افرادی هستند که از این نوع تبلیغات در طول روز زیاد می‌بینند.

کپشن تلگرام

کپشن تلگرام نیز برای توضیح عکس یا ویدیوهایی که در تلگرام می‌فرستید، کاربرد دارد. بعد از انتخاب عکس، پایین صفحه قسمت “افزودن کپشن” را لمس کرده و متن مورد نظر را بنویسید. کپشن‌های تلگرام معمولا کوتاه نوشته می‌شوند چون نهایت کاراکتری که می‌توانید در آن به کار ببرید، حدود 200 کاراکتر است که البته در آپدیت جدید تلگرام این محدودیت از بین رفته است.در همان قسمت می‌توانید هشتگ مورد نظرتان را برای ایجاد دسته‌بندی یا اشاره به موضوعی خاص، بنویسید.

در چند مقاله به بررسی اهمیت کپشن در افزایش فروش پرداختیم. امیدواریم که مفید واقع شده باشد و اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات از ما بپرسید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *