یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در ایجاد یک کسب و کار آن‌لاین پس از انگیزه‌ی اولیه این است که اولین قدم‌های موفقیت آن‌لاین را محکم بردارید. اگر این قدم را برداشته باشید حالا می‌دانید که گزینه‌های زیادی پیش رو دایرکتوری‌های آنلاین مبتنی بر موقعیت، وبسایت، اپلیکیشن موبایل و شبکه‌های اجتماعی هستند، بهتر است بدانید که فهم درست مفاهیم پایه‌ای این حوزه می‌تواند در نتایج شما تفاوت چشمگیری به وجود بیاورد. این روز‌ها تقریباً هر کسی می‌تواند به راحتی برای خود خانه‌ای مجازی درست کند.

ایجاد یک وب سایت شاید اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن می‌رسد، اما لزوماً قرار نیست همه از این نقطه شروع کنند.

آیا حتماً باید از وب سایت شروع کرد؟

فرض کنیم شما یک آرایشگر هستید. اولین قدم شما برای آنکه به صورت آنلاین مشتری جذب کنید و مشتریان بالقوه بتوانند شما را پیدا کنند می‌تواند این باشد که نام و اطلاعات آرایشگاه خود را روی دایرکتوری‌های آنلاین مبتنی بر موقعیت مشاغل و کسب‌و‌کار‌ها ثبت کنید. به عنوان مثال گوگل برای این منظور سرویسی دارد تحت عنوان Google My Business.

به این ترتیب وقتی کسی در محدوده‌ی شما روی گوگل به دنبال آرایشگاه می‌گردد نام و مشخصات شما در نتایج جستجو به او ارائه خواهد شد؛ نیازی به وبسایت هم نخواهد بود.
کار دیگری که می‌توانید انجام دهید نیز ایجاد یک صفحه روی شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام است که روی آن می‌توانید شِمایی از خدمات ارائه شده در محل کسب‌و‌کارتان را به مخاطبانتان نشان دهید؛ مثل عکس یا ویدیو‌هایی از مشتریان راضی با مدل‌های موی فوق‌العاده‌ای که برایشان درست کرده‌اید.

پیش‌نیاز‌های راه‌اندازی یک وب سایت

در کل بدون وب سایت هم کار‌های زیادی می‌توان روی اینترنت انجام داد که می‌توانند به رونق کسب‌و‌کار شما کمک کنند. اما بالاخره ممکن است زمانی فرا برسد که بخواهید پایگاه اختصاصی خود را بر بستر وب داشته باشید؛ یک فروشگاه آنلاین که مشتریان شما می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز در مورد شما اطلاعات کسب کنند و یا حتی محصولات به‌خصوصی را سفارش دهند، بنابراین بهتر است بایدها و نبایدهای طراحی وب‌سایت را بدانید

مهم‌ترین چیزی که در شروع برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک وبسایت به آن نیاز دارید این است که ببینید مخاطبان شما قرار است روی آن چه کاری انجام دهند

برای مثال: آیا می‌خواهید با شما تماس بگیرند؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است باید شماره‌ی تماس خود را روی تمامی صفحات کاملاً در دسترس مخاطب قرار دهید. یا اگر می‌خواهید پیدا کردن موقعیت فیزیکی آرایشگاه خود را برای آنان تسهیل کنید باید نقشه و مسیر‌های دسترسی آسان آنها به موقعیت خود را روی وب سایت داشته باشید.
شاید بخواهید امکان وقت گرفتن را به صورت آنلاین برای مشتریان خود فراهم کنید. در این صورت این ویژگی را نیز باید به وب سایت خود بیافزایید.

اگر هدف شما فراهم کردن امکان خرید محصولات به صورت آنلاین باشد باید «تجارت الکترونیکی» (e-commerce) را ایجاد کنید

شرایط ثبت خرید و پرداخت آنلاین یا اصطلاحاً «تجارت الکترونیکی» (e-commerce) طیف وسیعی از گزینه‌ها را در خود جای می‌دهد؛ از گزینه‌های ساده گرفته تا انتخاب‌های پیچیده‌تر که در آینده بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

وب سایت شما ته خط نیست

وب سایت دیگر تنها پایگاه آنلاین موجود برای کسب‌و‌کار‌ها به شمار نمی‌رود. این روز‌ها بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها اپلیکیشن موبایلی خود را برای مشتریانشان می‌سازند که می‌توان آن را روی موبایل یا تبلت نصب کرد.

اپلیکیشن‌ها به شکل‌های مختلف قادرند در‌های دیجیتالی تازه‌ای به روی کسب‌و‌کار شما بگشایند

برای مثال از طریق اپ می‌توانید برنامه‌های ویژه‌ای برای مشتریان وفادار خود ترتیب دهید و یا به صورت خودکار رویداد‌های مختلف از جمله وقت اختصاصی آنها را به اطلاعشان برسانید.
بنابراین اگر سهم خود را از فضای آنلاین می‌خواهید باید دست به کار شوید و آن را طلب کنید. این می‌تواند ثبت کسب‌و‌کارتان در دایرکتوری‌های آنلاین، حضور در شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی یک وبسایت ساده و یا یک وبسایت مفصل تجارت الکترونیکی، توسعه‌ی یک اپلیکیشن موبایل و یا همه‌ی این موارد را شامل شود.
انتخاب شما هرچه که باشد این همان جایی است که قرار است افراد شما را پیدا کنند، با شما بیشتر آشنا شوند و اگر موفق شوید به مشتری شما تبدیل شوند، کاری که شما می‌توانید با بازاریابی حضور آنلاین کسب‌و‌کار شما در فضای مجازی هم به‌خوبی پیش ببرید.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *