با رشدی که در بحث تماشای ویدیو روی دستگاه‌های موبایل شاهد آن هستیم، گنجاندن موبایل در استراتژی تبلیغات امری منطقی به نظر می‌رسد. درک گزینه‌ها و ابزار‌های موجود و نحوه‌ی صحیح انتخاب کلیدواژه‌ها و فرمت‌های تبلیغاتی، می‌تواند شما را در اولین کمپین بازاریابی موبایلی‌تان در مسیر موفقیت قرار دهد.

این روز‌ها مردم به نسبت رایانه‌ها وقت بیشتری را به کار کردن با تلفن‌های هوشمند خود اختصاص می‌دهند. دستگاه‌های موبایل به آنها اجازه می‌دهد همیشه با یکدیگر و با دنیای مجازی در ارتباط باشند و البته از سوی دیگر، به خریداران باهوش‌تر و زرنگ‌تری بدل شوند.

کسب‌و‌کار‌های هوشمند نیز این موضوع را دریافته و قصد دارند برای دسترسی به این دسته از مشتریان بالقوه از طریق تبلیغات موبایلی، تلاش بیشتری به‌کار بگیرند.

در این مطلب قصد داریم راجع به مزایای بازاریابی ویژه‌ی فناوری موبایل و فرصت‌های بی‌شماری که پدید می‌آورد صحبت کنیم. سپس به ذکر چند نکته می‌پردازیم که برای اتخاذ این رویکرد در تبلیغات خود باید مد نظر قرار دهید.

تبلیغات روی موبایل چه کمکی به کسب‌و‌کار شما می‌کند؟

تبلیغات برای کاربران دستگاه‌های موبایل می‌تواند به شما کمک کند به هدف‌های متعددی دست یابید. برای مثال، می‌تواند به شما کمک کند تماس‌های تلفنی و پرسش‌های بیشتری دریافت کنید، یا افراد بیشتری را به فروشگاه فیزیکی یا وبسایت خود بکشانید. حتی می‌توانید از تبلیغات موبایلی برای افزایش میزان دانلود و نصب اپلیکیشن موبایل خود بهره بگیرید.

اما تازه از اینجا به بعد است که موضوع جذاب می‌شود. تبلیغات موبایلی فرصت‌های منحصر به فرد زیادی برای ارتباط گرفتن با مردم حین کار کردن با موبایل‌هایشان در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال، شما می‌توانید مشتریان بالقوه‌ی خود را بر اساس موقعیت‌شان هدف قرار دهید، یا ابزار‌های مفیدی مثل تبلیغات «کلیک کن و تماس بگیر» (Click-to-call) در اختیارشان قرار دهید.

رویکرد کسب‌و‌کار شما در قبال تبلیغات موبایلی تا حد زیادی به مخاطب به‌خصوص و اهداف کلی کسب‌و‌کارتان بازمی‌گردد. اجازه دهید نقاطی را به شما نشان دهیم که می‌توانید در آنها مخاطبان موبایلی خود را هدف قرار دهید.

تبلیغات در صفحه‌ی نتایج جستجوی موبایل

اول از همه اینکه وبسایت شما می‌تواند در میان نتایج جستجو‌ها به نمایش دربیاید. از طرف دیگر می‌توانید از طریق موتور‌های جستجو تبلیغاتی انجام دهید که وقتی افراد کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌و‌کارتان را جستجو می‌کنند، با آگهی شما مواجه شوند.

برای نمونه فرض کنیم لوله‌کش هستید و می‌خواهید مالکانی را هدف قرار دهید که ممکن است به خدمات شما نیاز داشته باشند. آگهی‌های شما روی موتور‌های جستجو می‌توانند زمانی به نمایش دربیایند که مردم کلمات یا عباراتی مثل «لوله‌کش نزدیک» یا «گرفتگی سینک ظرفشویی» را جستجو می‌کنند.

سعی کنید روی کلمات و عبارات کلیدی کوتاه‌تری تمرکز کنید که کاربران موبایل ممکن است آنها را جستجو کنند. به یاد داشته باشید، بسیاری از افراد هنگام جستجو روی موبایل نسبت به جستجو روی رایانه متفاوت رفتار می‌کنند؛ در واقع احتمال آنکه روی موبایل جستجو‌های مفصل، با جزییات و طولانی انجام دهند بسیار کمتر است.

تبلیغات بنری روی وبسایت‌های موبایلی

از طرف دیگر می‌توانید برای هدف قرار دادن کسانی که به مرور وبسایت‌های موبایلی می‌پردازند از تبلیغات بنری استفاده کنید. این نوع تبلیغات می‌تواند در قالب متن، تصویر یا ویدیو روی وبسایت‌های یاد شده به نمایش دربیایند.

از آنجایی که تبلیغات موبایلی بنا به ماهیت خود کوچک هستند، باید پیامی قدرتمند، مختصر و مفید، همراه با اعلان دعوت به اقدام داشته باشند.

تبلیغات روی اپلیکیشن‌های موبایلی

شما حتی می توانید تبلیغات خود را به کسانی نشان دهید که در حال استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل هستند. برای مثال، اگر هدف شما آگاه کردن تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه‌ای باشد که در محدوده‌ی خدمات لوله‌کشی شما ساکن هستند، می‌توانید تبیلغات خود را روی اپلیکیشن‌هایی مثل Yelp یا Which? انجام دهید که کاربران روی آنها نظرات خود را به ثبت می‌رسانند.

چند نکته در خصوص تبلیغات موبایلی

با اینکه فرصت‌های بی شماری در حوزه‌ی تبیلغات موبایلی پیش روی کسب‌و‌کار‌ها قرار دارد، چند نکته‌ی مهم نیز هست که باید پیش از سرمایه‌گذاری روی این حوزه آنها را مد نظر قرار دهید.

اجرایی کردن تبلیغات با کیفیت تنها نیمی از راه است. داشتن وبسایت سازگار با موبایل نیز به همین اندازه اهمیت دارد. در غیر این صورت، تبلیغات تاثیرگذار شما روی گوگل یا فیسبوک ممکن است نتیجه‌ای برایتان در بر نداشته باشند. چون آگهی‌های شما کاربران را به سایتی می‌فرستند که برای دستگاه‌هایشان بهینه‌سازی نشده است و این، تجربه‌ی چندان خوشایندی برای آنها فراهم نخواهد کرد.

از طرف دیگر به خاطر داشته باشید که تمام دستگاه‌های موبایل مثل هم نیستند. بنابراین یک ترفند مفید دیگر می‌تواند سفارشی‌سازی تبلیغات باشد؛ به این ترتیب تقریباً در هر نوع نمایشگری عملکرد مطلوبی خواهند داشت.

یکی از راه‌های این کار، استفاده از متن‌های کوتاه و واضح در تبلیغات است. می‌توان از امکانی به نام افزونه‌های تبلیغات (ad extension) نیز استفاده کرد. این مورد ویژگی‌های خاصی را شامل می‌شود که به بازدیدکنندگان آگهی‌های شما امکان می‌دهد با شما تماس بگیرند، یا تا فروشگاه‌تان مسیریابی کنند. این امکانات به صورت خودکار اندازه‌ی خود را با هر دستگاهی تطبیق می‌دهند تا درست دیده شوند.

جمع‌بندی

به یاد داشته باشید: این روز‌ها مردم بیش از هر زمان دیگری از موبایل خود استفاده می‌کنند. بنابراین فکر کردن به اینکه چگونه می‌توانید حین استفاده از موبایل به آنها دسترسی پیدا کنید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شما می‌توانید برای این منظور از تبلیغ روی موتور‌های جستجو، وبسایت‌های دیگر، شبکه‌های اجتماعی و حتی داخل اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

برای آنکه بهترین نتیجه را از تبلیغات خود بگیرید، باید رویکرد جامع و سنجیده‌ای در قبال بازاریابی روی دستگاه‌های موبایل داشته باشید. اگر در ادامه نیز با ما همراه بمانید، دنیای تبلیغات موبایلی را با جزییات بسیار بیشتری پوشش خواهیم داد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *