مطمئنا تنها زمانی کارها خوب پیش می‌رود که روحیه‌ی خوبی داشته باشید و با انگیزه به کار بپردازید. در غیر این صورت، همه چیز پیچیده و غیرممکن به نظر خواهد رسید. البته با توجه به کار سنگین و فشارهای روحی عصر جدید، داشتن احساس شادابی و روحیه‌ای مطلوب کاری سخت جلوه می‌کند. در این مقاله چند ایده‌ی ساده به شما معرفی می‌کنیم که به کمک آن‌ها بتوانید محیط کار خود را کمی به آنچه که بیشتر به آن نیاز دارید نزدیک کنید.

 از نوع قلم متفاوت استفاده کنید

فونت‌ها از ابزار مهم مورد استفاده‌ی روزانه هستند. از آنها در نوشتن گزارش پروژه، پایان نامه، داستان کوتاه و رمان، و یا پروژه‌های برنامه نویسی استفاده می‌کنید. بعضی فونت‌ها به چشم زیبا و روان دیده می‌شوند و بعضی از آنها کار را سخت می‌کنند.

اگر چند سال است از Arial یا Times New Roman یا یکان استفاده کرده‌اید، ممکن است احساس خستگی و دل‌زدگی به شما دست دهد، بهتر است که از فونت‌های دیگری استفاده کرده و کمی به محیط نوشته‌هایتان تنوع دهید.

 صفحه زمینه دسکتاپ را عوض کنید

همه‌ی ما می‌دانیم که رنگ‌آمیزی دیوارها می‌تواند تاثیرات مثبتی بر نگرش و افکار ما داشته باشد. پس چرا آن را در مورد تصویر زمینه بست و گسترش ندهیم؟ همانطور که هر از چندگاهی فونت‌ها را تغییر می‌دهید تصویر زمینه را نیز مرتبا عوض کرده و از تصاویر بانشاط استفاده کنید.

 تم سیستم را عوض کنید.

شما احتمالا متوجه ساختار پنجره‌ها، رنگ‌ها یا شکل نوارابزار نمی‌شوید، اما ذهن شما قطعا به ثبت اطلاعات مشغول است. محیط ویندوز یا هر سیستم عاملی که از آن بهره می‌برید بخشی از محیط کاری شما به شمار می‌رود پس با تم‌های جدید رنگ و بوی ویندوز را عوض کنید.

از رنگ‌ها تا جایی که خسته‌کننده نشده‌اند استفاده کنید و بعد سراغ رنگ دیگری بروید. اما زمانی برای اینکار در نظر نگیرید، مثلا با خود نگویید هر هفته رنگ را تغییر می‌دهم. بگزارید مودتان به شما بگوید کی از رنگی خسته شده‌اید.

 میزتان را مرتب کنید.

در حقیقت مغز ما با دیدن هرج و مرج و شلختگی، حتی در شخصی‌ترین بخش‌ها، به پردازش و ثبت اطلاعات تصویری و صوتی می‌پردازد. این پردازش ناخودآگاه به بار شناختی افزوده شده و انرژی مغز را مصرف می‌کند. جواب بسیار ساده است! میز کارتان را مرتب کنید کنید. به سراغ سیم‌های دستگاه هم رفته و با بست به آن‌ها نظم دهید.

 میزتان را مجددا بچینید

وقتی میز را تمیز کردید، می‌توانید لوازم روی آن را به شکل جدیدی بچینید. جای مانیتور را تغییر دهید، صفحه‌کلید را عوض کنید و از این قبیل کارها. می‌توانید از عکس‌های خانوادگی روی میز یا دیوارتان استفاده کنید.

 میزتان را حرکت دهید.

هر کسی شرایط انجام این کار را در محیط کاری ندارد، اما اگر بتوانید، به شدت توصیه می‌کنیم انجامش دهید. میز خود را به یک نقطه‌ای ببرید که از پنجره به بیرون دید دارد. انسان‌ها در محیط‌های دارای نور طبیعی بسیار بیشتر از محیط‌های نور مصنوعی شادابند. اگر هم امکان همچین کاری ندارید حداقل کمی زاویه میز را عوض کنید تا سمت نگاهی که به اتاق یا همکارانتان دارید به صورت دوره‌ای تغییر کند.

 تنظیم دمای اتاق

طبق مطالعه سال ۲۰۰۶ توسط محقق دانشگاه هلسینکی ، دمای مطلوب برای بهره‌وری دفتر بین ۲۱ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. هر درجه اضافی باعث کاهش عملکرد شده و با کاهش ۹ درصدی بهره‌وری همراه می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *